În Monitorul Oficial nr. 854 din 30 octombrie a.c. a fost publicată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2017 privind înfiinţarea Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare.
Art. 1.
În cadrul aparatului propriu al Ministerului Finanţelor Publice se înfiinţează Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, structură fără personalitate juridică organizată la nivel de direcţie generală, prin reorganizarea Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei şi preluarea activităţii în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, precum şi a numărului de posturi şi personalului aferent acestei activităţi de la aparatul central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, de la Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, de la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi de la Comisia Naţională de Prognoză.
Art. 2.
(1) Încadrarea personalului care se preia în condiţiile art. 1 se realizează în termenele şi cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal.
(2) Personalul care se preia beneficiază de drepturile salariale acordate, potrivit legii, pentru categoriile de funcţii din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 3.
(1) Achiziţiile de echipamente, bunuri şi servicii din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor se realizează centralizat de către Ministerul Finanţelor Publice pentru toate instituţiile prevăzute la art. 1, cu excepţia echipamentelor pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, finanţate în baza Acordului de împrumut (Proiectul de modernizare a administraţiei fiscale) dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 8 mai 2013, ratificat prin Legea nr. 212/2013, cu modificările ulterioare, pentru care achiziţia se efectuează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
(2) Echipamentele, bunurile şi serviciile prevăzute la alin. (1) se pun la dispoziţia instituţiilor prevăzute la art. 1 cu titlu gratuit, pe baza unor criterii de utilizare eficientă a funcţiilor sistemului informatic, agreate de Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare şi a instituţiilor beneficiare.
Art. 4.
(1) Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare asigură, cu titlu gratuit, serviciile de specialitate în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor pentru Ministerul Finanţelor Publice şi Instituţiile prevăzute la art. 1, inclusiv suportul de specialitate pentru implementarea proiectului derulat în baza acordului de împrumut ratificat prin Legea nr. 212/2013, cu modificările ulterioare. Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare poate asigura, cu titlu gratuit, pentru alte entităţi publice, anumite servicii din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, în domeniul finanţelor publice, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(2) Instituţiile prevăzute la art. 1 au obligaţia de a asigura cu titlu gratuit condiţiile tehnice necesare pentru desfăşurarea activităţii în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor de către personalul Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare.
Art. 5.
(1) Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare coordonează în mod direct activitatea din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
(2) Întocmirea fişelor de post, stabilirea indicatorilor de performanţă, precum şi evaluarea activităţilor personalului cu atribuţii în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice se realizează pe baza unei metodologii unitare, elaborată cu respectarea cadrului normativ în vigoare, aprobată prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 6.
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor Publice supune spre aprobare Guvernului hotărârea de modificare a actelor normative de organizare şi funcţionare a Ministerului Finanţelor Publice şi a instituţiilor subordonate.
Art. 7.
În bugetul Ministerului Finanţelor Publice, începând cu anul 2018, se pot cuprinde programe bugetare pentru dezvoltarea, modernizarea şi mentenanţa sistemelor informatice care deservesc instituţiile prevăzute la art. 1.
Art. 8.
(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 6, Ministerul Finanţelor Publice preia de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi Comisia Naţională de Prognoză, pe bază de protocol de predare-preluare, numărul de posturi şi personalul, patrimoniul, arhiva şi creditele bugetare corespunzătoare activităţii preluate, în condiţiile aprobate prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 6, cu excepţia sumelor necesare achiziţiei echipamentelor pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, finanţate în baza acordului de împrumut ratificat prin Legea nr. 212/2013, cu modificările ulterioare, pentru care achiziţia se va efectua şi se va reflecta în bugetul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) Pentru litigiile aferente domeniului tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti, indiferent de faza de judecată, Ministerul Finanţelor Publice se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile instituţiilor prevăzute la art. 1 şi dobândeşte calitatea procesuală a acestora începând cu data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 6.
(3) Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc acţiunile, proiectele, programele şi actele juridice în care Ministerul Finanţelor Publice se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile instituţiilor prevăzute la art. 1, decurgând din: acte normative şi administrative, contracte, convenţii, înţelegeri, protocoale, memorandumuri şi din orice alte acte care produc efecte juridice, care sunt în legătură cu activitatea din domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.
(4) Instituţiile prevăzute la art. 1 îşi desfăşoară atribuţiile în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor până la data intrării în vigoare a protocoalelor prevăzute la alin. (1), dar nu mai târziu de 30 de zile de la data Intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 6.