În Monitorul Oficial nr. 610 din 27 iulie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 520/2017 privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Servicii de extindere şi dezvoltare ale sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură”.
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (A.P.I.A.), organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, are ca atribuţii principale aplicarea măsurilor de sprijin pentru producătorii agricoli, finanţate atât din bugetul Uniunii Europene prin Fondul european pentru garantare în agricultură – FEGA şi Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală – FEADR, cât şi de la bugetul de stat.
În perioada 2006-2012, A.P.I.A. a dezvoltat un sistem informatic specific activităţilor pe care le-a desfăşurat în direcţia gestionării fondurilor europene şi naţionale destinate sprijinirii agriculturii.
Ca urmare a adoptării noii politici agricole comune (P.A.C.), în perioada 2013-2016, A.P.I.A. a adaptat sistemul informatic specific activităţilor pe care le desfăşoară în direcţia gestionării fondurilor europene şi naţionale destinate sprijinirii agriculturii la noile cerinţe.
Noua P.A.C. a adus modificări pentru îndeplinirea celor trei funcţii ale A.P.I.A.: de autorizare, de contabilizare şi de plată a subvenţiilor, dar şi în modul de raportare către Comisia Europeană, fiind incluse noi reglementări, politici, iniţiative şi plafoane bugetare şi financiare.
Conform noii politici agricole comune plata subvenţiilor agricole din fonduri comunitare, atât pentru măsurile de sprijin pe suprafaţă, cât şi a măsurilor de sprijin pentru animale, se realizează după criterii noi, diferite de cele aplicate în perioada 2006-2012, ceea ce a determinat adaptarea sistemului informatic al A.P.I.A. la prevederile regulamentelor europene şi ale legislaţiei naţionale, fiind totodată necesară dezvoltarea de subsisteme/componente/module şi funcţionalităţi noi, precum şi extinderea celor existente în cadrul sistemului informatic.
Deoarece tehnologia utilizată în perioada 2006-2012 pentru dezvoltarea sistemului informatic al A.P.I.A nu mai era de actualitate, pentru eficientizarea activităţii a fost necesară adaptarea sistemului informatic la noile tehnologii, care oferă un timp de răspuns mai scurt şi permit optimizarea accesării acestuia şi a prelucrării automate a datelor.
Sistemul informatic al A.P.I.A, dezvoltat în perioada 2013- 2016 trebuie adaptat modificării regulamentelor europene, legislaţiei naţionale şi respectiv schimbărilor organizaţionale, ceea ce presupune dezvoltarea componentelor existente, dezvoltarea de componente noi şi menţinerea funcţionalităţi lor sistemului informatic al A.P.I.A.
Realizarea proiectului de investiţii „Servicii de extindere şi dezvoltare ale sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură” este absolut necesară pentru ca România să poată gestiona în continuare cererile de plată depuse de fermieri pentru plata ajutorului acordat de Uniunea Europeană în domeniul agriculturii.
Toate operaţiunile impuse de legislaţia europeană şi naţională presupun efectuarea unei trasabilităţi de către APIA prin implementarea celor mai adecvate măsuri în vederea protejării intereselor financiare ale U.E. prin crearea unui sistem integrat de administrare şi control care cuprinde, potrivit art. 68 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, respectiv o bază de date electronică, un sistem de identificare a parcelelor agricole, un sistem de identificare şi de înregistrare a drepturilor la plată, cereri de ajutor şi cereri de plată, un sistem integrat de control şi un sistem unic pentru înregistrarea identităţii fiecărui beneficiar al sprijinului.
Cadrul legal care impune dezvoltarea şi extinderea sistemului informatic al APIA în raport cu noile cerinţe în materia schemelor de plăti directe, măsurilor de piaţă şi intervenţie, comerţ exterior este reprezentat de următoarele acte normative europene şi naţionale:
Regulamentul (UE) nr. 1.305 din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 808 din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR); Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809 din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea, cu modificările şi completările ulterioare; Regulamentul delegat (UE) nr. 1.001/2014 al Comisiei din 18 iulie 2014 de modificare a anexei X la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune; Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 641/2014 al Comisiei din 16 iunie 2014 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune; Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 104/2015, cu modificările şi completările ulterioare; Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 234/2016 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 619/2015 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condiţiilor specifice şi a modului de implementare a schemelor de plăţi prevăzute la art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, precum şi a condiţiilor specifice de implementare pentru măsurile compensatorii de dezvoltare rurală aplicabile pe terenurile agricole, prevăzute în Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, şi pentru abrogarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 246/2008 privind stabilirea modului de implementare, a condiţiilor specifice şi a criteriilor de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plăţi directe şi plăţi naţionale directe complementare în sectorul vegetal, pentru acordarea sprijinului aferent măsurilor de agromediu şi zone defavorizate; Hotărârea Guvernului nr. 219/2015 privind stabilirea sectoarelor, culturilor şi speciilor de animale pentru care se acordă sprijin cuplat în perioada 2015-2020; Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014- 2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. С (2015) 3.508 din 26 mai 2015, cu modificările şi completările ulterioare; Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 476/2016 privind sistemul de sancţiuni aplicabil schemelor de plăţi directe şi ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, aferente cererilor unice de plată depuse la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, începând cu anul de cerere 2015, cu modificările ulterioare; Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 726/2015 privind aprobarea Ghidului pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu în anul 2015, Hotărârea Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului naţional de dezvoltare rurală cofinanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare.
Caracteristicile principale ale proiectului de investiţii
„Servicii de extindere şi dezvoltare a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură”
Titular: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Beneficiar: Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
Amplasament: bd. Carol I nr. 17, sectorul 2, Bucureşti
Caracteristici principale:
– Valoarea totală a proiectului, inclusiv TVA |
mii lei |
79.883 |
– Eşalonarea proiectului | ||
– Anul I |
INV mii lei |
20.000 |
– Anul II |
INV mii lei |
20.000 |
– Anul III |
INV mii lei |
39.883 |
Capacităţi: | ||
– Centre judeţene, locale şi aparatul central ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie |
nr. |
309 |
pentru Agricultură pentru care este implementat sistemul informatic | ||
– Utilizatori ai sistemului |
nr. |
5.000 |
– Blocuri fizice digitizate pentru identificarea parcelelor agricole utilizate de |
nr. |
1.200.000 |
beneficiarii de fonduri de sprijin | ||
– Parcele agricole gestionate de sistem |
nr. |
6.000.000 |
– Suprafaţa agricolă eligibilă gestionată în cadrul blocurilor fizice digitizate pentru |
ha |
13.200.000 |
identificarea parcelelor agricole | ||
– Durata de realizare a investiţiei |
luni |
36 |
Capacităţile pentru care este implementat sistemul informatic rămân neschimbate indiferent de extinderea şi dezvoltarea modulelor informatice. Prin modificarea sau completarea Politicii agricole comune sistemul informatic care deserveşte aceste capacităţi se modifică astfel încât să poată răspunde cerinţelor regulamentelor europene şi legislaţiei naţionale.
Finanţarea investiţiei
Finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.