În Monitorul Oficial nr. 1024 din 27 decembrie a.c. a fost publicată Legea nr. 264/2017 privind stabilirea cerinţelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compuşi organici volatili (COV) rezultaţi din depozitarea benzinei și din distribuţia acesteia de la terminale la stațiile de distribuţie a benzinei, precum şi în timpul alimentării autovehiculelor la staţiile de benzină.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi domeniul de aplicare
SECŢIUNEA 1
Obiectul şi domeniul de aplicare
Art. 1.
(1) Prevederile prezentei legi se aplică operaţiilor, instalaţiilor, vehiculelor şi navelor fluviale utilizate pentru depozitarea, încărcarea, descărcarea şi distribuţia benzinei de la un terminal la altul, de la un terminal la o staţie de benzină sau în timpul alimentării autovehiculelor la staţiile de benzină.
(2) Prezenta lege stabileşte măsuri care au ca scop reducerea cantităţii de vapori de benzină emişi în atmosferă în timpul acestor operaţii şi/sau de către aceste instalaţii, vehicule şi nave fluviale.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 2.
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autorităţi competente – autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, autoritatea publică centrală cu responsabilităţi în domeniul economiei, autoritatea publică centrală cu responsabilităţi în domeniul transporturilor, autoritatea publică centrală cu responsabilităţi în implementarea politicilor locale pentru protecţia mediului, autorităţi competente pentru protecţia mediului responsabile cu emiterea acordului/autorizaţiei de mediu, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului cu responsabilităţi în inspecţie şi control şi structurile subordonate acesteia;
b) benzină – orice derivat din ţiţei, cu sau fără aditivi, având o presiune de vapori Reid mai mare sau egală cu 27,6 kPa şi care este destinat utilizării drept carburant pentru motoarele vehiculelor, cu excepţia gazelor petroliere lichefiate – GPL;
c) braţ articulat – orice structură din cadrul unui terminal prin intermediul căreia benzina este încărcată într-o singură cisternă auto;
d) cantitate totală tranzitată – cea mai mare cantitate totală anuală de benzină încărcată în cisterne mobile de la o instalaţie de încărcare a unui terminal sau a unei staţii de benzină, în ultimii 3 ani;
e) cantitate totală anuală tranzitată – cantitatea totală anuală de benzină descărcată din cisterne mobile într-o staţie de benzină;
f) cisternă mobilă – orice rezervor transportat pe calea rutieră, numit cisternă auto, pe calea ferată, numit vagon-cisternă, sau pe calea fluvială, numit navă fluvială, utilizat pentru transferul benzinei de la un terminal la altul sau de la un terminal la o staţie de benzină;
g) eficienţa de captare a vaporilor de benzină – cantitatea de vapori de benzină captaţi de sistemul de recuperare a vaporilor de benzină etapa a II-a comparativ cu cantitatea de vapori de benzină care ar fi emisă în atmosferă în lipsa unui astfel de sistem, exprimată ca procent;
h) instalaţie de depozitare – orice rezervor fix aflat la un terminal sau la o staţie de benzină, utilizat pentru depozitarea benzinei;
i) instalaţii de depozitare a benzinei, instalaţii de încărcare a benzinei, staţii de benzină şi cisterne mobile existente – orice astfel de instalaţii, staţii de benzină şi cisterne mobile care erau în funcţiune ori pentru care au fost emise un acord şi/sau o autorizaţie de mediu înainte de data de 1 ianuarie 2002;
j) instalaţii de depozitare a benzinei, instalaţii de încărcare, staţie de benzină şi cisterne mobile noi – orice astfel de instalaţii, staţie de benzină şi cisterne mobile care erau în funcţiune ori pentru care au fost emise un acord şi/sau o autorizaţie de mediu la ori după 1 ianuarie 2002;
k) instalaţie de încărcare – orice instalaţie din cadrul unui terminal, care este utilizată pentru încărcarea benzinei în cisterne mobile. Instalaţiile de încărcare în cisterne auto conţin unul sau mai multe „braţe articulate”;
l) navă de navigaţie interioară – o construcţie navală destinată numai sau în mod special să navigheze pe căile navigabile interioare;
m) raportul vapori/benzină – raportul dintre volumul de vapori de benzină, la presiunea atmosferică, ce trece prin sistemul de recuperare a vaporilor de benzină etapa a II-a şi volumul de benzină distribuit la pompă;
n) renovări majore – o modificare sau reînnoire semnificativă a infrastructurii unei staţii de benzină, în mod special a rezervoarelor şi conductelor;
o) sistem de recuperare a vaporilor de benzină etapa a II-a – echipament destinat recuperării vaporilor de benzină degajaţi din rezervorul de carburant al unui autovehicul în timpul alimentării cu benzină la o staţie de benzină şi care transferă vaporii de benzină respectivi într-un rezervor de depozitare al staţiei de benzină sau îl returnează la pompa de benzină pentru a fi din nou vânduţi;
p) staţie de benzină – orice instalaţie în care benzina este distribuită din rezervoarele fixe de depozitare în rezervoarele de carburant ale autovehiculelor;
q) staţie de benzină existentă – orice staţie de benzină care este construită înainte de 1 ianuarie 2012 ori pentru care s-a acordat un certificat de urbanism, o autorizaţie de construire sau o autorizaţie de funcţionare înainte de această dată;
r) staţie de benzină nouă – orice staţie de benzină care este construită la sau după 1 ianuarie 2012 ori pentru care s-a acordat un certificat de urbanism, o autorizaţie de construire ori o autorizaţie de funcţionare la data respectivă sau după această dată;
s) stocarea intermediară a vaporilor – depozitarea intermediară a vaporilor, într-un rezervor cu capac fix, la un terminal, în vederea transferului ulterior şi recuperării la alt terminal. În înţelesul prezentei legi, transferul vaporilor între două instalaţii de depozitare ale aceluiaşi terminal nu este considerat stocare intermediară a vaporilor;
ş) terminal – orice instalaţie care este utilizată pentru depozitarea şi încărcarea benzinei în cisterne auto, vagoane-cisternă sau nave fluviale, inclusiv toate instalaţiile de depozitare existente pe amplasamentul complexului;
t) unitate de recuperare a vaporilor – echipamentele pentru recuperarea vaporilor de benzină, inclusiv orice sistem de rezervoare-tampon la terminal, prin care vaporii rezultaţi din evaporarea benzinei sunt captaţi, condensaţi şi recuperaţi sub formă lichidă;
ţ) vapori de benzină – orice compus în faza gazoasă rezultat prin evaporarea benzinei;
u) valoare-ţintă de referinţă – valoare orientativă prevăzută pentru evaluarea generală a caracterului adecvat al măsurilor tehnice, prevăzute în anexele nr. 1-4. Această valoare nu reprezintă o valoare-limită, ci este o valoare de referinţă pentru determinarea nivelului de funcţionare a instalaţiilor, terminalelor şi staţiilor de carburanţi individuale.
CAPITOLUL II
Cerinţe de proiectare şi exploatare a instalaţiilor de depozitare a benzinei la terminale, instalaţiilor de încărcare şi descărcare a benzinei în/din cisterne mobile la terminale, cisterne mobile, echipamentelor de încărcare a benzinei în instalaţiile de depozitare la staţiile de benzină
SECŢIUNEA 1
Instalaţiile de depozitare a benzinei la terminale
Art. 3.
(1) Instalaţiile de depozitare a benzinei la terminale trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice de proiectare şi de exploatare prevăzute în anexa nr. 1. Aceste cerinţe sunt stabilite în scopul reducerii emisiilor totale anuale de compuşi organici volatili, rezultaţi din operaţiunile de încărcare şi depozitare a benzinei la fiecare instalaţie de depozitare la terminale, sub valoarea-ţintă de referinţă de 0,01% în greutate din cantitatea totală tranzitată.
(2) Instalaţiile, noi şi existente, de depozitare a benzinei la terminale trebuie să fie conforme cu prevederile alin. (1).
SECŢIUNEA a 2-a
Încărcarea şi descărcarea benzinei în/din cisterne mobile la terminale
Art. 4.
(1) Echipamentele de încărcare şi descărcare a benzinei în/din cisterne mobile la terminale trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice de proiectare şi de exploatare prevăzute în anexa nr. 2. Aceste cerinţe sunt stabilite în scopul reducerii emisiilor totale anuale de compuşi organici volatili, rezultaţi din operaţiunile de încărcare şi descărcare a cisternelor mobile la terminale, sub valoarea-ţintă de referinţă de 0,005% în greutate din cantitatea totală tranzitată.
(2) Toate terminalele dotate cu instalaţii de încărcare pentru cisterne auto vor fi echipate cu cel puţin uri braţ articulat, care va respecta cerinţele tehnice de proiectare şi de exploatare impuse echipamentelor de încărcare pe la partea Inferioară a cisternelor auto, prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Instalaţiile, noi şi existente, de încărcare a benzinei la terminale, în cisterne auto, în vagoane-cisternă şi nave fluviale, trebuie să fie conforme cu prevederile alin. (1) şi (2).
(4) Cerinţele pentru echipamentele de încărcare pe la partea inferioară a cisternelor auto, prevăzute în anexa nr. 4, sunt aplicate pentru toate braţele articulate pentru încărcarea cisternelor auto, la toate terminalele.
(5) Se exceptează de la prevederile alin. (1), (2) şi (4) instalaţiile existente de încărcare a benzinei la terminale cu o cantitate totală tranzitată mai mică de 10.000 tone.
(6) Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului informează Comisia Europeană în cadrul raportărilor prevăzute la art. 17 în legătură cu terminalele cărora li se aplică prevederile alin. (5).
SECŢIUNEA a 3-a
Cisterne mobile
Art. 5.
(1) Cisternele mobile se proiectează şi se exploatează astfel încât să se asigure respectarea următoarelor cerinţe:
a) reţinerea vaporilor remanenţi în cisterna mobilă după descărcarea benzinei;
b) captarea şi reţinerea vaporilor de retur proveniţi de la instalaţiile de depozitare la staţiile de benzină sau la terminale.
În cazul vagoanelor-cisternă această cerinţă se aplică numai dacă acestea aprovizionează staţii de benzină sau terminale unde se realizează depozitarea intermediară a vaporilor;
c) reţinerea în cisterna mobilă, cu excepţia evacuărilor prin supapele de presiune, a vaporilor prevăzuţi la lit. a) şi b), până când are loc o nouă operaţie de reîncărcare la un terminal.
(2) Dacă după descărcarea benzinei cisterna mobilă este folosită pentru alt produs decât benzină şi nu este posibilă recuperarea sau stocarea intermediară a vaporilor, se permite aerisirea cisternei mobile numai în zone în care emisiile nu afectează sănătatea populaţiei şi mediul şi nu sunt depăşite standardele de calitate a aerului, stabilite în Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, cu modificările ulterioare.
(3) Cisternele auto, vagoanele-cisternă şi navele fluviale, noi şi existente, trebuie să fie conforme cu cerinţele tehnice impuse prin prevederile alin. (1).
(4) Cisternele auto existente care au fost modificate pentru încărcarea pe la partea inferioară trebuie să respecte cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 4.
(5) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cisternele mobile în cazul pierderilor de vapori care rezultă din operaţiunile de măsurare a nivelului prin utilizarea tijelor de nivel.
SECŢIUNEA a 4-a
Încărcarea benzinei în instalaţiile de depozitare la staţiile de benzină
Art. 6.
(1) Echipamentele de încărcare şi depozitare a benzinei la staţiile de benzină trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice de proiectare şi de exploatare prevăzute în anexa nr. 3. Aceste cerinţe sunt stabilite în scopul reducerii emisiilor totale anuale de compuşi organici volatili, rezultaţi din operaţiunile de încărcare în instalaţiile de depozitare a benzinei la staţiile de benzină, sub valoarea-ţintă de referinţă de 0,01% în greutate din cantitatea totală tranzitată.
(2) Staţiile de benzină, noi şi existente, trebuie să fie conforme cu cerinţele tehnice impuse prin prevederile alin. (1).
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1) şi (2) staţiile de benzină cu o cantitate totală tranzitată mai mică de 100 mc/an.
(4) Pentru staţiile de benzină cu o cantitate totală tranzitată mai mică de 500 mc/an şi care se află în zone geografice sau pe amplasamente unde emisiile de compuşi organici volatili nu dăunează sănătăţii populaţiei şi mediului, autorităţile competente pentru protecţia mediului responsabile cu emiterea acordului/autorizaţiei de mediu pot acorda derogări de la aplicarea cerinţelor prevăzute la alin. (1) cu respectarea standardelor de calitate a aerului stabilite conform legislaţiei în vigoare, respectiv Legea nr. 104/2011, cu modificările ulterioare. Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului informează Comisia Europeană, în cadrul raportărilor prevăzute de dispoziţiile art. 17, despre caracteristicile zonelor unde se intenţionează să se acorde derogările prevăzute în prezentul alineat, precum şi, ulterior, despre orice modificare a caracteristicilor acestor zone.