În Monitorul Oficial nr. 1026 din 27 decembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 940/2017 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 215/2009.
Art. I.
Normele metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 215/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 9 martie 2009 cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul salariaţilor din instituţiile şi autorităţile publice, prevăzute de art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, se acordă o singură indemnizaţie de vacanţă, sub formă de vouchere, în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat, în limita sumelor prevăzute în buget alocate cu această destinaţie.”
2. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6.
Pentru instituţiile şi autorităţile publice prevăzute de art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, voucherele de vacanţă se acordă în limita sumelor prevăzute distinct cu această destinaţie în bugetele proprii aprobate, potrivit legii, fiecărui ordonator de credite.”
3. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7.
Sumele reprezentând costul imprimatului voucherului de vacanţă pe suport hârtie, respectiv costul suportului electronic sau al înlocuirii acestuia, precum şi costul emiterii voucherului de vacanţă pe suport hârtie/electronic, după caz, contractate cu unitatea emitentă şi primite de către angajator, se suportă, în condiţiile art. 3 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, de către angajatori din bugetele proprii. În cazul instituţiilor publice, acestea se suportă de la alineatul «Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii» al articolului bugetar «Alte cheltuieli” de la titlul «Bunuri şi servicii».”
4. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12.
(1) Beneficiarii care au primit vouchere de vacanţă nominale sunt singurele persoane îndreptăţite să utilizeze voucherele de vacanţă în perioada menţionată pe acestea şi în exclusivitate pentru achitarea pachetului de servicii turistice contractat.
(2) Cuantumul acordat salariaţilor, alţii decât cei prevăzuţi la art. 3 alin. (2), sub forma voucherelor de vacanţă se stabileşte, în condiţiile legii, de către angajatori proporţional cu perioada de exercitare a raportului de serviciu sau durata contractului de muncă, într-un an calendaristic.
(3) În cazul cumulului de funcţii, voucherele de vacanţă vor fi acordate de către angajatorii unde beneficiarii în cauză îşi au funcţia de bază, potrivit legii, sau, după caz, de fiecare angajator proporţional cu timpul lucrat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(4) În cazul salariaţilor din instituţiile şi autorităţile publice, prevăzute de art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, care au mai mulţi angajatori, se acordă o singură indemnizaţie de vacanţă, sub formă de vouchere, în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat, de către angajatorul unde beneficiarii în cauză îşi au funcţia de bază, potrivit legii. În cazul în care nu se poate stabili funcţia de bază, beneficiarul indemnizaţiei de vacanţă alege, în scris, unitatea care îi va acorda voucherele de vacanţă, având obligaţia de a transmite, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, şi către ceilalţi angajatori opţiunea realizată.
(5) Beneficiarii au dreptul să îşi aleagă unitatea afiliată pentru achiziţionarea serviciilor turistice.”
5. La articolul 141, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) În cazul instituţiilor publice, restituirea contravalorii voucherelor de vacanţă pe suport hârtie prevăzute la alin. (1) sau a sumelor prevăzute la alin. (2) se face cu respectarea dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.”
6. La articolul 18, literele a), b), d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte la unităţile Trezoreriei Statului în a căror rază sunt înregistraţi fiscal, pentru încasarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie şi/sau pe suport electronic de la instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare, inclusiv în cazul activităţilor finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, şi la societăţi bancare pentru încasarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie şi/sau pe suport electronic de la celelalte categorii de angajatori. Închiderea acestor conturi sau subconturi de plăţi se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituţiile financiare autorizate că valoarea nominală a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate. Aceste conturi sunt conturi cu funcţionalitate specială şi nu sunt supuse executării silite prin poprire, în sensul art. 781 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare;
b) să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte la unităţile Trezoreriei Statului în a căror rază sunt înregistraţi fiscal pentru încasarea costurilor aferente emiterii voucherelor de vacanţă pe suport electronic, inclusiv a costului suportului electronic şi/sau a costului imprimatelor reprezentând vouchere de vacanţă pe suport hârtie, de la instituţiile publice, indiferent de modalitate de organizare şi finanţare, inclusiv în cazul activităţilor finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, şi la societăţi bancare pentru încasarea costurilor aferente emiterii voucherelor de vacanţă pe suport electronic, inclusiv a costului suportului electronic şi/sau a costului imprimatelor reprezentând vouchere de vacanţă pe suport hârtie, de la celelalte categorii de angajatori;
……………………………………………………………………………………………………………………………..
d) să asigure securitatea livrării voucherelor de vacanţă la angajator şi a celor returnate de la unităţile afiliate, cu respectarea prevederilor legale în materie;
e) să asigure elemente de securitate pentru voucherele de vacanţă pe suport hârtie şi/sau pe suport electronic;”.
7. La articolul 18, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
„b1) prin conturile sau subconturile de plăţi deschise potrivit lit. a), la rambursarea de sume către unităţile afiliate, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport hârtie prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective şi la rambursarea de sume către unităţile afiliate, fie direct de către unităţile emitente autorizate de Ministerul Finanţelor Publice, fie indirect, prin intermediul organizaţiilor specializate/schemelor de plăţi naţionale ori internaţionale, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport electronic prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective. Decontarea valorii nominale a voucherelor de vacanţă pe suport electronic se face între unităţile afiliate şi unităţile emitente, prin intermediul instituţiilor financiare autorizate, cu sprijinul organizaţiilor care administrează scheme/aranjamente de plată ori al altor organizaţii care dezvoltă sisteme de acceptare proprii sau cu ajutorul propriilor platforme. Închiderea conturilor sau subconturilor de plăţi prevăzute la lit. a) se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituţiile financiare autorizate că valoarea nominală a voucherelor de vacanţă pe suport electronic/hârtie emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate;”.