În Monitorul Oficial nr. 26 din 11 ianuarie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice.
Art. 1.
Se aprobă condiţiile generale şi specifice, împreună cu modelul-cadru de acord contractual, pentru contractele de achiziţie publică sau sectorială de lucrări care au ca obiect exclusiv execuţia de lucrări şi care sunt aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, inclusiv fonduri nerambursabile şi/sau rambursabile, a căror valoare totală estimată, conform prevederilor legale, este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut de art. 7 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2.
Se aprobă condiţiile generale şi specifice, împreună cu modelul-cadru de acord contractual, pentru contractele de achiziţie publică sau sectorială de lucrări care au ca obiect atât proiectarea, cât şi execuţia de lucrări şi care sunt aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, inclusiv fonduri nerambursabile şi/sau rambursabile, a căror valoare totală estimată, conform prevederilor legale, este egală sau mai mare decât pragul valoric prevăzut de art. 7 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3.
(1) Prezenta hotărâre se aplică în cazul contractelor prevăzute la art. 1 şi 2 care sunt aferente procedurilor de achiziţie publică sau sectorială iniţiate după data intrării sale în vigoare.
(2) Contractele prevăzute la art. 1 şi 2, aferente unor proceduri de achiziţie publică sau sectorială iniţiate înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se supun dispoziţiilor legale în vigoare la data iniţierii procedurilor în cauză, în tot ceea ce priveşte încheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea şi încetarea respectivelor contracte.
(3) Prezenta hotărâre nu se aplică în cazul contractelor din cadrul proiectelor finanţate din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală şi aprobate înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Autorităţile/Entităţile contractante pot utiliza condiţiile generale şi specifice, împreună cu modelul-cadru de acord contractual, prevăzute la art. 1 sau 2, pentru contractele de achiziţie publică sau sectorială de lucrări a căror valoare totală estimată, conform prevederilor legale, este mai mică decât pragul valoric prevăzut de art. 7 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4.
Prezentele prevederi, inclusiv cele din anexele nr. 1 şi 2, se aplică cu respectarea întocmai a Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a legislaţiei în vigoare incidente, inclusiv în domeniul disciplinei şi calităţii în construcţii, care sunt prioritare.
Art. 5.
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
MIHAI TUDOSE
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale,
administraţiei publice şi fondurilor europene,
Paul Stănescu
Ministrul delegat pentru fonduri europene,
Marius Nica
Viceprim-ministru, ministrul mediului,
Graţiela Leocadia Gavrilescu
Ministrul afacerilor externe,
Teodor-Viorel Meleşcanu
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul transporturilor,
Felix Stroe
Ministrul apelor şi pădurilor,
Adriana-Doina Pană
Ministrul finanţelor publice,
Daniela Pescaru,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Condiţiile generale şi specifice şi acordul contractual pentru contractele de execuţie de lucrări
CUPRINS
PREVEDERI PRELIMINARE
CONDIŢII GENERALE PENTRU EXECUŢIE DE LUCRĂRI
1 Definiţii
2 Limba Contractului
3 Ordinea de precedenţă a documentelor contractuale
4 Comunicări
5 Supervizorul şi reprezentantul Supervizorului
6 Cesiune
7 Subcontractare
OBLIGAŢIILE BENEFICIARULUI
8 Furnizarea Documentelor Beneficiarului
9 Acces pe Şantier
10 Autorizaţii şi asistenţă privind Legea
11 Personalul Beneficiarului
OBLIGAŢIILE ANTREPRENORULUI
12 Obligaţii generale
12a Codul de conduită
12b Conflict de interese
13 Administrarea Lucrărilor
14 Personal
15 Garanţie de Bună Execuţie
16 Responsabilităţi şi asigurări
17 Programul de Execuţie
18 Structura detaliată a preţurilor
19 Modul de execuţie şi proiectarea Lucrărilor Provizorii
20 Corectitudinea Preţului Contractului
21 Riscuri excepţionale
22 Siguranţa pe Şantier şi securitatea muncii
23 Protecţia proprietăţilor adiacente
24 Interferenţe cu traficul şi căile de acces
25 Utilităţi, cabluri şi conducte
26 Trasarea
27 Activitatea Antreprenorului pe Şantier
28 Descoperiri
29 Lucrări Provizorii
30 Utilajele Antreprenorului şi transportul Bunurilor
31 Suprapunerea unor contracte
32 Brevete, licenţe şi drepturi de proprietate intelectuală
EXECUTAREA CONTRACTULUI ŞI ÎNTÂRZIERI
33 Începerea
34 Durata de Execuţie
35 Prelungirea Duratei de Execuţie
36 Întârzieri
37 Modificări
38 Suspendare MATERIALE şi EXECUŢIE
39 Jurnalul de Şantier
40 Materiale şi Echipamente folosite la Lucrări
41 Inspecţie şi testare
42 Respingere
43 Dreptul de proprietate asupra Materialelor şi Echipamentelor
PLĂŢI
44 Principii generale
45 Valoarea Contractului
46 Plata în avans
47 Sume Reţinute
48 Ajustarea preţurilor
49 Măsurare, evaluări şi Sume Previzionate
50 Plăţi
51 Plata finală
52 Plăţi directe către Subcontractanţi
53 Plăţi întârziate
54 Plăţi către terţi
55 Costuri suplimentare
56 Încetarea responsabilităţii Părţilor
RECEPŢIE ŞI PERIOADA DE GARANŢIE
57 Principii generale
58 Teste la Terminare
59 Utilizarea Lucrărilor înainte de Recepţia la Terminarea Lucrărilor
60 Recepţia la Terminarea Lucrărilor
61 Perioada de Garanţie
62 Recepţia Finală
ÎNCĂLCAREA CONTRACTULUI ŞI REZILIERE
63 Încălcarea Contractului
64 Rezilierea de către Beneficiar
65 Rezilierea de către Antreprenor
66 Forţă majoră şi denunţare unilaterală
67 Insolvenţă şi faliment SOLUŢIONAREA LITIGIILOR şi LEGEA
68 Riscuri, alocarea riscurilor şi despăgubiri
69 Revendicări şi Decizii
69a Revendicările Antreprenorului
69b Revendicările Beneficiarului
69c Decizia Supervizorului
70 Dispute şi arbitraj
71 Legea
CONTROL şi AUDIT
72 Control şi audit
CONDIŢII SPECIFICE PENTRU EXECUŢIE DE LUCRĂRI
I
MODELUL-CADRU DE ACORD CONTRACTUAL
1
PREVEDERI PRELIMINARE
Clauza 1
Definiţii
1.1 În aceste Condiţii Contractuale, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) Acord Contractual – documentul numit astfel semnat de cele două Părţi;
b) Antreprenor – persoana numită antreprenor în Acordul Contractual şi succesorii legali ai acestei persoane;
c) Beneficiar – persoana numită beneficiar în Acordul Contractual şi succesorii legali ai acestei persoane;
d) Bunuri – Utilajele Antreprenorului, Materialele, Echipamentele şi Lucrările Provizorii sau oricare din acestea, după caz;
e) Certificat de Plată – un certificat emis de către Supervizor în conformitate cu prevederile subclauzei 50.3 [Certificatul de Plată] sau 51.2 [Certificatul final de Plată], după caz;
f) Certificat final de Plată – un certificat emis de către Supervizor în conformitate cu prevederile subclauzei 51.2 [Certificatul final de Plată];
g) Condiţii Contractuale – ansamblul format din Condiţiile Speciale (dacă există) şi Condiţiile Generale;
h) Condiţii Generale – documentul numit astfel, inclus în Contract;
i) Condiţii Speciale – documentul numit astfel (dacă există), inclus în Contract, elaborat de către Beneficiar şi care cuprinde prevederi doar cu privire la subclauzele şi numai în legătură cu subiectele menţionate în Condiţiile Generale;
j) Conflict de interese – o situaţie descrisă în subclauza 12b.1, ce poate compromite executarea în mod corect şi obiectiv a Contractului;
k) Contract – Acordul Contractual împreună cu toate documentele prevăzute în subclauza 3.1;
l) Cost(uri) – toate cheltuielile suportate (sau care urmează să fie suportate) în mod rezonabil de către Antreprenor, în scopul îndeplinirii obligaţiilor Contractului sau în legătură cu Contractul;
m) Data de Începere – data notificată în conformitate cu prevederile subclauzei 33.1;
n) Data de Referinţă – data anterioară cu 30 de zile faţă de termenul-limită de depunere a Ofertelor. Dacă nu a existat un asemenea termen (de exemplu, în cazul unui contract atribuit ca urmare a unei proceduri de negociere fără publicarea unui anunţ de participare), Data de Referinţă va fi data semnării Contractului;
o) Decizie (a Supervizorului)/Decide/Decis – o decizie emisă de către Supervizor în conformitate cu prevederile clauzei 69c [Decizia Supervizorului]/procesul menţionat în clauza 69c [Decizia Supervizorului] având ca rezultat emiterea unei Decizii/problemă în privinţa căreia Supervizorul emite o Decizie în conformitate cu prevederile clauzei 69c [Decizia Supervizorului];
p) Documentele Antreprenorului – proiecte, piese desenate, calcule, programe, manuale, modele şi alte documente tehnice (dacă există), furnizate de către Antreprenor în conformitate cu prevederile Contractului;
q) Documentele Beneficiarului – proiecte, piese desenate, calcule, programe, manuale, modele şi alte documente tehnice (dacă există), elaborate de către Beneficiar sau în numele acestuia, în conformitate cu prevederile Contractului;
r) Durata de Execuţie – timpul pentru finalizarea Lucrărilor sau a unui Sector de Lucrări (după caz) potrivit prevederilor clauzei 34 [Durata de Execuţie], după cum este stabilit în Acordul Contractual, inclusiv orice prelungire potrivit prevederilor clauzei 35 [Prelungirea Duratei de Execuţie], calculat începând cu Data de Începere;
s) Echipamente – aparatele, maşinile şi vehiculele care sunt sau vor fi integrate în Lucrările Permanente;
t) Formular de Ofertă – documentul numit astfel, care a fost completat de către Antreprenor ca parte a ofertei sale, inclus în Contract;
u) Garanţia de Bună Execuţie – garanţia furnizată în conformitate cu prevederile clauzei 15 [Garanţia de Bună Execuţie];
v) Jurnal de Şantier – Jurnal al lucrărilor în conformitate cu prevederile clauzei 39 [Jurnalul de Şantier];
w) Legea – toate actele normative în vigoare care emană de la orice organ competent potrivit constituţiei să elaboreze acte normative;
x) Lista de Cantităţi – documentul intitulat astfel, parte a caietului de sarcini din documentaţia de atribuire şi inclus în Contract. Acest document include şi descrierea preţurilor (dacă există);
y) Lucrări Permanente – lucrările permanente necesar a fi executate de către Antreprenor potrivit prevederilor Contractului (inclusiv Echipamentele şi Documentele Antreprenorului);
z) Lucrări Provizorii – toate lucrările provizorii de orice tip (altele decât Utilajele Antreprenorului), necesare pentru execuţia şi terminarea Lucrărilor Permanente şi remedierea oricăror defecţiuni;
aa) Lucrările – Lucrările Permanente şi/sau Lucrările Provizorii;
bb) Materiale – produse de orice tip (altele decât Echipamentele) care sunt sau vor fi integrate în Lucrările Permanente, potrivit prevederilor Contractului;
cc) Modificare – orice modificare a Contractului, aprobată potrivit prevederilor clauzei 37 [Modificări] şi/sau prin act adiţional la Contract;
dd) Ofertă (a Antreprenorului) – actul juridic prin care Antreprenorul şi-a manifestat voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic în Contract şi documentele aferente, depuse de Antreprenor, incluse în Contract. Oferta include oferta (propunerea) tehnică şi oferta (propunerea) financiară;
ее) Ordin Administrativ – document emis de către Supervizor în conformitate cu prevederile clauzei 5 [Supervizorul şi reprezentantul Supervizorului];
ff) Ordin Administrativ de Începere – Ordin Administrativ emis de Supervizor în conformitate cu prevederile clauzei 33 [Începerea];
gg) Ordin Administrativ de Modificare – Ordin Administrativ emis de Supervizor în conformitate cu prevederile clauzei 37 [Modificări];
hh) Parte/Părţi – Beneficiarul şi/sau Antreprenorul, după cum cere contextul;
ii) Perioada de Garanţie – perioada, care începe la data aprobării Recepţiei la Terminare a Lucrărilor (sau a Sectorului), în care Antreprenorul va fi responsabil de remedierea viciilor şi deteriorărilor la Lucrări în conformitate cu prevederile clauzei 61 [Perioada de Garanţie] şi care poate fi prelungită în conformitate cu prevederile aceleiaşi clauze;
jj) Personalul Antreprenorului – Reprezentantul Antreprenorului şi tot restul personalului, forţa de muncă şi alţi angajaţi ai Antreprenorului, ai tuturor Subcontractanţilor şi orice alt personal care asistă Antreprenorul la execuţia Lucrărilor;
kk) Personalul Beneficiarului – Supervizorul, reprezentanţii săi şi tot restul personalului, forţa de muncă şi alţi angajaţi ai Supervizorului sau ai Beneficiarului şi oricare alt personal notificat Antreprenorului, de către Beneficiar sau Supervizor, ca Personal al Beneficiarului;
ll) Piesele Desenate – piesele desenate aferente Lucrărilor, parte a caietului de sarcini din documentaţia de atribuire şi incluse în Contract, precum şi orice alte piese desenate modificate sau suplimentare emise de către Beneficiar (sau în numele acestuia) în conformitate cu prevederile Contractului;
mm) Preţui Contractului – preţul stabilit în Acordul Contractual pentru execuţia şi terminarea Lucrărilor şi remedierea tuturor defecţiunilor (cu orice modificare ulterioară semnării Contractului prin act adiţional), fără TVA;
nn) Program de Execuţie – document elaborat de către Antreprenor în conformitate cu prevederile clauzei 17 [Programul de Execuţie];
oo) Program de Referinţă – Program de Execuţie acceptat de Supervizor în conformitate cu prevederile subclauzei 17.8 şi/sau ale subclauzei 17.12 [Revizia Programului de Execuţie];
pp) Recepţia Finală – recepţia Lucrărilor efectuată în conformitate cu prevederile clauzei 62 [Recepţia Finală];
qq) Recepţia ia Terminarea Lucrărilor – recepţia Lucrărilor (sau a unei părţi de Lucrări sau a unui Sector) efectuată în conformitate cu prevederile clauzei 60 [Recepţia la Terminarea Lucrărilor];
rr) Reprezentantul Antreprenorului – persoana numită de către Antreprenor (în Contract sau potrivit prevederilor subclauzei 13.2), care acţionează în numele Antreprenorului;
ss) Revendicare – o revendicare emisă de către Antreprenor în conformitate cu prevederile clauzei 69a [Revendicările Antreprenorului] sau de către Beneficiar în conformitate cu prevederile clauzei 69b [Revendicările Beneficiarului];
tt) Riscurile Antreprenorului – evenimentele sau situaţiile listate în subclauza 68.5 [Riscurile Antreprenorului];
uu) Riscurile Beneficiarului evenimentele sau situaţiile listate în subclauza 68.1 [Riscurile Beneficiarului];
vv) Şantier – locurile în care vor fi executate Lucrările Permanente şi unde se vor livra Echipamentele şi Materialele, şi oricare alte locuri prevăzute în Contract ca fiind parte componentă a Şantierului;
ww) Sector (de lucrări) – o parte din Lucrări definită ca Sector în Acordul Contractual;
xx) Situaţie de Lucrări – situaţia de lucrări transmisă de către Antreprenor în conformitate cu prevederile subclauzei 50.1 [Situaţia de Lucrări] şi/sau 51.1 [Situaţia finală de Lucrări];
yy) Specificaţii – documentul, parte a caietului de sarcini elaborat de către Beneficiar, intitulat „Specificaţii” şi inclus în Contract, şi orice alte modificări sau adăugiri ale Specificaţiilor în conformitate cu prevederile Contractului. Acest document specifică destinaţia şi scopul Lucrărilor şi/sau orice cerinţe şi criterii tehnice legate de acestea;
zz) Subcontractant – orice terţ căruia Antreprenorul îi încredinţează executarea unei părţi din Contract, potrivit prevederilor clauzei 7 [Subcontractare];
aaa) Sumă Previzionate – sumă prevăzută în Contract ca Sumă Provizionată, folosită şi plătită în conformitate cu prevederile subclauzei 49.3 [Sume Previzionate]. Sumele Previzionate sunt rezerve de implementare în sensul Legii;
bbb) Sume Reţinute – sumele cumulate pe care Beneficiarul le reţine şi le plăteşte potrivit prevederilor clauzei 47 [Sume Reţinute];
ccc) Supervizor – operator economic sau echipă din cadrul Beneficiarului, desemnat de către Beneficiar. Supervizorul are atribuţiile tehnice, financiare şi contractuale stabilite în Condiţiile Contractuale. Supervizorul este nominalizat în Acordul Contractual sau notificat Antreprenorului potrivit prevederilor clauzei 5 [Supervizorul şi reprezentantul Supervizorului], Supervizorul are în echipa sa diriginţi de şantier autorizaţi, potrivit prevederilor Legii şi orice alte persoane pentru îndeplinirea rolului său;
ddd) Teste la Terminare – testele efectuate potrivit prevederilor clauzei 58 [Teste la Terminare] înainte ca Lucrările sau un Sector de Lucrări (după caz) să fie recepţionate la terminarea lucrărilor de către Beneficiar;
eee) Utilaje – toate aparatele, maşinile, vehiculele şi altele asemenea necesare pentru executarea Contractului, cu excepţia Echipamentelor, Materialelor şi Lucrărilor Provizorii;
fff) Valoarea Contractului – valoarea definită în clauza 45 [Valoarea Contractului], care include ajustările, modificările şi revizuirile efectuate în conformitate cu prevederile Contractului şi reprezintă suma plăţilor efectuate şi estimarea plăţilor viitoare până la îndeplinirea tuturor obligaţiilor Contractuale.
1.2 Titlurile din cadrul acestor Condiţii Generale nu fac parte din acestea şi nu vor fi luate în considerare la interpretarea Contractului.
1.3 În măsura în care contextul o permite, cuvintele la singular vor include pluralul şi invers, iar cuvintele de genul masculin vor include femininul şi invers.
1.4 Cuvintele ce desemnează persoane sau părţi vor include societăţi, companii şi orice persoană juridică.
Clauza 2
Limba Contractului
2.1 Limba Contractului şi a tuturor comunicărilor dintre Antreprenor, Beneficiar şi Supervizor sau reprezentanţii lor va fi limba română, cu excepţia cazului în care este prevăzut altfel în Acordul Contractual.
Clauza 3
Ordinea de precedenţă a documentelor contractuale
3.1 Documentele care alcătuiesc Contractul vor fi considerate ca documente care se explicitează reciproc. În scopul interpretării, ordinea de precedenţă a documentelor va fi următoarea:
(i) Acordul Contractual,
(ii) Formularul de Ofertă completat şi, după caz, corectat,
(iii) Condiţiile Speciale,
(iv) Condiţiile Generale,
(v) Specificaţiile,
(vi) Piesele Desenate,
(vii) Lista de Cantităţi şi documentele aferente,
(viii) Oferta Antreprenorului şi orice alte documente care fac parte din Contract, inclusiv, fără a fi limitat la:
1) Oferta financiară a Antreprenorului (după corecţiile aritmetice),
2) Oferta tehnică a Antreprenorului (inclusiv clarificările din perioada de evaluare a ofertelor),
3) angajamentul ferm al fiecărui terţ susţinător (dacă este cazul),
4) acordul de asociere (în cazul în care Antreprenorul constituie o asociere, un consorţiu sau o altă grupare de două sau mai multe persoane),
5) subcontractul încheiat cu fiecare Subcontractant (dacă este cazul),
6) orice alte documente care fac parte din Contract.
Modificările şi actele adiţionale (dacă există) vor avea prioritatea documentelor pe care le modifică. Ordinea de precedenţă reprezintă ordinea de prioritate a documentelor. În caz de discrepanţe între documente, prevederile documentului prioritar vor prevala. În caz de ambiguitate ale documentelor, Supervizorul va emite clarificările sau instrucţiunile necesare.
Clauza 4
Comunicări
4.1 Orice comunicare scrisă dintre Beneficiar şi/sau Supervizor, pe de o parte, şi Antreprenor, pe de altă parte, va indica denumirea Contractului şi numărul de identificare şi se va trimite prin poştă, fax, e-mail cu semnătură digitală sau se va livra personal, la adresa corespunzătoare indicată de părţi în acest scop în Acordul Contractual.
4.2 Dacă expeditorul solicită confirmare de primire, va include această solicitare în comunicare. Expeditorul va cere confirmare de primire de fiecare dată când există un termen-limită pentru primirea comunicării. În orice caz, expeditorul va lua toate măsurile necesare pentru a asigura primirea la termen a comunicării.
4.3 Când Contractul prevede transmiterea sau emiterea unei notificări, consimţământ, aprobare, acord, certificare sau decizie, notificarea, consimţământul, aprobarea, acordul, certificarea sau decizia vor fi, dacă nu se prevede altfel, în scris, iar cuvintele „a notifica”, „a consimţi”, „a aproba”, „a accepta”, „a certifica” sau „a decide” vor fi interpretate corespunzător. Orice astfel de consimţământ, aprobare, acceptare, certificare sau decizie nu vor fi refuzate sau amânate în mod nejustificat.
4.4 Orice comunicare între Antreprenor şi Supervizor va fi transmisă în copie şi Beneficiarului. Orice comunicare între Antreprenor şi Beneficiar va fi transmisă în copie şi Supervizorului.
Clauza 5
Supervizorul şi reprezentantul Supervizorului
5.1 Supervizorul va avea responsabilităţile prevăzute în Contract. Cu excepţia cazurilor expres prevăzute în Contract, Supervizorul nu va fi autorizat să-l elibereze pe Antreprenor de oricare din obligaţiile sale prevăzute în Contract.
Cu excepţia cazului în care este prevăzut altfel în Condiţiile Speciale, Supervizorul are următoarele sarcini principale:
(a) emite Ordine Administrative către Antreprenor,
(b) emite Ordinul Administrativ de Începere,
(c) verifică, acceptă sau respinge Programul de Execuţie al Antreprenorului, inclusiv existenţa fizică a resurselor necesare îndeplinirii programului transmis,
(d) verifică ritmul execuţiei Lucrărilor,
(e) verifică respectarea calităţii Echipamentelor şi Materialelor şi metodele de punere în operă a acestora,
(f) respinge Echipamentele, Materialele sau Lucrările care se dovedesc a nu fi în conformitate cu prevederile Contractului,
(g) participă la efectuarea testelor şi la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante,
(h) măsoară cantităţile de lucrări real executate şi le evaluează în conformitate cu prevederile Contractului,
(i) îşi dă consimţământul asupra Documentelor Antreprenorului sau le respinge motivat,
(j) se asigură de corectitudinea datelor şi detaliilor din Jurnalul de Şantier,
(k) emite Modificări în conformitate cu prevederile Contractului,
(l) emite Certificate de Plată în conformitate cu prevederile Contractului,
(m) emite Decizii în conformitate cu prevederile Contractului,
(n) analizează Revendicările Antreprenorului şi ale Beneficiarului,
(o) asistă Beneficiarul în cadrul procedurii de Recepţie la Terminarea Lucrărilor şi de Recepţie Finală,
(p) îndeplineşte celelalte sarcini ale Supervizorului stabilite prin Contract.
5.2 Fără a afecta responsabilitatea Supervizorului pentru îndeplinirea în mod corespunzător a sarcinilor ce-i revin potrivit prevederilor prezentului Contract, Supervizorul, păstrând răspunderea finală, poate nominaliza unul sau mai mulţi reprezentanţi, din cadrul echipei sale, pentru a îndeplini oricare dintre responsabilităţile şi autoritatea deţinute de Supervizor şi poate revoca în orice moment această nominalizare sau poate înlocui reprezentantul. Orice astfel de nominalizare, revocare sau înlocuire se va face în scris şi nu se va implementa până nu se transmite un exemplar Antreprenorului şi Beneficiarului. Supervizorul va emite către Antreprenor un Ordin Administrativ prin care va stabili responsabilităţile, autoritatea şi identitatea reprezentantului Supervizorului, la Data de Începere şi ulterior, ori de câte ori este necesar. Rolul reprezentantului Supervizorului va fi cel menţionat în nominalizarea transmisă de Supervizor.
5.3 Orice comunicare transmisă de reprezentantul Supervizorului către Antreprenor conform termenilor acestei delegări va avea acelaşi efect ca şi cum ar fi fost transmisă de Supervizor, însă:
(a) lipsa respingerii din partea reprezentantului Supervizorului a unei lucrări, unui Material sau unui Echipament nu va afecta autoritatea Supervizorului de a refuza lucrarea, Materialul sau Echipamentul respectiv şi de a da instrucţiunile necesare pentru rectificarea acestora;
(b) Supervizorul va fi liber să schimbe sau să modifice conţinutul acestei comunicări, într-un termen de 5 zile. O astfel de comunicare nemodificată sau anulată în termen de 5 zile rămâne finală.
5.4 Instrucţiunile şi/sau Ordinele emise în scris de către Supervizor sau reprezentantul acestuia vor fi considerate Ordin Administrativ. Aceste Ordine vor fi datate, numerotate şi notate de Supervizor într-un registru, iar copiile vor fi transmise personal, după caz, Reprezentantului Antreprenorului.
Instrucţiunile şi/sau Ordinele emise verbal vor fi confirmate de Supervizor sau reprezentantul acestuia în 24 de ore. În cazul în care nu sunt confirmate, se consideră anulate şi Antreprenorul nu are nicio obligaţie să le Implementeze.
5.5 Supervizorul, inclusiv reprezentantul acestuia, este singurul autorizat să emită Ordine Administrative către Antreprenor, inclusiv cu documente suplimentare şi instrucţiuni necesare pentru executarea corespunzătoare şi adecvată a Lucrărilor şi remedierea oricăror defecţiuni. Pentru evitarea oricărui dubiu, dispoziţiile de şantier emise de către proiectantul Lucrărilor vor fi implementate de către Antreprenor numai după ce (şi dacă) sunt incluse într-un Ordin Administrativ emis de către Supervizor.
5.6 Dacă identitatea Supervizorului nu este stabilită în Acordul Contractual, Beneficiarul va desemna Supervizorul printr-o notificare adresată Antreprenorului în termen de 10 zile de la semnarea Contractului. În cazul în care Beneficiarul nu transmite o asemenea notificare, rolul Supervizorului va fi îndeplinit de către Beneficiar care va desemna o echipă în acest scop. Beneficiarul are dreptul de a înlocui Supervizorul. Înlocuirea Supervizorului va fi notificată de către Beneficiar în scris în cel mai scurt timp Antreprenorului împreună cu furnizarea detaliilor de identificare ale noului Supervizor. Data la care noul Supervizor preia atribuţiile sale va fi data notificării.