În Monitorul Oficial nr. 229 din 14 martie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 314/2018 pentru aprobarea Metodologiei de control ex-post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări și a contractelor de concesiune de servicii.
Aplicare:
[…]
Art. 2.
La data publicării prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 1.140/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 936 din 17 decembrie 2015.
[…]
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
Prezenta metodologie are ca obiect reglementarea activității de control ex-post realizată de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice privind modul de atribuire a contractelor/ acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări și a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 2.
În sensul prezentei metodologii, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) agent constatator – persoana din cadrul Direcției Control ex-post, împuternicită prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice pentru a desfășura controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări și a contractelor de concesiune de servicii, inclusiv constatarea faptelor prin care se încalcă prevederile legale în domeniu și aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute de legislația aplicabilă domeniului achizițiilor publice/achizițiilor publice verzi/sectoriale/ concesiunilor de lucrări și concesiunilor de servicii;
b) A.N.A.P. – Agenția Națională pentru Achiziții Publice;
c) A.N.I. -Agenția Națională de Integritate;
d) autoritate contractantă – oricare dintre următoarele:
– autoritatea contractantă, astfel cum este definită în legislația privind achizițiile publice;
– entitatea contractantă, astfel cum este definită în legislația privind achizițiile sectoriale;
– entitatea contractantă, astfel cum este definită în legislația privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii;
e) beneficiar – entitate juridică care are obligația de a aplica legislația din domeniul achizițiilor publice, în temeiul prevederilor art. 6 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare;
f) control ex-post – activitate derulată de Direcția Control ex- post din cadrul A.N.A.P., privind modul în care au fost atribuite contractele/acordurile-cadru de achiziție publică, contractele/ acordurile-cadru sectoriale, contractele de concesiune de lucrări și contractele de concesiune de servicii de către autoritățile contractante/beneficiari, ca urmare a sesizărilor/solicitărilor persoanelor fizice/juridice;
g) control ex-post din oficiu:
– activitate derulată de Direcția Control ex-post din cadrul A.N.A.P., privind modul în care au fost atribuite contractele/ acordurile-cadru de achiziție publică, contractele/acordurile-cadru sectoriale finanțate din fonduri europene, altele decât cele ce au făcut obiectul controlului ex-ante al aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări și a contractelor de concesiune de servicii;
– acțiune tematică introdusă în planul de control ex-post ca urmare a solicitării altor structuri din cadrul A.N.A.P. în vederea îndeplinirii atribuțiilor acestora/aplicării art. 10 alin. (6) lit. g) din prezenta metodologie/dispoziției președintelui A.N.A.P. în urma semnalelor sau identificate în mass-media, precum și alte surse de informare;
h) C.N.S.C. – Consiliul Național de Soluționarea Contestațiilor;
i) D.L.A.F. – Departamentul de Luptă Antifraudă;
j) echipă de control – echipa formată din doi sau mai mulți agenți constatatori care efectuează o procedură de control ex- post în baza planului de control aprobat de președintele ANAP.;
k) echipă de control mixtă – echipa de control care cuprinde și alte persoane din cadrul unor instituții/autorități publice cu care A.N.A.P. are încheiate protocoale de colaborare/acorduri în domeniul achizițiilor publice, gestionării fondurilor europene, concurenței și al controlului;
l) nota de control – documentul întocmit de echipa de control ca urmare a efectuării controlului ex-post, în cazul în care verificările au vizat aspecte punctuale sesizate sau în cazul în care procedura de atribuire nu a fost finalizată prin atribuirea contractului/acordului-cadru de achiziție publică, contractului/ acordului-cadru sectorial, contractului de concesiune de lucrări și a contractului de concesiune de servicii;
m) petiționar – persoana fizică/juridică ce a transmis o sesizare/solicitare;
n) plan de control – documentul de planificare a controalelor ex-post pentru o perioadă egală cu cel puțin o lună calendaristică, ce va cuprinde denumirea petentului/inițiatorului, autorității contractante/beneficiarului verificată/verificat, echipa de control și obiectul controlului ex-post;
o) raport de control – actul unilateral întocmit de echipa de control ca urmare a efectuării activității de control ex-post al modului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru finanțate din fonduri europene sau când verificările au vizat întreaga procedură de atribuire;
p) proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor – actul administrativ supus controlului judecătoresc care se întocmește de către agenții constatatori atunci când se constată fapte care constituie contravenții potrivit legislației în materia achizițiilor publice;
q) S.E.A.P. – Sistemul Electronic de Achiziții Publice;
r) zile – zilele calendaristice, în afara cazului în care se menționează că sunt zile lucrătoare.
Art. 3.
(1) În exercitarea funcției de control ex-post a achizițiilor publice, A.N.A.P., prin Direcția Control ex-post, desfășoară următoarele activități:
a) analiza și verificarea conformității derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrări și a contractelor de concesiune de servicii cu legislația în materie;
b) verificarea punctuală a aspectelor sesizate în materia achizițiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrări și concesiunilor de servicii/achizițiilor publice verzi;
c) verificarea modului de ducere la îndeplinire a deciziilor C.N.S.C, în cazul în care obiectul sesizării îl constituie acest aspect, cu excepția cazului în care acest aspect a făcut obiectul verificărilor ex-ante;
d) constatarea faptelor prin care se încalcă sau se eludează prevederile legale în domeniul achizițiilor publice/sectoriale/ concesiunilor de lucrări și concesiunilor de servicii/achizițiilor publice verzi;
e) sancționarea faptelor săvârșite cu încălcarea prevederilor legale în materia achizițiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrări și concesiunilor de servicii/achizițiilor publice verzi, în măsura în care acestea constituie contravenții potrivit legislației în vigoare;
f) întocmirea raportului/notei de control.
(2) Obiect al controlului ex-post îl constituie numai acele proceduri de achiziții publice/sectoriale/concesiuni de lucrări și concesiuni de servicii care sunt finalizate prin încheierea unui contract/acord-cadru de achiziție publică, contract/acord-cadru sectorial, contract de concesiune de lucrări sau contract de concesiune de servicii.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2) obiectul controlului ex-post îl constituie verificarea:
– respectării prevederilor art. 145 și 146 din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 151 și 152 din Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare, și art. 93 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 867/2016;
– modului de ducere la îndeplinire a deciziilor C.N.S.C., în condițiile art. 3 alin. (1) lit. c).
(4) În situația în care procedura de achiziție publică/ sectorială/concesiune de lucrări sau concesiune de servicii a fost anulată ca urmare a deciziei autorității contractante/ beneficiarului, obiectul supravegherii controlului ex-post îl va constitui numai verificarea legalității acestei decizii.
(5) În cazul achiziției directe obiectul controlului îl constituie verificarea respectării art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 16 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Nu face obiectul activității de control ex-post analiza:
a) necesității și oportunității unei achiziții publice/sectoriale/ concesiuni de lucrări sau
b) conformității propunerii tehnice cu specificațiile tehnice ale caietului de sarcini;
c) prețurilor practicate de către operatorii economici ofertanți;
d) aspectelor tehnice și/sau economice cuprinse în rapoartele experților/specialiștilor cooptați în comisiile de evaluare;
e) aspectelor analizate în cadrul controalelor ex-ante;
f) calculării ori stabilirii eventualelor prejudicii.
Art. 4.
(1) A.N.A.P. îndeplinește activitățile prevăzute la art. (3) alin. (1) din prezenta metodologie prin verificarea planificată pe baza planului de control, întocmit ca urmare a:
a) sesizării/solicitării primite de la organele de cercetare penală/instanțe de judecată;
b) sesizărilor primite de la autoritățile de management/ organisme de implementare/alte instituții implicate în procesul de gestionare și verificare a programelor finanțate prin fonduri europene sau în baza protocoalelor cu acestea;
c) protocoalelor cu alte instituții cu rol de verificare și control, în limitele prevederilor protocoalelor respective;
d) sesizărilor primite de la instituții ale statului cu competențe de verificare/control;
e) sesizărilor din oficiu prin selectarea unui eșantion din procedurile de atribuire care nu au făcut obiectul unei verificări ex-ante, proceduri de atribuire aferente contractelor finanțate din fonduri europene;
f) acțiunilor tematice;
g) sesizărilor primite de la instituții publice/entități cu atribuții pe zona achizițiilor publice;
h) sesizărilor care vizează neîndeplinirea de către autoritatea contractantă/beneficiar a măsurilor dispuse prin deciziile C.N.S.C.;
i) sesizărilor primite de la persoane fizice/juridice în baza Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare.
(2) Sesizările primite conform alin. (1) lit. d), h) și i) vor fi analizate, mai înainte de includerea lor în planul de control, din punctul de vedere al:
a) încadrării în prevederile art. 25 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, art. 27 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare, art. 25 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 867/2016;
b) competențelor A.N.A.P.
(3) Analiza constă în verificări preliminare, urmărindu-se încadrarea în termenul de prescripție, dar fără a se limita la acestea, prin:
– verificarea existenței/inexistenței controlului ex-ante pentru procedura/procedurile ce face/fac obiectul sesizării;
– consultarea datelor existente în S.E.A.P.;
– solicitarea de informații suplimentare de la persoana/ instituția care a sesizat sau de la autoritatea contractantă/ beneficiar a cărei/a cărui procedură de atribuire a contractului/ acorduiui-cadru este solicitată a fi supusă procedurii de control ex-post;
– consultarea bibliotecii de spețe a A.N.A.P. sau solicitarea unui punct de vedere Direcției de reglementare și armonizare legislativă, după caz;
– consultarea bazei de date a Direcției Control ex-post, în vederea analizării istoricului controalelor ex-post efectuate la respectiva autoritate contractantă/beneficiar.
(4) După finalizarea verificărilor preliminare se întocmește o notă internă privind propunerea de includere/neincludere în planul de control ex-post. Propunerea este supusă aprobării președintelui A.N.A.P.
(5) Activitățile derulate în scopul îndeplinirii funcției de control ex-post nu pot depăși în nicio situație atribuțiile și competențele conferite A.N.A.P. prin actele normative în vigoare.
Art. 5.
(1) Planul de control ex-post se întocmește, până la data de 25 a lunii în curs, inclusiv, pentru luna/lunile următoare, de către Direcția de Control ex-post și se aprobă de către președintele A.N.A.P.
(2) În cazul în care numărul de sesizări/solicitări de control, pentru care, în urma analizei, se consideră că vor face obiectul unui control, este mai mare decât posibilitatea efectivă, din motive obiective, de a fi introduse în planul de control, acesta va fi întocmit urmărindu-se următoarea ordine de prioritizare, având în vedere respectarea termenului de prescripție a aplicării eventualelor sancțiuni, în cazul încălcării prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrări și concesiunilor de servicii/achizițiilor publice verzi:
a) sesizări/solicitări primite de la organele de cercetare penală/instanțe de judecată;
b) sesizări primite de la autoritățile de management/ organisme de implementare/alte instituții implicate în procesul de gestionare și verificare a programelor finanțate prin fonduri europene sau în baza protocoalelor cu acestea;
c) protocoale cu alte instituții cu rol de verificare și control, în limitele prevederilor protocoalelor respective;
d) sesizări din oficiu prin selectarea unui eșantion din procedurile de atribuire care nu au făcut obiectul unei verificări ex-ante, proceduri de atribuire aferente contractelor finanțate din fonduri europene;
e) acțiuni tematice;
f) sesizări care vizează neîndeplinirea de către autoritatea contractantă/beneficiar a măsurilor dispuse prin deciziile C.N.S.C.;
g) sesizări incluse ca urmare a notelor interne prevăzute la art. 4 alin. (4).
(3) În cazul în care numărul de sesizări din oficiu este mai mare decât posibilitatea efectivă, din motive obiective, de a fi introduse în planul de control, acesta va fi întocmit în urma analizei de risc, efectuată de către Direcția de Control ex-post.
(4) Analiza de risc se bazează, în principal, pe următoarele criterii:
a) valoarea estimată a contractului/acordului-cadru de achiziție publică, a contractului/acordului-cadru sectorial, a contractului de concesiune de lucrări ori a contractului de concesiune de servicii;
b) numărul de oferte respinse raportat la numărul de oferte primite;
c) procedura de achiziție publică/sectorială/concesiune de lucrări și concesiune de servicii utilizată;
d) istoricul verificărilor ex-post efectuate la autoritatea contractantă/beneficiar.
(5) Șefii de servicii din cadrul Direcției Control ex-post vor ține evidența sesizărilor/solicitărilor/sesizărilor din oficiu care nu au fost introduse în planul de control și le vor prezenta în următoarea propunere de introducere în plan.
(6) Planul de control ex-post se aprobă de către președintele A.N.A.P. și poate fi modificat ori de câte ori este necesar. Modificarea urmează același circuit de avizare/aprobare.