În Monitorul Oficial nr. 2 din 6 ianuarie 2014 a fost publicată Hotătârea de Guvern nr. 1080/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de calcul şi de colectare, precum şi termenele de plată aferente tarifului de îmbunătăţiri funciare.
În extras
(1) Prezentele norme metodologice reglementează modul de calcul, de colectare şi modalitatea de compensare, precum şi termenele de plată aferente tarifului de îmbunătăţiri funciare, denumit în continuare tarif IF.
(2) Tariful IF reprezintă contravaloarea unui serviciu public prestat de către Agenţia Naţională de îmbunătăţiri Funciare, denumită în continuare Agenţie, unui beneficiar al lucrărilor de îmbunătăţiri funciare şi este supus regimului juridic de drept public.
(3) Agenţia, prin filialele sale sau prin unităţile de administrare ale acestora, pentru amenajările de îmbunătăţiri funciare existente, întocmeşte/reactualizează situaţia suprafeţelor şi a beneficiarilor amplasaţi în zona de influenţă directă şi indirectă a efectului lucrărilor de îmbunătăţiri funciare.
(4) Suprafaţa rezultată conform alin. (3), pe măsura determinării acesteia, va fi luată în considerare la calculul cuantumului tarifului IF.
(5) Organizaţiile de îmbunătăţiri funciare şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare, cu acordul scris al Agenţiei, pot executa lucrări de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii de îmbunătăţiri funciare pe care o au în folosinţă.
(1) În calculul tarifului IF sunt incluse următoarele cheltuieli:
a) capitolul I – Cheltuieli pentru exploatarea infrastructurii din fiecare amenajare de îmbunătăţiri funciare pentru fiecare componentă/categorie de lucrări de desecare cu evacuarea apei prin pompare şi desecare cu evacuarea apei gravitaţional şi cheltuieli pentru întreţinerea şi repararea infrastructurii din fiecare amenajare de îmbunătăţiri funciare pentru fiecare componentă/categorie de lucrări de desecare cu evacuarea apei prin pompare, desecare cu evacuarea apei gravitaţional şi combaterea eroziunii solului, după caz;
b) capitolul II – Cheltuieli pentru administrarea amenajărilor de irigaţii şi pentru realizarea protecţiei infrastructurii din fiecare amenajare de îmbunătăţiri funciare pentru fiecare componentă/categorie de lucrări de irigaţii, desecare cu evacuarea apei prin pompare, desecare cu evacuarea apei gravitaţional şi combaterea eroziunii solului, după caz;
c) capitolul III – Cheltuieli pentru asigurarea pazei infrastructurii din fiecare amenajare de îmbunătăţiri funciare pentru fiecare componentă/categorie de lucrări de irigaţii, desecare cu evacuarea apei prin pompare, desecare cu evacuarea apei gravitaţional şi combaterea eroziunii solului, după caz.
(2) Cuantumul tarifului IF se calculează distinct, pentru suprafeţele amenajărilor de îmbunătăţiri funciare prevăzute la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activităţii de îmbunătăţiri funciare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 199/2012, cu completările ulterioare, ca raport între suma cheltuielilor totale prevăzute la alin. (1) pentru fiecare componentă/categorie de lucrări prevăzută la art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 199/2012, cu completările ulterioare, şi suma suprafeţelor totale ale fiecărei componente/categorii de lucrări.
Calculul cheltuielilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) se face prin parcurgerea următoarelor etape:
a) se determină volumul de apă necesar a fi evacuat ca medie a volumelor de apă evacuate în ultimii 5 ani pentru fiecare staţie de pompare;
b) se determină necesarul de energie electrică pentru pomparea volumelor de apă stabilite la lit. a);
c) se determină volumele anuale de lucrări pentru exploatarea, întreţinerea şi repararea infrastructurii de îmbunătăţiri funciare;
d) se determină cheltuielile totale pentru fiecare amenajare de îmbunătăţiri funciare şi fiecare componentă/categorie de lucrări.
Calculul cheltuielilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) se face prin parcurgerea următoarelor etape:
a) se întocmeşte lista bunurilor din infrastructura de îmbunătăţiri funciare pentru care sunt necesare măsuri de protecţie;
b) pentru fiecare din bunurile prevăzute la lit. a) se determină volumele de lucrări şi cuantumul cheltuielilor pentru operaţiunile prevăzute la capitolul II punctele 1 ÷ 6 din anexele nr. 2.1, 2.2, 2.3 şi 2.4;
c) se determină cheltuiala totală pentru fiecare amenajare şi fiecare componentă/categorie de lucrări.