În Monitorul Oficial nr. 861 din 1 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene nr. 6.509/2017 privind stabilirea schemei de ajutor de minimis pentru activităţi din cadrul priorităţilor de investiţii 6/c – Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea patrimoniului natural şi cultural, 7/c – Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport ecologice (inclusiv cu un nivel redus de zgomot) şi cu emisii reduse de carbon, inclusiv transporturile fluviale interne şi maritime, porturile, legăturile multimodale şi infrastructura aeroportuară, pentru promovarea mobilităţii regionale şi locale durabile şi 8/b – Sprijinirea unei creşteri favorabile ocupării forţei de muncă, prin dezvoltarea potenţialului endogen ca parte a unei strategii teritoriale pentru anumite zone, care să includă reconversia regiunilor industriale aflate în declin, precum şi sporirea accesibilităţii şi dezvoltarea resurselor naturale şi culturale specifice, prin Programul Interreg V-A România-Ungaria.
ARTICOLUL 1
Dispoziţii generale
(1) Prezentul ordin stabileşte o schemă de ajutor de minimis care instituie o măsură de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de minimis în cadrul Programului Interreg V-A România- Ungaria, denumită în continuare măsură, vizând implementarea anumitor activităţi din cadrul priorităţilor de investiţii 6/c – Conservarea, protejarea, promovarea şi dezvoltarea patrimoniului natural şi cultural, 7/c – Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport ecologice (inclusiv cu un nivel redus de zgomot) şi cu emisii reduse de carbon, inclusiv transporturile fluviale interne şi maritime, porturile, legăturile multimodale şi infrastructura aeroportuară, pentru promovarea mobilităţii regionale şi locale durabile şi 8/b – Sprijinirea unei creşteri favorabile ocupării forţei de muncă, prin dezvoltarea potenţialului endogen ca parte a unei strategii teritoriale pentru anumite zone, care să includă reconversia regiunilor industriale aflate în declin, precum şi sporirea accesibilităţii şi dezvoltarea resurselor naturale şi culturale specifice, denumită în continuare schemă.
(2) Schema se aplică în cele 8 judeţe eligibile ale Programului Interreg V-A România-Ungaria şi va fi implementată până la data de 31.12.2020. Conform Programului Interreg V-A România-Ungaria, judeţele eligibile sunt următoarele:
a) patru judeţe din România – Arad, Bihor, Satu Mare şi Timiş;
b) patru judeţe din Ungaria – Békés, Csongrád, Hajdú-Bihar şi Szabolcs-Szatmár-Bereg.
(3) Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013.
(4) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
ARTICOLUL 2
Baza legală
Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
a) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013;
b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare;
c) Decizia CE nr. 9.112 din 9.12.2015 privind aprobarea Programului Interreg V-A România-Ungaria.
ARTICOLUL 3
Scopul şi obiectivele schemei
(1) Schema are ca scop sprijinirea dezvoltării ariei eligibile Programului Interreg V-A România-Ungaria prin sprijin acordat pentru patrimoniul cultural, transportul local care respectă mediul şi dezvoltarea forţei de muncă, în aria eligibilă a Programului Interreg V-A România-Ungaria.
(2) Această schemă are ca obiectiv principal stimularea şi susţinerea proiectelor în domeniile patrimoniului natural și cultural, al transportului şi în domeniul ocupării forţei de muncă.
ARTICOLUL 4
Definiţii
În sensul prezentei scheme, în contextul Programului Interreg V-A România-Ungaria, se aplică următoarele definiţii relevante:
a) ajutor – orice măsură de sprijin care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din TFUE;
b) beneficiar al finanţării nerambursabile – entitate care se încadrează în una dintre următoarele categorii aşa cum este aceasta definită în Ghidul solicitantului aferent acestor priorităţi de investiţii, care participă la implementarea unui proiect finanţat în cadrul acestor priorităţi de investiţii. În acest sens, beneficiarii finanţării nerambursabile pot fi:
(i) instituţii publice;
(ii) organisme de drept public;
(iii) companii de stat;
(iv) ONG;
(v) grupări europene de cooperare teritorială;
c) beneficiar principal al finanţării nerambursabile – partenerul care răspunde de implementarea generală a proiectului comun finanţat din cadrul priorităţilor de investiţii aferente Programului Interreg V-A România-Ungaria. Beneficiarul principal va încheia Acordul de parteneriat cu partenerii de proiect şi Contractul de finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională cu Autoritatea de management a Programului Interreg V-A România-Ungaria. Beneficiarul principal răspunde de transferul către partenerii de proiect a contribuţiilor FEDR corespunzătoare acestora;
d) beneficiar de cofinanţare naţională – partenerul român din cadrul proiectului comun finanţat prin Programul Interreg V-A România-Ungaria (beneficiarul principal al finanţării nerambursabile sau partenerii acestuia);
e) beneficiar de ajutor de minimis – întreprindere care beneficiază în cadrul unui proiect finanţat prin priorităţile de investiţii prevăzute la art. 1 alin. (1) de ajutor de minimis, pentru activitațile descrise în continuare în prezenta schemă;
f) Contract de finanţare – actul juridic semnat între Autoritatea de management a Programului Interreg V-A România-Ungaria, pe de o parte, şi beneficiarul principal al finanţării nerambursabile, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor în cadrul Programului Interreg V-A România-Ungaria;
g) Acord de parteneriat- acordul semnat de toţi partenerii din cadrul proiectului care reglementează drepturile şi obligaţiile partenerilor în raport cu activităţile proiectului și alte aspecte necesar a fi reglementate în vederea implementării corespunzătoare a acestuia;
h) Contract de cofinanţare – actul juridic semnat între Autoritatea de management a Programului Interreg V-A România-Ungaria, pe de o parte, şi beneficiarul român al cofinanţării naţionale, pe de altă parté, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor în cadrul Programului Interreg V-A România-Ungaria;
i) Contract de acordare a ajutorului de minimis – actul administrativ de transferare a avantajului economic către beneficiarul de ajutor de minimis, încheiat fie între AM şi beneficiarul de finanţare nerambursabilă, atunci când acesta este și beneficiar de ajutor de minimis (caz în care contractul de acordare a ajutorului îmbracă forma contractului de finanţare/contractului de cofinanţare), fie între beneficiarul de finanţare nerambursabilă şi beneficiarul de ajutor de minimis, după caz;
j) rata de actualizare – este rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina de web www.ajutordestat.ro;
k) întreprindere – orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ al acesteia; din această categorie fac parte şi lucrătorii care desfăşoară o activitate independentă, întreprinderile familiale, precum şi parteneriatele sau asociaţiile care desfăşoară, în mod regulat, o activitate economică;
l) activitate economică – orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă;
m) întreprindere unică – conceptul include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
(i) întreprinderea deține majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(ii) întreprinderea are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii) întreprinderea are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv) întreprinderea care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective;
Întreprinderile care întreţin, prin una sau mai multe întreprinderi, relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate „întreprinderi unice”;
n) furnizorul de ajutor de minimis – Autoritatea de management a Programului Interreg V-A România-Ungaria (AM) pentru finanţarea din FEDR acordată beneficiarilor din România şi Ungaria, respectiv AM şi instituţii publice locale şi centrale pentru finanţarea acordată din cofinanţarea naţională (buget de stat şi local) beneficiarilor din România. AM este structura care asigură, în principal, gestionarea programului în numele celor două ţări partenere. AM are competenţe şi atribuţii în selecţia operaţiunilor, managementul şi controlul financiar al Programului, inclusiv certificarea plăţilor. La nivelul programului, AM este reprezentată de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene (MDRAPFE);
o) administratorul schemei – Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea pentru Graniţa România- Ungaria (BRECO). BRECO contribuie la implementarea curentă a programului şi sprijină Autoritatea de management în activităţile sale de coordonare şi implementare;
p) produse agricole – produsele enumerate în anexa I la Tratat, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură, prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354/28.12.2013;
q) prelucrarea produselor agricole – orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
r) comercializarea produselor agricole – deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi.