În Monitorul Oficial nr. 893 din 14 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Mediului nr. 1.364/2017 pentru modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 660/2017.
Art. I.
Ghidul de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 660/2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 25 aprilie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), literele c), d), e), f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„c) autoturism – autovehicul aparţinând categoriei de folosinţă M1, conceput şi construit pentru transportul de pasageri şi care are, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, conform RNTR 2;
d) autoutilitară uşoară – autovehicul aparţinând categoriei de folosinţă N1, conceput şi construit pentru transportul de mărfuri, având o masă maximă ce nu depăşeşte 3,5 tone, conform RNTR 2;
e) autospecială/autospecializată uşoară – autovehicul aparţinând categoriei de folosinţă M1 ori N1, destinat transportului de pasageri sau de mărfuri şi care îndeplineşte o funcţie specifică ce necesită adaptări ale caroseriei şi/sau echipamente speciale, având o masă maximă ce nu depăşeşte 3,5 tone, aşa cum rezultă din RNTR 2;
f) autovehicul nou – orice autoturism, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară care nu a fost înmatriculat/înmatriculată niciodată, precum şi orice cvadriciclu care nu a fost înmatriculat/înregistrat niciodată; din punctul de vedere al sistemului de propulsie, autovehiculul nou achiziţionat prin program poate fi: electric hibrid (plug-in) şi electric;
…………………………………………………………………..
h) autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară uşoară, autospecială/autospecializată uşoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero;”.
2. La articolul 2 alineatul (1), după litera k) se introduce o nouă literă, litera k1), cu următorul cuprins:
„k1) cvadriciclu – autovehicul aparţinând categoriilor de folosinţă L6e sau L7e, aşa cum sunt acestea definite în cuprinsul RNTR 2: categoria L6e – cvadriciclu uşor, respectiv autovehicul cu patru roţi a cărui masă la gol este de cel mult 350 kg, exclusiv masa acumulatorilor, având viteza maximă constructivă de cel mult 45 km/h şi echipat cu un motor electric având o putere netă continuă maximă de cel mult 4 kW; categoria L7e – cvadriciclu, respectiv autovehicul cu patru roţi, altul decât cvadriciclul uşor, având masa la gol de cel mult 400 kg, respectiv 550 kg pentru vehiculul destinat transportului de mărfuri, exclusiv masa acumulatorilor, şi echipat cu un motor a cărui putere maximă netă este de cel mult 15 kW;”.
3. La articolul 2 alineatul (3), după litera d) se introduc două noi litere, literele d1) şi d2), cu următorul cuprins:
„d1) CV – cvadriciclu;
d2) RNTR 2 – Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare;”.
4. La articolul 7, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1) Ecotichetul se acordă în cuantum de până la:
a) 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric;
b) 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
(2) Solicitantul beneficiază de 1 (un) ecotichet la achiziţionarea unul autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor şi respectării termenelor prevăzute în cuprinsul prezentului ghid.”
5. La articolul 10, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5)-(7), cu următorul cuprins:
„(5) Pentru a putea acorda atât ecotichetul, prin prezentul program, cât şi prima de casare, prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017-2019, producătorul trebuie să fie validat în ambele programe.
(6) În cazul prevăzut la alin. (5), prin cererea de validare depusă în cadrul prezentului program se va solicita validarea şi în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017-2019.
(7) În situaţia descrisă la alin. (5), prevederile referitoare la înscrierea proprietarului autovehiculului uzat, casarea şi radierea acestuia, precum şi toate formalităţile aferente acestor operaţiuni, descrise în cadrul Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017-2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 661/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător.”
6. La articolul 17, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Nota de înscriere este valabilă maximum 180 de zile de la data emiterii, cu excepţia anului 2019, când valabilitatea acesteia nu poate depăşi 25 noiembrie.”
7. La articolul 18 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) datele de identificare a autovehiculului nou (categoria de folosinţă: M1-A, M1/N1-ASU, N1-AU, L6e/L7e-CV, marca şi modelul, numărul de identificare, sistemul de propulsie, seria, puterea şi capacitatea cilindrică a motorului, cuantumul ecotichetului solicitat);”.
8. Anexa nr. 1 la Ghidul de finanţare se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.
9. La anexa nr. 3 din Ghidul de finanţare, punctul 1.3 al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1.3. Cuantumul unitar al ecotichetului este de până la:
a) 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, calculat conform art. 7 alin. (4) din ghid, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric;
b) 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, calculat conform art. 7 alin. (4) din ghid, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.”