În Monitorul Oficial nr. 1022 din 19 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și al Comisiei Naționale de Prognoză nr. 842/175/2016 privind aprobarea metodologiei de calcul al ratei de actualizare ce va fi utilizată la atribuirea contractelor de achiziție publică.
ÎN EXTRAS
METODOLOGIA de calcul a ratei de actualizare
Prezenta anexă stabilește cadrul de date statistice utilizate în analiza indicatorilor implicați în metodologia de calcul al ratei de actualizare, utilizată în cazul contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru finanțate exclusiv de la bugetul de stat.
Metodologia aplicată a exclus criteriul politic din motive de transparență, obiectivitate și ușurință în aplicarea indicatorilor de risc. Astfel, s-au avut în vedere doar criteriul economic și cel financiar.
A. Indicatori de performanță economică
Pentru calculul randamentului titlurilor de stat se utilizează datele de la Direcția generală de trezorerie și datorie publică din Ministerul Finanțelor Publice. Rata neutră de plasament s-a calculat ca media datelor din perioada 15 decembrie 2015-25 octombrie 2016 (data de început fiind data de creștere a dobânzii FED) la care s-a adăugat deviația standard. A rezultat astfel o rată de plasament de 4,032%.
Rata privind riscul de țară a fost determinată ca fiind invers proporțională cu indicatorul de performante economice (Rt = 1/lpe).
Indicele de performanță economică a fost calculat pe baza a 10 indicatori macroeconomici reprezentativi, respectiv:
• creșterea reală a PIB;
• PIB/locuitor;
• soldul contului curent;
• gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi;
• rata inflației;
• rata dobânzii de politică monetară;
• datoria guvernamentală;
• deficitul bugetar;
• poziția investițională internațională;
• creșterea salariului real.
Pentru fiecare indicator s-au stabilit intervale de variație, palierele fiind determinate în funcție de datele istorice, dar și de evoluțiile viitoare posibile de realizat.
Fiecărui palier i-a fost atribuit un scor de la 1 la 5, valoarea „1” corespunzând unei evoluții negative, iar valoarea „5” unor performanțe economice favorabile.
Palierele de variație au fost stabilite astfel încât să acopere abaterile admisibile în procesul de prognoză, neinfluențând scorul alocat indicatorilor.
Pentru o simplificare a calculelor, fiecărui indicator macroeconomic i-a fost atribuită o pondere de 10% (10 indicatori * 10% = 100%).
Acest model de determinare a ratei riscului de țară induce un rezultat minimal (în cazul în care toți indicatorii au un scor de „5”, deci performanțele economice sunt remarcabile) de 0,2 și o valoare maximă de 1.
B. Evaluarea indicatorilor economici și financiari pentru anul 2017
Pentru anul 2017 s-a bifat cu „X” scorul corespunzător așteptărilor privind evoluția fiecărui indicator pentru anul anterior, respectiv pentru anul 2016. Scorul a fost stabilit pe baza „Prognozei de toamnă” elaborate și publicate pe site-ul Comisiei Naționale de Prognoză în luna noiembrie 2016, a datelor publicate de Banca Națională a României (pentru rata dobânzii de politică monetară) și de Ministerul Finanțelor Publice (pentru datoria guvernamentală și deficitul bugetar).
1. Creșterea reală a PIB (%)
Interval |
Scor |
2017 |
≤-1 |
1 |
|
‹-1, 1] |
2 |
|
(1,3] |
3 |
|
(3,5] |
4 |
X |
>5 |
5 |
2. PIB/locuitor (euro)
Interval |
Scor |
2017 |
≤9.000 |
1 |
X |
(9.000, 9.500] |
2 |
|
(9.500, 10.000] |
3 |
|
(10.000, 10.500] |
4 |
|
>10.500 |
5 |
3. Soldul contului curent (% din PIB)
Interval |
Scor |
2017 |
≤ -6 |
1 |
|
(-6, -4] |
2 |
|
(-4, -2] |
3 |
X |
(-2, 0] |
4 |
|
>0 |
5 |
4. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi, %
Interval |
Scor |
2017 |
≤ 70 |
1 |
|
(70, 80] |
2 |
|
(80, 90] |
3 |
X |
(90, 100] |
4 |
|
>100 |
5 |
5. Rata inflației (medie anuală), %
Interval |
Scor |
2017 |
≥6 |
1 |
|
[4, 6)
|
2 |
|
[2, 4) |
3 |
|
[0, 2) |
4 |
|
[-2, 0) |
5 |
X |
6. Rata dobânzii de politică monetară, %
Interval |
Scor |
2017 |
≥4 |
1 |
|
[3, 4) |
2 |
|
[2, 3) |
3 |
|
[1, 2) |
4 |
X |
[0, 1) |
5 |
7. Datoria guvernamentală (% din PIB)
Interval |
Scor |
2017 |
≥60 |
1 |
|
[50, 60) |
2 |
|
[40, 50) |
3 |
|
[30, 40) |
4 |
X |
[20, 30) |
5 |
8. Deficitul bugetar (% din PIB)
Interval |
Scor |
2017 |
≥-4 |
1 |
|
(-4, -3] |
2 |
|
(-3, -2] |
3 |
X |
(-2, -1] |
4 |
|
(-1, 0] |
5 |
9. Poziția investițională internațională (mld. euro)
Interval |
Scor |
2017 |
≤-70 |
1 |
X |
(-70, -60] |
2 |
|
(-60, -50] |
3 |
|
(-50, -40] |
4 |
|
>-40 |
5 |
10. Creșterea salariului real (%)
Interval |
Scor |
2017 |
>10 |
1 |
X |
(7, 10] |
2 |
|
(4,7] |
3 |
|
(1, 4] |
4 |
|
≤1 |
5 |
C. Determinarea ratei de actualizare
Indicatori |
Ponderi (%) |
Scor |
|
1. Creșterea reală a PIB (%) |
10 |
4 |
0,4 |
2. PIB/locuitor (euro) |
10 |
1 |
0,1 |
3. Soldul contului curent (% din PIB) |
10 |
3 |
0,3 |
4. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi, % |
10 |
3 |
0,3 |
5. Rata inflației (medie anuală), % |
10 |
5 |
0,5 |
6. Rata dobânzii de politică monetară, % |
10 |
4 |
0,4 |
7. Datoria guvernamentală (% din PIB) |
10 |
4 |
0,4 |
8. Deficitul bugetar (% din PIB) |
10 |
3 |
0,3 |
9. Poziția investițională internațională (mld. euro) |
10 |
1 |
0,1 |
10. Creșterea salariului real (%) |
10 |
1 |
0,1 |
TOTAL scor Indicatori economici cu impact pe investiții |
2,90 |
Prin ponderarea scorurilor alocate s-a determinat valoarea indicatorului de performanță economică, pentru anul următor acesta fiind de 2,9. În aceste condiții, rata riscului de țară este 0,345 (1/2,9). Rata de actualizare determinată după formula de la art. 3 alin. (1) din ordin este: 4,032 + 0,345 = 4,377. În calcule se utilizează valoarea rezultată prin rotunjire la o zecimală și sub formă de indice, respectiv 1,044.