În Monitorul Oficial nr. 148 din 26 februarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 236/2016 al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru aprobarea Normelor metodologice privind condițiile de punere în aplicare a măsurii de distilare voluntară a subproduselor vinicole, eligibilă pentru finanțare în cadrul Programului național de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
În sensul prezentelor norme metodologice, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) autoritate competentă – în scopul implementării măsurii de distilare voluntară a subproduselor vinicole, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare M.A.D.R., se consideră autoritate competentă;
b) producător – orice persoană fizică sau juridică sau orice grup de astfel de persoane care produce vin din struguri proaspeți, din must de struguri, din must de struguri parțial fermentat sau vin nou aflat încă în fermentare, din producția proprie sau din achiziții, precum și orice persoană fizică sau juridică sau grupare de astfel de persoane care deține subproduse rezultate din procesarea strugurilor și/sau fermentarea vinului;
c) distilator autorizat – orice persoană juridică sau grupare a unor astfel de persoane care distilează subproduse vinicole sau din orice altă transformare de struguri și este autorizat de către autoritatea competentă a țării pe teritoriul căreia își are sediul fabrica de distilare pentru a acționa în baza art. 52 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, cu completările ulterioare;
d) exercițiu FEGA sau exercițiu bugetar – prin exercițiu FEGA „anul X” se înțelege perioada cuprinsă între data de 16 octombrie a anului anterior (X-1) și data de 15 octombrie a anului X;
e) transvazare – se înțelege mutarea alcoolului brut dintr-un vas în altul;
f) grad dall – cantitatea de alcool etilic anhidru (100% vol.) conținut în 0,1 litri; 10% vol. reprezintă un grad dall la temperatura de +20°C; un litru de alcool etilic anhidru conține 10 grade dall;
g) grad sall (echivalent tărie alcoolică) – grade/litru înmulțite cu numărul de litri, produs numit și grade „Salleron”. Astfel, de exemplu, un vagon de vin cu tăria alcoolică de 10% vol. conține 10.000 x 10°/l = 100.000° Sall.
CAPITOLUL II
Respectarea obligației de eliminare a subproduselor
Art. 2.
(1) Persoanele fizice sau juridice sau grupările acestora care au realizat procesul de vinificație trebuie să elimine toate subprodusele obținute, conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, nr. 1.562/2014 pentru aprobarea Procedurii de retragere sub control a subproduselor vitivinicole, cu excepția producătorilor care, în timpul campaniei viticole în cauză, nu produc mai mult de 25 hectolitri de vin.
(2) Respectarea eliminării subproduselor se va realiza prin una dintre procedurile stabilite prin actul normativ menționat la alin. (1).
(3) Cantitatea minimă de alcool conținută de subprodusele eliminate trebuie să fie:
a) 10% alcool conținut în volumul vinului produs care s-a obținut din vinificarea directă a strugurilor;
b) 5% alcool conținut în volumul vinului produs care s-a obținut pornind de la mustul de struguri sau din vin nou în procesul de fermentație.
(4) În cazul în care nu se ating procentele stabilite la alin. (3), producătorul care a realizat vinificarea trebuie să predea vinul din producția proprie spre distilare pentru asigurarea nivelului minim de alcool aferent subproduselor vitivinicole care trebuiau eliminate.
(5) Producătorii care au obligația de eliminare a subproduselor trebuie să respecte obligația de predare, după cum urmează:
a) pentru tescovină, până cel târziu la 31 decembrie a campaniei viticole în cauză;
b) pentru drojdii, până cel târziu la 15 septembrie a anului următor.
Art. 3.
(1) Volumul de alcool ce trebuie eliminat prin intermediul subproduselor se determină în funcție de tăria alcoolică naturală aferentă zonelor viticole, astfel:
a) tăria alcoolică minimă pe zonele viticole din România:
(i) zona viticolă B: 8,5% vol.;
(ii) zona viticolă C I: 9% vol.;
(iii) zona viticolă C II: 9,5% vol.;
b) cantitatea de alcool conținută de subprodusele vitivinicole va fi de cel puțin:
(i) 10% din volumul de alcool conținut în vinul cu sau fără indicație geografică, denumit în continuare vin cu sau fără I.G.;
(ii) 7% din volumul de alcool conținut în vinul cu denumire de origine controlată, denumită în continuare vin cu D.O.C.
(2) Cantitatea minimă de subproduse vitivinicole ce trebuie supusă retragerii sub control se determină astfel:
a) cantitatea de vin obținută (hl) x tăria alcoolică
b) Z (% vol./hl) x procentul [prevăzut la alin. (1) lit. b)] = Y, cantitatea minimă de subproduse vinicole ce trebuie distilate.
(3) În conformitate cu dispozițiile anexei VIII „Practicile oenologice menționate la articolul 80 partea II – Restricții” a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013, cu completările ulterioare, este interzisă suprapresarea strugurilor, precum și presarea drojdiilor de vin și reînceperea fermentației tescovinei de struguri cu scopuri diferite de distilare.
(4) Conținutul minim de alcool pur în subprodusele eliminate trebuie să fie următorul:
a) tescovină de struguri: 2,8 litri de alcool pur la fiecare 100 kilograme;
b) drojdii de vin: 4 litri de alcool pur la fiecare 100 kilograme.
Art. 4.
(1) În vederea obținerii autorizației de distilator autorizat pentru distilarea voluntară a subproduselor, eligibilă pentru finanțare în cadrul Programului național de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018, solicitantul depune la M.A.D.R. cererea de acordare a autorizației de distilator pentru distilarea voluntară a subproduselor, conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
(2) Distilatorul va transmite producătorului, ca element justificativ al predării sale, un certificat de recepție a materiei prime pentru distilare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, cu intrările zilnice de materie primă pentru fiecare tip de produs predat (tescovină, drojdii și vin), menționând cel puțin natura, cantitatea și gradul de alcool volumetric al produsului predat, precum și data recepției și dacă toate cheltuielile de transport sunt în sarcina producătorului sau a distilatorului.
(3) Distilatorul transmite certificatul de recepție a materiei prime pentru distilare producătorului în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data recepției materiei prime pentru distilare.
(4) Distilatorul trebuie să încheie un contract cu producătorul care să prevadă toate clauzele privind colectarea subproduselor, respectiv partea care suportă contravaloarea transportului.
CAPITOLUL III
Schema de sprijin pentru distilarea subproduselor
Art. 5.
(1) Sprijinul prevăzut la art. 52 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, cu completările ulterioare, se acordă distileriilor care procesează subprodusele de vinificație care sunt livrate pentru distilare în alcool brut cu o tărie alcoolică de minimum 92% din volum.
(2) Operațiunile de distilare trebuie finalizate cel mai târziu la data de 31 iulie a campaniei viticole în cauză.
(3) Beneficiarii sprijinului trebuie să respecte următoarele cerințe:
a) distileria să fie localizată pe teritoriul României;
b) distileria să recepționeze subprodusele de pe întreg teritoriul țării, indiferent de localizare.
Art. 6.
(1) Pentru a obține sprijinul menționat la art. 5, alin. (1), distilatorul va depune, trimestrial, o cerere de sprijin pentru alcoolul obținut.
(2) Cererea privind sprijinul pentru distilarea subproduselor se întocmește și se distribuie gratuit solicitanților prin centrele județene și centrele locale ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură sau al municipiului București, denumită în continuare A.P.I.A.
(3) Perioada de depunere a cererilor aferente unei anumite campanii viticole este cuprinsă între 16 octombrie și 31 iulie.
(4) Cererea de sprijin se depune la sediul centrului județean al A.P.I.A. în care este amplasată distileria.
(5) Cererea va fi însoțită de următoarele documente:
a) împuternicire/procură notarială, în cazul în care cererea se face prin intermediul unui reprezentant mandatat;
b) centralizatorul certificatelor de recepție elaborate de către producător, în conformitate cu modelul menționat în anexa nr. 2 la paragraful Datele produselor recepționate;
c) dovada distilării, prin depunerea „Raportului de fabricație” prevăzut în anexa nr. 5 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice;
d) dovada plății către producător a transportului subproduselor vinicole, după caz;
e) justificarea destinației alcoolului.
Art. 7.
(1) Plățile se finanțează integral din Fondul European Agricol de Garanție (FEGA), prin A.P.I.A., în lei, la cursul de schimb stabilit de Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea și închiderea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro.
(2) Plata se face în cadrul exercițiului financiar în care verificarea cererii a fost finalizată, în urma controalelor administrative și la fața locului efectuate de către A.P.I.A.
(3) A.P.I.A. întocmește situația centralizatoare privind sumele necesare acordării sprijinului financiar aprobat pentru măsura de distilare a subproduselor și o transmite direcției de specialitate din cadrul M.A.D.R., care solicită Ministerului Finanțelor Publice, denumit în continuare M.F.P., deschiderea creditelor bugetare.
(4) După aprobarea de către M.F.P. a cererii pentru deschiderea creditelor bugetare, M.A.D.R. alimentează contul A.P.I.A., în termen de 10 zile lucrătoare, în vederea virării sumelor necesare acordării sprijinului financiar în conturile beneficiarilor.
Art. 8.
(1) Valoarea sprijinului, pentru % volum și pentru hectolitru de alcool brut obținut, este următoarea:
a) din tescovină: 1,1 euro % volum/hl;
b) din drojdii și vin: 0,5 euro % volum/hl.
(2) Contravaloarea cheltuielilor de transport efectuate de producător pentru predarea produselor va fi plătită de distilator, prin transfer sau depunere bancară, respectiv:
a) 0,300 euro pentru % volum și pentru hectolitru din predările de tescovină de struguri;
b) 0,200 euro pentru % volum și pentru hectolitru din predările de vin și drojdii de vin.
(3) Dovada plății din partea distilatorului către producător a acestor cheltuieli se va completa în conformitate cu modelul menționat în anexa nr. 3 „Plata cheltuielilor de transport către producător” care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, împreună cu copiile documentelor justificative ale realizării transferurilor sau depunerilor bancare, menționate la pct. 4 din anexa menționată.
(4) Anexa nr. 3 „Plata cheltuielilor de transport către producător” și anexa nr. 4 „Document justificativ al cheltuielilor de transport” care fac parte integrantă din prezentele norme metodologice nu se completează în cazul în care transportul este efectuat pe cheltuiala distilatorului.