În Monitorul Oficial nr. 17 din 10 ianuarie a.c. a fost publicată Hotărârea de Guvern nr. 1086/2013 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activităţii de audit public intern.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Legalis 2.0 – Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie.
Afla totul despre cele mai noi module Legalis 2.0: Dreptul UE și CEDO | Drept Public


În extras:

CAPITOLUL I

Organizarea auditului public intern în România

1.1.

Cadrul general.
Prezentele norme reglementează organizarea şi exercitarea activităţii de audit public intern în entităţile din sectorul public.

1.2.

Structurile de audit public intern din România

1.2.1. Comitetul pentru audit public intern, organism cu caracter consultativ, este constituit din 11 membri, dintre care 10 specialişti din afara Ministerului Finanţelor Publice şi directorul Unităţii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern, denumită în continuare UCAAPI; acesta acţionează în vederea definirii strategiei şi îmbunătăţirii activităţii de audit intern în sectorul public.

1.2.2. UCAAPI, structură distinctă în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, este în directa subordonare a ministrului finanţelor publice, având atribuţii de coordonare, evaluare şi sinteză în domeniul activităţii de audit public intern la nivel naţional, efectuează misiuni de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale şi misiuni de audit public intern la entităţile publice centrale care derulează anual bugete mai mici de 5 milioane lei şi nu au organizat compartiment de audit public intern; conducătorul UCAAPI este numit de ministrul finanţelor publice cu avizul Comitetului pentru audit public intern.

1.2.3. Comitetele de audit public intern sunt organisme cu caracter consultativ, constituite în cadrul instituţiilor publice centrale care derulează anual bugete mai mari de 2 miliarde de lei. Comitetele de audit public intern sunt formate din 5 sau 7 membri, dintre care auditori interni cu experienţă de minimum 5 ani, 2–3 persoane, specialişti cu vechime de minimum 5 ani în domeniul specific de activitate al instituţiei publice sau în domeniile-suport: financiar-contabilitate, resurse umane, juridic, sisteme informatice, 2–3 persoane, şi şeful compartimentului de audit public intern din cadrul instituţiei publice. Comitetele de audit public intern sunt conduse de uri preşedinte şi au ca scop să faciliteze relaţia dintre compartimentele de audit public intern şi conducerea instituţiei publice, pentru îmbunătăţirea activităţii de audit public intern. Comitetele de audit public intern se pot înfiinţa şi la instituţiile publice cu bugete mai mici de 2 miliarde lei, derulate în cursul unui exerciţiu financiar, prin decizia conducătorului entităţii publice.

1.2.4. Compartimentele de audit public intern reprezintă structurile funcţionale de bază în domeniul auditului public intern, sunt organizate în subordinea directă a conducătorului entităţii publice şi exercită efectiv funcţia de audit intern.

1.2.4.1. Noţiunea de „compartiment“ utilizată în Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare (Legea nr. 672/2002), este în sens generic. Structura funcţională de bază în domeniul auditului public intern se stabileşte după parcurgerea următoarelor etape:

a) identificarea tuturor activităţilor desfăşurate atât în cadrul entităţii publice, cât şi în cadrul entităţilor aflate în subordine/în coordonare/sub autoritate, în care aceasta exercită în mod direct misiuni de audit public intern;

b) identificarea riscurilor asociate activităţilor;

c) identificarea formelor de control intern ataşate fiecărei activităţi;

d) stabilirea riscurilor reziduale ca urmare a exercitării formelor de control;

e) stabilirea fondului de timp necesar efectuării misiunilor de audit public intern, prin luarea în considerare a următorilor factori: bugetul alocat entităţii, numărul entităţilor aflate în subordine/în coordonare/sub autoritate, numărul angajaţilor, specificul entităţii publice, complexitatea şi importanţa socială a activităţilor, respectarea periodicităţii în auditare, activităţile cu riscuri mari/medii.

1.2.4.2. După determinarea volumului activităţii de audit public intern şi a numărului de posturi necesare, se stabileşte, prin conexare cu cadrul legal care reglementează organizarea instituţiilor publice, tipul concret al structurii de organizare, respectiv direcţie generală, direcţie, serviciu, birou sau compartiment.

1.3.

Organizarea auditului intern la nivelul entităţilor publice

1.3.1. Compartimentul de audit public intern se organizează în mod obligatoriu la nivelul fiecărei entităţi publice, prin decizia persoanelor responsabile, în conformitate cu prevederile art. 11 din Legea nr. 672/2002. Excepţie fac următoarele:

a) entităţile publice centrale la nivelul cărora se exercită funcţia de ordonator principal de credite şi se gestionează anual un buget de până la 5 milioane lei şi care nu au constituit compartiment de audit public intern. La aceste entităţi publice activitatea de audit intern este realizată de Ministerul Finanţelor Publice, prin UCAAPI, pe bază de protocol. Misiunile de audit public intern planificate la aceste entităţi publice, aprobate în prealabil de conducătorii acestora, sunt incluse în planurile de activitate ale UCAAPI şi sunt realizate în baza normelor metodologice privind exercitarea activităţii de audit public intern specifice elaborate de către aceasta;

b) instituţiile publice mici, care nu sunt subordonate altor entităţi publice, aşa cum sunt definite la art. 2 lit. s) din Legea nr. 672/2002. La aceste entităţi publice auditul intern este efectuat de către compartimentele de audit public intern ale Ministerului Finanţelor Publice;

c) entităţile publice aflate în subordinea/în coordonarea/sub autoritatea altei entităţi publice pentru care conducerea de la nivelul organului ierarhic superior nu şi-a dat acordul pentru înfiinţarea compartimentului de audit public intern. La aceste entităţi publice activitatea de audit public intern este efectuată de către compartimentul de audit public intern de la nivelul organului ierarhic superior, în conformitate cu art. 11 lit. f) din Legea nr. 672/2002;

d) entităţile publice locale care cooperează pentru asigurarea funcţiei de audit intern. La aceste entităţi publice auditul intern este efectuat de către compartimentul de audit public intern constituit la nivelul entităţii publice/structurii asociative organizatoare.

1.3.2. Entităţile publice care derulează anual bugete în echivalent lei mai mari de 100.000 euro îşi asigură activitatea de audit public intern prin una dintre modalităţile prevăzute de Legea nr. 672/2002.

1.3.3. Entităţile publice care au organizate compartimente de audit public intern şi devin instituţii publice mici, care nu sunt subordonate altor entităţi, înştiinţează compartimentele de audit public intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice de noul statut, în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 2 lit. s) din Legea nr. 672/2002.

1.3.4. Urmărirea îndeplinirii condiţiilor de încadrare în instituţia publică mică este în responsabilitatea conducătorului instituţiei în cauză, care înştiinţează compartimentele de audit public intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, cu privire la statutul său.