În Monitorul Oficial nr. 996 din 15 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 1.678/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică – RNTR 1.
Art. I.
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică – RNTR 1, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 din 21 decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) În activitatea de inspecţie tehnică periodică, prelucrările de date cu caracter personal se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.”
2. La articolul 4, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:
„(61) RAR adoptă până la 31.12.2022 proceduri privind organizarea, sarcinile şi cerinţele aplicabile personalului cu activităţi în cadrul organismului de supraveghere, inclusiv cerinţele de independenţă.
Cerinţele aplicabile personalului cu activităţi în cadrul organismului de supraveghere trebuie să acopere următoarele domenii:
– competenţă tehnică;
– imparţialitate;
– standarde de calificare şi formare.
R.A.R. pune la dispoziţia publicului procedurile respective, prin publicare pe site-ul propriu.”
3. În anexă, la articolul 3, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (41) şi (42), cu următorul cuprins:
„(41) Prelucrările de date cu caracter personal, efectuate potrivit scopului prevăzut la art. 1, se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
(42) În vederea asigurării respectării prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, RAR şi persoanele autorizate vor notifica prelucrările de date efectuate ia Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal şi vor obţine numere de înregistrare corespunzătoare în registrul electronic de evidenţă a prelucrării de date cu caracter personal.”
4. În anexă, la articolul 10 alineatul (1), după litera b) a punctului 1 se introduc două litere noi, literele c) şi d), cu următorul cuprins:
„c) aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă;
d) dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului anvelopelor vehiculelor, cu o precizie de ± 0,1 mm;”.
5. În anexă, la articolul 10 alineatul (1), primul paragraf al literei a) şi litera d) ale punctului 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) canal de vizitare dotat cu o instalaţie de iluminare de 12 V sau 24 V. Canalul de vizitare al SITP pentru clasa a III-a trebuie echipat cu un dispozitiv de ridicare a vehiculului pe una dintre punţi, cu iluminare corespunzătoare şi, dacă este cazul, cu sistem de ventilaţie;
……………………………………
d) platforme culisante pentru verificarea jocurilor care să permită minimum patru mişcări liniare sau minimum două mişcări liniare şi două mişcări circulare – opţional pentru clasa a II-a, obligatorii pentru clasa a III-a; platformele (cel puţin două plăci acţionate electric) trebuie să permită mişcări şi în sensuri opuse, atât pentru deplasările pe direcţia longitudinală, cât şi pentru deplasările pe direcţia transversală faţă de canalul de vizitare. Deplasarea platformelor trebuie să fie comandată de către inspectorul tehnic de la postul de inspecţie (în canalul de vizitare).
Platformele culisante aflate în dotarea SITP de clasa a III-a trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe tehnice:
i) mişcare longitudinală şi transversală de cel puţin 95 mm;
ii) viteza mişcării longitudinale şi transversale între 5 cm/s şi 15 cm/s.
Pentru SITP de clasa a III-a ce efectuează ITP la autobuze articulate sunt necesare platouri cu minimum opt mişcări.”
6. În anexă, la articolul 10 alineatul (2), litera b.1) a punctului 1, subpunctul 2.2 al punctului 2 şi punctul 8 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„b.1) standul de frânare cu role trebuie să fie dotat cu dispozitiv de sesizare a alunecării relative la o valoare de 24% a acesteia, dispozitiv pentru măsurarea efortului la pedală (recomandabil fără cablu de legătură), iar pentru clasa a III-a şi cu dispozitiv pentru măsurarea presiunii în instalaţia de frânare (0-10 atm), în conformitate cu anexa A la Standardul ISO 21069-1 privind cerinţele tehnice pentru încercarea sistemelor de frânare ale vehiculelor utilizând un stand cu role. Diametrul rolelor trebuie să fie de minimum 160 mm, iar coeficientul de frecare dintre rolă şi anvelopă trebuie să fie de minimum 0,6 în stare umedă. Standul de frânare cu role trebuie echipat cu instalaţii pentru încercarea sistemelor de frânare pneumatice, cum ar fi manometre, conectori şi furtunuri;
……………………………………
2.2. Pentru staţiile care efectuează ITP la autovehiculele echipate cu mas, inclusiv la cele cu catalizator tricomponent şi sondă lambda, este necesară dotarea cu analizor cu 4 gaze conform Directivei 2014/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a mijloacelor de măsurare (reformare) sau conform cu OIML R 99 – Instrumente pentru măsurarea emisiilor de evacuare ale vehiculelor, clasa I, cu precizie de minimum:
± 0,06 % vol pentru СО;
± 0,5 % vol pentru C02;
±0,1 % vol pentru O2;
±12 ppm vol pentru HC.
……………………………………
8. Decelerometru cu compensare şi înregistrare a datelor pentru verificarea eficacităţii sistemului de frânare prin probe funcţionale în parcurs (numai pentru tractoarele, autoremorcherele, autovehiculele speciale şi autovehicule specializate care nu pot fi verificate pe standul de frânare cu role, pentru autovehiculele cu tracţiune integrală permanentă nedecuplabilă – legătură rigidă, precum şi pentru mopede cu 3 roţi, motociclete cu ataş, mototricicluri şi cvadricicluri)
Programul decelerometrului trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurării. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
a) marca, tipul şi numărul de înmatriculare ale vehiculului verificat – aceste date pot fi introduse de la tastatură sau completate manual de inspectorul tehnic pe buletinul de probă;
b) data, ora şi minutul la care a fost efectuată verificarea;
c) sistemul de frânare verificat (serviciu sau staţionare);
d) valoarea deceleraţiei;
e) valoarea măsurată a forţei de acţionare la pedală;
f) viteza la care s-a efectuat proba (viteza de la care s-a efectuat frânarea).
Decelerometrele care nu măsoară continuu trebuie să înregistreze măsurătorile cel puţin de 10 ori pe secundă.”