În Monitorul Oficial nr. 1004 din 18 decembrie a.c. a fost publicată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii.

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1

Obiect, scop, definiţii şi termene

Art. 1.

Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează modul de realizare a controlului ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii şi, respectiv, a modificărilor acestor contracte/acorduri-cadru.

Art. 2.

(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) aspecte de calitate – aspecte care vizează dispoziţii legale din domeniul achiziţiilor/concesiunilor care suferă o interpretare extensivă sau restrictivă în contextul specific al unei proceduri de atribuire deoarece trebuie adaptate particularităţilor sectorului economic/de activitate în care se încadrează obiectul contractului şi/sau practicilor pieţei de profil relevante în care activează constant operatorii economici potenţiali ofertanţi/ candidaţi la respectiva procedura de atribuire;

b) aspecte de regularitate – aspecte care vizează dispoziţii legale din domeniul achiziţiilor/concesiunilor pentru care se poate face o interpretare literală sau pentru care au fost emise de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, denumită în continuare ANAP, interpretări oficiale ale modului de aplicare în practică, inclusiv prin ordine sau instrucţiuni ale preşedintelui ANAP şi care, de regulă, se aplică, ca atare, în cazul tuturor procedurilor de atribuire, indiferent de sectorul economic/de activitate în care se încadrează obiectul contractului şi/sau practicile pieţei de profil relevante în care activează constant operatorii economici potenţiali ofertanţi/candidaţi;

c) autoritate contractantă – oricare dintre următoarele:

– autoritatea contractantă, astfel cum este definită la art. 4 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;

– entitatea contractantă, astfel cum este definită la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale;

– autoritatea contractantă sau entitatea contractantă, astfel cum sunt definite la art. 9 şi 10 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii;

d) Consiliu – Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, astfel cum este definit la 4 alin. (1) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor;

e) contract – oricare dintre următoarele:

– contractul de achiziţie publică, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;

– contractul sectorial, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 99/2016;

– acordul-cadru, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. с) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 99/2016;

– contractul de concesiune de lucrări sau contractul de concesiune de servicii, astfel cum este definit la art. 5 alin. (1) lit. g) şi h) din Legea nr. 100/2016;

f) listele de verificare – liste de verificare ale procedurilor de atribuire şi ale intenţiilor de modificări contractuale, stabilite prin proceduri operaţionale ale ANAP care înglobează atât aspecte de calitate, cât şi de regularitate, detalierea elementelor ce vor face obiectul acestor două categorii realizându-se prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă;

g) procedura de atribuire – oricare dintre procedurile de atribuire reglementate prin Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 99/2016 şi prin Legea nr. 100/2016.

(2) Termenii şi expresiile definite la alin. (1) se completează în mod corespunzător cu termenii şi expresiile definite în legislaţia privind achiziţiile publice, legislaţia privind achiziţiile sectoriale, respectiv legislaţia privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, după caz.

Art. 3.

(1) Termenele prevăzute în cuprinsul prezentei ordonanţe de urgenţă se calculează după cum urmează:

a) când termenul se socoteşte pe ore, acesta începe să curgă de la ora zero a zilei următoare;

b) când termenul se socoteşte pe zile, nu Intră în calcul ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlineşte;

c) când termenul se socoteşte pe săptămâni, luni sau ani, el se împlineşte în ziua corespunzătoare din ultima săptămână ori lună sau din ultimul an; dacă ultima lună nu are zi corespunzătoare celei în care termenul a început să curgă, termenul se împlineşte în ultima zi a acestei luni.

(2) Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează.

(3) Termenul care se socoteşte pe zile, săptămâni, luni sau ani se împlineşte la ora 24,00 a ultimei zile în care se poate îndeplini actul respectiv.

Art. 4.

(1) Autorităţile contractante stabilesc termenele pentru depunerea ofertelor/candidaturilor, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 99/2016 şi Legii nr. 100/2016, cu luarea în considerare şi respectarea termenelor necesare ANAP pentru efectuarea controlului ex ante potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă şi normelor metodologice de aplicare a acesteia.

(2) Termenele necesare ANAP pentru efectuarea controlului ex ante potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă şi normelor metodologice aferente nu sunt incluse în termenele prevăzute pentru stabilirea ofertei câştigătoare de către autorităţile contractante potrivit Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 99/2016 şi Legii nr. 100/2016.

SECŢIUNEA a 2-a

Autoritatea competentă şi domeniul de aplicare

Art. 5.

(1) ANAP este instituţia publică responsabilă pentru îndeplinirea funcţiei de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor şi, respectiv, a modificărilor acestor contracte.

(2) Controlul ex ante exercitat de ANAP potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se desfăşoară pe bază de liste de verificare şi vizează verificarea conformităţii cu dispoziţiile legale aplicabile din punct de vedere al regularităţii şi calităţii.

(3) Controlul ex ante prevăzut la alin. (1) se exercită de ANAP în mod selectiv, pe baza unei metodologii de selecţie.

Art. 6.

(1) În îndeplinirea funcţiei de control ex ante, ANAP efectuează controlul de calitate şi regularitate asupra:

a) procesului de atribuire a contractelor, după încărcarea documentelor procedurii în SEAP/transmiterea invitaţiei de participare aferente procedurii de negociere fără publicare prealabilă şi până la momentul în care comunicările privind rezultatul procedurii de atribuire au rămas definitive;

b) modificărilor contractelor incluse în verificare potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

(2) Controlul de calitate şi regularitate ex ante al procesului de atribuire, prevăzut la alin. (1) lit. a), presupune:

a) verificarea documentaţiei de atribuire, împreună cu strategia de contractare şi celelalte documente ce o însoţesc, conform dispoziţiilor legale, a anunţului de participare/de participare simplificat/de concurs, inclusiv a anunţului de tip erată, a propunerilor de răspuns ale autorităţii contractante la solicitările de clarificări formulate de operatorii economici şi a oricăror informaţii suplimentare publicate de aceasta în relaţie cu respectiva documentaţie de atribuire; face excepţie de la verificare studiul de fundamentare prevăzut la 229 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;

b) verificarea deciziilor luate în procesul de evaluare a ofertelor şi de atribuire a contractului.

(3) Fac obiectul controlului ex ante toate procedurile de atribuire prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. g), cu excepţia procedurilor de negociere fără publicare prealabilă reglementate la art. 104 alin. (1) lit. с) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016.

(4) Controlul de calitate şi regularitate ex ante al modificărilor contractuale, prevăzut la alin. (1) lit. b), presupune verificarea modificărilor contractelor ce sunt efectuate în circumstanţele prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, inclusiv a argumentelor prezentate de autorităţile contractante pentru a demonstra încadrarea în aceste circumstanţe.