În Monitorul Oficial nr. 715 din 15 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr. 2229/2016 de aplicare a prevederilor art. 55 alin. (3)-(17) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
NORME METODOLOGICE
de utilizare a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale alocate pentru achitarea plăților restante ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local pe destinațiile prevăzute la art. 55 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016
Art. 1.
(1) În vederea alocării sumelor prevăzute la art. 55 alin. (1) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016, unitățile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale transmit direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice în a căror rază teritorială își au sediul, până la data de 31 octombrie 2016, Cererea privind solicitarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale din suma aprobată la art. 55 alin. (1) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016, denumită în continuare cerere, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
(2) Cererea va cuprinde suma care se solicită pentru achitarea obligațiilor de plată restante prevăzute la art. 55 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016.
(3) Cererea se depune însoțită de următoarele documente:
a) Situația obligațiilor de plată restante către furnizorii de bunuri, servicii și lucrări și/sau către furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat și către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, potrivit prevederilor art. 55 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016, raportate potrivit legii, denumită în continuare situația obligațiilor de plată restante, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin;
b) certificatele de atestare fiscală ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale/instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local/furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări/furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat/furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări care au de încasat sume restante de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, după caz, emise de organele fiscale centrale, pentru care se solicită stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, la data de 30 iunie 2016, ale acestora către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale;
c) acorduri încheiate pentru stingerea obligațiilor de plată/fiscale conform prevederilor art. 55 alin. (4) lit. a) și b) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016, întocmite potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6a la ordin, și/sau acorduri încheiate pentru stingerea obligațiilor de plată/fiscale conform prevederilor art. 55 alin. (4) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016, întocmite potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6b la ordin, denumite în continuare acorduri.
(4) Certificatele de atestare fiscală se emit de organul fiscal central competent, în conformitate cu prevederile art. 158 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, la solicitarea unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale, și în ele se înscriu obligațiile fiscale restante existente în sold la data de 30 iunie 2016 și nestinse până la data eliberării acestora, precum și sumele ce fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eșalonărilor/ amânărilor la plată. Prin derogare de la prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligații bugetare, precum și a modelului și conținutului acestora, în certificatele de atestare fiscală, la secțiunea A „Obligații fiscale și alte obligații bugetare”, sunt cuprinse obligațiile fiscale principale și accesorii, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat sau bugetelor fondurilor speciale, stabilite prin declarații de impunere și/sau decizii emise de organele fiscale centrale competente, precum și prin deciziile de eșalonare/ amânare la plată comunicate conform art. 47 din Codul de procedură fiscală.
(5) Acordurile se încheie de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale cu fiecare furnizor de bunuri, servicii și lucrări și/sau furnizor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, după caz, față de care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială/instituțiile publice finanțate integral din bugetul local are/au obligații de plată restante, raportate potrivit legii, pentru stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, prevăzute la art. 55 alin. (4) lit. a)-c) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016, și vor conține obligatoriu următoarele elemente, care sunt corelate cu datele înscrise în certificatele de atestare fiscală:
a) în cazul acordurilor prevăzute în anexa nr. 6a la ordin:
a1) suma aferentă obligațiilor de plată ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale/instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local către furnizorii de bunuri, servicii și lucrări și/sau către furnizori care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, care vor face obiectul cererii;
a2) suma aferentă obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări și/sau ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, care vor face obiectul cererii;
a3) suma care face obiectul cererii și care trebuie să fie egală cu sumele prevăzute la lit. a1) și a2);
b) în cazul acordurilor prevăzute în anexa nr. 6b la ordin:
b1) suma aferentă obligațiilor de plată ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale/instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local către furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, care vor face obiectul cererii;
b2) sumele datorate de furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări ai acestora care înregistrează obligații fiscale restante, precum și cele care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, care vor face obiectul cererii;
b3) obligațiile fiscale restante, precum și cele care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări care au de încasat sume restante de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, care vor face obiectul cererii;
b4) suma care face obiectul cererii trebuie să fie egală cu sumele prevăzute la lit. b1)-b3).
Art. 2.
(1) Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/Administrațiile județene ale finanțelor publice înregistrează, în ordinea primirii, cererile depuse de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale potrivit art. 1 alin. (1). În termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea cererilor, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice analizează și verifică cel puțin următoarele:
a) dacă cererea prevăzută la art. 1 alin. (1) este însoțită de documentele prevăzute la art. 1 alin. (3);
b) dacă cererea prevăzută la art. 1 alin. (1) și documentele anexate prevăzute la art. 1 alin. (3) sunt întocmite și respectă prevederile art. 55 din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 și prezentele norme metodologice;
c) dacă suma din cererea prevăzută la art. 1 alin. (1) corespunde cu totalul sumelor din acorduri, la care se adaugă, după caz, și suma necesară achitării plăților restante, precum și a celor care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, ale unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale/instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale;
d) dacă suma din cerere corespunde cu totalul obligațiilor fiscale restante, precum și cele care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, la data de 30 iunie 2016 către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale din certificatele de atestare fiscală;
e) în cazul acordurilor prevăzute în anexa nr. 6a la ordin se verifică dacă suma stabilită prin acord este mai mică sau egală cu:
1. suma obligațiilor de plată ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale/instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local către furnizorii de bunuri, servicii și lucrări și/sau furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, cu care s-a încheiat acordul;
2. suma din certificatul de atestare fiscală al furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări și/sau al furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, cu care s-a încheiat acordul;
f) în cazul acordurilor prevăzute în anexa nr. 6b la ordin se verifică dacă suma stabilită prin acord este mai mică sau egală cu:
1. suma obligațiilor furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat față de furnizorii de bunuri, servicii și lucrări ai acestora ale căror obligații fiscale se sting;
2. suma datorată de unitatea/subdiviziunea administrativ- teritorială către furnizorul care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;
3. suma din certificatele de atestare fiscală ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări care au de încasat sume de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat.
(2) Cererile împreună cu documentele anexate care nu respectă prevederile alin. (1) și prevederile art. 55 din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016, precum și cererile pentru care Ministerul Finanțelor Publice nu a repartizat sume potrivit prevederilor din anexa nr. 3 la ordin se restituie unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
(3) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale cărora le-au fost restituite cererile ca urmare a neîndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (1) pot depune o nouă cerere în cadrul termenului prevăzut la art. 1 alin. (1).
(4) În termen de o zi lucrătoare de la primirea comunicării de la Ministerul Finanțelor Publice potrivit prevederilor din anexa nr. 3 la ordin, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice repartizează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2016 pe unități/ subdiviziuni administrativ-teritoriale, prin decizie a directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice, cu încadrarea în sumele comunicate și cu respectarea solicitărilor din cererile pentru care Ministerul Finanțelor Publice a repartizat sume potrivit prevederilor art. 55 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016.
(5) Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/ Administrațiile județene ale finanțelor publice vor transmite unităților Trezoreriei Statului la care își au deschise conturile unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale copii ale deciziilor directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice, însoțite de copii ale cererilor prevăzute la art. 1 alin. (1) care au anexate copii ale situațiilor obligațiilor de plată restante și ale certificatelor de atestare fiscală aferente acestora, în prima zi lucrătoare de la aprobarea deciziilor.
(6) În limita sumelor repartizate potrivit alin. (4), unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale/instituțiile finanțate integral de la bugetul local prezintă, după caz, unităților Trezoreriei Statului la care își au conturile deschise, în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea sumelor de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice, documentele prevăzute la art. 55 alin. (14) lit. a), b) și d) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016. Sumele care se achită în contul obligațiilor fiscale ale furnizorilor prevăzuți la art. 55 alin. (1) lit. b1) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016, inclusiv ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări ai furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, precum și sumele care reprezintă obligații fiscale restante, precum și cele care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, la data de 30 iunie 2016 către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și ale instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local se virează de către acestea în contul 50.86.15 „Sume încasate pentru stingerea creanțelor fiscale conform art. 55 alin. (4) din O.G. nr. 14/2016” codificat cu codul de identificare fiscală al furnizorului de bunuri, servicii și lucrări sau al furnizorului care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat, după caz, ale căror obligații fiscale restante, precum și cele care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, se sting/codul de identificare fiscală al unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale sau al instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local, după caz, deschis la unitățile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale competente în administrarea furnizorilor respectivi sau a unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local, după caz.
(7) Ordinele de plată prin care se achită obligațiile fiscale restante, precum și sumele ce fac obiectul eșalonărilor/ amânărilor la plată, potrivit legii, la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se întocmesc de către unitățile/subdiviziunile administrativ- teritoriale și, respectiv, instituțiile publice finanțate integral din bugetul local, în termenul prevăzut la art. 55 alin. (14) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016, conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 246/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea și completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), cu modificările și completările ulterioare. În ordinele de plată, în rubricile „Plătitor” și „Cod de identificare fiscală” al plătitorului se vor înscrie denumirea și, respectiv, codul de identificare fiscală ale unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau ale instituției publice finanțate integral din bugetul local care dispune plata, în rubricile „Beneficiar” și „Cod de identificare fiscală” al beneficiarului se vor înscrie denumirea furnizorului de bunuri, servicii și lucrări/furnizorului care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat/unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau instituției publice finanțate integral din bugetul local ale cărui/cărei obligații fiscale se achită și, respectiv, codul de identificare fiscală al acestuia/acesteia, iar în rubrica „Cod IBAN beneficiar” se înscrie codul IBAN aferent contului prevăzut la alin. (6).
(8) La data primirii ordinelor de plată, unitățile Trezoreriei Statului verifică următoarele:
a) întocmirea acestora potrivit prevederilor alin. (7);
b) sumele din ordinele de plată trebuie să fie egale sau inferioare sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2016 repartizate conform prevederilor alin. (4);
c) sumele din ordinele de plată trebuie să se încadreze în creditele bugetare aprobate în bugetele locale majorate în condițiile art. 55 alin. (14) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016 și în creditele bugetare deschise și repartizate cu această destinație;
d) sumele din ordinele de plată sunt egale sau inferioare sumelor din cerere;
e) sumele din ordinele de plată respectă destinațiile pentru care au fost alocate și sunt egale sau inferioare cu cele din coloanele 5-8, după caz, din situația obligațiilor de plată restante.
(9) Ordinele de plată pentru care nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (8) se restituie unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, în vederea refacerii în prima zi lucrătoare de la primirea acestora.
(10) Ordinele de plată pentru care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (8) se transmit cu adresă organelor fiscale centrale împreună cu copii ale certificatelor de atestare fiscală, în vederea confirmării acestora.
(11) Organele fiscale centrale competente, în ziua primirii documentelor prevăzute la alin. (10), comunică unităților Trezoreriei Statului, prin adresă scrisă, în ordinea primirii acestora, dacă sumele care fac obiectul ordinelor de plată corespund obligațiilor fiscale restante, existente în sold la data de 30 iunie 2016, nestinse până la data primirii documentelor, precum și sumele ce fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eșalonărilor/amânărilor la plată, actualizate până la data primirii documentelor, respectiv dacă acestea sunt egale sau mai mici decât obligațiile fiscale restante. În cazul în care organele fiscale centrale competente constată că sumele care fac obiectul documentelor de plată sunt mai mari decât obligațiile fiscale restante existente în sold la data de 30 iunie 2016 și nestinse până la data primirii documentelor, precum și sumele ce fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eșalonărilor/amânărilor la plată, actualizate până la data primirii documentelor, acestea restituie unităților Trezoreriei Statului documentele primite, indicând în adresa de restituire care sunt erorile constatate.
(12) În cazul în care organele fiscale centrale competente în administrarea furnizorilor ale căror obligații fiscale se sting se află în alte județe decât cele în care se află unitățile Trezoreriei Statului la care au fost depuse documentele prevăzute la alin. (10), acestea vor fi transmise spre confirmare, prin fax sau scanate prin poșta electronică, prin organele fiscale centrale în cadrul cărora funcționează unitățile Trezoreriei Statului. Adresa de confirmare/Adresa de restituire se remite unității Trezoreriei Statului de organul fiscal competent în administrarea furnizorului, prin fax sau scanată prin poșta electronică, în cadrul aceleiași zile, prin organul fiscal central de la care au fost primite documentele respective.
(13) În ziua primirii documentelor prevăzute la alin. (11) și (12) de la organele fiscale centrale, unitățile Trezoreriei Statului vor proceda astfel:
a) pentru ordinele de plată confirmate de organele fiscale centrale virează suma corespunzătoare în contul de venituri ale bugetelor locale 21.A.11.06.00 „Veniturile bugetului local – Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale”, concomitent cu decontarea ordinelor de plată respective;
b) restituie cu adresă unităților/subdiviziunilor administrativ- teritoriale ordinele de plată care nu au fost confirmate de organele fiscale centrale, împreună cu o copie a adresei în care au fost identificate erorile constatate, în scopul refacerii acestora. Ordinele de plată refăcute de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale/instituțiile publice finanțate integral din bugetul local se depun în termenul prevăzut la art. 55 alin. (15) lit. e) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016.
(14) La virarea sumei corespunzătoare în contul de venituri ale bugetului local 21.A.11.06.00 „Veniturile bugetului local – Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale”, unitățile Trezoreriei Statului au obligația de a verifica respectarea prevederilor art. 55 alin. (15) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016.
Art. 3.
(1) Unitățile Trezoreriei Statului transmit în sistem informatic organelor fiscale centrale sumele încasate zilnic în contul 50.86.15 „Sume încasate pentru stingerea creanțelor fiscale conform art. 55 alin. (4) din O.G. nr. 14/2016” în scopul distribuirii acestora în contul obligațiilor fiscale prevăzute la art. 55 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 14/2016.
(2) Distribuirea în conturile corespunzătoare de venituri bugetare a sumelor încasate în contul 50.86.15 „Sume încasate pentru stingerea creanțelor fiscale conform art. 55 alin. (4) din O.G. nr. 14/2016” se efectuează de organele fiscale centrale în sistem informatic, cel târziu în prima zi lucrătoare de la încasarea acestora. Organele fiscale centrale vor înștiința contribuabilii în legătură cu obligațiile fiscale restante stinse potrivit prevederilor alin. (1), în termen de 10 zile lucrătoare de la efectuarea distribuirii sumelor.
Art. 4.
(1) Înregistrarea în contabilitatea unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale și a instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local a stingerii obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care fac obiectul eșalonărilor/ amânărilor la plată, potrivit legii, potrivit procedurii aprobate prin prezentele norme metodologice, se efectuează pe baza extraselor de cont eliberate de unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului și a înștiințărilor primite de la organele fiscale centrale prevăzute la art. 3 alin. (2).
(2) Înregistrarea în contabilitatea furnizorilor a stingerii creanțelor de natură comercială și a obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care fac obiectul eșalonărilor/amânărilor la plată, potrivit legii, potrivit procedurii aprobate prin prezentele norme metodologice, se efectuează pe baza copiilor de pe extrasele de cont și de pe documentele de plată, care se transmit acestora de unitățile/subdiviziunile administrativ- teritoriale/instituțiile publice finanțate integral din bugetul local, și a înștiințărilor primite de la organele fiscale centrale prevăzute la art. 3 alin. (2).
Art. 5.
(1) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale răspund de realitatea și exactitatea sumelor înscrise în documentele prevăzute la art. 1 alin. (3) lit. a) și c), precum și de conformitatea datelor înscrise în aceste documente cu cele din documentele justificative care au stat la baza întocmirii lor.
(2) Răspunderea pentru stabilirea sumelor solicitate care fac obiectul cererilor prevăzute la art. 1 alin. (1), precum și pentru utilizarea acestora în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 14/2016 revine ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale.