În Monitorul Oficial nr. 384 din 23 mai a.c. a fost publicată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2014 privind unele măsuri pentru completarea reţelei sanitare proprii a Ministerului Transporturilor şi pentru aprobarea unor măsuri financiare.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Legalis 2.0 – Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie.
Afla totul despre cele mai noi module Legalis 2.0: Dreptul UE si CEDO | Drept Public


Text integral

Având în vedere necesitatea organizării şi dezvoltării reţelei sanitare proprii a Ministerului Transporturilor pentru modurile de transport rutier, feroviar, naval şi aerian considerate domenii de importanţă naţională maximă,

luând în considerare necesitatea asigurării accesului personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor la asistenţa medicală şi/sau psihologică,

având în vedere faptul că aceste spitale au apărut ca o necesitate distinctă a activităţii de transport feroviar, datorită specificităţii complexe a acestui domeniu economic şi social (de exemplu, comisiile teritoriale şi comisia centrală de siguranţa circulaţiei, parte componentă majoră a siguranţei cetăţeanului),

având în vedere importanţa dezvoltării ambulatoriilor de specialitate de la nivelul spitalelor din reţeaua sanitară proprie, ca parte integrantă a activităţii specifice de siguranţa transporturilor, în scopul creşterii eficienţei şi rigurozităţii actului medical,

întrucât, potrivit prevederilor art. 14 din Directiva 2004/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind siguranţa căilor ferate comunitare şi de modificare a Directivei 95/18/CE a Consiliului privind acordarea de licenţe întreprinderilor feroviare şi a Directivei 2001/14/CE privind repartizarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare şi certificarea siguranţei, sistemul de management al siguranţei ar trebui să ţină cont de faptul că Directiva 89/391/CE a Consiliului din 12 iunie 1989 privind punerea în aplicare de măsuri pentru promovarea îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor la locul de muncă şi directivele sale individuale relevante sunt în întregime aplicabile protecţiei sănătăţii şi securităţii lucrătorilor ocupaţi în transportul feroviar şi având în vedere faptul că sistemul de management al siguranţei ar trebui să ţină cont şi de Directiva 96/49/CE a Consiliului din 23 iulie 1996 de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind transportul feroviar de mărfuri periculoase,

ţinând seama de solicitările repetate ale personalului cu atribuţii în siguranţa circulaţiei de a se efectua servicii medicale în condiţii optime şi pentru a crea cadrul unui management spitalicesc performant prin completarea atribuţiilor factorilor de decizie şi în coroborare cu sprijinul obligatoriu a fi acordat pentru a fi evitate accidente cu impact major asupra vieţii, integrităţii persoanelor implicate, respectiv angajaţi, precum şi a vieţii şi integrităţii obligatoriu a fi asigurate călătorilor,

având în vedere că lipsirea personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor de posibilitatea efectuării la termen a examinărilor medicale şi psihologice ar duce la un blocaj al activităţii pe toate cele 4 moduri de transport (feroviar, rutier, naval şi aerian) datorită faptului că acest personal cu atribuţii specifice nu are dreptul să îşi desfăşoare activitatea fără avize medicale şi psihologice valabile,

luând în considerare lipsa personalului medical de specialitate şi necesitatea menţinerii unor structuri specifice în subordinea Ministerului Transporturilor şi pentru evitarea punerii în pericol a siguranţei călătorilor şi a bunurilor materiale transportate cu mijloace de transport navale, aeriene, rutiere şi feroviare,

având în vedere faptul că neadoptarea unor măsuri imediate şi a reglementărilor specifice pentru examinarea personalului din transporturi într-o reţea sanitară în subordinea Ministerului Transporturilor poate genera disfuncţionalităţi majore cu efecte negative asupra stării de sănătate a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, precum şi în utilizarea eficientă a resurselor umane şi financiare ale acestora,

deoarece aspectele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se propune adoptarea măsurilor cuprinse în prezenta ordonanţă de urgenţă.

Având în vedere disfuncţionalităţile semnalate, este oportun şi necesar ca pe tot teritoriul ţării să se regăsească distribuite în mod unitar reţele sanitare care să conducă la eliminarea disfunctionalitătilor mai sus menţionate.

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I

(1) Spitalul Clinic Căi Ferate Oradea, Spitalul Clinic Căi Ferate Timişoara, Spitalul Clinic Căi Ferate Constanţa, Spitalul Clinic Căi Ferate Cluj-Napoca, Spitalul Clinic Căi Ferate Craiova, Spitalul Clinic Căi Ferate Iaşi, Spitalul General Căi Ferate Braşov, Spitalul General Căi Ferate Galaţi, Spitalul General Căi Ferate Ploieşti, Spitalul General Căi Ferate Sibiu şi Spitalul General Căi Ferate Drobeta-Turnu Severin trec din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea Ministerului Transporturilor.

(2) Atribuţiile şi competenţele Ministerului Sănătăţii rezultând din calitatea de ordonator principal de credite al unităţilor sanitare prevăzute la alin. (1) se transferă Ministerului Transporturilor.

(3) Sumele alocate în bugetul de stat pe anul 2014 la capitolul 66.01 pentru Ministerul Sănătăţii, aferente unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la alin. (1), se transferă în bugetul Ministerului Transporturilor cu aceeaşi destinaţie, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(4) Ministerul Transporturilor preia patrimoniul unităţilor sanitare prevăzute la alin. (1), stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Până la data semnării protocoalelor de predare-preluare, finanţarea cheltuielilor aferente unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la alin. (1) se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii.

(6) Creditele bugetare deschise şi execuţia bugetară aferentă cheltuielilor prevăzute la alin. (3) se transferă din contabilitatea Ministerului Sănătăţii în contabilitatea Ministerului Transporturilor pe baza protocoalelor de predare-preluare şi a precizărilor aprobate prin ordin comun al miniştrilor transporturilor şi sănătăţii.

(7) Personalul unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la alin. (1) se preia cu păstrarea drepturilor şi obligaţiilor avute la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.

(8) Tehnica de calcul dată în folosinţă cabinetelor de medicină de familie care se află în relaţie contractuală cu casele asigurărilor de sănătate judeţene pentru derularea Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară se preia pe bază de protocol de predare-preluare, în termen de 10 zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă.

(9) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă, la propunerea ordonatorilor principali de credite, modificările corespunzătoare în structura cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în bugetele Ministerului Transporturilor şi Ministerului Sănătăţii pe anul 2014.

Art. II

În anul 2014, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin hotărâre a Guvernului, pot fi alocate sume ordonatorilor principali de credite pentru finanţarea unor cheltuieli din domeniile: cultural, religios şi sportiv, realizate la nivel central sau local, care nu pot fi asigurate din bugetul aprobat.