În Monitorul Oficial nr. 136 din 22 februarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 220/2016 al Ministerului Finanțelor Publice privind instituirea comisiilor teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate și a regulamentului de organizare și funcționare a acestora.
În extras
COMPONENȚA
comisiilor teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate
1. Șeful Biroului vamal de interior/frontieră – membru președinte
2. Șeful administrației județene a finanțelor publice – membru
3. Reprezentantul Serviciului (Biroului) juridic din cadrul administrației județene a finanțelor publice – membru
4. Persoana desemnată de șeful Biroului vamal de interior/frontieră, cu atribuții de autorizare din cadrul Biroului vamal de interior/frontieră – membru
5. Persoana desemnată de șeful Biroului vamal de interior/frontieră, cu atribuții în domeniul mișcării produselor accizabile din cadrul Biroului vamal de interior/frontieră – membru
NOTĂ:
În situația în care președintele absentează de la lucrările comisiei teritoriale, acesta va desemna în scris un președinte de ședință din rândul membrilor titulari prezenți, care va exercita toate atribuțiile președintelui conform prezentului ordin, precum și pe cele ce derivă din calitatea de membru. Membrul desemnat ca președinte de ședință nu va putea transfera delegarea.
În cazul absenței unuia dintre membri, la lucrările comisiei teritoriale va participa persoana desemnată în scris de acesta, persoana ce provine din structura membrului titular, care îi va prelua atribuțiile și dreptul de vot și care nu are calitatea de membru titular.
REGULAMENT
de organizare și funcționare a comisiilor teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1.
Atribuțiile prevăzute în sarcina autorității fiscale teritoriale acordate în baza prevederilor art. 359 alin. (2) și art. 361 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se realizează prin intermediul comisiilor teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor, denumite în continuare comisii teritoriale.
Art. 2.
(1) Activitatea curentă a comisiilor teritoriale se realizează prin intermediul birourilor/compartimentelor cu atribuții de autorizare din cadrul direcțiilor județene pentru accize și operațiuni vamale/a municipiului București, denumite în continuare birouri/compartimente de specialitate.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, birourile/compartimentele de specialitate au drept de utilizare a sistemului pentru schimbul de date privind accizele (SEED).
Art. 3.
(1) Comisiile teritoriale funcționează în prezența tuturor membrilor, prin participarea acestora în mod direct sau în baza desemnării realizate în condițiile prevăzute în anexa nr. 1 la ordin.
(2) Lucrările comisiilor teritoriale vor fi conduse de președinții acestora, care conduc și coordonează întreaga activitate a comisiilor teritoriale. În cazul în care președinții comisiilor teritoriale lipsesc, aceștia sunt înlocuiți de alți membri delegați, care exercită toate atribuțiile președinților, conform prezentului regulament.
(3) Deciziile comisiilor teritoriale sunt obligatorii pentru toți contribuabilii care intră sub incidența prevederilor prezentului regulament – persoane juridice, asociații familiale, persoane fizice autorizate și întreprinderi individuale.
CAPITOLUL II
Organizarea ședințelor de lucru ale comisiilor teritoriale
Art. 4.
(1) Comisiile teritoriale se întrunesc, de regulă, de două ori pe lună, pentru analiza situațiilor care impun luarea unor decizii.
(2) Comisiile teritoriale sunt convocate de președinți sau de alți membri delegați, la propunerea birourilor/compartimentelor de specialitate, în scris, cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc ședința comisiilor teritoriale. Odată cu aprobarea ordinii de zi, președinții sau alți membri delegați, la propunerea birourilor/compartimentelor de specialitate, vor stabili și persoanele ce urmează a fi invitate la ședință.
(3) Convocarea comisiilor teritoriale poate fi făcută în mod extraordinar și fără respectarea dispozițiilor alin. (1) și (2), cu prezentarea de către birourile/compartimentele de specialitate a unei motivări însușite de președinți sau de alți membri delegați, după caz, cu privire la situația extraordinară apărută.
Art. 5.
(1) Birourile/Compartimentele de specialitate pun la dispoziția membrilor comisiilor teritoriale, cu 3 zile lucrătoare înainte, ordinea de zi și notele de prezentare întocmite de acestea.
(2) În situațiile prevăzute la art. 4 alin. (3), termenul în care se pun la dispoziția membrilor comisiilor teritoriale notele de prezentare poate fi redus.
(3) Notele de prezentare se întocmesc de birourile/compartimentele de specialitate în urma analizării documentației care constă, în principal, în solicitări în vederea autorizării și/sau în alte solicitări privind produsele accizabile vinuri și/sau alcool etilic, precum și în sesizări primite de la organele cu atribuții de control referitoare la activitatea contribuabililor, alții decât contribuabilii mari și mijlocii, pentru producția exclusivă de vinuri, precum și referitoare la activitatea micilor distilerii.
(4) Birourile/Compartimentele de specialitate analizează documentele prevăzute la alin. (3) sub aspectul conținutului legal obligatoriu al dosarului, înaintând comisiilor teritoriale note de prezentare, care conțin propuneri motivate de soluționare.
(5) În situația în care din analiza documentelor și a legislației în vigoare birourile/compartimentele de specialitate nu pot face o propunere motivată pe care să o supună spre dezbatere comisiilor teritoriale, acestea din urmă vor analiza notele de prezentare și în absența unei propuneri.
Art. 6.
(1) Notele de prezentare întocmite de birourile/compartimentele de specialitate vor fi prezentate în plenul comisiilor teritoriale.
(2) Suplimentar față de notele de prezentare întocmite de birourile/compartimentele de specialitate pot fi puse la dispoziția membrilor comisiilor teritoriale, la cerere, orice acte care se află în documentația prevăzută la art. 5 alin. (3).
Art. 7.
(1) Comisiile teritoriale vor analiza situațiile prezentate, cu respectarea prevederilor prezentului regulament și a legislației incidente în vigoare, având în vedere competențele comisiilor teritoriale.
(2) Birourile/Compartimentele de specialitate sau comisiile teritoriale au dreptul de a solicita orice alte documente, declarații sau informații, atât de la operatorii economici solicitanți, cât și de la instituții ale statului.
(3) Informațiile suplimentare oferite de membrii comisiilor teritoriale sau de alte organe sau instituții ale statului în cadrul termenului de 3 zile lucrătoare, de natură să schimbe propunerile făcute de birourile/compartimentele de specialitate, prin notele de prezentare, duc la amânarea soluționării notelor de prezentare și implicit la reanalizarea situației de fapt, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 5 alin. (2).
(4) În cazuri excepționale, analiza informațiilor suplimentare de natură a schimba propunerile birourilor/compartimentelor de specialitate prin notele de prezentare se poate face fără amânarea soluționării cererilor, cu obligativitatea menționării în procesul-verbal de ședință a motivelor care au impus soluționarea cu celeritate.
Art. 8.
(1) Comisiile teritoriale iau hotărâri cu votul a cel puțin 3 (trei) din numărul total de 5 (cinci) membri, care vor fi validate prin semnarea de către toți membrii prezenți în mod direct sau în baza împuternicirii acordate, conform anexei nr. 1 la ordin, a procesului-verbal în care sunt menționate acestea. Membrii comisiilor teritoriale pot vota „pentru”, „împotrivă” sau se pot abține de la vot.
(2) În baza hotărârilor comisiilor teritoriale se emit deciziile, care se semnează de către președinții comisiilor teritoriale, indiferent dacă aceștia au condus sau nu ședințele la care s-au luat respectivele hotărâri.
(3) În cazuri justificate, președinții comisiilor teritoriale pot delega altor membri delegați atribuția prevăzută la alin. (2).