În Monitorul Oficial nr. 375 din 29 mai a.c. a fost publicat Ordinul nr. 819/2015 al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor pentru aprobarea Metodologiei de exercitare a atribuţiilor de control prevăzute la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorităţii competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Exercitarea atribuţiilor de control de către autoritatea competentă pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumită în continuare autoritate competentă, se face prin:
a) Direcţia cu atribuţii de control în silvicultură din structura Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, denumită în continuare DACS;
b) comisariatele de regim silvic şi cinegetic din subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, denumite în continuare CRSC;
c) Garda Naţională de Mediu, denumită în continuare GNM.
Autoritatea competentă îşi exercită atribuţiile de control al operatorilor şi comercianţilor aşa cum sunt definiţi la art. 2 lit. c) şi d) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 995/2010, precum şi asupra organizaţiilor de monitorizare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 şi la art. 2 din Regulamentul delegat (UE) nr. 363/2012 al Comisiei din 23 februarie 2012 privind normele de procedură pentru recunoaşterea şi retragerea recunoaşterii organizaţiilor de monitorizare, prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumit în continuare Regulament delegat, cu respectarea prezentei metodologii.
(1) Controalele efectuate de către DACS şi CRSC se referă la lemnul şi produsele din lemn corespunzătoare următoarelor coduri de clasificare prevăzute în anexa la Regulamentul (UE) nr. 995/2010: 4401, 4403, 4406 şi 4407.
(2) Controalele efectuate de către GNM se referă la lemnul şi produsele din lemn corespunzătoare următoarelor coduri de clasificare prevăzute în anexa la Regulamentul (UE) nr. 995/2010: 4408–4412, 4413 00 00, 4414 00, 4415, 4416 00 00, 4418, 9403 30, 9403 40, 9403 50 00, 9403 60, 9403 90 30 şi 9406 00 20, precum şi pentru celuloză şi hârtie prevăzute la cap. 47 şi 48 din Nomenclatura combinată prevăzută în anexa nr. I la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun, cu excepţia celor pe bază de bambus şi a produselor reciclate, respectiv deşeuri şi resturi.
(3) În cazul operatorilor care pun pentru prima dată pe piaţă lemn şi produse din lemn din ambele categorii de coduri menţionate la alin. (1) şi (2), controalele efectuate se desfăşoară cu respectarea competenţei stabilite conform prevederilor alin. (1) şi (2).
(4) Constatările efectuate de oricare din entităţile prevăzute la art. 1 pentru alte sortimente de lemn şi produse din lemn decât cele din competenţa stabilită conform prevederilor alin. (1) şi (2), în sensul prezentei metodologii, sunt lovite de nulitate.
(5) În vederea exercitării atribuţiilor de control prevăzute la art. 2, DACS, CRSC şi GNM iau măsurile necesare, potrivit domeniului de competenţă prevăzut la alin. (1) şi (2), pentru identificarea tuturor operatorilor şi comercianţilor care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, precum şi a organizaţiilor de monitorizare care îşi desfăşoară activitatea sub jurisdicţia autorităţii competente şi pentru actualizarea în permanenţă a acestor informaţii.
În exercitarea controalelor, autoritatea competentă are obligaţia să respecte şi prevederile:
a)art. 10–13 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
b) prevederile art. 6 şi 7 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind normele detaliate referitoare la sistemul due diligence şi la frecvenţa şi natura controalelor privind organizaţiile de monitorizare prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, denumit în continuare Regulament de punere în aplicare;
c) prevederile art. 9 alin. (2) şi art. 10 alin. (1) lit. a) din Regulamentul delegat, inclusiv cu luarea în considerare a prevederilor art. 5–8 din acesta.
CAPITOLUL II
Controalele la operatori
(1) La operatori, autoritatea competentă verifică respectarea de către aceştia a obligaţiilor prevăzute de art. 4 şi 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, precum şi respectarea obligaţiilor care le revin potrivit Regulamentului de punere în aplicare, inclusiv cu luarea în considerare a normelor enunţate în art. 5–8 din Regulamentul delegat, cu privire atât la lemnul şi produsele din lemn care provin de pe teritoriul naţional, cât şi la cele care sunt importate.
(2) În cazul importurilor, autoritatea competentă verifică şi respectarea statutului lemnului şi al produselor din lemn reglementate de FLEGT şi CITES, conform prevederilor art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(1) Controalele la operatori se desfăşoară în conformitate cu un plan de control, care se elaborează de către fiecare din entităţile prevăzute la art. 1 în baza evaluărilor de risc proprii şi care este revizuit periodic potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(2) Pentru a se asigura eficacitatea controalelor planificate, acestea se efectuează cu notificarea operatorului cu minimum 48 de ore înainte de data controlului.
(3) În situaţia în care există informaţii relevante, inclusiv pe baza unor suspiciuni motivate, sesizări sau reclamaţii ale unor părţi terţe ce indică abateri de la respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010, controalele se vor efectua inopinat.
(4) Desfăşurarea activităţii de control la operatori se realizează conform Listei de verificări pentru controlul operatorilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1.
(5) În controalele efectuate asupra operatorilor, autoritatea competentă verifică existenţa/conformitatea sistemului due diligence implementat de aceştia, corespunzător cu prevederile art. 4, respectiv art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, după cum urmează:
a) măsurile şi procedurile care permit accesul la informaţiile referitoare la aprovizionarea operatorului cu lemnul sau produsele din lemn introduse pe piaţă;
b) procedurile de evaluare a riscului de introducere pe piaţă a lemnului recoltat în mod ilegal/a produselor din lemn derivate din acesta;
c) măsurile şi procedurile de atenuare a riscului în cazul în care acesta se evaluează ca nefiind neglijabil, care pot include solicitarea unor informaţii ori documente suplimentare şi/sau solicitarea de verificare de către părţi terţe.
(6) Obiectivele controalelor efectuate asupra operatorilor sunt:
a) respectarea interdicţiei de a introduce pe piaţă lemn recoltat ilegal sau produse din lemn derivate din acesta, conform prevederilor art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
b) deţinerea de către operatori a unui sistem due diligence în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 şi utilizarea acestuia;
c) conformitatea sistemului due diligence utilizat de operatori, indiferent dacă este un sistem propriu sau unul instituit de o organizaţie de monitorizare, cu elementele specifice prevăzute la art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010;
d) aplicarea sistemului due diligence de către operatori în conformitate cu prevederile specifice din Regulamentul (UE) nr. 995/2010 şi din Regulamentul de punere în aplicare;
e) evaluarea şi revizuirea în mod periodic şi ori de câte ori se impune a sistemului due diligence, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010.
(7) Controalele efectuate în baza planului de control prevăzut la alin. (1) se realizează prin sondaj, regula de eşantionare fiind de minimum 5% din cantităţile corespunzătoare fiecărui sortiment din lemn sau produs din lemn introdus pe piaţă de operator.
(8) Operatorii sunt obligaţi să permită accesul autorităţii competente la informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, să permită examinarea documentaţiilor şi a registrelor aferente, efectuarea de verificări pe teren şi să acorde interviuri în acest sens prin persoane competente, cu păstrarea elementelor de confidenţialitate.
(1) Planul de control menţionat la art. 6 alin. (1) se elaborează cu luarea în considerare a următoarelor aspecte:
a) alertele semnalizate de sistemul Wood Tracking şi SUMAL;
b) ponderea lemnului şi a produselor din lemn introduse pe piaţa internă a Uniunii Europene care provin din ţări sau regiuni subnaţionale considerate cu risc privind recoltările ilegale de lemn;
c) complexitatea lanţului de aprovizionare cu lemn şi produse din lemn;
d) volumul de lemn recoltat şi introdus pe piaţa internă a Uniunii Europene de către operatori;
e) informaţii relevante, inclusiv sesizări sau reclamaţii motivate ale unor părţi terţe, privind respectarea de către operator a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010.
(2) Operatorii care menţin şi evaluează sistemul due diligence instituit de o organizaţie de monitorizare vor fi controlaţi privind respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 cu ocazia controalelor tematice sau a controlului exercitat pentru organizaţia de monitorizare şi atunci când există informaţii relevante ce indică abateri de la prevederile Regulamentului (UE) nr. 995/2010.
(3) Pentru fundamentarea planului de control pentru operatorii care plasează pe piaţă lemn care provine de pe teritoriul naţional, autoritatea competentă identifică zonele de risc privind prevalenta tăierilor ilegale în România, iar hărţile privind zonele de risc se postează pe site-ul acesteia.
(4) Dezvoltarea şi actualizarea hărţilor privind zonele de risc din perspectiva autorităţii competente se realizează cel puţin o dată pe an, cu consultarea factorilor interesaţi relevanţi din sectorul forestier.
(5) Motivarea deciziei de control va fi înregistrată în Registrul de evidenţă a controalelor, conform anexei nr. 2.