În Monitorul Oficial nr. 42 din 19 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3051/2016 al Ministerului Educației și Cercetării Științifice privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
I.
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea și desfășurarea evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, denumite în continuare EN, în conformitate cu prevederile art. 74 alin. (2), (3) și (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(2) EN cuprind: evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a, denumită în continuare EN II, evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a, denumită în continuare EN IV, respectiv evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, denumită în continuare EN VI.
Art. 2.
EN se desfășoară în conformitate cu calendarul aprobat.
II.
Coordonarea EN
Art. 3.
(1) Coordonarea la nivel național a proiectării, organizării și desfășurării EN, precum și valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, denumit în continuare MENCȘ, prin Centrul Național de Evaluare și Examinare, denumit în continuare CNEE.
(2) Elaborarea procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNEE, în urma consultării direcțiilor de specialitate din MENCȘ.
Art. 4.
Pentru organizarea și desfășurarea EN, CNEE îndeplinește următoarele atribuții:
a) elaborează Manualul de proceduri, care cuprinde procedurile pentru asigurarea calității evaluărilor, document care orientează administratorul de test asupra modului de administrare a EN și care conține un set de documente standardizate;
b) organizează procesul de selecție a membrilor grupurilor de lucru, cadre didactice care au responsabilitatea elaborării și a validării itemilor, a probelor și a baremelor de evaluare pentru EN, în strictă conformitate cu procedurile asumate;
c) organizează stagii de formare specifice pentru membrii grupurilor de lucru;
d) organizează stagii de formare pentru președinții comisiilor județene de organizare și desfășurare a EN;
e) elaborează instrumentele de evaluare necesare desfășurării EN: testele, caietele cadrului didactic, fișele de evaluare;
f) asigură confidențialitatea instrumentelor de evaluare din momentul efectiv al elaborării acestora până în momentul în care acestea devin publice;
g) elaborează procedura de transmitere a instrumentelor de evaluare și coordonează simulările organizate în vederea aplicării cu succes a acesteia;
h) asigură transmiterea către inspectoratele școlare a instrumentelor de evaluare, în vederea administrării EN, și urmărește modul în care se realizează distribuirea în școli de către inspectoratele școlare a instrumentelor de evaluare;
i) propune, împreună cu direcțiile de specialitate din MENCȘ, delegați pentru monitorizarea activităților prevăzute în cadrul EN;
j) propune modelul documentelor de raportare:
(i) raportul clasei: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în fișele de evaluare, întocmit de către administratorul de test;
(ii) raportul unității de învățământ: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de către comisia de organizare și de administrare a EN din unitatea de învățământ care școlarizează elevi în clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a, care este transmis inspectoratului școlar;
(iii) raportul inspectoratului școlar: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele școlilor, întocmit de către președintele comisiei județene/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN;
k) elaborează raportul final, pe baza rapoartelor primite de la inspectoratele școlare, și prezintă factorilor de decizie din cadrul MENCȘ concluziile și recomandările rezultate;
l) propune MENCȘ strategia de comunicare și de valorificare a rezultatelor evaluărilor pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori școlari, directori ai unităților de învățământ, cadre didactice, elevi, părinți/reprezentanți legali ai elevului, comunități locale.
Art. 5.
(1) Coordonarea la nivel județean/al municipiului București a organizării EN, precum și valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de către inspectoratul școlar.
(2) La nivelul inspectoratului școlar, prin decizie a inspectorului școlar general, se desemnează comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN.
(3) Comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN se compune din:
a) președinte – inspectorul școlar general/inspectorul școlar general adjunct/inspector școlar;
b) 1-3 secretari – informaticieni/inspectori școlari/directori de unități școlare;
c) 3-7 membri – inspectori școlari pentru învățământul primar și de la ariile curriculare „Limbă și comunicare” și „Matematică și Științe ale naturii”, metodiști.
(4) În situații bine justificate, numărul de secretari și de membri ai comisiei județene/a municipiului București poate fi suplimentat, prin decizie a inspectorului școlar general.
(5) În județele în care funcționează unități de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale, unul dintre membrii comisiei județene/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN este inspectorul școlar pentru minorități.
Art. 6.
(1) Comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN de la nivelul inspectoratului școlar are următoarele atribuții:
a) transmite către unitățile de învățământ toate informațiile necesare organizării evaluărilor în condiții optime;
b) răspunde de organizarea și de administrarea evaluărilor în condițiile stabilite prin prezenta metodologie și în conformitate cu procedurile și precizările transmise de CNEE, pe tot teritoriul județului/municipiului București;
c) coordonează formarea comisiilor din unitățile de învățământ pentru organizarea și administrarea EN și avizează componența acestora;
d) transmite unităților de învățământ din subordine bugetul primit de la MENCȘ pentru organizarea și administrarea evaluărilor;
e) monitorizează asigurarea de către unitățile de învățământ a resurselor materiale și umane necesare pentru buna organizare și administrare a EN;
f) transmite procedurile și precizările pentru valorificarea rezultatelor EN către unitățile de învățământ în care sunt școlarizați elevi în clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a;
g) monitorizează administrarea evaluărilor, în condițiile stabilite prin prezenta metodologie și în baza prevederilor din proceduri;
h) propune conducerii inspectoratului școlar, în situații justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unitățile de învățământ;
i) centralizează rapoartele primite de la unitățile de învățământ;
j) întocmește raportul inspectoratului școlar și îl transmite la CNEE în termenele solicitate, după avizarea lui de către inspectorul școlar general;
k) analizează și prelucrează, la solicitarea inspectorului școlar general, datele oferite de rapoartele școlilor și de raportul inspectoratului școlar, în vederea fundamentării unor decizii educaționale la nivelul județului/municipiului București.
(2) Președintele comisiei județene/a municipiului București participă la sesiunile de formare organizate de CNEE.
(3) Președintele comisiei județene/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN realizează formarea comisiei județene/a municipiului București și a comisiilor din unitățile de învățământ cu privire la organizarea și administrarea evaluărilor.
Art. 7.
(1) În unitățile de învățământ în care funcționează clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a, se înființează comisia de organizare și de administrare a EN din unitatea de învățământ.
(2) Comisia de organizare și de administrare a EN din unitatea de învățământ se compune din:
a) președinte – directorul sau directorul adjunct al unității de învățământ;
b) secretar – informaticianul/un cadru didactic care are competențe digitale/secretarul unității de învățământ;
c) membri – cadre didactice din unitatea de învățământ: profesori pentru învățământul primar și profesori de la ariile curriculare „Limbă și comunicare” și „Matematică și Științe ale naturii” din învățământul gimnazial;
d) administratorii de test și asistenții lor, numiți de președintele comisiei – cadre didactice care au responsabilitatea administrării testării la clasă;
e) evaluatori – cadre didactice care evaluează testele și completează fișele de evaluare, pe baza Caietului cadrului didactic.
(3) În situația în care în unitatea de învățământ se susțin probe redactate într-o limbă a minorităților naționale, cel puțin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie cadru didactic de specialitate, cunoscător al limbii respective.
(4) În situații excepționale, bine justificate, în care un cadru didactic nu poate participa la administrarea EN, acesta va fi înlocuit cu un alt cadru didactic, numit de președintele comisiei.
(5) În situația în care directorul și directorul adjunct ai unității de învățământ nu pot participa la EN, din motive bine justificate, comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN numește alt cadru didactic în funcția de președinte al comisiei de organizare și de administrare a EN din unitatea de învățământ.