În Monitorul Oficial nr. 272 din 11 aprilie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 236/2016 privind înființarea Comitetului Interministerial pentru Competitivitate.
În extras
Art. 1.
Se înființează Comitetul Interministerial pentru Competitivitate, denumit în continuare CIC, organism cu caracter consultativ, fără personalitate juridică, aflat în coordonarea Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.
Art. 2.
Scopul CIC este promovarea unui cadru instituțional adecvat pentru coordonarea politicilor publice cu impact asupra competitivității economiei la nivel național, de a monitoriza evoluțiile sectoriale și de a formula direcții strategice însoțite de un plan de acțiuni pe termen mediu/lung pentru îmbunătățirea potențialului de competitivitate.
Art. 3.
CIC are următoarele atribuții principale:
a) sprijină implementarea și realizează monitorizarea Strategiei naționale pentru competitivitate 2015-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2015, și asigură conexiunile cu angajamentele României asumate prin acorduri internaționale incidente, inclusiv cu strategiile complementare, menționate la secțiunea a 3-a „Politici și cadru juridic existente” din cadrul Strategiei naționale pentru competitivitate 2015- 2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2015;
b) elaborează, sub coordonarea Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, un Raport anual care conține o analiză cu privire la stadiul atingerii obiectivelor din Strategia națională pentru competitivitate 2015-2020, precum și recomandări, orientări strategice și operaționale pe termen mediu și lung pentru îndeplinirea obiectivelor de creștere a competitivității, inclusiv prin convergența dintre domeniul cercetării și nevoile mediului de afaceri;
c) identifică/promovează politicile economice cu impact asupra competitivității în vederea îmbunătățirii/actualizării permanente a Strategiei naționale pentru competitivitate 2015- 2020;
d) analizează proiectele legislative cu impact asupra Strategiei naționale pentru competitivitate 2015-2020 și formulează, după caz, la inițiativa membrilor, recomandări pe marginea acestora în etapa consultării publice;
e) formulează propuneri de îmbunătățire a legislației economice/sociale/alte domenii care urmăresc creșterea competitivității naționale, inclusiv din domeniul învățământului și cercetării, IMM-urilor și a mediului de afaceri;
f) asigură cooperarea și schimbul de informații interinstituțional necesar procesului decizional la nivel guvernamental în vederea implementării și actualizării Strategiei naționale pentru competitivitate 2015-2020;
g) identifică posibile resurse financiare necesare implementării obiectivelor și priorităților asumate în Strategia națională pentru competitivitate 2015-2020 și propune programe/proiecte adecvate;
h) înaintează Guvernului informări periodice cu privire la activitatea și rezultatele obținute de CIC.
Art. 4.
(1) CIC este format din reprezentanți ai ministerelor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, la nivel de secretar de stat, un reprezentant al Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare, precum și un reprezentant al Cancelariei Primului-Ministru, acesta având calitate de observator fără drept de vot.
(2) În desfășurarea activității, conducerea CIC este asigurată de viceprim-ministru, ministrul economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri.
(3) Reprezentanții prevăzuți la alin. (1) pot fi însoțiți la reuniunile CIC de una sau două persoane, care, prin studiile deținute sau experiența în domeniu, pot contribui efectiv la dezbaterea subiectelor aflate pe ordinea de zi a respectivelor reuniuni.
(4) Secretariatul tehnic este asigurat de către Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.
Art. 5.
(1) Pentru îndeplinirea obiectivelor, în cadrul CIC se vor constitui subgrupuri de lucru organizate în funcție de prioritățile identificate în Strategia națională pentru competitivitate 2015-2020.
(2) Subgrupurile prevăzute la alin. (1) au scopul de a formula recomandări CIC și de a monitoriza planul de acțiune elaborat în SNC aferent domeniilor atribuite.
(3) Ministerele reprezentate în CIC pun la dispoziția subgrupurilor prevăzute la alin. (1) personal de specialitate, datele și informațiile necesare pentru desfășurarea activității cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(4) Ministerele, precum și Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică și Inovare, reprezentate în CIC, nominalizează câte două persoane la nivel tehnic, cu studii sau experiență în domeniu, care să poată furniza expertiza și sprijinul necesar desfășurării activităților în domeniile alocate fiecărui subgrup din care vor face parte.
(5) Conducerea CIC poate invita la lucrările subgrupurilor reprezentanți ai altor autorități sau instituții publice care au atribuții, competențe, date, informații necesare pentru desfășurarea activității fiecărui subgrup, precum și reprezentanți din mediul economic, de afaceri, academic și ai organizațiilor societății civile, după caz, cu rolul de a contribui atât la monitorizarea evoluțiilor sectoriale, cât și la formularea și evaluarea impactului recomandărilor propuse CIC pentru îmbunătățirea potențialului de competitivitate.
Art. 6.
(1) CIC își desfășoară activitatea în baza regulamentului propriu de organizare și funcționare.
(2) CIC se reunește trimestrial și, după caz, în reuniuni extraordinare la inițiativa Ministrului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri sau la propunerea a cel puțin o treime din membri.
(3) Deciziile cu privire la aprobarea Raportului anual sau la promovarea și implementarea unor acțiuni/proiecte care să susțină obiectivele și atribuțiile CIC se iau prin votul majorității membrilor.
(4) Regulamentul de organizare și funcționare al CIC este elaborat sub coordonarea Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri și este supus aprobării CIC în prima reuniune.
(5) În desfășurarea activității CIC va colabora cu Consiliul interministerial pentru probleme economice, politici fiscale și comerciale, piață internă, competitivitate, mediul de afaceri.