În Monitorul Oficial nr. 315 din 29 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3334/2014 al Ministerului Educaţiei Naţionale privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a evaluărilor naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2013—2014 şi a Calendarului de administrare a acestora.
În extras
I.
Dispoziţii generale
(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea evaluărilor naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2013—2014, denumite în continuare EN-2014, în conformitate cu prevederile art. 74 alin. (2), (3) si (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările si completările ulterioare.
(2) EN -2014 sunt: Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, denumită în continuare EN II, Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, la finalul clasei a IV-a, denumită în continuare EN IV, respectiv Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, denumită în continuare EN VI.
EN-2014 se desfăşoară în conformitate cu calendarul aprobat.
II.
Coordonarea EN-2014
(1) Coordonarea la nivel naţional a proiectării, organizării şi desfăşurării EN-2014, precum şi valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de Ministerul Educaţiei Naţionale, denumit în continuare MEN, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE.
(2) Elaborarea procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNEE, în urma consultării direcţiilor de specialitate din MEN.
Pentru organizarea şi desfăşurarea EN-2014, CNEE îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) elaborează Manualul de proceduri, care cuprinde procedurile pentru asigurarea calităţii evaluărilor, document care orientează administratorul de test asupra modului de administrare a EN-2014 şi care conţine un set de documente standardizate;
b) organizează procesul de selecţie a membrilor grupurilor de lucru, cadre didactice care au responsabilitatea elaborării şi a validării itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru EN-2014, în strictă conformitate cu procedurile asumate;
c) organizează stagii de formare specifice pentru membrii grupurilor de lucru;
d) organizează stagii de formare pentru preşedinţii comisiilor judeţene de organizare şi desfăşurare a EN-2014;
e) elaborează instrumentele de evaluare necesare desfăşurării EN-2014: testele, caietele cadrului didactic, fişele de evaluare;
f) asigură confidenţialitatea instrumentelor de evaluare din momentul efectiv al elaborării acestora până în momentul în care acestea devin publice;
g) elaborează procedura de transmitere a instrumentelor de evaluare şi coordonează simulările organizate în vederea aplicării cu succes a acesteia;
h) asigură transmiterea către inspectoratele şcolare a instrumentelor de evaluare, în vederea administrării EN-2014, şi urmăreşte modul în care se realizează distribuirea în şcoli de către inspectoratele şcolare a instrumentelor de evaluare;
i) propune, împreună cu direcţiile de specialitate din MEN, delegaţi pentru monitorizarea activităţilor prevăzute în cadrul EN-2014;
j) propune modelul documentelor de raportare:
(i) raportul clasei: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în fişele de evaluare, întocmit de către administratorul de test;
(ii) raportul şcolii: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de către Comisia de organizare şi de administrare a EN-2014 din unitatea de învăţământ care şcolarizează elevi în clasele a II-a, a IV-a, respectiv a VI-a, care este transmis inspectoratului şcolar;
(iii) raportul inspectoratului şcolar: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele şcolilor, întocmit de către preşedintele Comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a EN-2014;
k) elaborează raportul final, pe baza rapoartelor primite de la inspectoratele şcolare, şi prezintă factorilor de decizie din cadrul MEN concluziile şi recomandările rezultate;
l) propune MEN strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluărilor pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori şcolari, directori ai unităţilor de învăţământ, cadre didactice, elevi, părinţi/reprezentanţi legali ai elevului, comunităţi locale.
(1) Coordonarea la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a organizării EN-2014, precum şi valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de către inspectoratul şcolar.
(2) La nivelul inspectoratului şcolar, prin decizie a inspectorului şcolar general, se desemnează o Comisie judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a EN-2014.
(3) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a EN-2014 se compune din:
a) preşedinte — inspectorul şcolar general/inspectorul şcolar general adjunct/inspector şcolar;
b) 1—3 secretari — informaticieni/inspectori şcolari/directori de unităţi şcolare;
c) 3—7 membri — inspectori şcolari pentru învăţământul primar şi de la ariile curriculare „Limbă şi comunicare” şi „Matematică şi Ştiinţe ale naturii”, metodişti.
(4) În situaţii bine justificate, numărul de secretari şi de membri ai Comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti poate fi suplimentat, prin decizie a inspectorului şcolar general,
(5) În judeţele în care funcţionează unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, unul dintre membrii Comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a EN-2014 este inspectorul şcolar pentru minorităţi.