În Monitorul Oficial nr. 719 din 19 septembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 640/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Programarea bugetară a fondurilor aferente Fondului european de garantare agricolă, Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondului european pentru pescuit și afaceri maritime și a contribuției publice naționale totale
Art. 1.
(1) În vederea cuprinderii în buget a sumelor prevăzute la art. 14, 34 și 36 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, denumită în continuare ordonanța, beneficiarii de proiecte au obligația să completeze fișa de fundamentare a proiectului propus la finanțare/finanțat în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, denumit în continuare PNDR 2014-2020, susținut din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, denumit în continuare FEADR, și a Programului Operațional pentru Pescuit și Afaceri Maritime, denumit în continuare POPAM, susținut din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime, denumit în continuare FEPAM, conform anexei nr. 24.
(2) Înainte de data semnării contractului de finanțare, compartimentul de specialitate al beneficiarilor, prevăzuți la alin. (1), solicită, din partea departamentului/structurii responsabil/ responsabile cu propunerea la finanțare a proiectului, note justificative pentru angajarea cheltuielilor, care vor cuprinde informații privind eligibilitatea cheltuielilor necesare pentru implementarea proiectului.
(3) Sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii se cuprind în bugetele beneficiarilor prevăzuți la art. 14, 34 și 36 din ordonanță, la nivel de credite de angajament și credite bugetare, repartizate pe ani, pe toată perioada de implementare a proiectelor și se aprobă cu ocazia aprobării anuale a legii bugetului de stat sau cu ocazia rectificărilor bugetare.
Art. 2.
(1) În vederea cuprinderii în buget a sumelor prevăzute la art. 17, respectiv art. 37 din ordonanță beneficiarii de proiecte au obligația să completeze fișa de fundamentare a proiectului propus la finanțare/finanțat, după caz, în cadrul PNDR 2014-2020 sau POPAM, conform anexei nr. 24 la prezentele norme metodologice.
(2) Înainte de data semnării contractului de finanțare, compartimentul de specialitate al beneficiarilor, prevăzuți la alin. (1), solicită, din partea departamentului/structurii responsabil/ responsabile cu propunerea la finanțare a proiectului, note justificative pentru angajarea cheltuielilor, care vor cuprinde informații privind eligibilitatea cheltuielilor necesare pentru implementarea proiectului.
(3) Sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii se cuprind în bugetele beneficiarilor prevăzuți la art. 17 și 37 din ordonanță, repartizate pe ani, pe toată perioada de implementare a proiectelor și se aprobă cu ocazia aprobării sau rectificării acestor bugete.
(4) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligația să asigure integral și cu prioritate atât sumele necesare implementării proiectelor proprii propuse la finanțare/finanțate în cadrul PNDR 2014-2020 sau POPAM, după caz, cât și pe cele necesare implementării proiectelor ai căror beneficiari sunt instituții publice locale finanțate integral/parțial din bugetul local.
(5) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligația de a deschide și a repartiza creditele bugetare aferente implementării proiectelor finanțate, după caz, în cadrul PNDR 2014-2020 sau POPAM, pentru instituțiile publice din subordine finanțate integral din bugetul local, beneficiare ale celor două programe, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data încasării sumelor transferate de autoritatea de plată, pe baza solicitării de finanțare transmisă de beneficiari.
Art. 3.
(1) Sumele lunare rambursate de Comisia Europeană, potrivit art. 9 din ordonanță, se virează de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, în contul de venituri ale bugetului de stat, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data încasării.
(2) Sumele alocate temporar din venituri din privatizare de către Ministerul Finanțelor Publice pentru plata schemelor de plăți directe pentru agricultură, a măsurilor de piață și intervenție în agricultură, precum și a ajutoarelor specifice care se finanțează din Fondul European de Garantare Agricolă, denumit în continuare FEGA, se restituie de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale până la sfârșitul anului calendaristic în care au fost alocate.
Art. 4.
(1) Pentru asigurarea sumelor prevăzute la art. 6, 13, 25 din ordonanță, APIA și AFIR transmit trimestrial estimarea necesarului de fonduri, iar Autoritatea de management pentru POPAM lunar la MADR, în baza previziunilor fluxurilor de numerar privind plățile, întocmite conform modelelor prevăzute în anexele nr. 4, 5, 6 și 7.
(2) Solicitarea de fonduri formulată către MADR, după caz, de către Agenția pentru Plăți și Intervenție în Agricultură, denumită în continuare APIA, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, sau Autoritatea de management pentru POPAM din cadrul MADR se va face distinct pe măsuri, pentru fondurile externe nerambursabile acordate de Comisia Europeană, respectiv de la bugetul de stat sau din alte surse stabilite prin acte normative, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 8, 9a, 9b și 10.
(3) Solicitarea de fonduri de către APIA, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8, se va face inclusiv cu sumele prevăzute la art. 46 alin. (3), din ordonanță. Prin deschidere de credite, conturile APIA vor fi alimentate cu întreaga sumă, iar APIA va vira AFIR contravaloarea debitelor FEADR compensate din FEGA.
(4) Sumele reprezentând debite FEADR, cofinanțare FEADR compensate din FEGA, cofinanțare FEGA și buget național se vor solicita de către APIA de la MADR și se vor vira către AFIR pentru stingerea acestora.
(5) Sumele reprezentând debite FEGA, cofinanțare FEGA și buget național, compensate din FEADR și cofinanțare FEADR, se vor solicita de către AFIR la MADR și se vor vira către APIA pentru stingerea acestora.
(6) Solicitările de fonduri către MADR se efectuează înainte de deducere/compensare.
(7) Solicitarea de fonduri de către AFIR de la MADR pentru sumele necesare acoperirii plății taxei pe valoarea adăugată aferente livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii și execuției de lucrări, finanțate integral sau parțial din contribuția financiară a Uniunii Europene și/sau din cofinanțarea aferentă, acordate de la bugetul de stat potrivit art. 13 alin. (1) lit. d) și e) din ordonanță, ai căror beneficiari sunt prevăzuți la art. 43 alin. (1) din ordonanță, se va face distinct, pe măsuri, conform formularului de solicitare de fonduri din anexele nr. 11a și 11 b.
(8) Restituirea la bugetul de stat a sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, conform art. 43 alin. (3) din ordonanță, se va face în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării acestora de către MADR de la beneficiari.
(9) AFIR notifică beneficiarii prevăzuți la art. 43 alin. (3) din ordonanță cu privire la obligația de a restitui la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit anexei nr. 15.
(10) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale transmite Ministerului Finanțelor Publice, în vederea aprobării, cererile pentru deschiderea de credite bugetare, la care anexează solicitările de fonduri conform modelelor prezentate în anexele nr. 12, 13 și 14.
(11) APIA solicită AFIR, în baza declarației privind cererile de plăți compensatorii, sumele aferente schemelor și măsurilor FEADR, în vederea efectuării plăților către beneficiari, conform modelului prevăzut în anexa nr. 16.
(12) Ulterior aprobării de către MFP a cererii de deschidere de credite bugetare, MADR comunică AFIR, printr-o scrisoare de confirmare, conform modelului prezentat în anexele nr. 17 și 18, data și suma ce se transferă în conturile AFIR deschise la Trezoreria Statului.
Art. 5.
(1) În termen de 5 zile lucrătoare de la data alimentării conturilor deschise la Trezoreria Statului, AFIR și MADR efectuează plățile către beneficiari.
(2) Din sumele plătite integral de MADR, AFIR și APIA de la bugetul de stat pentru implementarea măsurii de asistență tehnică, conform art. 19 alin. (2) din ordonanță, se va restitui numai contribuția financiară externă rambursată ulterior de UE, prin intermediul AFIR, în conturi de venituri ale bugetului de stat.
(3) În prima zi lucrătoare după expirarea termenului prevăzut la alin. (1), AFIR va restitui sumele neutilizate în contul din care au fost virate și va notifica în scris MADR, conform modelului prezentat în anexa nr. 19.
Art. 6.
(1) MADR, în calitate de autoritate competentă, asigură organizarea, implementarea și funcționarea Rețelei de informații contabile agricole, denumită în continuare RICA.
(2) Finanțarea cheltuielilor de înființare și susținere a sistemelor informatice de contabilitate, conform art. 12 din ordonanță, se suportă din fonduri externe nerambursabile FEGA și din bugetul de stat, prin bugetul MADR, potrivit art. 6 alin. (1) lit. k) din ordonanță.
(3) Plățile către furnizori, reprezentând decontarea cheltuielilor privind achiziții de bunuri, lucrări și servicii destinate funcționării RICA, se efectuează de către MADR astfel: din fonduri externe nerambursabile FEGA, alocate cu această destinație de Comisia Europeană, iar taxa pe valoarea adăugată din bugetul de stat, reprezentând cheltuieli, altele decât cele eligibile, aferente FEGA.
(4) MADR solicită MFP sumele necesare efectuării plății taxei pe valoarea adăugată aferentă bunurilor, lucrărilor și serviciilor achiziționate, destinate funcționării RICA, conform anexei nr. 22.
Art. 7.
(1) Potrivit art. 27 alin. (2) din ordonanță, modelul de notificare aferentă cererii de plată a taxei pe valoarea adăugată este prevăzut în anexa nr. 20.
(2) Potrivit art. 28 alin. (3) din ordonanță, modelul de notificare aferentă cererii de plată este prevăzut în anexa nr. 21.
CAPITOLUL II
Mecanismul de finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat aferente FEGA, FEADR și FEPAM
SECȚIUNEA 1
Dispoziții privind sprijinul financiar aferent FEGA
Art. 8.
În vederea derulării operațiunilor financiare determinate de gestionarea fondurilor externe nerambursabile FEGA se deschid conturi distincte la Trezoreria Statului, după cum urmează:
A. Pentru gestionarea sumelor aferente FEGA:
A.1.a) Pe numele Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale
(i) 57.09.01.80 „Disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru perioada de programare 2014-2020, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 – FEGA 2014-2020” – pentru gestionarea fondurilor externe nerambursabile;
(ii) 57.09.03.80 „Disponibil din sume alocate temporar din venituri din privatizare în cazul indisponibilităților temporare FEGA pentru perioada de programare 2014-2020, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 – FEGA 2014 – 2020”;
(iii) contul 01 „Credite deschise și repartizate din bugetele instituțiilor publice din administrația publică centrală” – pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetul MADR și respectiv contul de cheltuieli bugetare 23 „Cheltuieli ale bugetelor instituțiilor publice din administrația publică centrală” cu detaliere potrivit clasificației bugetare în vederea efectuării de plăți de MADR;
(iv) 20.A.48.13.01 „Sume primite în contul plăților efectuate în anul curent” sau 20.A.48.13.02 „Sume primite în contul plăților efectuate în anii anteriori”, după caz, codificate cu CIF MADR pentru virarea la bugetul de stat a sumelor din contul 57.09.01.80 „Disponibil din fonduri externe nerambursabile pentru perioada de programare 2014-2020, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 – FEGA 2014-2020”, potrivit prevederilor art. 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015;
b) Pe numele APIA
(i) contul 01 „Credite deschise și repartizate din bugetele instituțiilor publice din administrația publică centrală” – pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetul APIA și respectiv contul de cheltuieli bugetare 23 „Cheltuieli ale bugetelor instituțiilor publice din administrația publică centrală” cu detaliere potrivit clasificației bugetare – pentru gestionarea sumelor ce se virează beneficiarilor de APIA;
(ii) 57.09.05.80 „Disponibil din sume reprezentând debite recuperate de la beneficiari, pentru perioada de programare 2014-2020, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 – FEGA 2014- 2020”;
(iii) 50.05.26 „Sume de mandat și în depozit reprezentând garanții pentru acordarea de avansuri aferente FEGA perioada de programare 2014-2020, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015” – pentru gestionarea garanțiilor pentru acordarea avansului prevăzut la art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015;
(iv) 20.D.41.04.00 „Sume aferente fondurilor externe nerambursabile”.
A.2. Pentru beneficiari:
A 2.1. Instituții publice, indiferent de modalitatea de finanțare
Conturi de venituri bugetare prin care se gestionează sumele aferente FEGA
a) pentru instituții publice din administrația publică locală:
– pentru instituții publice finanțate integral din bugetul local
– 21.A.42.42.00 „Sume primite de administrațiile locale în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru instituții publice finanțate integral din venituri proprii din administrația publică locală:
– 21.F.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru instituții publice finanțate parțial din venituri proprii din administrația publică locală:
– 21.G.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă unele instituții publice din administrația publică locală:
– 21.E.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
b) pentru instituții publice din administrația publică centrală:
– pentru instituții publice finanțate integral din venituri proprii din administrația publică centrală:
– 20.F.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru instituții publice finanțate parțial din venituri proprii din administrația publică centrală:
– 20.G.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă unele instituții publice din administrația publică centrală:
– 20.E.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
c) pentru instituții publice din sectorul asigurărilor sociale de stat:
– pentru instituții publice finanțate integral din venituri proprii din sectorul asigurărilor sociale de stat:
– 22.F.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru instituții publice finanțate parțial din venituri proprii din sectorul asigurărilor sociale de stat:
– 22.G.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă unele instituții publice din sectorul asigurărilor sociale de stat:
– 22.E.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
d) pentru instituții publice din sectorul asigurărilor pentru șomaj:
– pentru instituții publice finanțate integral din venituri proprii din sectorul asigurărilor pentru șomaj:
– 28.F.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru instituții publice finanțate parțial din venituri proprii din sectorul asigurărilor pentru șomaj:
– 28.G.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă unele instituții publice din sectorul asigurărilor pentru șomaj:
– 28.E.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
e) pentru instituții publice din sectorul FNUASS:
– pentru instituții publice finanțate integral din venituri proprii din sectorul FNUASS:
– 26.F.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru instituții publice finanțate parțial din venituri proprii din sectorul FNUASS:
– 26.G.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
– pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii înființate pe lângă unele instituții publice din sectorul FNUASS:
– 26.E.42.43.00 „Sume primite de instituțiile publice și activitățile finanțate integral sau parțial din venituri proprii în cadrul programelor FEGA implementate de APIA”
A 2.2. Beneficiari privați
Pentru beneficiarii privați, în situația în care optează pentru deschiderea conturilor la Trezoreria Statului, pentru gestionarea proiectelor finanțate din FEGA:
(i) 50.99.12 „Disponibil al beneficiarilor din sectorul privat reprezentând avansuri aferent schemelor de sprijin direct și măsurilor finanțate din FEGA, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015”;
(ii) 50.99.13 „Disponibil al beneficiarilor din sectorul privat aferent schemelor de sprijin direct și măsurilor finanțate din FEGA, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015”.