Marile case de productie sunt fortate sa-si regandeasca modelul afacerilor, dupa declinul de 31% al vanzarilor totale in perioada 2004-2010.
Descarcarea melodiilor in format digital a ramas si in 2010 sursa dominanta a veniturilor digitale, desi sunt si analisti care sunt de parere ca descarcarea de muzica semnaleaza moartea albumelor in format fizic. Potrivit IFPI, consumatorii din intreaga lume folosesc media digital, utilizand noi dispozitive si atragand astfel „revolutionarea” muzicii digitale. Ca raspuns la noile cerinte ale acestora, casele de discuri si-au reinventat afacerile inovand modele axate pe digital. Noile generatii de smartphone-uri si aplicatii au facut posibila dezvoltarea mai multor servicii disponibile pe mai multe dispozitive, fapt ce a impulsionat cresterea popularitatii descarcarii de muzica.
Totusi, amploarea fenomenului pirateriei digitale de muzica a contribuit substantial la eroziunea dramatica a veniturilor industriei in ultimii ani, noteaza IFPI, mentionand ca Brazilia si Spania sunt in topul tarilor cu cel mai mare numar de utilizatorii de internet activi, respectiv 45% si 44%, ce acceseaza servicii neautorizate, respectiv piratate. Vanzarile de muzica din Spania au scazut cu aproximativ 55% intre 2005-2010, o rata de declin peste media globala, doar anul trecut inregistrand -22%. In prezent, guvernul spaniol incearca sa ia masuri pentru combaterea extinderii pirateriei. Franta a promulgat inca de anul trecut o lege antipiraterie, iar cei care o incalca in mod repetat risca amenzi sau supendarea internetului pentru cel putin un an. Piata franceza de muzica a scazut cu 2,7% in 2009, in primele 10 luni din 2010 incasarile din muzica franceza punctand un declin de doar 2%, reflectand o crestere a veniturilor digitale de 14% si o scadere de 5% a vanzarilor pe suport fizic. Pentru a veni in sprijinul industriei muzicale franceze, a fost introdus un proiect condus de guvernul francez numit „Carte Musique”, ce le ofera persoanelor cu varste cuprinse intre 12 si 25 de ani oportunitatea de a achizitiona in schimbul unui card de 25 de euro melodii in valoare de 50 de euro, muzica disponibila pe o serie de servicii digitale.
Sursa: Financiarul