În Monitorul Oficial nr. 339 din 18 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educației Naționale nr. 3.475/2018 privind aprobarea Metodologiei de selecție a personalului din România pentru posturi didactice din cadrul sistemului școlilor europene.
Aplicare:
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. 4.343/2015*) privind selecția cadrelor didactice care predau în Școlile Europene, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte prevederi contrare.
*) Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. 4.343/2015 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Metodologia de selecție a personalului din România pentru posturi didactice din cadrul sistemului școlilor europene, numită în continuare metodologie, este elaborată în baza Legii nr. 356/2007 pentru aderarea României la Convenția privind definirea statutului școlilor europene, adoptată la Luxemburg la 21 iunie 1994, în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
(2) Școlile europene sunt structuri publice europene, instituții de învățământ cofinanțate de Uniunea Europeană, care compun un sistem sui generis, ca și formă de cooperare între statele membre în domeniul educației preuniversitare.
(3) Rolul școlilor europene, declarat prin Convenția privind definirea statutului școlilor europene, adoptată în 1994, este acela de a asigura educația în limba maternă a copiilor personalului angajat în instituțiile comunitare, respectând, totodată, dreptul acestora de păstrare a identității culturale, într-un mediu educațional bazat pe multiculturalitate și plurilingvism.
Art. 2.
(1) Selecția personalului pentru posturi didactice din cadrul sistemului școlilor europene, la diverse discipline/secții lingvistice, se realizează de către ministerele educației din țările membre ale Uniunii Europene, prin proceduri specifice, în baza unui centralizator de posturi aprobat de către Consiliul Superior al Școlilor Europene și în conformitate cu Statutul personalului detașat din școlile europene, denumit în continuare statut.
(2) În sensul stabilit de statut, calitatea de profesor detașat este calitatea dobândită de o persoană care întrunește cumulativ condițiile pentru a preda în sistemul școlilor europene, care susține și promovează un concurs de selecție organizat în țara de proveniență, și pe care autoritatea publică națională care a organizat selecția o detașează, pe o perioadă determinată, de maximum 9 ani, în temeiul unui act oficial, pe un anumit post, în cadrul unei școli europene.
Art. 3.
(1) În România, selecția personalului pentru posturi din cadrul sistemului școlilor europene se realizează prin concurs, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Concursul este organizat de Ministerul Educației Naționale, prin comisia de organizare și desfășurare a procedurii de selecție, denumită în continuare comisie de selecție.
(2) Calendarul de organizare și desfășurare a concursului, denumit în continuare calendar, precum și componența nominală a comisiei de selecție se stabilește prin notă aprobată de secretarul de stat cu atribuții în domeniul învățământului preuniversitar.
Art. 4.
(1) Comisia de selecție se constituie prin ordin de serviciu, în următoarea componență:
a) președinte: secretar de stat;
b) 2 vicepreședinți: inspectorul pentru ciclurile preșcolar și primar și inspectorul pentru ciclul secundar, cu atribuții de reprezentare a Ministerul Educației Naționale în cadrul Consiliului de inspecție din sistemul școlilor europene;
c) membri: inspectori/consilieri/experți din Ministerul Educației Naționale;
d) secretariatul comisiei: 2-4 inspectori/consilieri din Ministerul Educației Naționale;
e) subcomisia pentru evaluarea probei scrise în specialitate: câte 2 evaluatori pentru fiecare disciplină de concurs, având specialitatea candidatului – directori/inspectori/experți din Ministerul Educației Naționale, profesori din învățământul universitar sau preuniversitar, având gradul didactic l/titlul științific de doctor sau calitatea de membru în comisiile naționale de specialitate;
f) 7 membri supleanți care îndeplinesc condițiile de evaluator pentru subcomisia prevăzută la lit. e).
(2) Din comisie nu pot face parte persoane care au în rândul candidaților soțul/soția, rude sau afini până la gradul IV inclusiv, membrii comisiei semnând în acest sens o declarație pe propria răspundere.
(3) La selecție pot participa reprezentanți ai structurilor asociative ale părinților din școala/școlile la care sunt alocate posturile scoase la concurs, precum și directorul/directorul adjunct responsabil din școala/școlile la care sunt alocate posturile scoase la concurs, cu rol consultativ.
Art. 5.
(1) Comisia de selecție asigură organizarea și desfășurarea în condiții optime a probelor de concurs.
(2) Președintele comisiei aprobă cadrul metodologic de organizare și desfășurare a concursului, postarea pe site-ul Ministerului Educației Naționale a documentelor prevăzute în prezenta metodologie, avizează afișarea rezultatelor după fiecare probă de concurs.
(3) Secretariatul comisiei asigură:
a) publicarea pe site-ul Ministerului Educației Naționale a următoarelor documente: metodologia, calendarul, lista posturilor/catedrelor/disciplinelor pentru care se organizează selecția în perioada prevăzută de calendar, bibliografia de concurs transmisă de vicepreședinții comisiei de selecție;
b) verificarea administrativă a dosarelor de înscriere, conform grilei din anexa nr. 2 la prezenta metodologie;
c) supravegherea candidaților în timpul desfășurării probei scrise;
d) afișarea rezultatelor, la sediul Ministerului Educației Naționale, după fiecare etapă a procedurii de selecție și după soluționarea contestațiilor;
e) elaborarea și comunicarea ordinului de ministru privind numirea pe posturi a persoanelor care au promovat concursul;
f) arhivarea documentelor de concurs.
(4) Persoanele desemnate la art. 4 alin. (1) lit. b) și c) au următoarele atribuții:
a) evaluează activitatea profesională a candidaților, conform grilei de evaluare din anexa nr. 3 la prezenta metodologie;
b) stabilesc ghidul de interviu, realizează interviul și evaluează candidații, conform grilei de evaluare din anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
(5) Subcomisia pentru evaluarea probei scrise în specialitate are următoarele atribuții:
a) elaborează subiectele și baremele de evaluare, asigurând confidențialitatea acestora;
b) evaluează lucrările scrise, conform baremului de evaluare;
c) transmite secretariatului comisiei de selecție rezultatele evaluării candidaților la proba scrisă de specialitate.
(6) În vederea reevaluării lucrărilor contestate se constituie, prin ordin de serviciu, în structura prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. e), o nouă subcomisie pentru evaluarea probei scrise în specialitatea, denumită subcomisie de contestații. Subcomisia de contestații este alcătuită în întregime din evaluatori care nu au evaluat lucrarea scrisă în concurs. Subcomisia de contestații își desfășoară activitatea în subordinea președintelui comisiei de selecție.
CAPITOLUL II
Înscrierea candidaților
Art. 6.
(1) Înscrierea la concurs se face în perioada prevăzută în calendar prin depunerea la registratura Ministerului Educației Naționale a dosarului de înscriere care conține următoarele documente:
a) opisul dosarului, semnat de către candidat;
b) fișa de înscriere – prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, completată, datată și semnată de către candidat;
c) curriculum vitae în format Europass, datat și semnat de candidat pe fiecare pagină, însoțit de documente care susțin afirmațiile din CV;
d) copii, certificate „conform cu originalul”, de către conducerea unității/instituției unde candidatul își desfășoară activitatea sau de către emitent sau copii legalizate (în cazul în care niciuna din primele două situații nu este posibilă), pentru următoarele documente:
1) buletin/carte de identitate, certificat de naștere, certificat de căsătorie/orice document care atestă schimbarea numelui (dacă este cazul);
2) actele de studii (diplomă/diplome de absolvire/licență/ master) în baza cărora se face înscrierea la concurs, însoțite de foaia matricolă/suplimentul la diplomă;
3) certificat recunoscut internațional, valabil la data susținerii concursului, care atestă cunoașterea aprofundată a uneia dintre limbile engleză/franceză/germană, având nivelul de competență lingvistică specificat de profilul postului pentru care candidează;
4) certificat/diplomă care atestă competențe de utilizare și operare calculator;
e) adeverință din care să rezulte vechimea de predare efectivă la catedră de minimum 3 ani la data înscrierii, în țară sau în sistemul școlilor europene, în calitate de cadru didactic calificat, corespunzător profilului postului pentru care candidează;
f) recomandarea conducerii unității/instituției în care își desfășoară activitatea;
g) certificat medical cu mențiunea apt de muncă, în original;
h) certificat de cazier judiciar;
i) documente care dovedesc activitatea didactică desfășurată în medii multiculturale și plurilingvistice/participarea la proiecte care vizează educația incluzivă/multiculturală/interculturală;
j) documente care atestă: ultimul grad didactic obținut/titlul științific/nivelul de competență didactică/recunoașterea științifică sau profesională/calitatea de cercetător/doctorand în domeniul științelor educației sau în specialitatea postului pe care candidează/calitatea de masterand sau de absolvent al unui program de studii care contribuie la creșterea nivelului de competență didactică;
(2) Documentele menționate la alin. (1) lit. a)-h) sunt obligatorii pentru validarea dosarului de înscriere, în etapa de verificare administrativă, conform grilei din anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(3) În baza documentelor menționate la alin. (1) lit. i) și j) este evaluată activitatea profesională, conform grilei din anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
(4) Dosarele se depun la registratura Ministerului Educației Naționale. În cazul în care dosarul este transmis prin poștă, data poștei nu poate depăși data-limită de depunere prevăzută în calendar.
(5) Dosarele de înscriere depuse/transmise după termenul limită prevăzut în calendar nu se evaluează.
CAPITOLUL III
Organizarea și desfășurarea procedurii de selecție
Art. 7.
(1) Procedura de selecție se desfășoară în patru etape succesive, după cum urmează:
a) verificarea administrativă a dosarului de înscriere, conform grilei din anexa nr. 2 la prezenta metodologie – probă eliminatorie;
b) evaluarea activității profesionale conform grilei din anexa nr. 3 la prezenta metodologie;
c) interviul;
d) proba scrisă în specialitatea postului.
Art. 8.
(1) Verificarea administrativă a dosarelor de înscriere se realizează de către secretariatul comisiei de selecție, pe baza grilei de evaluare, prevăzută în anexa nr. 2 la prezenta metodologie. Candidații ale căror dosare de înscriere nu îndeplinesc prevederile alin. a)-h) din art. 6 sunt declarați respinși.
(2) Nu sunt admise contestații.
Art. 9.
(1) Nu este permisă completarea dosarelor de înscriere după termenul-limită de depunere a dosarelor de înscriere, prevăzut în calendar.
(2) Candidații respinși în etapa verificării administrative nu participă la celelalte etape prevăzute de procedura de selecție.
Art. 10.
(1) Evaluarea activității profesionale a candidaților declarați admiși după etapa de verificare administrativă a dosarului de înscriere se realizează în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (4) lit. b) în prezența președintelui/ vicepreședintelui comisiei de selecție.
(2) Punctajul acordat candidatului se calculează ca medie aritmetică a punctajelor acordate de către evaluatori. Fiecare evaluator acordă un punctaj cuprins între 1 și 15 puncte, conform grilei de evaluare prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta metodologie. Media aritmetică se calculează cu două zecimale exacte, fără rotunjire.
(3) Sunt declarați admiși pentru a participa la etapa următoare candidații care obțin minimum 8 puncte.
(4) Rezultatele obținute de candidați la evaluarea activității profesionale se afișează de către secretariatul comisiei la sediul Ministerului Educației Naționale, conform calendarului, cu mențiunea „admis” pentru candidații care au obținut minimum 8 puncte, respectiv „respins” pentru candidații au obținut un punctaj egal cu sau mai mic de 7,99 puncte.
(5) Candidații respinși nu participă la celelalte etape prevăzute de procedura de selecție.
(6) Rezultatele obținute la etapa de evaluare a activității profesionale nu pot fi contestate.