În Monitorul Oficial nr. 166 din 7 martie a.c. a fost republicată, în temeiul art. VII din Hotărârea Guvernului nr. 579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, Hotărârea Guvernului nr. 233/2012 privind serviciile și activitățile ce pot fi desfășurate de către organismele private române în cadrul procedurii adopției interne, precum și metodologia de autorizare a acestora.
CAPITOLUL II
Condiții de autorizare
Art. 5.
Organismele private române care solicită autorizarea în vederea desfășurării de servicii și activități în domeniul adopției interne trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie persoane juridice române, fără scop lucrativ, constituite în condițiile legii;
b) să aibă înscris în statut desfășurarea de activități în domeniul adopției și în domeniul protecției drepturilor copilului;
c) scopul și obiectul de activitate, înscrise în statut, să fie în conformitate cu prevederile legislației române;
d) să dispună de resursele materiale necesare pentru desfășurarea activităților a căror autorizare o solicită sau să demonstreze capacitatea de a atrage resursele necesare;
e) să aibă relații contractuale pe perioada pentru care se solicită autorizația cu cel puțin 3 specialiști, absolvenți ai învățământului universitar cu diplomă de licență – unul în specializarea asistență socială, unul în specializarea psihologie și unul în drept sau științe juridice;
f) persoanele din conducerea organismului privat, precum și cele prevăzute la lit. e) să nu fi fost condamnate definitiv pentru o infracțiune săvârșită cu intenție și pentru care nu a intervenit reabilitarea;
g) să aibă proceduri/metodologii de lucru conforme cu principiile și prevederile legale în materia adopției, precum și proceduri de evaluare periodică a satisfacției beneficiarilor;
h) să aibă prevăzută în regulamentele proprii obligativitatea păstrării confidențialității de către persoanele angajate și colaboratori a datelor și informațiilor la care au acces referitoare la copiii adoptați, adoptatori și părinții firești;
i) să asigure măsurile necesare în vederea protecției datelor și informațiilor prevăzute la lit. h);
j) să aibă asistenți maternali angajați ori servicii rezidențiale proprii, în situația în care solicită autorizarea pentru a desfășura activitățile prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. а)-с).
CAPITOLUL III
Procedura de autorizare
Art. 6.
În vederea obținerii autorizației, organismele private vor depune o cerere însoțită de următoarele documente:
a) actul constitutiv și statutul, în copie legalizată sau certificată;
b) încheierea judecătorească prin care s-a admis cererea de înscriere în Registrul asociațiilor și fundațiilor sau, după caz, în Registrul federațiilor a organismului privat;
c) regulamentul intern al organismului privat solicitant;
d) lista personalului care va realiza activitățile în domeniul adopției, însoțită de cv-urile acestora, diplomele de studii și contractele în baza cărora își vor desfășura activitatea; diplomele de studii și contractele se depun în copie legalizată sau certificată;
e) documentele prevăzute de lege pentru exercitarea profesiei, în cazul persoanelor prevăzute la art. 5 lit. е);
f) angajamentul personalului din conducerea organismului privat, al persoanelor angajate, precum și al colaboratorilor, care au acces la date și informații referitoare la copiii adoptați, adoptatori, părinții firești și rudele biologice ale adoptatului, cu privire la păstrarea confidențialității acestor date;
g) document de prezentare a organismului privat care să cuprindă și descrierea activităților planificate și a metodologiilor/procedurilor de lucru utilizate;
h) certificatele de cazier judiciar ale persoanelor din conducerea organismului privat, precum și ale persoanelor prevăzute la art. 5 lit. е);
i) declarația reprezentantului legal al organismului privat prin care se obligă să prezinte A.N.P.D.C.A. raportul anual de activitate în vederea reînnoirii autorizației, precum și rapoarte periodice, la cererea acestuia;
j) angajamentul reprezentantului legal de a informa A.N.P.D.C.A. cu privire la schimbările în urma cărora condițiile de autorizare nu mai sunt îndeplinite, în maximum 15 zile de la data la care a luat cunoștință de producerea acestora;
k) în situația în care se solicită autorizarea pentru activitățile prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a)-c), licența de funcționare a serviciilor rezidențiale proprii sau, după caz, a serviciilor de asistență maternală, în copie certificată, ori contractele de muncă ale asistenților maternali, în copie certificată, în cazul solicitanților care dețin licență provizorie pentru serviciile de asistență maternală.
Art. 7.
În vederea autorizării, A.N.P.D.C.A. poate solicita de la organismul privat sau de la alte autorități competente orice alte informații pe care le va considera pertinente.
Art. 8.
(1) A.N.P.D.C.A. va soluționa cererea de eliberare a autorizației în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii.
(2) Pentru motive temeinice, la inițiativa A.N.P.D.C.A. sau a solicitantului, termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit o singură dată pentru o perioadă de maximum 15 zile. Prelungirea termenului prevăzut la alin. (1), precum și durata acestei prelungiri, în cazul în care inițiativa aparține A.N.P.D.C.A., se motivează în mod corespunzător și se notifică solicitantului înainte de expirarea termenului inițial.
(3) În situația în care documentația depusă nu este completă, solicitantul este informat de către A.N.P.D.C.A., în termen de maximum 10 zile de la înregistrarea cererii, în vederea completării documentelor.