În Monitorul Oficial nr. 445 din 15 iunie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Justiției nr. 2140/C/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea posturilor și funcțiilor vacante din sistemul de probațiune.
Interesat de legislație actualizată?
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
Prezentul regulament stabilește condițiile de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante de consilier de probațiune, inspector de probațiune, precum și a funcțiilor vacante de șef al serviciului de probațiune.
Art. 2.
(1) Poate fi consilier de probațiune persoana care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 20 din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului de probațiune, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
(2) Poate fi inspector de probațiune persoana care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 16 din Lege.
(3) Poate fi șef al serviciului de probațiune, denumit în continuare șef serviciu, persoana care îndeplinește, cumulativ, condițiile prevăzute la art. 13 și art. 131 alin. (1) din Lege.
CAPITOLUL II
Organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de consilier de probațiune, inspector de probațiune și a funcțiilor vacante de șef serviciu
Art. 3.
(1) Pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea posturilor vacante de consilier de probațiune candidații vor prezenta un dosar de înscriere care va conține:
a) copie a actului de identitate;
b) copie a certificatului de căsătorie sau a altor acte, în cazul în care numele de pe actele de studii este diferit de cel de pe actul de identitate;
c) copie legalizată de pe diploma de licență sau adeverința provizorie care atestă universitatea absolvită, precum și copie legalizată de pe foaia matricolă ori suplimentul la diplomă, după caz;
d) declarație pe propria răspundere privind lipsa antecedentelor penale și a celor fiscale sau certificatul de cazier judiciar și cazier fiscal, în original;
e) curriculum vitae în format european;
f) cerere-tip de înscriere la concurs completată;
g) dovada de plată a taxei de înscriere la concurs, efectuată în contul Direcției Naționale de Probațiune.
(2) Pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea posturilor vacante de inspector de probațiune sau a funcțiilor vacante de șef serviciu, candidații vor prezenta un dosar de înscriere care va conține documentele menționate la alin. (1) lit. a), b), d), e), f) și g).
(3) Candidații la funcțiile de șef serviciu vor menționa în cererea de înscriere serviciul de probațiune în cadrul căruia este vacantă funcția de șef serviciu pentru care candidează.
(4) Vor fi luate în considerare diplomele sau adeverințele care atestă studiile absolvite în unul dintre domeniile prevăzute de art. 20 alin. (1) lit. f) din Lege, indiferent de formă sau de emitent, cu condiția ca acesta din urmă să fie o unitate de învățământ acreditată sau recunoscută de statul român, în cazul absolvirii studiilor în străinătate.
(5) Până la data numirii pe post, respectiv în funcție, candidații își completează dosarul cu certificatul de cazier judiciar și fiscal, dacă acestea nu au fost depuse în momentul înscrierii.
(6) Cuantumul taxei de înscriere la concurs se stabilește de către ministrul justiției prin ordin, astfel încât să acopere costurile necesare organizării și desfășurării concursului.
(7) Taxa de înscriere la concurs se restituie candidaților care au fost respinși în urma verificării dosarelor de înscriere, precum și candidaților retrași anterior afișării rezultatelor finale ale etapei de selecție a dosarelor.
(8) Cererea de restituire se trimite Direcției Naționale de Probațiune și se soluționează în 30 de zile de la înregistrare.
Art. 4.
(1) Dosarul de înscriere completat în conformitate cu art. 3 alin. (1) sau (2), după caz, se depune în perioada indicată de către organizatori la tribunalul în raza căruia locuiește, respectiv își desfășoară activitatea candidatul, în cazul concursului pentru ocuparea funcțiilor de șef serviciu sau de inspector de probațiune, sau la Direcția Națională de Probațiune din cadrul Ministerului Justiției.
(2) Dosarele candidaților înscriși la concurs sunt transmise de tribunale Direcției Naționale de Probațiune din cadrul Ministerului Justiției, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la finalizarea perioadei de înscriere.
Art. 5.
(1) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de consilier de probațiune și inspector de probațiune cuprinde următoarele etape:
a) selecția dosarelor;
b) testarea cunoștințelor teoretice, prin susținerea unei probe scrise sub forma unui test-grilă, în cazul candidaților pentru posturile vacante de consilier de probațiune, precum și testarea cunoștințelor în domeniul probațiunii, prin susținerea unei probe scrise, în cazul candidaților pentru posturile vacante de inspector de probațiune;
c) testarea abilităților, atitudinilor și a motivației, prin susținerea unui interviu;
d) testarea medicală și psihologică;
e) repartizarea pe posturi a candidaților pentru posturile vacante de consilier de probațiune.
(2) Concursul pentru ocuparea funcțiilor vacante de șef serviciu cuprinde următoarele etape:
a) selecția dosarelor;
b) testarea abilităților, atitudinilor, motivației, precum și a cunoștințelor în domeniul probațiunii, prin susținerea unui interviu;
c) susținerea unui plan strategic de dezvoltare a serviciului, denumit în continuare plan strategic, pentru serviciul în cadrul căruia intenționează să ocupe funcția de conducere;
d) testarea medicală și psihologică;
e) repartizarea pe posturi a candidaților pentru funcțiile vacante de șef serviciu.
Art. 6.
(1) Publicitatea concursului se realizează prin publicarea unui anunț de concurs pe site-ul Ministerului Justiției și prin utilizarea altor mijloace de comunicare, după caz.
(2) Anunțul de concurs, publicat pe site-ul Ministerului Justiției cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii concursului, cuprinde informații referitoare la: termenul-limită de depunere a dosarului de înscriere, cuantumul taxei de înscriere la concurs, cuantumul taxei de examinare medicală, locul depunerii dosarului, locul desfășurării etapelor, tematica, bibliografia, categoriile de posturi vacante, numărul posturilor vacante, cerințele generale ale fiecărui post, regulamentul de concurs, modelul de curriculum vitae, cererea-tip de înscriere, datele de contact de unde se pot obține informații suplimentare referitoare la concurs.
(3) Anunțul de concurs publicat prin intermediul altor mijloace de comunicare va cuprinde data-limită de înscriere la concurs, numărul de posturi, respectiv funcții vacante, etapele de concurs și indicarea sursei de unde se pot obține informații suplimentare în legătură cu concursul.
(4) Pentru concursul privind ocuparea posturilor vacante de inspector de probațiune și a funcțiilor vacante de șef serviciu, anunțul de concurs prevăzut la alin. (2) se afișează și la sediul serviciilor de probațiune. În acest caz, șeful serviciului de probațiune va întocmi un proces-verbal, care se transmite Direcției Naționale de Probațiune din cadrul Ministerului Justiției.
(5) În situația în care se modifică data-limită de înscriere la concurs sau data și locul desfășurării unor etape de concurs, organizatorii vor publica un nou anunț pe site-ul Ministerului Justiției, cu cel puțin 5 zile înainte de data efectivă de desfășurare a etapei.
Art. 7.
(1) Tematica, bibliografia de concurs, precum și criteriile de interviu se elaborează de către Direcția Națională de Probațiune, care le supune spre aprobare ministrului justiției.
(2) Pentru concursul privind ocuparea funcțiilor vacante de șef serviciu, pe lângă mențiunile prevăzute la alin. (1), Direcția Națională de Probațiune întocmește instrucțiunile de elaborare a planului strategic și le supune spre aprobare ministrului justiției.
Art. 8.
(1) Pentru fiecare concurs organizat, în raport cu specificul posturilor scoase la concurs, cu numărul candidaților și cu etapele susținute, ministrul justiției numește prin ordin:
a) comisia de organizare a concursului și de repartizare pe posturi a candidaților pentru posturile vacante de consilier de probațiune și pentru funcțiile vacante de șef serviciu;
b) comisia de verificare a cunoștințelor;
c) comisia de interviu;
d) comisia de examinare a planului strategic, în cazul candidaților pentru funcțiile vacante de șef serviciu;
e) comisia de soluționare a contestațiilor.
(2) Fiecare comisie are în componența sa un președinte, membri, un secretar, precum și supleanți.
(3) Din comisia prevăzută la alin. (1) lit. a) pot face parte reprezentanți ai Direcției Naționale de Probațiune, ai altor departamente din cadrul Ministerului Justiției ori din subordinea acestuia sau ai serviciilor de probațiune, după caz.
(4) Din comisiile prevăzute la alin. (1) lit. b), c), d) și e) pot face parte reprezentanți ai Direcției Naționale de Probațiune, ai departamentelor din cadrul Ministerului Justiției ori din subordinea acestuia sau ai serviciilor de probațiune, precum și alți colaboratori externi, după caz.
(5) În cazul în care concursul pentru ocuparea posturilor vacante de consilier de probațiune se desfășoară simultan cu cel pentru ocuparea posturilor vacante de inspector de probațiune, se pot stabili comisii comune de concurs.
(6) În funcție de numărul candidaților, comisiile de concurs prevăzute la alin. (1) își pot desfășura activitatea și la nivel regional.
(7) Deciziile comisiilor prevăzute la alin. (1), precum și toate actele care emană de la aceste comisii se consemnează într-un proces-verbal semnat de toți membrii comisiei respective.
Art. 9.
Comisia de organizare a concursului și de repartizare pe posturi are, în principal, următoarele atribuții:
a) verifică cererile de înscriere și actele depuse la dosarele candidaților, conform art. 3 și 4, și respinge cererile de înscriere ale candidaților, dacă nu sunt însoțite de actele prevăzute la art. 3 alin. (1) și (2) sau dacă din actele depuse nu rezultă îndeplinirea condițiilor specifice pentru ocuparea postului ori a funcției vacante;
b) asigură afișarea rezultatelor verificării dosarelor candidaților;
c) asigură afișarea rezultatelor etapelor de concurs și a rezultatelor finale ale concursului;
d) asigură repartizarea candidaților pe posturile vacante de consilier de probațiune și în funcțiile vacante de șef serviciu scoase la concurs;
e) asigură transmiterea către Serviciul resurse umane din cadrul Direcției Naționale de Probațiune a rezultatelor concursului;
f) îndeplinește orice sarcini organizatorice necesare pentru buna desfășurare a concursului.
Art. 10.
Comisia de verificare a cunoștințelor are următoarele atribuții principale:
a) elaborează cel puțin 3 variante de subiecte pentru proba scrisă;
b) stabilește baremul pentru testele-grilă, respectiv pentru fiecare subiect al probei scrise, în cazul concursului pentru ocuparea posturilor vacante de inspector de probațiune;
c) stabilește punctajul obținut la testele-grilă de către candidați;
d) corectează lucrările candidaților și stabilește media notelor acordate candidaților de către fiecare membru al comisiei, în cazul concursului pentru ocuparea posturilor vacante de inspector de probațiune;
e) reanalizează punctajul obținut și stabilește nota finală, dacă există o diferență mai mare de un punct între notele acordate de membrii comisiei;
f) centralizează și comunică în scris rezultatele etapei comisiei de organizare a concursului, în vederea afișării acestora.
Art. 11.
Comisia de interviu are următoarele atribuții principale:
a) stabilește planul interviului și baremul pentru interviu;
b) realizează interviul;
c) notează și stabilește media notelor acordate candidaților de către fiecare membru al comisiei;
d) reanalizează punctajul obținut și stabilește nota finală, dacă există o diferență mai mare de un punct între notele acordate de membrii comisiei;
e) centralizează și comunică în scris comisiei de organizare a concursului rezultatele interviului, în vederea afișării acestora.
Art. 12.
Comisia de examinare a planurilor strategice are următoarele atribuții principale:
a) stabilește baremul pentru evaluarea planului strategic;
b) notează planul strategic susținut și stabilește media notelor acordate candidaților de către fiecare membru al comisiei;
c) reanalizează punctajul obținut și stabilește nota finală, dacă există o diferență mai mare de un punct între notele acordate de membrii comisiei;
d) centralizează și comunică în scris rezultatele etapei comisiei de organizare a concursului, în vederea afișării acestora.
Art. 13.
Comisia de soluționare a contestațiilor are următoarele atribuții principale:
a) soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la rezultatul obținut în urma selecției dosarelor;
b) soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la baremul de notare a testelor-grilă de la proba scrisă;
c) soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la punctajul obținut la testele-grilă de la proba scrisă;
d) soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la rezultatul obținut în urma probei scrise, în cazul concursului pentru ocuparea posturilor vacante de inspector de probațiune;
e) soluționează contestațiile depuse de către candidați cu privire la rezultatul obținut în urma interviului;
f) soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la rezultatul obținut în urma susținerii planului strategic;
g) centralizează și comunică în scris comisiei de organizare a concursului rezultatele soluționării contestațiilor, în vederea afișării acestora.
Art. 14.
(1) În cazul în care se constată, în urma soluționării contestațiilor, că există o diferență mai mare de un punct față de rezultatul obținut inițial de către candidat, nota finală va fi stabilită de către o comisie formată din 3 membri, după cum urmează: un membru din comisia de soluționare a contestațiilor, un membru din comisia care a evaluat proba contestată și un alt membru, cu rol de arbitru, desemnat prin tragere la sorți dintre membrii comisiilor ale căror rezultate nu fac obiectul contestației.
(2) Comisia de arbitraj astfel constituită este numită prin ordin al ministrului justiției.
Art. 15.
(1) Nu poate face parte din comisiile prevăzute la art. 8 alin. (1) persoana care se află în următoarele situații:
a) are relații cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidați sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soțului sau soției pot afecta imparțialitatea și obiectivitatea evaluării;
b) este soț, soție, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidați ori cu un alt membru al comisiilor prevăzute la art. 8 alin. (1);
c) este sau urmează a fi, în situația ocupării funcției de șef serviciu pentru care se organizează concursul, direct subordonată ierarhic oricăruia dintre candidați.
(2) Fiecare membru al comisiei semnează o declarație pe propria răspundere în care precizează că:
a) nu se află în niciuna dintre situațiile prevăzute la alin. (1);
b) va respecta confidențialitatea lucrărilor comisiei și a variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.
Art. 16.
(1) Membrii comisiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) și la art. 14, persoana sau persoanele care realizează testarea psihologică, precum și persoanele care vor asigura supravegherea desfășurării etapei scrise vor fi retribuiți pentru activitatea depusă, potrivit legii.
(2) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a responsabilităților de către persoanele menționate la alin. (1) atrage neplata sau reducerea corespunzătoare a indemnizației plătite pentru contribuția la desfășurarea concursului.
Art. 17.
(1) Selecția dosarelor depuse de candidați se va realiza în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data primirii acestora, potrivit art. 4 alin. (2).
(2) Lista candidaților declarați admiși sau respinși după selecția dosarelor este publicată pe site-ul Ministerului Justiției.
(3) Candidații declarați respinși în urma selecției dosarelor pot depune contestație la Direcția Națională de Probațiune din cadrul Ministerului Justiției, personal sau prin e-mail, în termen de două zile lucrătoare de la afișarea listelor.
(4) Contestațiile candidaților respinși în urma selecției dosarelor sunt soluționate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la alin. (3).
(5) Lista finală a candidaților declarați admiși după selecția dosarelor, precum și informațiile cu privire la data, locul și ora de susținere a probei scrise prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) sunt publicate pe site-ul Ministerului Justiției în termenul prevăzut la alin. (4).
Art. 18.
(1) Candidații pentru posturile de consilier de probațiune și inspector de probațiune care au fost declarați admiși la proba selecției dosarelor susțin proba scrisă în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. b).
(2) Proba scrisă constă în susținerea unui test-grilă care cuprinde 50 de întrebări, pentru fiecare răspuns corect acordându-se 2 puncte, care au ca echivalent 20 de sutimi în sistemul de notare de la 1 la 10.
(3) În cazul posturilor vacante de inspector de probațiune, proba scrisă constă în elaborarea unei lucrări scrise.
(4) Intrarea candidaților în sălile de concurs se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală și a actului de identitate, cu o jumătate de oră înainte de începerea probei scrise. Pe listă se menționează prezența fiecărui candidat.
(5) Candidații care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține concursul. Este interzisă deținerea de către candidați, pe toată durata probei scrise, a oricăror surse de informare, a mijloacelor de comunicare la distanță, a computerelor personale etc.
(6) În vederea elaborării lucrării scrise, candidații primesc o teză de concurs tipizată, având ștampila Direcției Naționale de Probațiune. Pentru candidații pentru posturile vacante de consilier de probațiune această teză conține testul-grilă, care va fi completat numai cu cerneală sau pix cu pastă de culoare neagră. Pentru lucrarea scrisă elaborată în cazul posturilor vacante de inspector de probațiune se va folosi numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
(7) Înainte de a se primi subiectele, candidații scriu numele și prenumele pe colțul foii ce urmează să fie lipit, pe care se aplică ștampila Direcției Naționale de Probațiune și semnătura președintelui comisiei de verificare a cunoștințelor.
(8) Pe toată durata desfășurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii comisiilor de concurs, persoanele care supraveghează desfășurarea probei și, dacă este cazul, personalul medical.
(9) Timpul alocat pentru formularea răspunsurilor la întrebările din testele-grilă, respectiv pentru elaborarea lucrării scrise este de 3 ore. Candidații predau lucrările în funcție de momentul finalizării lor sau la expirarea timpului stabilit pentru proba scrisă, iar responsabilul fiecărei săli de concurs întocmește un borderou care conține semnătura candidaților, pe care îl predă, împreună cu lucrările, președintelui comisiei de organizare a concursului, printr-un proces-verbal. Pentru candidații la posturile de inspector borderoul cuprinde și numărul de pagini al lucrărilor predate.
(10) Lucrarea se consideră predată de către candidat după verificarea stării acesteia de către responsabilul de sală și după semnarea de către candidat în borderou.
(11) Pe toată durata desfășurării probei scrise este interzisă părăsirea temporară a sălii de concurs de către candidați. În cazuri excepționale, părăsirea temporară a sălii de concurs se poate face numai cu însoțirea unui supraveghetor.
(12) Pentru asigurarea ordinii în timpul concursului, membrii comisiei de verificare a cunoștințelor sau persoanele care supraveghează desfășurarea probei pot reașeza candidații în sală.
(13) Orice fraudă sau încercare de fraudă dovedită se sancționează prin eliminarea din concurs; în aceste cazuri, persoanele care supraveghează desfășurarea probei îl sesizează de îndată pe președintele comisiei de verificare a cunoștințelor, care întocmește un proces-verbal despre constatările făcute și măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu mențiunea „fraudă”.