În Monitorul Oficial nr. 248 din 4 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3482/2016 al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, denumit în continuare CNATDCU, este un organism consultativ, fără personalitate juridică, al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, denumit în continuare MENCŞ.
Art. 2.
(1) CNATDCU se constituie şi îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
(2) Termenii şi expresiile din text au următoarele semnificaţii:
a) conducător de doctorat – cadrul didactic sau cercetătorul cu experienţă în domeniul cercetării ştiinţifice, care coordonează activitatea studentului-doctorand în urma dobândirii acestui drept în conformitate cu prevederile art. 166 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
b) program de studii universitare de doctorat, denumit în continuare programul de doctorat – totalitatea activităţilor în care este implicat studentul-doctorand, relevante din punctul de vedere al studiilor universitare de doctorat;
c) teză de doctorat – lucrarea ştiinţifică originală elaborată de către un student-doctorand în cadrul studiilor universitare de doctorat, condiţie legală pentru obţinerea titlului de doctor;
d) IOSUD – instituţia, universitatea sau Academia Română, care a organizat sau care are dreptul de a organiza programe de doctorat;
e) şcoală doctorală – o structură organizatorică şi administrativă constituită în cadrul IOSUD şi care oferă sprijinul necesar pentru desfăşurarea studiilor de doctorat într-o tematică disciplinară ori interdisciplinară;
f) standarde de calitate sau de etică profesională – orice prevederi prin care se asigură originalitatea tezei de doctorat;
g) plagiatul – expunerea într-o operă scrisă sau o comunicare orală, inclusiv în format electronic, a unor texte, expresii, idei, demonstraţii, date, ipoteze, teorii, rezultate ori metode ştiinţifice extrase din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale altor autori, fără a menţiona acest lucru şi fără a face trimitere la sursele originale;
h) conflict de interese – o situaţie în care o persoană se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv cu studentul-doctorand sau cu conducătorul de doctorat al acestuia, sunt sau au fost angajate, în ultimii 5 ani anteriori evaluării, în IOSUD care propune acordarea titlului de doctor sau s-au aflat în orice tip de relaţii contractuale cu studentul-doctorand sau cu conducătorul de doctorat al acestuia;
i) semnătura electronică – documentul semnat cu semnătură electronică extinsă, cu valoare legală, aşa cum este definită aceasta de Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.
(3) În cadrul întregii sale activităţi, CNATDCU respectă reglementările legale în vigoare privind incompatibilităţile şi conflictele de interese. Membrii CNATDCU care se află în situaţie de conflict de interese cu privire la unul dintre subiectele aflate pe ordinea de zi notifică acest fapt preşedintelui CNATDCU, nu iau parte la votul privind subiectele respective şi nu sunt luaţi în considerare la stabilirea cvorumului necesar desfăşurării votului.
§1.
Atribuţiile CNATDCU
Art. 3.
CNATDCU are, în principal, următoarele atribuţii:
a) validează comisiile care evaluează tezele de abilitare, validează conţinutul dosarului de abilitare şi propune acordarea sau neacordarea atestatului de abilitare, prin ordin emis de ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, conform art. 300 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare;
b) evaluează dosarele de acordare a titlului de doctor conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul regulament, şi propune acordarea sau neacordarea titlului de doctor, prin ordin emis de către ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, conform art. 168 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare;
c) analizează şi decide asupra sesizărilor nerespectării standardelor de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare, conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul regulament;
d) evaluează dosarele de concurs pentru acordarea gradelor profesionale de cercetător ştiinţific gradele I şi II, denumite în continuare CS I şi CS II, confirmă sau infirmă motivat rezultatele concursurilor şi propune emiterea ordinului ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice de acordare sau neacordare a acestor grade profesionale, conform art. 17 din Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare;
e) propune MENCŞ procedurile de evaluare periodică a conducătorilor de doctorat şi realizează aceste evaluări conform art. 170 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
f) prezintă un raport anual MENCŞ privind resursa umană pentru activităţile didactice şi de cercetare din învăţământul superior, în baza unor indicatori specifici, conform art. 219 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
g) propune un set de standarde minimale necesare şi obligatorii pentru participarea la concursurile pentru ocuparea funcţiilor didactice universitare de lector universitar/şef de lucrări, conferenţiar universitar, respectiv profesor universitar şi pentru acordarea gradelor profesionale de CS II şi CS I. Aceste standarde se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, conform art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
h) propune un set de standarde minimale necesare şi obligatorii pentru conferirea calităţii de conducător de doctorat şi a atestatului de abilitare, standarde care se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice, conform art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
i) propune Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor vacante în universităţi, care se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, conform art. 295 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
j) evaluează şi formulează propuneri în vederea emiterii unui ordin de către ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice în legătură cu acordarea indemnizaţiei de merit, în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 859/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit şi a Regulamentului de funcţionare a Comisiei naţionale pentru acordarea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare;
k) propune standarde specifice domeniului pentru tezele de doctorat;
l) alte atribuţii stabilite prin lege sau prin prezentul regulament.
§2.
Structurile CNATDCU
Art. 4.
(1) Structurile din componenţa CNATDCU sunt:
a) Consiliul general;
b) comisiile de specialitate şi comisiile de contestaţie;
c) comisiile de lucru numite de preşedintele CNATDCU sau de preşedintele comisiei de specialitate pentru sarcini specifice pe durată determinată.
(2) Atât membrii Consiliului general, cât şi membrii comisiilor de specialitate sunt membri ai CNATDCU.
§3.
Deciziile CNATDCU
Art. 5.
(1) Deciziile structurilor CNATDCU sunt aprobate prin votul membrilor acestuia. Pentru a adopta o decizie, membrii structurilor CNATDCU pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimându-şi dreptul la vot prin mijloace electronice.
(2) Cvorumul necesar pentru luarea deciziilor în cadrul structurilor CNATDCU este de jumătate plus unu din numărul total al membrilor cu drept de vot.
(3) Participarea la şedinţele CNATDCU poate fi asigurată şi prin videoconferinţă.
(4) În vederea asigurării posibilităţii de vot electronic, documentele supuse aprobării sunt transmise membrilor, de regulă, cu cel puţin 3 zile înaintea termenului-limită pentru exprimarea votului.
CAPITOLUL II
Constituire
Art. 6.
Pot fi membri CNATDCU cadre didactice universitare şi cercetători având cel puţin titlul de conferenţiar sau de CS II ori titluri echivalente obţinute în străinătate, membri ai Academiei Române şi ai unor instituţii de cultură.
§1.
Consiliul general
Art. 7.
(1) Consiliul general al CNATDCU, denumit în continuare Consiliul general, este format din maximum 47 de membri, dintre care maximum 35 sunt preşedinţii comisiilor de specialitate.
(2) Consiliul general este condus de un preşedinte şi 3 vicepreşedinţi şi un secretar general, aleşi de către membrii acestuia în prima şedinţă.
(3) Preşedintele Consiliului general este şi preşedinte al CNATDCU, iar vicepreşedinţii Consiliului general sunt şi vicepreşedinţi ai CNATDCU.
Art. 8.
Membrii CNATDCU sunt personalităţi de prestigiu academic şi ştiinţific, cultural şi moral, recunoscute pe plan naţional/internaţional, numite prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice pentru un mandat de maximum 4 ani.
§2.
Comisiile de specialitate
Art. 9.
(1) Fiecare comisie de specialitate are un preşedinte şi unul sau 2 vicepreşedinţi.
(2) Comisiile de specialitate ale CNATDCU sunt compuse din experţi în domeniul sau domeniile ştiinţifice arondate, numiţi ca membri ai CNATDCU prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice.
(3) Numărul membrilor unei comisii de specialitate este stabilit în cadrul structurii CNATDCU astfel încât să asigure calitatea evaluării printr-o încărcare uniformă şi rezonabilă a acestora. În acest scop, ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice poate dispune completarea comisiilor de specialitate cu noi experţi şi în timpul derulării unui mandat al CNATDCU, după acelaşi procedeu de selectare. Mandatul acestora se încheie la expirarea mandatului CNATDCU prevăzut la art. 8.
(4) În cazul în care într-o comisie de specialitate a CNATDCU nu există numărul necesar de membri care să nu se afle în conflict de interese pentru evaluarea tezei, preşedintele comisiei de specialitate transmite preşedintelui CNATDCU propunerea de includere în comisia de specialitate, exclusiv pentru această evaluare, a unor membri suplimentari, cu nominalizarea acestora. Preşedintele CNATDCU transmite ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice această propunere spre aprobare prin ordin.