În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 iunie a.c. a fost publicată Ordinul Ministerului Energiei nr. 440/2017 pentru aprobarea Procedurii de control al activităţii desfăşurate de aparatul propriu şi entităţile aflate sub autoritatea Ministerului Energiei.
Aparatul de control.
Competenţa de exercitare a acţiunilor de control
(1) Activitatea desfăşurată de aparatul propriu şi entităţile aflate sub autoritatea Ministerului Energiei va fi verificată de Corpul de control al ministrului energiei în conformitate cu atribuţiile şi competenţele stabilite prin prezenta procedură şi prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului energiei.
(2) Corpul de control al ministrului energiei are competenţă în efectuarea activităţii de control la aparatul propriu şi entităţile aflate sub autoritatea Ministerului Energiei.
Definirea acţiunii de control
Acţiunea de control reprezintă ansamblul operaţiunilor prin care se verifică activitatea desfăşurată de aparatul propriu şi entităţile aflate sub autoritatea Ministerului Energiei sau de către personalul din cadrul acestora în exercitarea funcţiilor publice şi/sau a sarcinilor de serviciu, sub aspectul legalităţii, regularităţii şi oportunităţii, în vederea identificării şi corectării deficienţelor şi abaterilor, stabilirii responsabilităţilor, precum şi a analizării cauzelor deficienţelor şi abaterilor constatate pentru prevenirea survenirii acestora.
Definirea aparatului propriu şi a entităţilor aflate sub autoritatea Ministerului Energiei
(1) În sensul prezentei proceduri, prin sintagma aparat propriu al Ministerului Energiei se înţelege: direcţiile generale/direcţiile/serviciile/birourile/compartimentele din cadrul aparatului propriu al Ministerului Energiei.
(2) În sensul prezentei proceduri, prin sintagma entităţi aflate sub autoritatea Ministerului Energiei se înţelege: companiile naţionale, societăţile naţionale şi societăţile pentru care ministerul îndeplineşte atribuţiile de instituţie publică implicată în domeniul privatizării, precum şi regiile autonome aflate sub autoritatea acestuia.
Factori generatori ai activităţii de control
Activitatea de control poate fi generată de următorii factori:
a) planul de activitate al corpului de control, aprobat de ministrul energiei;
b) solicitări ale ministrului energiei;
c) dispoziţii ale ministrului energiei, în baza informaţiilor sau sesizărilor din mass-media;
d) autosesizări ale Corpului de control cu privire la informaţii considerate relevante, care justifică efectuarea unei acţiuni de control, cu aprobarea ministrului energiei;
e) solicitări formulate de autorităţi şi/sau instituţii publice, la nivelul conducerii Ministerului Energiei;
f) petiţii/sesizări care cuprind indicii şi documente justificative, cu privire la efectuarea de operaţiuni, desfăşurarea de activităţi sau realizarea de acţiuni cu abateri de la prevederile legale, săvârşite la nivelul aparatului propriu şi entităţilor aflate sub autoritatea Ministerului Energiei;
g) dispusă în condiţiile legii de organele judiciare.
Atribuţiile corpului de control
Corpul de control are următoarele atribuţii principale:
a) efectuează acţiuni de control prin care verifică activitatea desfăşurată de aparatul propriu şi entităţile aflate sub autoritatea Ministerului Energiei sau de personalul din cadrul acestora, în exercitarea funcţiilor publice şi/sau a sarcinilor de serviciu, sub aspectul legalităţii, regularităţii şi oportunităţii, în vederea identificării şi corectării deficienţelor şi abaterilor, stabilirii responsabilităţilor, precum şi a analizării cauzelor deficienţelor şi abaterilor constatate pentru prevenirea survenirii acestora;
b) propune măsuri operative pe durata acţiunilor de control şi/sau măsuri corective şi de prevenire la finalizarea acţiunilor de control, conform prevederilor legale;
c) întocmeşte acte de control, ca urmare a finalizării acţiunilor de control;
d) monitorizează modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin actele de control încheiate, în termenele prevăzute.
Drepturile organelor de control
În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, organele de control din cadrul corpului de control prevăzut la art. 1 au dreptul:
a) să solicite de la reprezentanţii structurii controlate, verbal şi/sau în scris, transmiterea cu celeritate a datelor, informaţiilor, situaţiilor, documentelor şi copiilor certificate ale documentelor, referitoare la aspectele care fac obiectul activităţii de control;
b) să solicite transmiterea cu celeritate a punctelor de vedere de la alte structuri din cadrul Ministerului Energiei, în scopul lămuririi unor aspecte care fac obiectul acţiunilor de control şi care intră în atribuţiile acestora;
c) să solicite informaţii, puncte de vedere şi documente, după caz, de la instituţii publice, autorităţi publice, operatori economici şi/sau de la persoane fizice care au legătură cu structura/persoana controlată, în măsura în care consideră că aspectele care fac obiectul acţiunii de control necesită informaţii suplimentare;
d) să solicite note explicative, în orice etapă a acţiunii de control, în vederea clarificării şi definitivării constatărilor privind împrejurările şi cauzele care au condus la apariţia abaterilor şi deficienţelor;
e) să sesizeze, cu aprobarea ministrului energiei, structurile sau organele competente, abilitate de lege, atunci când, ca urmare a acţiunii de control, constată fapte prevăzute de lege ca abateri disciplinare sau au luat cunoştinţă de săvârşirea unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală;
f) să utilizeze aplicaţii informatice specifice, conform competenţelor legale, în vederea obţinerii de informaţii relevante necesare, care au legătură cu obiectivele acţiunii de control;
g) să colaboreze cu reprezentanţii altor instituţii ale statului în limitele competenţelor legale şi ale mandatului primit, în vederea desfăşurării operative a acţiunii de control.
Obligaţiile aparatului propriu şi entităţilor aflate sub autoritatea Ministerului Energiei, care fac obiectul acţiunilor de control
Personalul de conducere şi de execuţie din cadrul aparatului propriu şi entităţilor aflate sub autoritatea Ministerului Energiei are următoarele obligaţii:
a) să pună la dispoziţia organelor de control documentele şi informaţiile solicitate, în termenele stabilite;
b) să dea note explicative, în condiţiile stabilite de organul de control, în situaţiile necesare clarificării şi definitivării constatărilor privind împrejurările şi cauzele unor posibile abateri şi deficienţe;
c) să pună la dispoziţia organelor de control un birou dotat cu logistica necesară, separat de personalul propriu, în care să îşi desfăşoare activitatea pe parcursul acţiunii de control;
d) să ofere tot sprijinul necesar pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunii de control;
e) să ducă la îndeplinire şi să aplice măsurile dispuse în sarcina acestora, în termenele stabilite, şi să informeze structura de control asupra modului de implementare a acestora.
Desemnarea echipei de control
(1) Desemnarea echipei de control se face de către şeful Serviciului Corp control, în funcţie de obiectul şi complexitatea acţiunii de control.
(2) Desemnarea echipei de control şi îndeplinirea dispoziţiei de către persoanele desemnate în echipa de control se fac cu respectarea regimului juridic al conflictului de interese, stabilit potrivit legii.
(3) Atunci când se impune, în acţiunile de control care se efectuează de Corpul de control al ministrului energiei se pot atrage specialişti, din cadrul aparatului propriu şi entităţilor aflate sub autoritatea Ministerului Energiei, într-o echipă de control mixtă, cu aprobarea ministrului energiei.