În Monitorul Oficial nr. 250 din 21 martie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Mediului nr. 278/2018 pentru modificarea și completarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 660/2017.
Art. I.
Ghidul de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 660/2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 25 aprilie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), literele f) și ț) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„f) autovehicul nou – orice autoturism, autoutilitară ușoară sau autospecială/autospecializată ușoară sau orice cvadriciclu care nu a fost înmatriculat/înmatriculată niciodată; din punctul de vedere al sistemului de propulsie, autovehiculul nou achiziționat prin program poate fi: electric hibrid (plug-in) și pur electric;
ț) unitate – valoare ce reprezintă echivalentul ecotichetului”.
2. La articolul 2 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) termenul de «zi» sau «zile» reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează;”.
3. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Cantitatea de CO2 redusă anual ca urmare a achiziției, prin program, de autovehicule electrice și/sau electrice hibride. Respectiva cantitate se calculează după formula:
С = n x (i x 130g/km – ∑i x=1 ex),
unde:
С = cantitatea de CO2 redusă anual;
n = numărul mediu de km parcurși anual de un autovehicul;
i = indicatorul de la alin. (1);
ex = emisiile de CO2 ale fiecărui autovehicul achiziționat prin program, exprimate în g/km”.
4. La articolul 7, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Solicitantul persoană fizică poate achiziționa, pe parcursul unui an calendaristic, un singur autovehicul nou în cadrul Programului, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de un ecotichet.”
5. La articolul 7, alineatul (10) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(10) În situația în care, în urma procesului de analiză, solicitantul prevăzut la alin. (8) este declarat eligibil și este acceptat spre finanțare, Autoritatea comunică în scris acestuia cuantumul ajutorului care poate fi acordat sub forma ecotichetului și caracterul acestuia de ajutor de minimis, cu referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.”
6. La articolul 8, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Beneficiază de un singur ecotichet, pe parcursul unul an calendaristic, persoana fizică care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
a) are domiciliul sau reședința în România;
b) nu are obligații de plată la bugetul local;
c) s-a înscris la un producător validat în vederea achiziționării unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, obținând nota de înscriere;
d) a achiziționat autovehiculul nou pur electric sau autovehiculul nou electric hibrid de la producătorul validat care a eliberat nota de înscriere.”
7. La articolul 9, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Dispozițiile prevăzute la alin. (2) și (3) se publică pe pagina de internet a Autorității cu minimum 3 zile înainte de data programată pentru deschiderea sesiunii de înscriere.”
8. La articolul 10, alineatul (3) se abrogă.
9. La articolul 10, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Este exclusă deținerea în cadrul programului a dublei calități, și anume cea de constructor de autovehicule/importator de autovehicule noi sau reprezentant autorizat al constructorului/importatorului și, respectiv, cea de agent/partener autorizat al acestora, pentru aceeași marcă a autovehiculului nou.”
10. La articolul 11, literele a) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„a) formularul cererii de validare a producătorului, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1, în original, semnată de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;
………………………………………………………………………………
d) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului persoană juridică de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de validare, în original, în copie legalizată sau emis în Spațiul Privat Virtual;”.
11. La articolul 14, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Producătorul validat are obligația de a introduce în aplicația informatică în termen de 15 zile de la emiterea facturii, informațiile privind achiziția autovehiculului nou (seria, numărul și data eliberării facturii, instrumentul de plată utilizat și data efectuării plății).”
12. Articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 15
Solicitarea unităților de către solicitanții persoane fizice
(1) Solicitarea unităților de către solicitantul persoană fizică se face prin înscrierea la unul dintre producătorii validați care au încheiat contract de finanțare nerambursabilă cu Autoritatea, în condițiile prevăzute la art. 22, în limita bugetului alocat programului pentru anul în curs și în limita sumelor puse la dispoziție de către Autoritate, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2019.
(2) Finanțarea unităților solicitate se face numai în limita fondurilor alocate de către Autoritate solicitanților persoane fizice.”
13. La articolul 16, titlul articolului se modifică și va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 16
Solicitarea unităților de către solicitanții persoane juridice, de drept public ori de drept privat, entități juridice fără personalitate juridică și solicitanților organizații profesionale care sunt organizate și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale”
14. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Solicitantul persoană juridică, de drept public ori de drept privat, entitate juridică fără personalitate juridică sau solicitantul organizație profesională care este organizată și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale poate solicita alocarea unităților numai după includerea sa în lista solicitanților acceptați, publicată pe pagina de internet a Autorității.
(2) Solicitarea unităților de către solicitanții persoane juridice, de drept public ori de drept privat, entități juridice fără personalitate juridică sau solicitanții organizații profesionale care sunt organizate și își desfășoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale se face prin înscrierea la unul dintre producătorii validați care au încheiat contract de finanțare nerambursabilă cu Autoritatea, în limita sumelor alocate programului pentru anul în curs, prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli al Autorității, precum și în limita fondurilor puse la dispoziție de către Autoritate, conform art. 9 alin. (3), în termen de 60 de zile de la publicarea listei prevăzute la alin. (1), dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2019.
(3) La sfârșitul fiecărui an sumele puse la dispoziție potrivit alin. (2) vor fi indisponibilizate.
(4) Unitățile pentru care nu s-au introdus în aplicația informatică facturi în termen de 15 zile de la emiterea acestora și în termenul de valabilitate a notei de înscriere vor fi anulate.”
15. La articolul 17, alineatul (12) se abrogă.
16. La articolul 18, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(1) în termen de 15 zile de la emiterea facturilor și în termenul de valabilitate a notei de înscriere, producătorul validat introduce în aplicația informatică datele privind:
a) datele de identificare a autovehiculului nou (categoria de folosință: M1-A, M1/N1-ASU, N1-AU, L6e/L7e-CV, marca și modelul, numărul de identificare, sistemul de propulsie, seria, puterea și capacitatea cilindrică a motorului, cuantumul ecotichetului solicitat);
b) în situația finanțării solicitantului în baza unui contract de leasing financiar se menționează numărul și data contractului de leasing financiar, perioada de leasing stipulată în cuprinsul acestuia, denumirea și codul de identificare fiscală ale societății de leasing;
c) informații privind achiziția autovehiculului nou (seria, numărul și data eliberării facturii, instrumentul de plată utilizat și data efectuării plății). Nu se vor introduce informații privind facturi eliberate pentru avans.
……………………………………………………………………………………….
(3) În situația erorilor de completare, îndreptarea acestora se efectuează de către personalul responsabil cu implementarea din cadrul Autorității, pe bază de solicitare scrisă, însoțită de documente justificative, care se depune de către producătorul validat la sediul Autorității și este supusă aprobării acesteia. În cazul în care, în termen de 7 zile de la solicitarea prin e-mail a personalului responsabil cu implementarea, producătorul validat nu depune documentele necesare soluționării neconcordanțelor din cererile de decontare, se vor propune la finanțare numai acele facturi care îndeplinesc condițiile de la art. 19 alin. (3) și (4), urmând ca, după remediere, producătorul să propună la următoarele cereri de decontare (exceptând ultima cerere de decontare din program) și facturile pentru care s-au depus ulterior documente justificative clarificatoare.”
17. La articolul 19 alineatul (2), literele b) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„b) facturile emise beneficiarilor la achiziționarea autovehiculelor noi, în original/în copii certificate «conform cu originalul» de către aceștia; facturile depuse nu se restituie producătorului validat;
………………………………………………………………………………
d) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele producătorului validat de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de decontare, în original, în copie legalizată sau emis în Spațiul Privat Virtual;”.
18. La articolul 19, alineatul (4), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
„d) datele de identificare a autovehiculului nou (marca și tipul, modelul, numărul de identificare și tipul sistemului de propulsie, inclusiv emisia de CO2);”.
19. La articolul 19, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu următorul cuprins:
„(91) Beneficiarii de ajutor de minimis se regăsesc în Lista persoanelor juridice acceptate care se supun Regulamentului (UE) 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind ajutoarele de minimis, publicată pe pagina de internet a Autorității.”