În Monitorul Oficial nr. 482 din 26 iunie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 584/2017 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activităţii de atestare a instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a apelor și a autorizaţiei de gospodărire a apelor.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
Prezentul regulament stabilește procedura de atestare de către Ministerul Apelor și Pădurilor a instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a apelor și a autorizaţiei de gospodărire a apelor și asigură cadrul organizatoric și regulile unitare pentru atestarea capacităţii tehnico-profesionale a solicitanţilor.
Art. 2.
Atestarea instituţiilor publice sau private are drept scop verificarea capacităţii tehnico-economice a acestora de a îndeplini cerinţele tehnice și de calitate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 3.
Atestarea instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a apelor și a autorizaţiei de gospodărire a apelor se realizează de către Comisia de atestare, care se organizează și funcţionează în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
CAPITOLUL II
Organizarea, funcţionarea și atribuţiile Comisiei de atestare
Art. 4.
(1) Comisia de atestare se organizează și funcţionează în cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor.
(2) Componenţa Comisiei de atestare este următoarea:
a) secretarul de stat care coordonează activitatea de gospodărire a apelor din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor;
b) directorul general al Direcţiei generale ape;
c) directorul Direcţiei managementul riscului la inundaţii și siguranţa barajelor din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor;
d) directorul adjunct al Direcţiei managementul riscului la inundaţii și siguranţa barajelor din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor;
e) directorul Direcţiei managementul resurselor de apă din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor;
f) directorul general al Administraţiei Naţionale „Apele Române”;
g) directorul Institutului Naţional de Hidrologie și Gospodărire a Apelor;
h) directorul Departamentului managementul resurselor de apă din cadrul Administraţiei Naţionale „Apele Române”;
i) un cadru didactic universitar de specialitate.
(3) Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare este asigurat de Direcţia managementul riscului la inundaţii și siguranţa barajelor.
Art. 5.
Componenţa nominală a Comisiei de atestare și a Secretariatului tehnic se aprobă prin ordin al ministrului apelor și pădurilor.
Art. 6.
(1) Președintele Comisiei de atestare este secretarul de stat care coordonează activitatea de gospodărire a apelor din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor.
(2) Vicepreședintele Comisiei de atestare este directorul general al Direcţiei generale ape din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor.
Art. 7.
Atribuţiile Comisiei de atestare sunt următoarele:
1. Președintele Comisiei de atestare are următoarele atribuţii:
a) aprobă graficele cu programarea ședinţelor Comisiei de atestare;
b) conduce lucrările ședinţelor Comisiei de atestare;
c) semnează, în conformitate cu hotărârile Comisiei de atestare, certificatele de atestare sau, după caz, comunicările de respingere motivată a cererilor de atestare;
2. Vicepreședintele Comisiei de atestare are următoarele atribuţii:
a) urmărește și coordonează desfășurarea activităţilor secretariatului Comisiei de atestare;
b) urmărește prezenţa membrilor Comisiei de atestare la ședinţele acesteia;
c) conduce, în lipsa președintelui, ședinţele Comisiei de atestare.
3. Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare are următoarele atribuţii:
a) evaluează documentaţiile întocmite de instituţiile publice sau private, în prezenţa reprezentantului legal sau a persoanei împuternicite de acesta, în conformitate cu cerinţele prezentului regulament;
b) înregistrează numai documentaţiile complete întocmite de instituţiile publice sau private, în conformitate cu cerinţele prezentului regulament;
c) programează, la propunerea președintelui Comisiei de atestare, ședinţele acesteia;
d) convoacă reprezentantul legal al instituţiei publice sau private pentru interviu;
e) convoacă membrii Comisiei de atestare la ședinţe;
f) întocmește un referat în care se va specifica dacă instituţia publică sau privată solicitantă a elaborat lucrări de bună calitate în domeniul gospodăririi apelor, pe baza recomandărilor primite din partea beneficiarilor pentru fiecare lucrare;
g) întocmește procesele-verbale ale ședinţelor Comisiei de atestare;
h) redactează certificatele de atestare obţinute în urma interviului de către instituţiile publice sau private;
i) păstrează documentele Comisiei de atestare și asigură arhivarea acestora.
Art. 8.
(1) Comisia de atestare funcţionează legal în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi. Ședinţele Comisiei de atestare sunt conduse de președinte sau, în absenţa acestuia, de vicepreședinte.
(2) Hotărârile Comisiei de atestare se iau cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi. Voturile se consemnează nominal în procesul-verbal al ședinţei.
Art. 9.
Comisia de atestare răspunde în solidar de desfășurarea corespunzătoare a lucrărilor, având următoarele responsabilităţi:
a) examinează cererile și documentaţiile prezentate pentru atestare de către instituţiile publice sau private;
b) hotărăște eliberarea certificatelor de atestare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5;
c) hotărăște respingerea cererilor de atestare care nu întrunesc condiţiile de atestare prevăzute în prezentul regulament.
Art. 10.
Membrii Comisiei de atestare au următoarele drepturi și obligaţii:
a) să participe la ședinţele Comisiei de atestare, cu drept de vot direct;
b) să semneze procesele-verbale întocmite la fiecare ședinţă;
c) să solicite consemnarea în procesele-verbale ale ședinţelor a opiniilor și punctelor de vedere separate faţă de hotărârile adoptate;
d) să nu divulge date și informaţii de care iau cunoștinţă în cadrul procesului de atestare;
e) să nu fie soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre solicitanţii atestării;
f) în cazul în care unul dintre membrii Comisiei de atestare se va afla în situaţie de incompatibilitate, va fi înlocuit cu o altă persoană din cadrul aceleiași instituţii, care să îndeplinească condiţiile cerute.
CAPITOLUL III
Domeniile de atestare
Art. 11.
Domeniile pentru care Comisia de atestare este abilitată să ateste instituţii publice sau private sunt următoarele:
a) întocmirea studiilor hidrologice;
b) întocmirea studiilor hidrogeologice;
c) întocmirea studiilor de gospodărire a apelor;
d) elaborarea documentaţiilor pentru obţinerea avizului/ autorizaţiei de gospodărire a apelor.
CAPITOLUL IV
Condiţii de atestare a instituţiilor publice sau private
Art. 12.
Atestarea instituţiilor publice sau private specializate în elaborarea documentaţiilor pentru fundamentarea solicitării avizului de gospodărire a apelor și a autorizaţiei de gospodărire a apelor se solicită și se acordă cu respectarea domeniilor cuprinse în prezentul regulament.
Art. 13.
În vederea atestării, instituţiile publice sau private interesate vor depune la Direcţia managementul riscului la inundaţii și siguranţa barajelor din cadrul Ministerului Apelor și Pădurilor un dosar de atestare care va cuprinde, în copie legalizată sau cu prezentarea originalului și copiilor în vederea confruntării și verificării concordanţelor, următoarele documente:
a) cerere-tip pentru obţinerea atestării, prevăzută în anexa nr. 1, cu specificarea domeniilor în care se solicită atestarea. Activităţile pentru care se solicită atestarea trebuie să fie conforme cu cele prevăzute în Clasificarea activităţilor din economia naţională;
b) copia actului de identitate al reprezentantului legal al instituţiei publice sau private;
c) documente care atestă personalitatea juridică a solicitantului:
– statutul ori hotărârea de înfiinţare a instituţiei publice sau private;
– certificatul de înregistrare fiscală emis de organul fiscal teritorial;
d) memoriu de activitate al instituţiei publice sau private în domeniile solicitate, în care lucrările menţionate sunt însoţite de recomandări din partea beneficiarilor;
e) documente care să ateste calificările profesionale, instruirea relevantă și experienţa profesională ale personalului de specialitate angajat al instituţiei, prevăzute în anexa nr. 2:
– curriculum vitae – elocvent pentru domeniul solicitat;
– copie de pe diploma de studii universitare;
f) documente care să certifice faptul că specialiștii au încheiat una dintre următoarele forme de colaborare cu instituţia publică sau privată:
1. contract individual de muncă, încheiat pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată de cel puţin 3 ani, înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă; sau
2. contract de colaborare cu persoană fizică sau persoană fizică autorizată, înregistrat la organele fiscale teritoriale, pe perioadă nedeterminată ori pe perioadă determinată de cel puţin 3 ani;
3. extras din Registrul general de evidenţă al salariaţilor din România – REVISAL;
g) situaţia privind dotarea cu echipamente, instalaţii și utilaje specifice deţinute în proprietate sau închiriate în vederea desfășurării activităţii pentru care se solicită atestarea, prevăzută în anexa nr. 4;
h) apartenenţa la organisme știinţifice de specialitate/organizaţii tehnice profesionale a angajaţilor, prevăzută în anexa nr. 3;
i) dovada achitării tarifului pentru evaluarea dosarului de atestare.
Art. 14.
(1) În cazul în care Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare constată că documentaţiile întocmite de instituţiile publice sau private sunt complete, acestea vor fi înregistrate în vederea programării pentru susţinerea interviului în faţa Comisiei de atestare.
(2) În urma susţinerii interviului, Comisia de atestare hotărăște emiterea certificatului de atestare sau, după caz, respingerea cererii.
(3) Certificatul de atestare se emite în două exemplare egal valabile, după modelul din anexa nr. 5. Exemplarul nr. 1 al certificatului se transmite instituţiei publice sau private, iar exemplarul nr. 2 al certificatului se păstrează la Comisia de atestare.
(4) Eliberarea certificatelor de atestare se face numai după achitarea tarifului pentru emiterea certificatului.
(5) Dacă în urma susţinerii interviului în faţa Comisiei de atestare instituţiilor publice sau private solicitante nu li se acordă certificatul de atestare, documentaţiile prezentate pentru atestare vor fi arhivate.
(6) Hotărârea Comisiei de atestare de a respinge cererea de atestare se poate contesta în condiţiile legii.
Art. 15.
În cazul în care instituţia publică sau privată nu a mai elaborat lucrări în domeniile în care solicită atestarea, aceasta va prezenta dovada efectuării a cel puţin două lucrări sub coordonarea unor instituţii publice ori private ce deţin certificate de atestare în domeniu. Pentru fiecare dintre cele două lucrări se vor prezenta recomandări din partea beneficiarilor, raport din partea coordonatorului lucrării și copie de pe atestatul acestuia.