În Monitorul Oficial nr. 377 din 17 mai a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 357/2016 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie.
În extras
Art. I.
Hotărârea Guvernului nr. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 714 din 30 septembrie 2014, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (2), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Bugetul maxim al schemei este de 4.070 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 925 milioane euro, astfel:”.
2. La articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Bugetul anual maxim al schemei este de 638 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 145 milioane euro.”
3. La articolul 6, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Activele necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de eligibilitate prevăzute la alin. (2), precum și să fie achiziționate de la terți care nu au legături cu cumpărătorul.”
4. La articolul 19, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 19.
(1) Ministerul Finanțelor Publice are obligația de a publica pe site-ul său textul integral al prezentei scheme, perioada sesiunilor în care se pot înregistra cereri de acord pentru finanțare, rezultatul procesului de selecție a cererilor de acord pentru finanțare, lista beneficiarilor, bugetul anual alocat schemei de ajutor de stat, bugetul sesiunii, data epuizării bugetului anual și a bugetului total alocat schemei, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale.
…………………………
(3) În cazul în care, în urma analizei cererilor de acord pentru finanțare înregistrate, se constată neutilizarea în totalitate a bugetului alocat sesiunii sau bugetul anual al schemei este suplimentat în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, Ministerul Finanțelor Publice publică pe site-ul său bugetul rămas neutilizat din bugetul anual alocat schemei și data deschiderii unei noi sesiuni de înregistrare a cererilor de acord pentru finanțare.”
5. La articolul 19, alineatul (2) se abrogă.
6. În anexa nr. 2, la articolul 1, după litera f) se introducere o nouă literă, litera f1), cu următorul cuprins:
„f1) calendarul realizării investiției – perioada de realizare a planului de investiții de la data demarării investiției până la data de 31 decembrie a anului în care se finalizează investiția;”.
7. În anexa nr. 2, la articolul 1, după litera n) se introduce o nouă literă, litera n1), cu următorul cuprins:
„n1) grup – societatea-mamă și toate filialele acesteia;”.
8. În anexa nr. 2, la articolul 1, litera s) se abrogă.
9. În anexa nr. 2, la articolul 1, litera cc) se modifică și va avea următorul cuprins:
„cc) proiect unic de investiții – orice investiție inițială demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ;”.
10. În anexa nr. 2, la articolul 1, după litera kk) se introducere o nouă literă, litera kk1), cu următorul cuprins:
„kk1) terți care nu au legături cu cumpărătorul – persoane fizice sau juridice care nu se regăsesc în cel puțin unul dintre următoarele cazuri:
(i) persoane fizice care au calitate de soț/soție sau rude până la gradul al III-lea inclusiv ale personalului sau conducerii cumpărătorului;
(ii) persoane fizice care au calitate de angajat al cumpărătorului;
(iii) persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și nu dețin nicio influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor de conducere ale cumpărătorului;
(iv) persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și asupra cărora cumpărătorul nu deține nicio influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor sale de conducere.”
11. În anexa nr. 2, la articolul 2, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se realizează în sesiuni de 30 de zile lucrătoare. Perioada de înregistrare a cererilor se comunică de către Ministerul Finanțelor Publice pe site-ul său, conform art. 19 alin. (1) din hotărâre, cu cel puțin 45 de zile înainte de data deschiderii acesteia.”
12. În anexa nr. 2, la articolul 2, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Cererile de acord pentru finanțare înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor.”
13. În anexa nr. 2, la articolul 3 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 3.
(1) În cadrul sesiunii de înregistrare, întreprinderea solicitantă transmite la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice o cerere de acord pentru finanțare, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1, însoțită de următoarele documente justificative:”.
14. În anexa nr. 2, la articolul 3 alineatul (1), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:
„g) împuternicire semnată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea de acord pentru finanțare;”.
15. În anexa nr. 2, după articolul 3 se introduc două noi articole, articolele 31 și 32, cu următorul cuprins:
„Art. 31.
(1) Ministerul Finanțelor Publice calculează, conform prevederilor anexei nr. 31, un punctaj pe baza informațiilor cuprinse în anexa nr. 1, pentru întreprinderile care transmit cereri de acord pentru finanțare în cadrul sesiunii de înregistrare.
(2) Selectarea întreprinderilor se realizează în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, pe baza ajutorului de stat solicitat în cuprinsul cererilor pentru finanțare, fără a se depăși bugetul total alocat sesiunii.
Art. 32.
Ministerul Finanțelor Publice finalizează procesul de selecție a cererilor de acord pentru finanțare în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data încheierii sesiunii de depunere și:
a) publică pe site-ul său rezultatele obținute;
b) restituie întreprinderilor, prin poștă cu confirmare de primire, cererile de acord pentru finanțare care nu au fost selectate în limita bugetului alocat sesiunii.”
16. În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 4.
(1) Ministerul Finanțelor Publice verifică, pentru întreprinderile selectate, conformitatea documentelor transmise prevăzute în anexa nr. 2 și analizează viabilitatea investiției și eficiența economică a întreprinderii conform prevederilor anexei nr. 3.”
17. În anexa nr. 2, la articolul 4 alineatul (2) litera c), după punctul (iii) se introduce un nou punct, punctul (iv), cu următorul cuprins:
„(iv) informațiile cuprinse în anexa nr. 1 care au stat la baza calculării punctajului conform art. 31alin. (1) nu se confirmă în urma verificării realizate conform art. 4 alin. (1).”
18. În anexa nr. 2, la articolul 5, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 5.
(1) Ministerul Finanțelor Publice solicită informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în condițiile prevăzute de art. 4 alin. (2) lit. b), în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data publicării pe site-ul Ministerului Finanțelor publice a rezultatelor procesului de selecție, conform art. 32.”
19. În anexa nr. 2, la articolul 7, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original trebuie să fie datate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.”
20. În anexa nr. 2, la articolul 16, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) În cazul în care calendarul realizării investiției înregistrează modificări, întreprinderea are obligația de a solicita Ministerului Finanțelor Publice aprobarea acestei modificări, în termen de 30 de zile lucrătoare de când a luat la cunoștință de respectiva modificare, anexând o fundamentare în acest sens, nu mai mult de două ori pe parcursul implementării investiției inițiale.”
21. În anexa nr. 2, articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 18.
Anexele nr. 1-3, 31, 4a și 4b fac parte integrantă din prezenta procedură.”
22. Anexa nr. 1 la procedură „Cerere de acord pentru finanțare” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
23. Anexa nr. 2 la procedură „Condiții de conformitate” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
24. După anexa nr. 3 la procedură „Cerințe care dovedesc eficiența economică și viabilitatea investiției” se introduce o nouă anexă, anexa nr. 31 „Criterii pe baza cărora se calculează punctajul întreprinderilor solicitante”, având cuprinsul anexei nr. 3 la prezenta hotărâre.
25. Anexa nr. 4a la procedură „Cerere de plată a ajutorului de stat” se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 4 la prezenta hotărâre.