În Monitorul Oficial nr. 332 din 7 mai a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 344/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi pentru modificarea unor acte normative.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Legalis 2.0 – Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie.
Afla totul despre cele mai noi module Legalis 2.0: Dreptul UE si CEDO | Drept Public


În extras

CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale, funcţii, principii şi atribuţii

Art. 1

(1) Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.

(2) Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice realizează politicile naţionale, corelate cu cele la nivel european şi internaţional, în domeniile muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, îndeplinind rolul de autoritate de stat, strategie şi planificare, reglementare, sinteză, coordonare, monitorizare, inspecţie şi control.

(3) Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice asigură coordonarea aplicării strategiei şi politicilor Guvernului în domeniile muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.

Art. 2

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are sediul în municipiul Bucureşti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 2–4, sectorul 1.

Art. 3

(1) Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice exercită, în condiţiile legii, în domeniile proprii de competenţă, următoarele funcţii:

a) de strategie şi planificare, prin care:

1. elaborează, actualizează şi coordonează aplicarea strategiilor, planurilor şi programelor din domeniile de activitate;

2. elaborează documentele de politică publică în domeniile sale de activitate;

3. asigură elaborarea de cercetări, studii şi prognoze pentru fundamentarea politicilor, strategiilor şi programelor din domeniile sale de activitate;

4. asigură cadrul juridic şi instituţional pentru obţinerea şi colectarea datelor necesare îndeplinirii obligaţiilor de raportare asumate de România la nivel european şi internaţional, în domeniile sale de activitate;

5. asigură cadrul juridic şi instituţional pentru facilitarea şi stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor şi deciziilor ce decurg din domeniile sale de activitate;

b) de reglementare, sinteză şi avizare, prin care:

1. elaborează proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate;

2. avizează proiecte de acte normative elaborate de alte ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale care privesc sfera sa de competenţă;

3. emite acte de reglementare în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale;

c) de reprezentare, prin care reprezintă Guvernul în relaţiile cu instituţiile şi organismele, organizaţiile şi asociaţiile interne, europene şi internaţionale din domeniile sale de activitate, promovând interesul naţional;

d) de autoritate de stat, prin care:

1. asigură implementarea politicilor guvernamentale în domeniile sale de activitate;

2. coordonează, monitorizează şi asigură implementarea unitară a legislaţiei naţionale în domeniile sale de activitate, armonizată cu prevederile şi cerinţele legislaţiei Uniunii Europene, tratatelor, convenţiilor, acordurilor, memorandumurilor şi protocoalelor la care România este parte;

3. coordonează activitatea de raportare către instituţiile europene şi internaţionale în domeniile sale de competenţă;

4. coordonează activitatea de elaborare a politicilor publice în domeniile sale de competenţă;

5. asigură promovarea studiilor de specialitate necesare pentru îmbunătăţirea activităţii în domeniile de competenţă;

6. asigură exercitarea controlului asupra modului de îndeplinire a atribuţiilor prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite, delegate, potrivit legii, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Casei Naţionale de Pensii Publice;

e) de monitorizare, inspecţie şi control, prin care:

1. asigură, prin compartimentele proprii sau instituţiile aflate în subordinea ori sub autoritatea sa, controlul respectării legalităţii în domeniile sale de activitate, constată contravenţiile pentru nerespectarea acesteia, aplică sancţiunile şi, după caz, sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor legale în vigoare;

2. efectuează controlul şi inspecţia activităţilor şi serviciilor din domeniile sale de competenţă;

3. exercită activităţi de audit intern şi control atât la nivelul aparatului propriu, cât şi la nivelul celorlalte entităţi aflate în subordinea sau sub autoritatea sa;

4. asigură controlul utilizării resurselor financiare alocate prin bugetul de stat şi a resurselor din credite interne şi externe;

5. asigură îndrumarea metodologică şi procedurală a activităţii structurilor cu atribuţii vizând implementarea programelor din domeniile sale de activitate;

f) de Organism intermediar pentru implementarea programelor finanţate din Fondul Social European de către unităţile din subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice prevăzute în anexa nr. 2, pct. 1.5;

g) de autoritate de implementare pentru asistenţa financiară acordată de Uniunea Europeană în cadrul programelor PHARE, pentru domeniul său de activitate;

h) de furnizor al ajutorului de stat pentru formare profesională;

i) de administrare, prin care:

1. închiriază bunurile imobile proprietate a statului pe care le are în administrare;

2. închiriază sau primeşte în administrare, în vederea desfăşurării activităţii proprii, bunuri mobile şi imobile proprietate publică ori privată a statului;

3. coordonează activitatea de administrare a patrimoniului unităţilor aflate în subordinea sau sub autoritatea sa;

j) de informare şi conştientizare a publicului în domeniile sale de activitate, prin care:

1. asigură informarea şi consultarea publicului, conform prevederilor legale în vigoare, în promovarea actelor normative şi de reglementare din domeniile sale de activitate, la nivel naţional, european şi internaţional;

2. pune la dispoziţia publicului informaţii generale şi documente de interes public în domeniile sale de activitate;

3. organizează campanii de informare şi conştientizare a publicului în ceea ce priveşte promovarea şi implementarea politicilor, strategiilor şi legislaţiei din domeniile sale de competenţă, în vederea sensibilizării opiniei publice şi facilitării înţelegerii şi respectării acestora.

(2) Activitatea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se bazează pe următoarele principii:

a) principiul respectării demnităţii umane, egalităţii de şanse şi de tratament;

b) principiul coeziunii sociale;

c) principiul respectării dreptului fiecărei persoane la muncă decentă;

d) principiul contribuţiei şi al solidarităţii în promovarea progresului social;

e) principiul compatibilităţii cu legislaţia comunitară;

f) principiul transparenţei activităţii faţă de cetăţeni şi faţă de celelalte instituţii ale statului, ale Uniunii Europene şi faţă de societatea civilă;

g) principiul eficienţei managementului fondurilor publice;

h) principiul întăririi dialogului social la toate nivelurile, în scopul creşterii aportului acestuia la dezvoltarea economică şi socială.