În Monitorul Oficial nr. 248 din 11 aprilie a.c. a fost publicată Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 7/2017 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale individuale ale entităților din sistemul de pensii private, aplicabilă începând cu situațiile financiare aferente exercițiului 2016.

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

Prezenta normă stabilește modul de întocmire și depunere a situațiilor financiare anuale individuale pentru entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în domeniul pensiilor private.

Art. 2.

Prezenta normă se aplică de către următoarele categorii de entități:

a) administratori de fonduri de pensii facultative și/sau de fonduri de pensii administrate privat, care sunt societăți de pensii înființate conform prevederilor legale în vigoare;

b) fonduri de pensii facultative și fonduri de pensii administrate privat, denumite în continuare fonduri de pensii private;

c) brokeri de pensii private, societăți comerciale înființate și autorizate potrivit prevederilor legale în vigoare și agenți persoane juridice, societăți comerciale constituite și autorizate de A.S.F., având ca obiect de activitate numai marketingul prospectului schemelor de pensii facultative;

d) administratori de fonduri de pensii facultative care sunt societăți de asigurare pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative;

e) administratori de fonduri de pensii facultative care sunt societăți de administrare a investițiilor, pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative;

f) Fondul de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, denumit în continuare Fond de garantare, înființat potrivit Legii nr. 187/2011 privind înființarea, organizarea și funcționarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, denumită în continuare Legea nr. 187/2011.

Art. 3.

(1) Situațiile financiare anuale individuale ale entităților prevăzute la art. 2 trebuie să ofere o imagine reală a activelor, datoriilor, poziției financiare, precum și a rezultatului acestora.

(2) Situațiile financiare anuale individuale se întocmesc în conformitate cu prevederile Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 82/1991, și în baza prevederilor Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Norma nr. 14/2015.

(3) Pentru întocmirea situațiilor financiare anuale, entitățile prevăzute la art. 2 sunt obligate să efectueze inventarierea activelor, datoriilor și capitalurilor proprii.

(4) Evaluarea activelor financiare ale fondurilor de pensii administrate privat se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 411/2004, și în baza Normei nr. 11/2011 privind investirea și evaluarea activelor fondurilor de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2011, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Norma nr. 11/2011.

(5) Evaluarea activelor financiare ale fondurilor de pensii facultative se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 204/2006, și în baza Normei nr. 11/2011.

(6) Formularele care compun situațiile financiare anuale individuale se completează în lei.

(7) Situațiile financiare anuale individuale ale entităților menționate la art. 2 se semnează de către administratorul acestora sau de persoana care are obligația conducerii entității și de către:

a) directorul economic, contabilul-șef sau persoana împuternicită să îndeplinească această funcție, potrivit legii; sau

b) persoanele fizice sau juridice cu care s-au încheiat contracte de prestări de servicii, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, potrivit legii.

Art. 4.

(1) Situațiile financiare anuale individuale se întocmesc pe baza ultimei balanțe de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie, în concordanță cu balanțele de verificare a conturilor analitice, după înregistrarea cronologică și sistematică a operațiunilor evidențiate în documente justificative, aprobate de conducătorul entității.

(2) Totalul rulajelor și totalul soldurilor analitice rezultate din balanța de verificare a conturilor analitice trebuie să corespundă cu totalul rulajelor și totalul soldurilor sintetice rezultate din balanța de verificare a conturilor sintetice.

(3) Înregistrarea operațiunilor economico-financiare aferente perioadei de raportare se face în baza documentelor justificative.

(4) În cazul operațiunilor contabile pentru care nu se întocmesc documente justificative, înregistrările în contabilitate se fac pe bază de note de contabilitate care au la bază note justificative sau note de calcul, după caz, întocmite și aprobate în mod corespunzător.

(5) În cazul stornărilor, pe documentul inițial se menționează numărul și data notei de contabilitate prin care s-a efectuat stornarea operațiunii, iar în nota de contabilitate de stornare se menționează documentul, data și numărul de ordine ale operațiunii care face obiectul stornării.

(6) Corectarea înregistrărilor făcute în contabilitate se face numai pe baza notelor de contabilitate întocmite și aprobate în mod corespunzător.

(7) Înregistrările în contabilitate se fac cronologic, prin respectarea succesiunii documentelor după data de întocmire sau de intrare a acestora în entitate, și, sistematic, în conturi contabile sintetice și analitice.

Art. 5.

(1) Administratorii fondurilor de pensii administrate privat și/sau ai fondurilor de pensii facultative, atât pentru activitatea proprie, cât și pentru activitatea fondului de pensii, și administratorii entităților prevăzute la art. 2 lit. c) răspund pentru:

a) însușirea și aplicarea corectă a prevederilor reglementărilor contabile aplicabile;

b) elaborarea și adaptarea corespunzătoare a programelor informatice utilizate pentru prelucrarea datelor financiar- contabile;

c) exactitatea și realitatea datelor care sunt prelucrate, respectiv înregistrate în contabilitate și înscrise în situațiile financiare anuale individuale.

(2) Răspunderea pentru aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile aplicabile entităților menționate la art. 2 revine directorului economic, contabilului-șef sau altei persoane împuternicite să îndeplinească această funcție, împreună cu personalul din subordine.

Art. 6.

Termenii și expresiile utilizate în prezenta normă au semnificațiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004, la art. 2 din Legea nr. 204/2006, precum și la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 187/2011.

CAPITOLUL II

Prevederi privind situațiile financiare anuale individuale ale societăților de pensii

Art. 7.

(1) Societățile de pensii trebuie să întocmească situațiile financiare anuale individuale.

(2) Situațiile prevăzute la alin. (1) se auditează conform Legii nr. 411/2004, respectiv Legii nr. 204/2006.

(3) Situațiile prevăzute la alin. (1), însoțite de raportul anual al consiliului de administrație și de raportul de audit întocmit de auditorul financiar, sunt aprobate în adunarea generală ordinară a acționarilor societății de pensii.

Art. 8.

(1) Dosarul situațiilor financiare anuale individuale ale unei societăți de pensii trebuie să cuprindă:

a) situațiile financiare anuale individuale ale societății de pensii, aprobate în adunarea generală ordinară a acționarilor societății de pensii;

b) raportul anual al consiliului de administrație;

c) declarația scrisă de asumare a răspunderii pentru întocmirea situațiilor financiare anuale, conform art. 30 din Legea nr. 82/1991;

d) raportul de audit, întocmit de auditorul financiar, conform legislației în vigoare;

e) hotărârea adunării generale ordinare a acționarilor societății de pensii de aprobare a situațiilor financiare anuale;

f) balanța de verificare a conturilor sintetice și analitice la 31 decembrie a exercițiului financiar pentru care se întocmesc situații financiare anuale;

g) propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

(2) Situațiile financiare anuale individuale ale societății de pensii prevăzute la alin. (1) lit. a) trebuie să cuprindă:

a) bilanțul, conform anexei nr. A1;

b) contul de profit și pierdere, conform anexei nr. A2;

c) situația modificărilor capitalului propriu, conform anexei nr. A3;

d) situația fluxurilor de trezorerie, conform anexei nr. A4;

e) notele explicative la situațiile financiare anuale individuale;

f) date informative, conform anexei nr. E1;

g) situația activelor imobilizate, conform anexei nr. E2.

(3) Notele explicative la situațiile financiare anuale individuale ale societății de pensii, menționate la alin. (2) lit. e), conțin:

a) provizioanele, conform anexei nr. A5;

b) repartizarea profitului, conform anexei nr. A6;

c) analiza rezultatului din exploatare, conform anexei nr. A7;

d) situația creanțelor și datoriilor, conform anexei nr. A8;

e) evoluția activelor imobilizate, conform anexei nr. A9;

f) principii, politici și metode contabile, conform anexei nr. A10;

g) informații privind salariații și membrii organelor de administrație, conducere și de supraveghere, conform anexei nr. A11;

h) participații și surse de finanțare, conform anexei nr. A12;

i) alte informații privind activitatea entității, conform anexei nr. A13.

Art. 9.

(1) Societățile de pensii depun la A.S.F. situațiile financiare anuale individuale până la data de 15 aprilie a fiecărui an, astfel:

a) în format electronic. Aplicația și instrucțiunile de utilizare sunt prezentate pe pagina web a A.S.F., respectiv https://raportari-pensii.asfromania.ro/itbox/; și

b) pe suport hârtie, componentele dosarului situațiilor financiare anuale individuale, prevăzute la art. 8, semnate și ștampilate, conform legii.

(2) Fac obiectul publicării pe portalul propriu al societății de pensii următoarele:

a) situațiile financiare anuale;

b) raportul anual al consiliului de administrație;

c) raportul de audit;

d) hotărârea adunării generale ordinare a acționarilor societății de pensii.

Art. 10.

(1) Pentru asigurarea informațiilor destinate sistemului instituțional al statului, societățile de pensii trebuie să depună la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice situațiile financiare anuale individuale, conform prevederilor legislației în vigoare.

(2) Pentru depunerea prevăzută la alin. (1), formatul electronic al situațiilor financiare anuale individuale se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice.

(3) Programul de asistență prevăzut la alin. (2) este pus la dispoziția entităților gratuit de unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau poate fi descărcat de pe portalul Ministerului Finanțelor Publice, de la adresa www.mfinante.ro

(4) Situațiile financiare anuale individuale se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar.

CAPITOLUL III

Prevederi privind situațiile financiare anuale individuale ale fondurilor de pensii facultative și ale fondurilor de pensii administrate privat

Art. 11.

(1) Administratorii de fonduri de pensii facultative și/sau de fonduri de pensii administrate privat au obligația să întocmească situațiile financiare anuale individuale pentru fiecare fond de pensii administrat privat și/sau pentru fiecare fond de pensii facultative pe care îl administrează.

(2) Situațiile prevăzute la alin. (1) se auditează, conform legii, de către auditorul fondului de pensii private.

(3) Situațiile prevăzute la alin. (1), însoțite de raportul anual al consiliului de administrație al administratorului fondului de pensii private, întocmit pentru activitatea fondului de pensii private, și raportul de audit întocmit de auditorul financiar, sunt aprobate în adunarea generală ordinară a acționarilor administratorului de fond de pensii private.