Eruptia vulcanului islandez se incadreaza din punct de vedere legal in categoria imprejurarilor caracterizate de conceptul de “forta majora”, aceasta fiind interpretarea oficiala oferita si de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, explica Dan Cristea, avocat colaborator la Tuca Zbarcea & Asociatii. El iti ofera mai departe cateva clarificari cu privire la drepturile tale ca pasager prins intr-o astfel de situatie.
Mai intai de toate ar trebui sa pornim de la o explicatie simpla a fortei majore. Aceasta este considerata a fi o cauza externa, cu un caracter exceptional, imprevizibila si inevitabila in mod absolut.
Apoi, fiind pasager al unui zbor anulat sau efectuat cu intarziere in acest caz de forta majora nu ai dreptul la compensatii financiare, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 261/2004 adica nu vei primi bani de la compania aeriana ca si compensare a unui prejudiciu adus tie sau afacerii tale.
Totusi, ai cateva drepturi: dreptul de a beneficia fie de rambursarea biletului de avion, fie de redirectionarea in conditii de transport comparabile.
Apoi, compania aeriana are asa-numita obligatie legala de deservire adica sa iti ofere gratuit mese si bauturi racoritoare, cazare hoteliera, precum si transport intre aeroport si locul cazarii.
Daca te intrebi ce se intampla cu salariul tau pe perioada cat lipsiti de la serviciu, de principiu, Codul muncii prevede ca orice contract individual de munca se suspenda de drept pe perioada existentei unui caz de forta majora.
Aplicarea directa a acestei prevederi duce la concluzia ca, in intervalul absentei angajatului de la locul de munca din pricina imposibilitatii obiective si integrale de deplasare, atat obligatia acestuia de a presta munca, cat si cea a angajatorului de a o remunera sunt suspendate.
Acumularea de cheltuieli de catre angajatul blocat in delegatie (cazare, transport, indemnizatie de delegare) urmeaza, de principiu, sa fie suportata angajatorului.
Sursa: www.incont.ro