În Monitorul Oficial nr. 860 din 26 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1562/2014 al Ministerului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Reglementării aeronautice civile române RACR-ASMET „Asistenţa meteorologică a activităţilor aeronautice civile“, ediţia 4/2008, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.553/2008.
În extras
Reglementarea aeronautică civilă română RACR-ASMET „Asistenţa meteorologică a activităţilor aeronautice civile“, ediţia 4/2008, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.553/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 şi nr. 875 bis din 23 decembrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Partea introductivă, intitulată „Preambul“, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„PREAMBUL
(1) Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Codul aerian civil aprobat prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul aerian civil, prin actele normative interne din domeniu, legislaţia comunitară relevantă, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.
(2) Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta, precum şi cu prevederile convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române.
(3) În conformitate cu prevederile Codului aerian civil şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, asigură direct sau prin delegare de competenţă unor organisme tehnice specializate – instituţii publice sau operatori economici care funcţionează în subordinea ori sub autoritatea Ministerului Transporturilor, elaborarea şi punerea în aplicare a reglementărilor aeronautice corespunzătoare, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice civile şi conexe.
(4) În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română“ ca autoritate naţională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, în calitatea sa de autoritate naţională de supervizare, asigură aplicarea reglementărilor aeronautice naţionale şi supravegherea respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române sau străine, care desfăşoară activităţi aeronautice civile ori proiectează sau execută produse şi servicii pentru aviaţia civilă pe teritoriul României, precum şi aplicarea prevederilor înţelegerilor şi acordurilor aeronautice internaţionale la care statul român este parte.
(5) Prezenta reglementare aeronautică civilă română reprezintă transpunerea în cadrul reglementat naţional a standardelor şi practicilor recomandate prevăzute în anexa 3 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională (denumită în continuare anexa 3 OACI), Servicii meteorologice pentru navigaţia aeriană internaţională, ediţia 18, iulie 2013. Anexa 3 OACI, împreună cu Planul european de navigaţie aeriană (EUR-ANP), reglementează furnizarea serviciilor meteorologice pentru aviaţia civilă internaţională în Europa.
(6) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1.035/2011 al Comisiei din 17 octombrie 2011 de stabilire a cerinţelor comune pentru furnizarea de servicii de navigaţie aeriană şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 482/2008 şi (UE) nr. 691/2010 care stabileşte cerinţe comune pentru furnizarea serviciilor meteorologice aeronautice urmează procedura de amendare conform normelor comunitare, în sensul actualizării dispoziţiilor sale, inclusiv a referirii ce se face la anexa 3 OACI, astfel încât să se asigure coerenţa cu cadrul de reglementare internaţional.
(7) Standardele şi practicile recomandate în anexa 3 OACI se aplică în acele porţiuni de spaţiu aerian aflate sub jurisdicţia unui stat membru semnatar al Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, în care se furnizează servicii meteorologice aeronautice, precum şi în acele spaţii aeriene unde statul acceptă responsabilitatea de a furniza servicii de navigaţie aeriană deasupra mării libere sau în spaţii aeriene de suveranitate nedeterminată.
(8) Orice diferenţe faţă de standardele şi practicile recomandate în anexa 3 OACI sau încetarea acestor diferenţe se notifică OACI în baza art. 38 al Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944. Aceste diferenţe se publică şi prin serviciul de informare aeronautică.
(9) În temeiul dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea Cerului unic european care stabileşte cadrul pentru crearea Cerului european unic, legislaţia Cerului european unic se aplică fără a aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor statelor membre UE stabilite în baza Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944.
(10) Prezenta reglementare, potrivit prevederilor anexei 3 OACI, se aplică în vederea stabilirii în România, precum şi în teritoriile şi spaţiile aeriene de deasupra mării libere care sunt asimilate spaţiului aerian naţional din punctul de vedere al navigaţiei aeriene, după caz, a spaţiilor aeriene în care se furnizează servicii de asistenţă meteorologică a activităţilor aeronautice civile, a serviciilor şi unităţilor acestor servicii necesare în scopul asigurării desfăşurării navigaţiei aeriene în siguranţă, ordonat şi expeditiv.
Regulile şi celelalte prevederi conţinute în prezenta reglementare aeronautică civilă română au fost elaborate cu acordarea consideraţiei cuvenite înţelesului standardelor şi practicilor recomandate adoptate de Consiliul OACI potrivit prevederilor Convenţiei de la Chicago şi care constituie conţinutul anexelor la Convenţie.
(11) În sensul precizărilor de mai sus, se va avea în vedere că în ceea ce priveşte prevederile RACR-ASMET:
– standardele prevăzute în anexa 3 OACI sunt transpuse integral în RACR-ASMET ca reguli, în conformitate cu prevederile OACI;
– acolo unde a fost cazul au fost făcute particularizări, necesare în scopul de a se facilita înţelegerea şi aplicarea corectă (de exemplu, acolo unde standardul OACI prevede o responsabilitate a statului, regula corespunzătoare din RACR-ASMET precizează, în contextul instituţional din aviaţia civilă română, cărei anume funcţii/instituţii – de exemplu, autoritatea de stat, autoritatea delegată, administraţie sau unităţi furnizoare de servicii etc. – îi revine responsabilitatea respectivă);
– apendicele (Appendices) şi suplimentele (Attachements) la anexa 3 vor fi transpuse integral, în procedurile specifice de aplicare a prevederilor RACR-ASMET;
– tabelele şi figurile din anexa 3 OACI vor fi, de asemenea, transpuse fidel în procedurile specifice de aplicare a prevederilor RACR-ASMET, păstrându-se conformitatea textului;
– preambulul la prezenta reglementare preia parţial precizările din preambulul anexei 3 OACI;
– notele din textul original au fost transpuse, parţial sau total, după caz, ca text asociat regulilor, acolo unde s-a apreciat că precizările respective sunt necesare ori utile în aplicarea regulilor;
– elaborarea RACR-ASMET a păstrat, în cea mai mare măsură posibil, aceeaşi numărătoare/identificare a capitolelor, secţiunilor faţă de anexa 3 OACI, cu observaţia că prevederile conţinute în partea a II-a au fost adăugate capitolelor şi paragrafelor corespunzătoare din partea I fără a se realiza diferenţierea dintre acestea. Acest fapt a fost considerat necesar întrucât ambele părţi conţin în egală măsură standarde şi practici recomandate necesar a fi implementate ca reguli pe plan naţional, existând o corespondenţă intrinsecă între acestea.
(12) Conformarea cu regulile şi recomandările prevăzute în RACR-ASMET se realizează prin aplicarea unitară a reglementării împreună cu aplicarea procedurilor şi instrucţiunilor de aeronautică civilă asociate prezentei reglementări. Acestea se elaborează şi se emit atât de autoritatea meteorologică aeronautică, sub formă de documente tip PIAC aplicabile la nivel naţional (potrivit prevederilor RACR-11), cât şi – pe linie internă – de către administraţia meteorologică aeronautică. Orice furnizor de servicii de navigaţie aeriană supus regulilor RACR-ASMET trebuie să urmărească să realizeze cerinţele respective specifice aplicând acele mijloace de conformare prevăzute în manualele procedurale, circularele etc. emise de OACI, dar şi utilizând materialele cu caracter orientativ şi indicaţiile OMM şi EUROCONTROL. Alte mijloace de conformare pot fi permise numai în condiţiile în care furnizorul de servicii de navigaţie aeriană în cauză justifică şi argumentează autorităţii meteorologice aeronautice, fără echivoc, că prin utilizarea acestor alte mijloace de conformare se atinge acelaşi nivel de siguranţă.“