În Monitorul Oficial nr. 284 din 21 mai 2013 a fost publicat Ordinul nr. 3547/2013 al ministrului Educaţiei Naţionale privind aprobarea Metodologiei pentru monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic la 6 luni, respectiv la 12 luni de la absolvire.
În cadrul Metodologiei pentru monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic la 6 luni, respectiv la 12 luni de la absolvire se arată:
1.Grup-ţintă
Absolvenţii de învăţământ profesional şi tehnic (liceu tehnologic, învăţământ profesional, învăţământ postliceal), la 6 luni, respectiv la 12 luni de la absolvirea şcolii.
2.Obiective
Determinarea gradului de inserţie socioprofesională a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic, precum şi a caracteristicilor procesului de tranziţie de la şcoala la muncă. De asemenea, se investighează rata de tranziţie a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic la următorul nivel de educaţie, precum şi determinanţii acestor rate.
3.Beneficiari
Beneficiarii direcţi ai rezultatelor monitorizării inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic sunt:
1. Ministerul Educaţiei Naţionale, interesat în măsurarea unor indicatori de rezultat relevanţi pentru evaluarea finalităţilor sistemului de învăţământ în scopul îmbunătăţirii strategiilor şi politicilor din educaţie şi formare profesională;
2. inspectoratele şcolare şi unităţile şcolare, care pot utiliza rezultatele monitorizării în scopul adaptării planurilor de şcolarizare şi îmbunătăţirii calităţii ofertei educaţionale;
3. centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE), respectiv Centrul Municipiului Bucureşti pentru Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE), care pot utiliza rezultatele monitorizării inserţiei socioprofesionale în activităţile de consiliere şi orientare profesională a elevilor în sprijinul unei decizii informate privind alegerea viitoarei cariere profesionale şi a traseului de educaţie şi formare profesională;
4. structurile de parteneriat social pentru învăţământ (comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesională şi consorţiile regionale), care pot utiliza rezultatele monitorizării în activitatea lor de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională la nivel regional şi judeţean;
5. autorităţile locale, judeţene şi regionale, care pot utiliza rezultatele monitorizării în dezvoltarea şi implementarea politicilor publice bazate pe evidenţe ce vizează educaţia şi formarea profesională (pentru fundamentarea alocării şi utilizării eficiente a resurselor alocate acestui sector).
Beneficiarii finali ai rezultatelor monitorizării inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic sunt elevii şi părinţii acestora, care vor putea extrage informaţii relevante privind şansele de inserţie socioprofesională la finalizarea studiilor, în sprijinul deciziilor privind alegerea viitoarei cariere profesionale şi a traseului de educaţie şi formare profesională.
Rezultatele monitorizării inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic vor fi făcute publice pentru beneficiarii finali.
4.Metodă şi instrumente pentru monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic
Monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic are drept rezultat un studiu ce conţine un raport privind derularea anchetei şi un raport de analiză a inserţiei socioprofesionale pentru fiecare categorie de absolvenţi investigată, respectiv:
1. raport privind derularea anchetei;
2. raport de analiză a inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de liceu tehnologic;
3. raport de analiză a inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional;
4. raport de analiză a inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ postliceal.
Realizatori ai studiului privind monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic pot fi universităţi, inspectorate şcolare, CJRAE, respectiv CMBRAE.
Studiul privind monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic se realizează printr-un proces care are două subcomponente.
Subcomponenta 1. Constituirea informaţiilor privind absolvenţii de învăţământ profesional şi tehnic
Această subcomponentă este obligatorie pentru fiecare inspectorat şcolar. Informaţiile vor fi integrate în baza de date a inspectoratelor şcolare, iar rezultatele obţinute vor fi utilizate şi în raportul privind starea învăţământului realizat la nivelul fiecărui inspectorat şcolar, rezultate preluate şi de către Ministerul Educaţiei Naţionale.
Subcomponenta 1 constă în constituirea informaţiilor privind absolvenţii de învăţământ profesional şi tehnic pentru cunoaşterea structurii acestora pe profiluri, domenii, calificări, medii de rezidenţă şi a datelor de identificare a acestora.
Această subcomponentă este realizată de către inspectoratele şcolare. În acest scop, inspectoratele şcolare utilizează baza de date existentă sau creează o bază de date adecvată scopului aplicării prezentei metodologii. Subcomponenta 1 se realizează în fiecare an şcolar, în mod obligatoriu, până la data de 15 octombrie pentru toţi absolvenţii de învăţământ profesional şi tehnic din anul şcolar anterior (vezi anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezenta metodologie).
Informaţiile se vor stoca pe suport hârtie şi electronic şi sunt structurate în două tipuri de machete:
1. tabele centralizatoare cu informaţii privind numărul absolvenţilor pe profiluri, calificări şi medii de rezidenţă (vezi anexele nr. 1 şi 2);
2. lista absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic, cu precizarea următoarelor informaţii: numele şi prenumele absolventului, codul numeric personal, unitatea de învăţământ la care a absolvit liceul tehnologic/învăţământul profesional/învăţământul postliceal, profilul, domeniul de formare profesională, calificarea profesională în care s-a pregătit, mediul de rezidenţă a absolventului, adresa de domiciliu şi alte date de contact (telefon, e-mail).
Validarea conţinutului machetelor se va realiza prin verificarea conţinutului informaţiilor şi prin compararea cu evidenţele inspectoratului şcolar privind structura absolvenţilor din promoţia respectivă. De asemenea, se va acorda o atenţie deosebită verificării acurateţei completării adreselor de domiciliu ale absolvenţilor şi a datelor de contact ale acestora.
O primă analiză a informaţiilor din baza de date este menită să informeze decidenţii de politică educaţională cu privire la structura pe profiluri, domenii de formare, calificări şi medii de rezidenţă a absolvenţilor.
Extrasele din baza de date privind absolvenţii sunt necesare pentru derularea subcomponentei 2 – ancheta de teren.
Subcomponenta 2. Ancheta de teren pe bază de chestionar în rândul absolvenţilor
Subcomponenta 2 constă în realizarea anchetei de teren pe bază de chestionar în rândul absolvenţilor, urmată de elaborarea raportului privind derularea anchetei şi a rapoartelor de analiză a inserţiei socioprofesionale pentru fiecare categorie de absolvenţi investigată.
Ancheta de teren poate fi realizată de către universităţi, inspectorate şcolare, CJRAE, respectiv CMBRAE, sau operatori economici/instituţii/organizaţii cu experienţă relevantă în realizarea anchetelor de teren. În cazul în care subcomponentă 2 este realizată de către un operator economic/o instituţie/o organizaţie – alte entităţi decât inspectoratul şcolar sau CJRAE/CMBRAE – aceasta se va realiza pe baza unui contract sau a unui acord de colaborare. În toate cazurile este necesar ca operatorii de teren să aibă experienţă relevantă în realizarea anchetelor. Indiferent care este realizatorul anchetei de teren, acesta va aplica prezenta metodologie.
Realizatorul anchetei de teren elaborează un raport privind derularea anchetei.
Rapoartele de analiză a inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor pot fi realizate de către realizatorul anchetei de teren sau de către realizatorul studiului privind monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic.
Realizatorul anchetei de teren va furniza realizatorului studiului privind monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic raportul/rapoartele elaborat/elaborate în urma investigaţiei de teren, însoţit/însoţite de toate instrumentele utilizate în acest scop, inclusiv bazele de date.
Instrumentele utilizate în cadrul anchetei de teren sunt:
1. machete cu informaţii privitoare la absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic, extrase din baza de date a inspectoratelor şcolare1, conform anexelor nr. 1 şi 2;
2. model de chestionar pentru investigarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor (vezi anexele nr. 3,4 şi 5, care fac parte integrantă din prezenta metodologie, pentru fiecare categorie de absolvenţi investigată);
3. chestionare completate pentru toţi absolvenţii promoţiei investigate;
4. bază de date privind prelucrarea răspunsurilor la chestionare.
Ancheta de teren vizează toţi absolvenţii din promoţia investigată la 6 luni, respectiv la 12 luni de la absolvirea nivelului respectiv de învăţământ profesional şi tehnic. Ancheta de teren se realizează în perioadele:
– ianuarie–februarie, pentru investigarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor la 6 luni de la absolvirea şcolii;
– august–octombrie, pentru investigarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor la 12 luni de la absolvirea şcolii.
Toate/Toţi instituţiile/operatorii economici/organizaţiile implicate în monitorizarea inserţiei socioprofesionale a absolvenţilor, înainte de efectuarea oricărei colectări sau prelucrări a datelor cu caracter personal, vor face toate demersurile necesare în vederea funcţionării ca operator de date personale, în deplină concordanţă cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare. Orice colectare şi prelucrare a datelor cu caracter personal se va face numai cu consimţământul persoanelor vizate exprimat în condiţiile cerute de Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare.