În Monitorul Oficial nr. 693 din 28 august a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 598/2017 pentru aprobarea Metodologiei de acreditare, evaluare periodică, organizare şi funcţionare a centrelor comunitare de învăţare permanentă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
(1) Prezenta metodologie reglementează modul de acreditare, evaluare periodică, organizare şi funcţionare a centrelor comunitare de învăţare permanentă.
(2) Prin învăţare sau educaţie permanentă se înţelege totalitatea activităţilor de învăţare realizate de fiecare persoană pe parcursul vieţii, în contexte formale, nonformale şi informale în scopul formării sau dezvoltării competenţelor dintr-o multiplă perspectivă: personală, civică, socială ori ocupaţională.
(1) Centrul comunitar de învăţare permanentă, denumit în continuare Centru este entitate publică în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, înfiinţată prin hotărâre a autorităţii deliberative a administraţiei publice locale, în parteneriat cu furnizorii de educaţie şi formare, la propunerea autorităţilor executive, care implementează la nivelul comunităţii politicile şi strategiile în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii pentru dezvoltarea comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii vieţii oamenilor.
(2) Centrele pot fi înfiinţate ca instituţii publice de subordonare locală sau ca activităţi pe lângă o instituţie de subordonare locală finanţată integral din bugetul local, cu condiţia încadrării în numărul maxim de posturi aprobat unităţii administrativ-teritoriale şi în plafonul cheltuielilor de personal aprobate prin buget.
(1) Scopul Centrului este să răspundă flexibil şi adaptat nevoilor de educaţie permanentă ale membrilor comunităţii, în cadrul unei entităţi publice adecvate.
(2) La activităţile desfăşurate în cadrul Centrului pot participa orice cetăţean român, fără discriminare, orice cetăţean străin rezident pe teritoriul României şi apatrizii rezidenţi în România.
(3) Activităţile Centrului se pot desfăşura în limba română, în limbile minorităţilor naţionale sau în limbi de circulaţie internaţională.
Principiile pe baza cărora funcţionează Centrul sunt:
a) principiul sustenabilităţii — îndeplinirea condiţiilor necesare pentru asigurarea funcţionării în comunitate atâta vreme cât există nevoia specifică, fără a afecta resursele alocate altor proiecte viitoare;
b) principiul centrării pe cunoaştere — oferta se axează pe ceea ce absolvenţii vor şti să facă şi vor fi capabili să facă în practică, mai mult decât calificările formale — abordare axată pe rezultate;
c) principiul abordării locale şi integrate — oferta ţine cont de nevoile locale, dar şi de specificul naţional, legislaţia în domeniu şi tendinţele în evoluţia educaţiei şi pieţei muncii;
d) principiul abordării strategice — nevoia de formare nu este abordată separat, ci integrat, această abordare ţinând cont de toţi factorii şi resursele implicate, pentru a atinge obiectivele personale ale participanţilor, dar şi pe cele ale comunităţii.
Activitatea Centrului vizează:
a) identificarea periodică şi satisfacerea nevoilor de educaţie permanentă la nivelul comunităţii locale pentru toate categoriile de copii, tineri sau adulţi, prin utilizarea de instrumente adecvate;
b) corelarea studiilor şi analizelor cu documentele de planificare strategică a educaţiei şi formării profesionale de la nivel judeţean — Planul local de dezvoltare a învăţământului, PLAI, si cu Planul regional de dezvoltare a învăţământului, PRAI;
c) oferirea de informaţii actualizate şi complete referitoare la tipurile de servicii educaţionale formale şi nonformale disponibile în comunitate sau în afara acesteia, utilizând mijloace diferite de comunicare;
d) dezvoltarea şi diversificarea serviciilor educaţionale formale şi nonformale pentru comunitate prin oferirea unor activităţi cât mai variate de învăţare pe tot parcursul vieţii;
e) dezvoltarea şi diversificarea competenţelor sociale, profesionale şi a abilităţilor de viaţă ale membrilor comunităţii;
f) oferirea oportunităţilor de învăţare permanentă cât mai aproape de beneficiari, în propriile lor comunităţi;
g) creşterea nivelului de educaţie a membrilor comunităţii aparţinând grupurilor dezavantajate, prin programe remediale, în vederea reducerii riscului de excluziune socială;
h) creşterea şanselor de integrare socioprofesională şi de dezvoltare personală pentru membrii comunităţii, prin oferirea de cursuri adaptate la nevoile pieţei muncii şi la nevoile personale;
i) facilitarea integrării/reintegrării membrilor comunităţii pe piaţa muncii şi crearea premiselor pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii prin validarea rezultatelor învăţării nonformale şi informale;
j) creşterea implicării active a cetăţenilor în viaţa comunităţii prin promovarea voluntariatului şi a conceptului de îmbătrânire activă;
k) gestionarea informaţiilor cu privire la participarea beneficiarilor la activităţile oferite de Centru;
l) promovarea valorilor culturii universale, europene, naţionale şi locale;
m) valorificarea tradiţiilor şi a capitalului uman de la nivelul comunităţii prin integrarea valorilor culturale locale în oferta de educaţie permanentă.
CAPITOLUL II
Organizare şi funcţionare
(1) Centrul funcţionează pe baza prezentei metodologii şi a regulamentului elaborat de autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale care îl înfiinţează. Regulamentul se aprobă odată cu actul juridic de înfiinţare.
(2) În cazul în care oferta cuprinde programele de tip remedial pentru dobândirea sau completarea competenţelor-cheie, inclusiv programe educaţionale de tip „A doua şansă” sau programe de tip „zone de educaţie prioritară” pentru tinerii şi adulţii care au părăsit timpuriu sistemul de educaţie ori care nu deţin o calificare profesională, acestea trebuie avizate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
(3) În cazul în care Centrul organizează cursuri de formare profesională care se adresează adulţilor, acestea trebuie să respecte dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind formarea profesională a adulţilor şi să solicite agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti informaţii privind piaţa muncii.
(4) Condiţiile minimale care trebuie îndeplinite cumulativ în vederea înfiinţării unui centru comunitar de învăţare permanentă sunt:
a) existenţa unui spaţiu adecvat pentru funcţionarea Centrului, deţinut cu orice titlu legal, pentru o perioadă de minimum 2 ani;
b) asigurarea dotărilor necesare funcţionării Centrului, inclusiv tehnologie modernă de comunicare şi conexiune la internet;
c) existenţa unei analize a nevoii de educaţie permanentă a comunităţii care să justifice propunerea de înfiinţare a Centrului.
(5) Toţi membrii comunităţii pot beneficia de activităţile oferite de centrul comunitar de învăţare permanentă.
(1) Justificarea necesităţii Centrului se fundamentează prin realizarea profilului comunităţii, din perspectivă teritorială, demografică, a ocupaţiilor, serviciilor, psihosocială, instituţională, antropologico-culturală, care să evidenţieze realitatea locală în dinamica ei şi care se constituie în punctul de plecare pentru realizarea analizei de nevoi de educaţie permanentă la nivelul comunităţii. Profilul comunităţii conţine orientativ următoarele tipuri de informaţii:
a) context socioeconomic, de exemplu numărul de locuitori, statutul ocupaţional al membrilor comunităţii, nivel de dezvoltare economică, structura populaţiei pe vârste şi niveluri de educaţie, migraţie, activităţi de bază ale locuitorilor din zonă, structura veniturilor populaţiei, oportunităţi de ocupare în zonă, riscuri legate de piaţa forţei de muncă;
b) context lingvistic şi cultural, limba/limbile maternă/materne folosită/folosite în comunitate, structura etnică a populaţiei, tradiţii specifice, obiceiuri, istorie locală;
c) oferta educaţională la nivelul comunităţii: şcoli, grădiniţe, alte instituţii cu rol educativ şi de formare;
d) grupuri-ţintă şi nevoi specifice de educaţie permanentă identificate la nivelul comunităţii;
e) orice alte date şi informaţii relevante pentru justificarea nevoilor specifice de educaţie permanentă de la nivelul comunităţii.
(2) Profilul comunităţii conţine, pe lângă informaţiile prevăzute la alin. (1), şi o inventariere a tuturor resurselor disponibile în comunitate pentru funcţionarea Centrului:
a) resurse financiare, publice sau private;
b) resurse umane;
c) resurse materiale, cum ar fi: spaţii, echipamente, tehnologie;
d) parteneri potenţiali, cum ar fi: instituţii publice, culte recunoscute de lege, persoane juridice cu scop lucrativ, organizaţii neguvernamentale, media sau alte instituţii de drept public şi privat interesate.
(1) Activităţile Centrului sunt organizate în spaţii adecvate, astfel amenajate încât să asigure integritatea fizică şi psihică a participanţilor şi să respecte prevederile legale în vigoare referitoare la spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.
(2) În funcţie de natura lor, activităţile se pot organiza în spaţii adecvate, puse la dispoziţie de autorităţile administraţiei publice locale sau de către partenerii Centrului, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie.
(1) Programul de desfăşurare a activităţilor Centrului este stabilit de conducerea acestuia, împreună cu responsabilul fiecărui program de formare, angajat al Centrului sau reprezentant al partenerilor, şi este astfel adaptat încât să permită accesul facil al persoanelor din grupul-ţintă.
(2) Durata fiecărui program de formare este flexibilă şi se stabileşte de către coordonatorul activităţii şi partenerii furnizori de educaţie şi formare, în condiţiile legii, după realizarea analizei de nevoi şi consultarea cu beneficiarii.
(3) Programul de desfăşurare a activităţilor de educaţie şi formare care au ca scop obţinerea unor competenţe profesionale, atestate prin certificate de competenţe/certificate de calificare profesională, se supune prevederilor legislaţiei specifice.
(4) Organizarea programelor de formare profesională pentru adulţi, finalizate cu certificate de calificare sau de absolvire cu recunoaştere naţională, precum şi evaluarea competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale se fac în condiţiile reglementărilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Structură
(1) Organigrama Centrului este stabilită prin actul juridic de înfiinţare şi acoperă minimum patru arii de competenţă: management/coordonare, servicii educaţionale, utilizarea noilor tehnologii de informare şi comunicare, administrativ-financiar.
(2) Centrul poate iniţia colaborări cu specialişti din diverse domenii de activitate, remuneraţi sau voluntari, profesori, metodişti, muzeografi, bibliotecari, psihologi, oameni de afaceri, personal clerical, poliţişti, medici, agricultori, întreprinzători locali, ingineri, meşteri populari, meşteşugari, care pot fi implicaţi în realizarea unor sesiuni de informare şi formare pentru categorii diferite de beneficiari.
(3) Atribuţiile personalului Centrului se stabilesc prin decizie de către autorităţile administraţiei publice locale.
(4) Numirea coordonatorului Centrului se face la propunerea primarului, pe baza concursului organizat potrivit procedurilor şi criteriilor aprobate de consiliul local, în condiţiile legii.