In sedinta de joi, 14 aprilie, Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii si-a insusit Raportul elaborat de Inspectia Judiciara in urma controlului efectuat la Curtea de Apel Bucuresti si instantele din circumscriptia acesteia.
Controlul a fost efectuat in perioada 20 septembrie – 05 noiembrie 2010, de o echipa formata din 14 inspectori judecatori, iar raportul voluminos (peste 3000 de file) reflecta in detaliu toate aspectele ce au facut obiectul verificarilor, precum si concluziile si propunerile Inspectiei Judiciare.
Acesta a vizat verificarea modului de valorificare a resurselor umane si materiale, analiza indicatorilor statistici, comportamentul si comunicarea conducerii instantei cu judecatorii, personalul contractual, procurorii, justitiabilii si ceilalti participanti la actul de justitie si alte institutii, respectarea principiului distribuirii aleatorii a cauzelor si a continuitatii completului de judecata, organizarea si functionarea compartimentelor auxiliare, solutionarea cauzelor in termene rezonabile si activitatea desfasurata de prim-grefierul/grefierul sef al instantei.
Astfel, cu ocazia acestui control au fost constatate disfunctionalitati minore in activitatea unor judecatori cu functii de conducere privind repartizarea aleatorie, unificarea practicii judiciare, degrevarea unor judecatori de activitatea de judecata, cu consecinta supraincarcarii cu sarcini a celorlalti judecatori din cadrul instantei, precum si deficiente in modul de inregistrare in registrele specifice evidentelor in materie penala.
In ceea ce priveste gestionarea resurselor umane, s-a concluzionat in raport ca aceasta va trebui analizata cu maxima obiectivitate, intrucat, in lipsa unor masuri energice de completare a schemei de personal, se va produce o incapacitate a instantei de a face fata cerintelor impuse de intrarea in vigoare a noilor coduri si, in acest context, vulnerabilitatea maxima fiind identificata la nivelul Tribunalului Bucuresti.
S-a constat, in general, o buna gestionare a resurselor materiale iar in ceea ce priveste sediile, majoritatea sunt insuficiente ca spatiu si inadecvate total sau partial necesitatilor institutionale.
In ceea ce priveste repartizarea aleatorie a cauzelor, au fost constatate, pe de o parte, deficiente cu caracter tehnic iar, pe de alta parte, nerespectarea in unele cazuri a procedurii de utilizare a sistemului ECRIS, cu consecinte negative asupra obiectivitatii constituirii completelor de judecata.
Desi raportul constata anumite deficiente, s-a apreciat ca natura si gravitatea lor se incadreaza in limite tolerabile si acceptabile, tinand cont de dimensiunea, volumul de activitate si cazuistica aflata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti si al instantelor arondate.
Mai mult, o parte dintre acestea au fost remediate pe parcursul efectuarii controlului, iar pentru altele, Inspectia Judiciara a propus masuri in vederea eliminarii acestor deficiente, astfel incat eficienta activitatii sa cunoasca o ameliorare semnificativa in perioada urmatoare.
Este remarcabil efortul managementului si personalului acestor instante de a acoperi toate domeniile de activitate cu deplina responsabilitate si implicare, de a cauta si gasi solutii care sa asigure functionarea corespunzatoare a tuturor compartimentelor, intr-o corecta reprezentare a cadrului legal si de reglementare.
Inspectorii judiciarii au remarcat transparenta decizionala, impartialitatea precum si buna organizare a muncii in activitatea manageriala a majoritatii conducatorilor de instanta verificati. De asemenea, s-a constat preocuparea managerilor de instanta de a asigura ocuparea functiilor prin numire, precum si implicarea colegiilor de conducere in solutionarea problemelor esentiale ivite in organizarea instantelor.
S-a remarcat, de asemenea, exigenta profesionala si obiectivele comune concentrate pe functionarea coerenta atat din perspectiva organizationala cat si institutionala.
Documentul subliniaza faptul ca, in raport cu valoarea personalului care isi desfasoara activitatea in cadrul Curtii de Apel Bucuresti si instantelor din raza de competenta a acesteia exista toate premisele ca aportul calitativ si de eficienta sa cunoasca o continua crestere in optimizarea actului de justitie, in conformitate cu exigentele impuse de continuarea proceselor de reforma.
Sursa: CSM