În Monitorul Oficial nr. 475 din 30 iunie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2015 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor externe nerambursabile.
În extras
(1) Obiectivele de investiţii finalizate sau în execuţie, finanţate prin Programul naţional de dezvoltare locală, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi obiectivele de investiţii finalizate, finanţate prin Programul privind reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes judeţean şi de interes local, alimentarea cu apă, canalizarea şi epurarea apelor uzate la sate, precum şi în unităţile administrativ-teritoriale cu resurse turistice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 577/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin programele multianuale prioritare de mediu şi gospodărire a apelor, aprobate şi finanţate conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 40/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 61/2007, cu modificările ulterioare, precum şi proiectele finanţate prin Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), cele finanţate prin programe naţionale de la bugetul de stat/fonduri speciale şi/sau din bugete locale pot face obiectul decontării din instrumente structurale în cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007–2013 (POS Mediu), conform regulilor de implementare ale acestuia.
(2) Obiectivele de investiţii finalizate sau în execuţie finanţate prin programul Companiei Naţionale de Investiţii, în baza Legii nr. 224/2007 privind ratificarea Acordului-cadru de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la 2 februarie 2007 la Bucureşti şi la 9 februarie 2007 la Paris, pentru finanţarea primei faze a Proiectului „Sistem integrat de reabilitare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare, a staţiilor de tratare a apei potabile şi staţiilor de epurare a apelor uzate în localităţile cu o populaţie de până la 50.000 de locuitori“, cu modificările şi completările ulterioare, pot face obiectul decontării din instrumente structurale în cadrul Programului operaţional sectorial Mediu 2007–2013 (POS Mediu), conform regulilor de implementare ale acestuia.
(3) În cazul obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (1) şi (2), finalizate şi pentru partea executată din obiectivele de investiţii aflate în execuţie, sumele plătite aferente obiectivelor de investiţii vor fi decontate potrivit schemei de finanţare a POS Mediu pe baza autorizării cheltuielilor eligibile de către Autoritatea de management pentru POS Mediu, conform prevederilor legale naţionale şi europene.
(4) În cazul obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (1) şi (2), finanţate integral de la bugetul de stat, care sunt finalizate sau pentru partea finalizată din obiectivele de investiţie aflate în execuţie, prin excepţie de la prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, sumele primite de la CE aferente instrumentelor structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte se fac venit la bugetul de stat prin intermediul Autorităţii de management pentru POS Mediu.
(5) În cazul obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (1) şi (2), finanţate parţial de la bugetul de stat, care sunt finalizate sau pentru partea finalizată din obiectivele de investiţie aflate în execuţie, prin excepţie de la prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, sumele primite de la CE aferente instrumentelor structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte se fac venit la bugetul de stat, până la concurenţa valorii finanţate iniţial din acesta, iar diferenţa rămasă se face venit la celelalte bugete din care s-au efectuat cheltuielile pentru finanţarea obiectivului de investiţie, prin intermediul Autorităţii de management pentru POS Mediu.
(6) În cazul obiectivelor de investiţii de la alin. (1), finanţate din bugetul Fondului pentru mediu, care sunt finalizate sau pentru partea finalizată din obiectivele de investiţie aflate în execuţie, prin excepţie de la prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, sumele primite de la CE aferente instrumentelor structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte se fac venit la bugetul Fondului de mediu proporţional cu suma finanţată de Administraţia Fondului pentru Mediu, la finanţarea obiectivului de investiţie, prin intermediul Autorităţii de management pentru POS Mediu.
(7) Din sumele care se cuvin bugetului de stat, cu excepţia celor aferente obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (2), 25% se virează de către ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu, într-un cont distinct de venituri al bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare ale obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (1) care au fost decontate şi vor fi utilizate pentru finanţarea cheltuielilor secţiunii de dezvoltare a acestor bugete, inclusiv pentru asigurarea finanţării proiectului pentru partea rămasă de executat la data aprobării finanţării/decontării prin POS Mediu şi pentru plata corecţiilor financiare aferente componentei rămase de executat. Sumele rămase neutilizate se reflectă în excedentul bugetului local şi vor fi utilizate în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(8) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sumele cuvenite bugetului de stat, potrivit prevederilor alin. (3)–(5), cu excepţia celor prevăzute la alin. (7), se virează într-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat deschis pe numele ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu şi se utilizează exclusiv pentru asigurarea finanţării proiectelor în sectorul de mediu.
(9) În termen de 5 zile lucrătoare de la primire, ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru POS Mediu solicită Ministerului Finanţelor Publice introducerea modificărilor în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului acestuia cu suma prevăzută la alin. (8).
(10) Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu, pe baza documentelor prezentate de acesta, introduce modificările corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului acestuia
(11) Sumele introduse în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, potrivit alin. (10), vor fi prevăzute distinct atât la partea de venituri, cât şi la partea de cheltuieli.
(12) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu virează într-un cont de disponibil deschis pe seama acestuia sumele, determinate ca diferenţă între veniturile bugetare încasate în contul de venituri bugetare prevăzute la alin. (8) şi totalul plăţilor care au fost dispuse de la subdiviziunea de cheltuieli bugetare.
(13) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu va efectua retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate. Până la aceeaşi dată, acesta va solicita Ministerului Finanţelor Publice introducerea modificărilor corespunzătoare în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi structura bugetului acestuia, constând în diminuarea bugetului, respectiv cu sumele transferate în contul de disponibil potrivit prevederilor alin. (12).
(14) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sumele virate în contul prevăzut la alin. (12) se transferă în primele 5 zile lucrătoare ale anului următor de către ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu în contul de venituri ale bugetului de stat urmând procedura de la alin. (8)–(13) şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
(15) În cazul proiectelor aflate în execuţie, beneficiarii au obligaţia determinării stadiului îndeplinirii indicatorilor fizici şi financiari corespunzători POS Mediu la data preluării proiectului, anterior semnării contractului de finanţare.
(16) Pentru partea rămasă de executat din obiectivele de investiţie aflate în execuţie, finanţate prin Programul naţional de dezvoltare locală, în vederea acoperirii restului de finanţat, beneficiarii solicită încetarea contractului de finanţare încheiat în baza actelor normative menţionate la alin. (1).
(17) Pentru partea rămasă de executat din obiectivele de investiţie aflate în execuţie, finanţate prin Administraţia Fondului pentru Mediu, în vederea acoperirii restului de finanţat, beneficiarii modifică, cu acordul prealabil al părţilor, documentele de finanţare în vederea schimbării sursei de finanţare.
(18) Sumele aferente valorii rămase de executat vor fi rambursate beneficiarilor proiectelor în conformitate cu mecanismul financiar aferent programului operaţional, stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare.“