În Monitorul Oficial nr. 17 din 8 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 158/2017 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei Generale Anticorupţie, act care abrogă Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 119/2014 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei Generale Anticorupţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 4 august 2014.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
(1) Direcţia Generală Anticorupţie, denumită în continuare direcţia generală, îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor art. 10 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2005 privind operaţionalizarea Direcţiei generale anticorupţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 383/2005, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Direcţia generală este structura Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, cu personalitate juridică, specializată în prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului MAI, fiind organizată la nivel central şi teritorial.
Art. 2.
Direcţia generală are competenţă materială specială ce vizează infracţiunile de corupţie prevăzute de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, săvârşite de personalul MAI.
Art. 3.
Activitatea direcţiei generale se desfăşoară în conformitate cu prevederile Constituţiei României, legilor, tratatelor încheiate de România cu alte state, intrate în vigoare, ale hotărârilor Guvernului, hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, ordinelor şi instrucţiunilor ministrului afacerilor interne, astfel încât să nu lezeze în vreun fel drepturile şi libertăţile omului, să promoveze echidistanţa, obiectivitatea, realitatea, legalitatea şi deplina responsabilitate în acţiunile sale.
CAPITOLUL II
Organizarea direcţiei generale
Art. 4.
Direcţia generală are în structura organizatorică aparatul propriu şi structurile subordonate, compuse din direcţii, servicii, birouri şi compartimente specializate, conform organigramelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
Art. 5.
Aparatul propriu al direcţiei generale are în compunere următoarele structuri:
a) Conducerea;
b) Serviciul cabinet, format din:
1. Compartimentul evaluare şi planificare instituţională;
2. Compartimentul evidenţă statistică;
3. Compartimentul dispecerat;
4. Compartimentul secretariat şi arhivă;
c) Serviciul control;
d) Serviciul resurse umane, format din:
1. Compartimentul selecţie şi încadrare resurse umane;
2. Compartimentul gestionarea datelor de personal;
3. Compartimentul formare profesională;
4. Compartimentul securitate şi sănătate în muncă;
e) Financiar (la nivel de serviciu), în cadrul căruia funcţionează:
1. Compartimentul drepturi salariale;
f) Biroul juridic;
g) Psihologie (la nivel de compartiment);
h) Structura de protecţie a datelor cu caracter personal (la nivel de compartiment);
i) Direcţia investigaţii, formată din:
1. Serviciul investigaţii, format din:
1.1. Compartimentul investigaţii infracţiuni de corupţie;
1.2. Compartimentul investigaţii pentru infracţiuni conexe sau asimilate;
2. Serviciul analiza informaţiilor;
3. Serviciul tehnic, format din:
3.1. Biroul instalare mijloace tehnice speciale;
3.2. Biroul disimulare şi înregistrări ambientale;
j) Direcţia anchete, formată din:
1. Serviciul anchete, format din:
1.1. Biroul anchete pentru infracţiuni de corupţie;
1.2. Biroul anchete pentru infracţiuni conexe sau asimilate;
2. Serviciul transcrieri operative;
3. Serviciul de interceptare a comunicaţiilor;
4. Serviciul operaţii, format din:
4.1. Biroul supravegheri operative;
4.2. Biroul teste de integritate;
4.3. Biroul flagrant;
4.4. Compartimentul suport operativ;
5. Centrul operaţional 1 – Iaşi (la nivel de serviciu);
6. Centrul operaţional 2 – Timişoara (la nivel de serviciu);
7. Centrul operaţional 3 – Cluj-Napoca (la nivel de serviciu);
k) Serviciul special, format din:
1. Biroul operativ;
2. Biroul sprijin;
l) Direcţia prevenire, formată din:
1. Serviciul prevenire;
2. Serviciul studii şi proiecţii anticorupţie;
3. Serviciul relaţii cu publicul, format din:
3.1. Biroul informare şi relaţii publice;
3.2. Compartimentul call-center;
m) Direcţia suport, formată din:
1. Serviciul comunicaţii şi informatică;
2. Serviciul achiziţii publice;
3. Serviciul logistic, format din:
3.1. Biroul auto şi armament;
3.2. Compartimentul administrarea patrimoniului imobiliar, intendenţă şi protecţia mediului;
n) Serviciul afaceri europene şi relaţii internaţionale;
o) Unitatea de implementare a proiectelor (la nivel de birou);
p) Structura de securitate (la nivel de birou).
Art. 6.
Structurile subordonate direcţiei generale sunt organizate la nivel teritorial în servicii judeţene anticorupţie şi Direcţia Anticorupţie pentru Municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov.
Art. 7.
Activitatea desfăşurată de structurile aparatului propriu şi structurile subordonate din cadrul direcţiei generale, în scopul atingerii obiectivelor propuse, are la bază relaţii de autoritate ierarhice, de cooperare, de coordonare, de sprijin şi îndrumare, precum şi de control, potrivit atribuţiilor stabilite pentru fiecare direcţie, serviciu, birou sau compartiment în parte. Art. 8. – Relaţiile ierarhice de autoritate se stabilesc:
a) între conducerea direcţiei generale şi celelalte structuri ale aparatului propriu, respectiv structurile subordonate ale unităţii, în scopul menţinerii şi perfecţionării funcţionării sistemului relaţional intern;
b) între şefii structurilor aparatului propriu/structurilor subordonate şi personalul aflat în subordinea acestora.
Art. 9.
Relaţiile de cooperare se stabilesc între direcţiile, serviciile, birourile şi compartimentele aparatului propriu al direcţiei generale pentru îndeplinirea sarcinilor specifice, precum şi între structurile subordonate.
Art. 10.
(1) Relaţiile de coordonare, sprijin şi îndrumare se stabilesc între structurile aparatului propriu al direcţiei generale şi cele subordonate, potrivit atribuţiilor specifice date în competenţă.
(2) Activităţile de coordonare, sprijin şi îndrumare a structurilor subordonate de către structurile aparatului propriu al direcţiei generale au ca scop:
a) sincronizarea şi desfăşurarea unitară a activităţii structurilor subordonate;
b) direcţionarea structurilor subordonate în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei specifice, precum şi a procedurilor stabilite prin normele interne;
c) optimizarea tuturor activităţilor în scopul îndeplinirii obiectivelor propuse, prin utilizarea judicioasă şi valorificarea tuturor resurselor;
d) verificarea îndeplinirii de către structurile subordonate a atribuţiilor specifice, potrivit liniilor de activitate corespondente de la nivelul aparatului propriu al direcţiei generale.
Art. 11.
Activitatea de control se execută de o comisie formată din personalul structurii de control din cadrul direcţiei generale, precum şi, după caz, din specialişti ai altor structuri, a cărei componenţă se stabileşte prin dispoziţie a directorului general.
Art. 12.
(1) Personalul direcţiei generale se compune din poliţişti – funcţionari publici cu statut special – şi personal contractual.
(2) Numărul posturilor de ofiţeri de poliţie, agenţi de poliţie şi personal contractual se stabileşte prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Art. 13.
Întreg personalul direcţiei generale este subordonat directorului general.
CAPITOLUL III
Obiectivele şi atribuţiile direcţiei generale
Art. 14.
(1) Obiectivele generale ale direcţiei generale sunt prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului MAI.
(2) Direcţia generală îndeplineşte, în condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare, următoarele atribuţii principale:
a) desfăşoară activităţi specializate de prevenire a faptelor de corupţie în rândul personalului MAI;
b) organizează şi desfăşoară campanii/acţiuni de prevenire a corupţiei pentru conştientizarea consecinţelor Implicării în fapte de corupţie;
c) efectuează investigaţiile necesare pentru descoperirea faptelor de corupţie săvârşite de personalul MAI;
d) desfăşoară activităţi în vederea obţinerii de mijloace de probă prin metodele speciale de supraveghere sau cercetare, conform competenţelor legale;
e) desfăşoară activităţi de cercetare penală, în baza ordonanţei de delegare emise de procuror;
f) efectuează testarea integrităţii profesionale a personalului MAI;
g) primeşte şi soluţionează reclamaţiile/petiţiile cetăţenilor referitoare la faptele de corupţie în care este implicat personalul MAI;
h) administrează sistemul telefonic call-center anticorupţie constituit în scopul sesizării de către cetăţeni a faptelor de corupţie;
i) desfăşoară activităţi de informare şi relaţii publice specifice domeniilor din competenţă;
j) elaborează studii, analize şi prognoze referitoare la evoluţia faptelor de corupţie la nivelul MAI şi înaintează conducerii ministerului, periodic sau la solicitare, propuneri de soluţionare a problemelor identificate;
k) elaborează analize şi prognoze referitoare la evoluţia faptelor de corupţie la nivelul structurilor MAI şi transmite, periodic, conducerii acestora problemele identificate;
l) asigură coordonarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor de management al riscurilor de corupţie în cadrul structurilor MAI şi realizează evaluarea măsurilor adoptate de structurile ministerului pentru remedierea aspectelor care au favorizat incidentele de integritate;
m) desfăşoară activităţi specifice de afaceri europene şi cooperare internaţională în domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei, organizează, participă sau asigură reprezentarea direcţiei generale la evenimente naţionale şi internaţionale din domeniul specific de activitate, în conformitate cu interesele MAI;
n) constituie, gestionează şi accesează baze de date/sisteme informatice de evidenţă pentru desfăşurarea activităţii din competenţă, în calitate de operator de date cu caracter personal;
o) elaborează, contractează, implementează şi monitorizează proiecte cu finanţare externă;
p) gestionează şi administrează resursele umane, materiale, financiare şi tehnice deţinute;
q) exercită orice alte atribuţii conferite prin lege.
Art. 15.
(1) Pentru exercitarea atribuţiilor ce îi revin, direcţia generală organizează şi desfăşoară activităţi investigative referitoare la faptele de corupţie comise de personalul MAI, cu respectarea conspirativităţii, compartimentării, secretizării muncii şi a principiului confidenţialităţii.
(2) Direcţia generală este autorizată să deţină şi să folosească, în condiţiile legii, dispozitive, mijloace şi sisteme tehnice speciale pentru obţinerea, verificarea, prelucrarea şi stocarea informaţiilor privitoare la faptele de corupţie din competenţa legală.
Art. 16.
În scopul descoperirii faptelor, identificării făptuitorilor şi obţinerii mijloacelor de probă, direcţia generală poate folosi investigatori sub acoperire sau cu identitate reală şi colaboratori, în baza autorizării date de procurorul care efectuează urmărirea penală, în condiţiile legii.
Art. 17.
Direcţia generală poate solicita de la autorităţi şi instituţii publice, alte persoane juridice, precum şi de la persoane fizice informaţii, date şi documente necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege şi în limitele acestora.
Art. 18.
(1) În scopul verificării şi documentării datelor și informaţiilor obţinute, precum şi pentru îndeplinirea celorlalte atribuţii din competenţă, direcţia generală cooperează cu unităţile aparatului central al MAI şi cu celelalte instituţii şi structuri aliate în subordinea/coordonarea MAI.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul abilitat al direcţiei generale solicită structurilor MAI date, informaţii şi documente, cu respectarea deplină a prevederilor legale şi a normelor interne de activitate.
Art. 19.
Direcţia generală colaborează cu Ministerul Public, cu autorităţi și instituţii publice, organizaţii nonguvernamentale, persoane juridice şi persoane fizice, pentru asigurarea unui schimb operativ de date şi informaţii, pentru instrumentarea cazurilor de corupţie din competenţă, pentru desfăşurarea activităţilor de prevenire a corupţiei în rândul personalului ministerului, precum şi pentru îndeplinirea celorlalte atribuţii din competenţă, pe baza prevederilor legale şi a protocoalelor încheiate, după caz.
Art. 20.
(1) Direcţia generală organizează şi desfăşoară, în conformitate cu prevederile legale, acţiuni de colaborare cu instituţii şi organisme din străinătate, în scopul realizării unor schimburi de date şi informaţii menite să asigure perfecţionarea metodelor şi mijloacelor de muncă şi implementarea, în activitatea specifică, a standardelor promovate pe plan european şi internaţional.
(2) În situaţii concrete, pentru documentarea unor fapte de corupţie săvârşite de personalul MAI cu elemente de extraneitate, se pot desfăşura, cu aprobarea conducerii MAI şi a procurorului competent, după caz, activităţi operative comune cu structurile similare din statele cu care sunt încheiate acorduri sau convenţii de colaborare ori alte forme de înţelegeri bilaterale.
Art. 21.
Diagrama principalelor relaţii ale direcţiei generale este prevăzută în anexa nr. 3.
CAPITOLUL IV
Conducerea direcţiei generale
Art. 22.
Direcţia generală este condusă de directorul general, ajutat de 2 directori generali adjuncţi.
Art. 23.
(1) Directorul general conduce întreaga activitate desfăşurată de personalul direcţiei generale şi o reprezintă în relaţia cu celelalte structuri ale MAI, cu instituţii, autorităţi şi organisme de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organisme internaţionale, potrivit competenţelor legale.
(2) În condiţiile legii şi ale celorlalte reglementări în vigoare, directorul general poate delega atribuţii din competenţa sa directorilor generali adjuncţi, directorilor direcţiilor din structura direcţiei generale sau altor persoane din subordine.
(3) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, directorul general emite dispoziţii obligatorii pentru personalul din subordine.