În Monitorul Oficial nr. 482 din 28 iunie a.c. a fost publicată Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 28/2016 pentru aplicarea Ghidului ESMA privind măsurile alternative de performanță, act care intră în vigoare la data de 3 iulie 2016.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
SECȚIUNEA I
Domeniu de aplicare
Cui i se aplică?
1. Prezentul ghid se adresează:
• emitenților care sunt persoane fizice sau entități juridice reglementate de dreptul public sau privat, altele decât statele, ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată și care trebuie să publice informațiile reglementate prevăzute prin Directiva privind transparența.
În cazul certificatelor de depozit admise la tranzacționare pe o piață reglementată, emitent înseamnă emitentul valorilor mobiliare reprezentate, indiferent dacă respectivele valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.
• persoanelor responsabile pentru prospect în temeiul art. 6 alin. (1) din Directiva privind prospectul.
2. Prezentul ghid se aplică tuturor autorităților competente (AC) conform Directivei privind transparența, Regulamentului privind abuzul de piață sau Directivei privind prospectul.
Ce se aplică?
3. Prezentul ghid se aplică în legătură cu măsurile alternative de performanță (MAP) publicate de către emitenți sau de către persoane responsabile pentru prospect atunci când publică informații reglementate și prospecte (și suplimente). Printre exemplele de informații reglementate se află rapoartele conducerii, care sunt publicate pe piață conform Directivei privind transparența, precum și publicațiile emise conform cerințelor art. 17 din Regulamentul privind abuzul de piață, de exemplu publicațiile ad-hoc care includ rezultate privind câștiguri financiare.
4. Prin derogare de la pct. 3, prezentul ghid nu se aplică măsurilor alternative de performanță (MAP):
• prezentate în situațiile financiare, astfel cum sunt definite la secțiunea II din prezentul ghid;
• prezentate în temeiul legislației aplicabile, alta decât cadrul de raportare financiară aplicabil1, care prevede cerințe specifice de reglementare a stabilirii unor astfel de măsuri. Prin urmare, ghidul nu se aplică în cazul măsurilor incluse în prospecte, precum informații financiare indicative, tranzacții cu părțile afiliate, predicții de profit, estimări de profit, declarații de capital de lucru, capitalizare și gradul de îndatorare pentru care se aplică cerințele specifice ale sistemului prospectului. În mod similar, ghidul nu trebuie să fie aplicabil în cazul măsurilor prudențiale care includ măsurile definite în Regulamentul nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (CRR) și Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE (CRD)
Când se aplică?
5. Prezentul ghid se aplică în legătură cu măsurile alternative de performanță (MAP) publicate de către emitenți sau de către persoane responsabile pentru prospect atunci când publică informații reglementate sau prospecte la data de 3 iulie 2016 sau după această dată.
SECȚIUNEA a II-a
Referințe și definiții
Referințe legislative
Regulamentul ESMA |
Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei |
Regulamentul privind abuzul de piață |
Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piață (regulamentul privind abuzul de piață) și de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE și 2004/72/CE ale Comisiei |
Directiva privind transparența |
Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind armonizarea obligațiilor de transparență în ceea ce privește informația referitoare la emitenții ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată și de modificare a Directivei 2001/34/CE2 |
Directiva de punere în aplicare a Directivei privind transparența |
Directiva 2007/14/CE a Comisiei din 8 martie 2007 de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispoziții ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligațiilor de transparență în ceea ce privește informația referitoare la emitenții ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată |
Directiva privind prospectul |
Directiva 2003/71/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau pentru admiterea valorilor mobiliare la tranzacționare și de modificare a Directivei 2001/34/CE. |
Abrevieri
MAP |
măsură alternativă de performanță |
SEE |
Spațiul Economic European |
ESMA |
Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe |
GAAP |
principii contabile general acceptate |
IASB |
Comitetul pentru Standarde Internaționale de Contabilitate |
IFRS |
Standarde internaționale de raportare financiară |
AC |
Autorități competente |
Definiții
Dacă nu se specifică altfel, termenii utilizați și definiți în Directiva privind transparența, Directiva privind prospectul și Regulamentul privind abuzul de piață păstrează același sens și în prezentul ghid. Unii dintre termenii definiți sunt reamintiți mai jos pentru facilitarea consultării. În plus, se aplică următoarele definiții:
Cadrul de raportare financiară aplicabil |
În sensul prezentului ghid se aplică oricare dintre următoarele: (i) Standardele internaționale de raportare financiară (IFRS), astfel cum au fost adoptate în UE conform Regulamentului (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaționale de contabilitate; sau (ii) cerințele de contabilitate care decurg din transpunerea Directivelor europene de contabilitate (78/660/CEE și 83/349/CEE sau 2013/34/CE) în sistemul juridic al statelor membre ale Uniunii Europene; sau (iii) Principiile contabile general acceptate (GAAP) care prevăd cerințe echivalente conform Regulamentului (CE) nr. 1.569/2007 al Comisiei din 21 decembrie 2007 de instituire a unui mecanism pentru determinarea echivalenței standardelor de contabilitate aplicate de emitenți de valori mobiliare din țări terțe, în conformitate cu directivele 2003/71/CE și 2004/109/CE ale Parlamentului European și ale Consiliului în cazul emitenților care sunt scutiți de cerința de a elabora IFRS, astfel cum s-a aprobat în UE. |
Situații financiare |
În sensul prezentului ghid, situațiile financiare se referă la situații financiare anuale, semestriale și informații financiare periodice suplimentare elaborate conform cadrului de raportare financiară aplicabil și publicate de către emitenți sau persoane responsabile pentru prospect conform Directivei privind transparența sau Directivei privind prospectul. |
Prospect |
În sensul prezentului ghid, prospectul se referă la un document elaborat conform Directivei 2003/71/CE. |
Emitent |
În sensul prezentului ghid, un emitent este o persoană fizică sau o entitate juridică reglementată de dreptul public sau privat, alta decât un stat, ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată. În cazul certificatelor de depozit admise la tranzacționare pe o piață reglementată, emitent înseamnă emitentul valorilor mobiliare reprezentate, indiferent dacă respectivele valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată. |
Informație reglementată |
Toate informațiile pe care emitentul sau orice altă persoană care a depus o cerere pentru admiterea de valori mobiliare la tranzacționare pe o piață reglementată fără acordul emitentului trebuie să le publice în temeiul Directivei privind transparența, Regulamentului privind abuzul de piață sau al legilor, regulamentelor sau dispozițiilor administrative ale unui stat membru adoptate în temeiul art. 3 alin. (1) din Directiva privind transparența (transpunerea Directivei privind transparența)3 |
Titluri de valoare |
Valorile mobiliare, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 18 din Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind piețele instrumentelor financiare de modificare a Directivelor 85/611/CEE și 93/6/CEE ale Consiliului și a Directivei 2000/12/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 93/22/CEE a Consiliului, cu excepția instrumentelor pieței monetare, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 19 din directiva respectivă, care au o scadență mai mică de 12 luni, pentru care poate fi aplicabilă legislația națională |
SECȚIUNEA a III-a
Scop
6. Ghidul vizează promovarea utilității și transparenței MAP-urilor incluse în prospecte sau informații reglementate. Respectarea ghidului va îmbunătăți comparabilitatea, fiabilitatea și/sau gradul de înțelegere a MAP-urilor. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect care respectă prezentul ghid vor asigura o reprezentare fidelă a informațiilor financiare publicate pe piață.
7. În opinia ESMA, emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect, care decid să furnizeze MAP-uri, trebuie să facă acest lucru în mod adecvat și util pentru factorii decizionali ai utilizatorilor. În sfera competențelor sale prevăzute în Regulamentul ESMA, ESMA poate emite orientări în temeiul art. 16 din Regulamentul ESMA în legătură cu acte menționate la art. 1 alin. (2) din Regulamentul ESMA, care includ Directiva privind transparența, Directiva privind prospectul și Regulamentul privind abuzul de piață.
8. Pe baza obiectivului Directivei privind transparența de a asigura un grad echivalent de protecție a investitorilor la nivelul UE și a principiului subiacent de a oferi o imagine reală și corectă a activelor, pasivelor, poziției financiare și contului de profit și pierdere ale emitentului, care se urmăresc prin dispozițiile sale, ESMA consideră că este necesară o abordare comună a MAP-urilor pentru a asigura practici de supraveghere coerente, eficiente și eficace și o aplicare uniformă și coerentă a Directivei privind transparența (și, prin extindere, a Regulamentului privind abuzul de piață).
9. În concordanță cu scopul de a promova protecția investitorilor reali și a celor potențiali, art. 5 din Directiva privind prospectul enunță principiul conform căruia toate informațiile incluse într-un prospect trebuie să fie prezentate sub o formă ușor de analizat și de înțeles. În opinia ESMA, în cazul în care persoanele responsabile pentru prospect decid să includă MAP-uri într-un prospect, acest principiu al facilitării înțelegerii presupune ca aceste MAP-uri să fie definite și prevăzute cu etichete semnificative și comparate cu situațiile financiare, iar relevanța și fiabilitatea acestora trebuie să fie explicate.
10. În baza considerațiilor de mai sus, ESMA a decis să emită prezentul ghid. Ghidul prezintă o abordare comună a MAP-urilor și se dorește a fi benefic utilizatorilor și a contribui la promovarea încrederii pieței.
SECȚIUNEA a IV-a
Conformitate și obligații de raportare
Statutul ghidului
11. Prezentul document conține orientări emise în temeiul art. 16 din Regulamentul ESMA, care se adresează emitenților sau persoanelor responsabile pentru prospect și autorităților competente. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente și emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta ghidul.
12. Pentru a înlătura orice dubii, prezentul ghid nu elimină nicio obligație de respectare a cerințelor prevăzute în regulamentele sau directivele respective. În mod corespunzător trebuie să se respecte cerințele din Regulamentul privind abuzul de piață, care se referă la divulgarea promptă a informațiilor pe piață sau către public, astfel cum se impune prin legile și regulamentele aplicabile.
13. Autoritățile competente cu responsabilități de supraveghere a cerințelor Directivei privind transparența și ale Regulamentului privind abuzul de piață trebuie să integreze prezentul ghid în practicile lor de supraveghere și să monitorizeze respectarea acestora de către emitenți.
14. Autoritățile competente cu responsabilități legate de aprobarea prospectelor trebuie să integreze prezentul ghid în practicile lor de supraveghere pentru a asigura respectarea acestora de către persoanele responsabile pentru prospect.
Cerințe de raportare
15. În termen de două luni de la data publicării de către ESMA, autoritățile competente cărora le este adresat prezentul ghid trebuie să notifice ESMA dacă respectă sau intenționează să respecte ghidul, precizând motivele în cazul nerespectării, la adresa corporate.reporting@esma.europa.eu. În absența unui răspuns până la acest termen se va considera că autoritățile competente nu se conformează. Un model pentru notificări este disponibil pe site-ul ESMA.
SECȚIUNEA a V-a
Orientări privind măsurile alternative de performanță
16. Prezentul ghid prezintă principiile cu caractere aldine, cu paragrafe ulterioare explicative, detaliate și exemplificative. Pentru a respecta prezentul ghid, emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să respecte ghidul integral.
Ce reprezintă o MAP?
17. În sensul prezentului ghid, o MAP este înțeleasă ca fiind o măsură financiară a performanței financiare istorice sau viitoare, a poziției financiare sau a fluxurilor de numerar, alta decât măsura financiară definită sau menționată în cadrul de raportare financiară aplicabil.
18. De regulă, MAP-urile provin sau sunt bazate pe situații financiare elaborate conform cadrului de raportare financiară aplicabil, de cele mai multe ori prin adăugarea sau scăderea sumelor din cifrele prezentate în situațiile financiare. Printre exemplele de MAP-uri se află: câștigurile din exploatare, câștigurile în numerar, câștigurile înainte de aplicarea unică a taxelor, câștigurile înainte de aplicarea dobânzilor, a taxelor, a deprecierii și amortizării (EBITDA), datoriile nete, creșterea autonomă sau termeni similari care semnifică ajustări ale elementelor-rând din declarațiile complexe de venit, situațiile privind poziția financiară sau situațiile fluxului de numerar.
19. Conform definiției de la pct. 17, prezentul ghid nu se aplică în cazurile următoare:
• măsurilor definite sau menționate în cadrul de raportare financiară aplicabil, precum veniturile, contul de profit și pierdere sau câștigurile pe acțiune;
• măsurilor fizice sau nefinanciare cum ar fi numărul de angajați, numărul de persoane înscrise, vânzări pe metru pătrat (atunci când cifrele vânzărilor sunt extrase direct din situațiile financiare) sau măsurilor sociale și de mediu precum emisiile de gaze cu efect de seră, clasificarea forței de muncă în funcție de tipul contractului sau locația geografică;
• informațiilor privind acționari principali, achiziția sau cedarea de acțiuni proprii și numărul total de drepturi de vot;
• informațiilor explicative referitoare la conformitatea cu termenii unui acord sau cu o cerință legislativă, cum ar fi angajamentele de împrumut, sau la baza de calculare a remunerației directorului sau a personalului conducerii executive.
Principiile publicării
20. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să definească MAP-urile utilizate și componentele acestora, precum și baza de calcul adoptată, inclusiv detaliile cu privire la orice ipoteze sau presupuneri semnificative utilizate. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să indice, de asemenea, dacă MAP sau oricare dintre componentele acesteia se referă la performanța (preconizată) a perioadei de raportare trecute sau viitoare.
Prezentare
21. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să publice definițiile tuturor MAP-urilor utilizate în mod clar și ușor de citit.
22. MAP-urile publicate trebuie să aibă alocate etichete semnificative care să reflecte conținutul și baza de calcul al acestora pentru a evita transmiterea de mesaje înșelătoare utilizatorilor.
23. Spre exemplu, emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect nu trebuie să folosească etichete excesiv de optimiste sau pozitive precum „profit garantat” sau „venituri protejate”.
24. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect nu trebuie să utilizeze etichete, titluri sau descrieri de măsuri definite în cadrul de raportare financiară aplicabil care sunt identice sau similare în mod confuz atunci când se referă la MAP-uri.
25. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect nu trebuie să eticheteze greșit elementele ca fiind nerecurente, nefrecvente sau neobișnuite. Spre exemplu, elementele care au afectat perioade trecute și vor afecta perioade viitoare vor fi considerate rareori nerecurente, nefrecvente sau neobișnuite (cum ar fi costurile de restructurare sau pierderile din depreciere).
Concordanțe
26. Trebuie să se publice concordanța dintre MAP și elementul-rând cel mai direct concordant prezentat ca subtotal sau total în situațiile financiare ale perioadei aferente, cu identificarea și explicarea separată a elementelor concordante semnificative.
27. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să prezinte, de asemenea, elementul-rând cel mai direct concordant prezentat ca subtotal sau total în situațiile financiare relevante pentru MAP-ul respectiv.
28. În cazul în care situațiile financiare cuprind elemente concordante, utilizatorii trebuie să aibă posibilitatea de a le identifica în situațiile financiare respective. Atunci când din situațiile financiare nu se poate extrage direct un element concordant, concordanța trebuie să indice modul în care se calculează valoarea.
29. În cazul în care MAP se poate identifica direct din situațiile financiare, nu este necesară stabilirea concordanței. Spre exemplu, acest lucru este valabil atunci când o MAP reprezintă un total sau subtotal din situațiile financiare.
30. În cazul în care situațiile financiare ale perioadei aferente nu sunt încă publicate, trebuie să se stabilească concordanța dintre MAP-uri și elementul-rând cel mai direct concordant, subtotal sau total, care va fi inclus în acele situații financiare atunci când acestea sunt publicate (de exemplu, rezultate de câștiguri prezentate înaintea situațiilor financiare).
31. În cazul în care situațiile financiare ale perioadei aferente nu vor fi publicate, trebuie să se stabilească concordanța dintre MAP-uri și elementul-rând cel mai direct concordant, subtotal sau total, care va fi inclus în acele situații financiare dacă acestea sunt publicate. Elementul-rând cel mai direct concordant, subtotal sau total, utilizat pentru a stabili concordanța cu MAP trebuie să fie calculat și prezentat în mod consecvent cu elementul-rând, subtotalul sau totalul corespondent inclus în situațiile financiare anuale ale emitentului, care au fost publicate cel mai recent.
32. În cazul în care nu se poate stabili concordanța cu o MAP prezentată deoarece aceasta nu este derivată din situațiile financiare, cum ar fi estimarea profitului, proiecțiile viitoare sau predicțiile de profit, emitentul trebuie să explice conformitatea MAP-ului respectiv cu politicile de contabilitate aplicate de către emitent în situațiile financiare întocmite conform cadrului de raportare financiară aplicabil.
Explicarea utilizării MAP-urilor
33. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să explice utilizarea MAP-urilor pentru a permite utilizatorilor să înțeleagă relevanța și fiabilitatea acestora.
34. Emitenții sau persoanele responsabile pentru proiect trebuie să explice de ce cred că o MAP oferă informații utile cu privire la poziția financiară, fluxuri de numerar sau performanța financiară, precum și scopurile utilizării MAP respective.
Proeminența și prezentarea MAP-urilor
35. MAP-urile nu trebuie să fie afișate mult mai proeminent, accentuat sau autoritar decât măsurile care decurg direct din situațiile financiare.
36. Prezentarea MAP-urilor nu trebuie să distragă atenția de la prezentarea măsurilor care decurg direct din situațiile financiare.
Valori comparative
37. MAP-urile trebuie să fie însoțite de valori comparative pentru perioadele anterioare corespondente. În situațiile în care MAP-urile se referă la previziuni sau estimări, valorile comparative trebuie să fie raportate la ultimele informații istorice disponibile.
38. Emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să prezinte concordanțe pentru toate valorile comparative prezentate.
39. În cazul în care nu este posibil să se ofere valori comparative, emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect trebuie să publice imposibilitatea respectivă și să explice de ce nu este posibil să se ofere acele valori comparative.
40. În cazul în care emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect reformulează valori comparative, aceștia trebuie să folosească numai informații disponibile la sfârșitul perioadei financiare pentru care s-a prezentat MAP și nu trebuie să integreze efectele evenimentelor care apar după acea dată, adică nu trebuie să se recurgă la o înțelegere a situației atunci când se prezintă valorile comparative reformulate.
Consecvența
41. Definiția și calcularea unei MAP trebuie să fie consecvente în timp. În situații excepționale în care emitenții sau persoanele responsabile pentru prospect decid să redefinească o MAP, emitentul trebuie:
(i) să explice schimbările;
(ii) să explice motivele pentru care aceste schimbări determină informații fiabile și mai relevante cu privire la performanța financiară; și
(iii) să ofere valori comparative reformulate.
42. Dacă un emitent nu mai publică o MAP, acesta trebuie să explice motivul pentru care consideră că această MAP nu mai oferă informații relevante.
43. Atunci când o anumită MAP este înlocuită cu alta care atinge mai bine aceleași obiective, emitenții trebuie să explice de ce noua MAP oferă informații fiabile și mai relevante comparativ cu MAP utilizată anterior.
44. MAP-urile incluse în prospecte trebuie să fie utilizate în mod consecvent pentru perioadele financiare cuprinse în prospect. Prezentul ghid nu trebuie să se extindă la cazurile în care persoanele responsabile pentru prospect decid să înlocuiască o MAP sau să înceteze prezentarea unei MAP în diferite prospecte din punct de vedere temporal sau al naturii valorilor mobiliare emise (de exemplu, persoanele responsabile pentru prospect nu trebuie să explice de ce se folosesc diferite MAP-uri într-un prospect pentru emiterea titlurilor de capital și un prospect pentru emiterea de titluri, altele decât cele de capital, ținând cont de faptul că relevanța măsurilor de performanță poate fi diferită în funcție de tipul valorilor mobiliare emise).
Conformitatea prin trimitere
45. Exceptând prospectele care sunt reglementate de un sistem separat de integrare prin trimitere4 și exceptând acele state membre care nu permit conformitatea prin trimitere, principiile publicării menționate în prezentul ghid pot fi înlocuite cu trimiterea directă la alte documente publicate anterior, care conțin aceste cazuri de publicare a MAP-urilor și sunt accesibile utilizatorilor imediat și cu ușurință. În acest caz, conformitatea cu ghidul va fi evaluată prin citirea colectivă a documentelor. Cu toate acestea, conformitatea prin trimitere nu trebuie să anuleze celelalte principii din prezentul ghid.
46. MAP-urile trebuie să fie însoțite de valori comparative pentru perioadele anterioare corespondente și, astfel, conformitatea prin trimitere nu trebuie să fie înțeleasă ca o permisiune de eliminare a acestor valori comparative și înlocuirea acestora cu trimiterile.
47. Trimiterile trebuie să orienteze utilizatorii spre informațiile solicitate prin prezentul ghid, cum ar fi hyperlinkurile la documentele în care sunt disponibile informațiile. Această trimitere trebuie să fie suficient de precisă, precum identificarea paginii, secțiunii sau capitolului specific din documentele în care se pot citi aceste informații.
48. În sensul prezentului ghid, accesul imediat și ușor la documente presupune faptul că investitorii nu trebuie să se înregistreze pe site-uri, să plătească taxe pentru acces la aceste informații sau să caute aceste documente printr-un mijloc de căutare sau o succesiune de linkuri.