În Monitorul Oficial nr. 74 din 25 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Justiţiei nr. 3.963/C/2017 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcţionarea centrelor educative și a centrelor de detenție din subordinea Administraţiei Naționale a Penitenciarelor.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
(1) Centrele educative şi centrele de detenţie sunt instituţii publice cu personalitate juridică, în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, şi fac parte din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
(2) Centrele educative şi centrele de detenţie sunt instituţii specializate în recuperarea socială a persoanelor internate prin care se asigură executarea măsurilor educative privative de libertate, a măsurii arestării preventive şi intervenţia recuperativă, în condiţii care garantează respectarea demnităţii umane, facilitând responsabilizarea şi reintegrarea în societate a persoanelor internate, în vederea asumării propriilor acţiuni şi a prevenirii săvârşirii de noi infracţiuni şi contribuind la creşterea gradului de siguranţă a comunităţii, menţinerea ordinii şi siguranţei publice.
(3) Activitatea centrului educativ şi a centrului de detenţie se desfăşoară în conformitate cu prevederile Constituţiei României, republicată, ale Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale actelor normative emise în temeiul acesteia, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 756/2016 pentru organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu completările ulterioare, ţinându-se seama de principiile cuprinse în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, în Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, în Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice şi în recomandările Consiliului Europei cu privire la tratamentul persoanelor internate.
(4) Activitatea profesională a personalului se desfăşoară în interesul comunităţii şi al persoanelor internate, în limitele competenţelor stabilite prin lege şi pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi prin decizie a directorului centrului educativ, respectiv centrului de detenţie.
Art. 2.
În centrul educativ şi centrul de detenţie îşi desfăşoară activitatea următoarele categorii de personal:
a) funcţionari publici cu statut special, potrivit Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată, cu modificările ulterioare;
b) funcţionari publici, potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare;
c) personal contractual, angajat cu contract individual de muncă şi supus legislaţiei muncii.
Art. 3.
(1) Activităţile organizatorice şi funcţionale din centrul educativ, respectiv din centrul de detenţie sunt reglementate de legislaţia specifică sistemului penitenciar.
(2) Centrul educativ, respectiv centrul de detenţie asigură:
a) custodia persoanelor împotriva cărora instanţele de judecată au dispus măsuri educative privative de libertate, precum şi a minorilor arestaţi preventiv aflaţi în curs de judecată;
b) evaluarea nevoilor de asistenţă educaţională, psihologică şi socială a persoanelor internate, organizarea şi derularea de programe şi activităţi care au ca principal scop reintegrarea şi responsabilizarea socială a acestora;
c) transpunerea în practică a prevederilor legale referitoare la realizarea separaţiunii persoanelor internate;
d) paza şi apărarea locului de deţinere şi a punctelor de lucru, escortarea şi supravegherea persoanelor internate în scopul preîntâmpinării sustragerii acestora de la executarea măsurii educative sau a măsurii arestării preventive;
e) aplicarea diferenţiată a regimurilor măsurilor educative în cazul centrelor de detenţie;
f) acordarea drepturilor prevăzute de lege pentru persoanele internate;
g) ordinea şi disciplina în rândul persoanelor internate şi respectarea de către acestea a obligaţiilor care le revin;
h) prezentarea persoanelor internate la instanţele de judecată şi organele de urmărire penală la termenele fixate şi cu respectarea strictă a prevederilor legale;
i) respectarea normelor legale privind securitatea şi sănătatea în muncă;
j) evidenţa persoanelor internate;
k) folosirea persoanelor internate la muncă la unităţi beneficiare cu plată în scopul obţinerii de venituri extrabugetare, precum şi în interesul locului de deţinere;
l) evidenţa muncii prestate de persoanele internate şi acordarea drepturilor legale cuvenite;
m) condiţiile tehnico-materiale, financiare şi medico-sanitare necesare persoanelor Internate avute în custodie;
n) respectarea prevederilor legale referitoare la administrarea patrimoniului, a valorilor materiale şi băneşti din dotare;
o) realizarea integrală a planului de venituri şi a celui de cheltuieli;
p) încadrarea cu personal (funcţionari publici cu statut special şi personal contractual), în limitele prevederilor statului de organizare;
q) perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului propriu, în conformitate cu prevederile actelor normative, ordinelor şi instrucţiunilor ministrului justiţiei, deciziilor directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
r) îndeplinirea misiunilor specifice, potrivit legii, a prevederilor planurilor întocmite în acest scop şi a dispoziţiilor eşaloanelor superioare;
s) asigurarea măsurilor necesare pentru prevenirea, limitarea şi înlăturarea consecinţelor situaţiilor de urgenţă;
t) aplicarea întocmai a normelor legale, a ordinelor şi instrucţiunilor ministrului justiţiei care reglementează domeniul de activitate al sistemului penitenciar;
u) executarea întocmai a hotărârilor instanţelor judecătoreşti care privesc situaţia persoanelor internate, asigurarea condiţiilor prevăzute de lege pentru ca instanţele judecătoreşti să poată exercita controlul şi supravegherea;
v) asigurarea asistenţei medicale pentru persoanele internate aflate în custodie.
CAPITOLUL II
Personalul cu funcţii de conducere din centrul educativ şi centrul de detenţie
SECŢIUNEA 1
Directorul centrului educativ şi directorul centrului de detenţie
Art. 4.
(1) Conducerea centrului educativ, respectiv a centrului de detenţie se exercită de către director, în conformitate cu prevederile legale şi în baza fişei postului întocmite de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform modelului prevăzut în anexă, şi aprobate de ministrul justiţiei.
(2) Numirea şi revocarea din funcţie a directorului, precum şi celelalte modificări ale raporturilor de serviciu pentru funcţia de director se dispun prin act administrativ emis conform competenţelor legale.
Art. 5.
(1) Directorul conduce întreaga activitate a centrului educativ, respectiv a centrului de detenţie şi reprezintă unitatea în raporturile cu Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Ministerul Justiţiei, cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, cu alte autorităţi, instituţii publice şi organizaţii centrale şi locale, precum şi cu persoane juridice şi fizice, din ţară şi din străinătate, în limita competenţelor stabilite în baza legii de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi de ministrul justiţiei.
(2) Directorul centrului educativ, respectiv al centrului de detenţie emite decizii şi instrucţiuni, se subordonează directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi răspunde de întreaga activitate desfăşurată de unitate.
Art. 6.
(1) Directorul centrului educativ, respectiv al centrului de detenţie are calitatea de ordonator terţiar de credite.
(2) Directorul, în calitate de ordonator terţiar de credite, poate delega dreptul de a aproba folosirea creditelor de angajament şi a creditelor bugetare înlocuitorului de drept, precum şi altor persoane desemnate în acest scop, în condiţiile legii.
Art. 7.
(1) Directorul centrului educativ, respectiv al centrului de detenţie are următoarele atribuţii generale:
a) coordonează activitatea sectoarelor de activitate, birourilor şi compartimentelor din centrul educativ, respectiv centrul de detenţie, luând măsuri pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin, şi asigură aplicarea prevederilor legale în domeniul de activitate al centrului educativ, respectiv al centrului de detenţie;
b) aplică prevederile documentelor internaţionale semnate de România cu privire la respectarea drepturilor omului în centrul educativ, respectiv în centrul de detenţie;
c) aprobă regulamentul de ordine interioară al locului de deţinere;
d) stabileşte programul zilnic de lucru al personalului locului de deţinere şi urmăreşte modul în care acesta este respectat;
e) organizează perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului din subordine;
f) dispune cu privire la încadrarea, numirea, eliberarea din funcţie în vederea numirii în altă funcţie, suspendarea, punerea la dispoziţie, încetarea raporturilor de serviciu/muncă pentru funcţionarii publici cu statut special cu funcţii de execuţie din unitate, personalul contractual din unitate şi funcţionarii publici cu statut special debutanţi admişi la concurs pe funcţii din unitate, cu excepţia celui din competenţa ministrului justiţiei şi a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
g) coordonează activitatea consiliului de conducere al locului de deţinere;
h) exercită atribuţiile de evaluare a performanţelor profesionale pentru personalul aflat în subordine, conform actelor normative specifice;
i) aplică sancţiunile disciplinare prevăzute de Legea nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare, funcţionarilor publici cu statut special din unitate, conform competenţelor stabilite, cu respectarea prevederilor legii, şi aplică sancţiunile disciplinare prevăzute de Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, personalului contractual din unitate;
j) numeşte îndrumători pentru perioada de stagiu a funcţionarilor publici cu statut special debutanţi;
k) asigură delegarea personalului din competenţă, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
l) dispune detaşarea personalului din competenţă, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după obţinerea avizului direcţiei sau al serviciului de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
m) aprobă strategia anuală a achiziţiilor publice;
n) transpune în practică, la nivelul locului de deţinere, strategia de aplicare a regimului centrului educativ, respectiv centrului de detenţie;
o) asigură aducerea la cunoştinţa persoanelor internate nou-depuse în centrul educativ, respectiv în centrul de detenţie regulile de comportare, drepturile şi obligaţiile pe care le au, sancţiunile disciplinare care li se pot aplica;
p) asigură acordarea tuturor drepturilor prevăzute de legislaţia în vigoare persoanelor internate;
q) ia măsurile necesare pentru respectarea de către persoanele Internate a obligaţiilor ce le revin pe timpul executării măsurilor educative privative de libertate, pentru întărirea ordinii şi disciplinei în rândul acestora;
r) sesizează organele judiciare în cazul în care o persoană privată de libertate săvârşeşte o infracţiune în timpul executării măsurii educative, verifică împrejurările și cauzele producerii unor evenimente negative, precum şi sesizările primite din partea persoanelor internate şi a familiilor acestora;
s) coordonează activităţile de punere în libertate a persoanelor internate la termenul hotărât de instanţele de judecată şi prezintă propuneri concrete privind învoirea din centrul educativ, respectiv din centrul de detenţie a persoanelor internate;
t) propune directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor transferarea la alte unităţi a unor persoane internate;
u) aprobă întrevederile dintre persoanele internate şi reprezentanţii mass-mediei;
v) stabileşte programul zilnic al persoanelor Internate;
w) asigură menţinerea în bună stare de funcţionare a armamentului, tehnicii de luptă, a clădirilor şi celorlalte dotări materiale ale centrului educativ, respectiv ale centrului de detenţie;
x) utilizează creditele de angajament şi creditele bugetare repartizate, în calitate de ordonator terţiar de credite, numai pentru realizarea sarcinilor instituţiei pe care o conduce, potrivit prevederilor din bugetele aprobate și în condiţiile stabilite prin dispoziţiile legale;
y) organizează evidenţa programelor, Inclusiv a indicatorilor aferenţi acestora;
z) organizează, îndrumă şi coordonează activităţile de menţinere a capacităţii de intervenţie şi acţiune a locului de deţinere, de întocmire a documentelor de mobilizare pentru trecerea locului de deţinere de la starea organizatorică de pace la starea organizatorică de război;
aa) asigură protecţia informaţiilor clasificate potrivit legii, pune în aplicare planul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate;
bb) coordonează activităţile de relaţii publice, îndrumare și coordonare a activităţilor de primire, evidenţă şi soluţionare a petiţiilor;
cc) coordonează activitatea de asigurare a securităţii şi sănătăţii lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă;
dd) este preşedintele Comitetului de securitate şi sănătate în muncă;
ee) face parte sau participă la comisii, consilii, comitete, echipe multidisciplinare sau grupuri de lucru constituite la nivelul locului de deţinere sau la nivel de sistem, conform reglementărilor în vigoare.
(2) Directorul poate delega unele dintre atribuţiile sale, conform prevederilor legale.
(3) Prin decizie, directorul stabileşte condiţiile în care, în perioada absenţei sale, cel care îl înlocuieşte de drept exercită atribuţiile ce îi revin în această calitate.
Art. 8.
(1) În activitatea de conducere a centrului educativ, respectiv a centrului de detenţie, directorul este ajutat de unul sau mal mulţi directori adjuncţi.
(2) În centrele educative, respectiv centrele de detenţie care nu au funcţii de director adjunct, directorul este ajutat de şefii de serviciu.
(3) Numirea și revocarea din funcţie, precum şi celelalte modificări ale raporturilor de serviciu pentru funcţia de director adjunct sau şef serviciu, după caz, se realizează conform legislaţiei în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar
Art. 9.
(1) Directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar îndeplineşte atribuţiile stabilite de lege, de prezentul regulament ori de către directorul locului de deţinere, conform fişei postului.
(2) Directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii și regim penitenciar îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) organizează și coordonează activităţile referitoare la modul de executare a măsurilor educative privative de libertate şi a măsurii arestării preventive, pronunţate de instanţele judecătoreşti;
b) întocmeşte obiectivele individuale anuale şi fişele posturilor pentru personalul din subordine, în concordanţă cu metodologiile specifice;
c) organizează, coordonează şi controlează activităţile de pază, escortare, însoţire și supraveghere a persoanelor internate aflate în custodia centrului educativ, respectiv centrului de detenţie, astfel încât să se asigure prevenirea evenimentelor negative;
d) asigură aplicarea regimului legal de deţinere, coordonează activitatea de evidenţă nominală şi statistică a persoanelor internate care execută pedepsele privative de libertate, potrivit legii;
e) dispune măsuri pentru executarea misiunilor de pază şi escortare a persoanelor internate la instanţele de judecată, transferul acestora la organele de urmărire penală sau la alte locuri de deţinere;
f) organizează şi conduce nemijlocit activitatea de pregătire a alarmelor de exerciţiu aprobate de directorul centrului educativ, respectiv al centrului de detenţie;
g) întocmeşte şi supune spre aprobare directorului locului de deţinere mapa cu documentele operative ale şefului de tură;
h) urmăreşte efectuarea instruirii personalului din subordine şi verifică modul în care acesta îşi îndeplineşte atribuţiile;
i) urmăreşte repartizarea pe camere a persoanelor internate şi aplicarea regimului de deţinere, conform prevederilor legale;
j) avizează organizarea şi desfăşurarea percheziţiilor generale care se execută în centrul educativ, respectiv în centrul de detenţie şi verifică modul în care acestea se execută;
k) ţine evidenţa şi raportează evenimentele negative produse în unitate şi ia măsuri de executare a măsurilor propuse după fiecare eveniment;
l) participă la comisii, echipe multidisciplinare sau grupuri de lucru constituite la nivelul locului de deţinere sau la nivel de sistem, conform reglementărilor în vigoare;
m) verifică ori de câte ori este nevoie funcţionarea şi întreţinerea armamentului şi muniţiei din dotarea personalului din subordine, precum şi a mijloacelor ajutătoare de pază şi comunicare;
n) gestionează informaţiile clasificate secrete de stat şi de serviciu, conform prevederilor legale în vigoare;
o) elaborează şi prezintă pentru aprobare documentele Planului de mobilizare a locului de deţinere, asigură actualizarea acestuia;
p) întocmeşte şi ţine evidenţa la zi a lucrărilor de mobilizare la locul de muncă a personalului contractual cu obligaţii militare din unitate;
q) realizează tabelele de înzestrare cu armament, mijloace şi tehnică de luptă necesare pe timp de pace, precum şi la mobilizare;
r) întocmeşte şi prezintă informări şi dări de seamă privind stadiul pregătirii de mobilizare;
s) la ordin, întocmeşte cererile de produse necesare într-un an de război;
t) efectuează instruirea în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a şefilor de structuri din subordinea sa;
u) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare sau primite din partea directorului unităţii ori din partea superiorilor ierarhici din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, potrivit domeniului de competenţă;
v) exercită atribuţiile de evaluare a performanţelor profesionale pentru personalul aflat în subordine, conform actelor normative specifice;
w) răspunde de inventarierea şi arhivarea lucrărilor prevăzute în nomenclatorul arhivistic şi de predarea acestora la arhiva locului de deţinere;
x) ia măsuri pentru întocmirea foilor colective de prezenţă;
y) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de director sau de superiorii ierarhici din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, conform fişei postului.
Art. 10.
În unităţile unde nu există funcţia de director adjunct pentru siguranţa deţinerii, atribuţiile acestuia sunt exercitate de şeful serviciului supraveghere, evidenţă şi acordare drepturi persoane internate.
SECŢIUNEA a 3-a
Directorul adjunct pentru reintegrare socială
Art. 11.
Directorul adjunct pentru reintegrare socială are următoarele atribuţii:
a) asigură planificarea, organizarea, coordonarea, controlul şi evaluarea demersurilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială desfăşurate la nivelul locului de deţinere;
b) întocmeşte obiectivele individuale anuale şi fişele posturilor pentru personalul din subordine, în concordanţă cu metodologiile specifice;
c) întocmeşte şi pune în aplicare planul anual de activitate al sectorului reintegrare socială, în concordanţă cu direcţiile de acţiune ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
d) dispune măsuri şi asigură elaborarea documentelor de planificare ale activităţilor sectorului reintegrare socială, conform reglementărilor legislative şi procedurilor în vigoare;
e) coordonează şi monitorizează aplicarea procedurilor de lucru care reglementează activităţile personalului din subordine;
f) verifică şi aprobă sau, după caz, avizează documentele elaborate de personalul din subordine, conform reglementărilor legislative şi procedurilor în vigoare;
g) verifică modul de gestionare şi de completare a dosarului de educaţie şi asistenţă psihosocială, întocmit pentru fiecare persoană internată, precum şi existenţa şi calitatea informaţiilor consemnate în acestea şi în câmpurile corespunzătoare din aplicaţia informatică;
h) urmăreşte punerea în aplicare a recomandărilor cuprinse în planurile individualizate de evaluare şi intervenţie educativă şi terapeutică, stabilite pentru persoanele internate;
i) monitorizează derularea programelor şi a activităţilor de educaţie, asistenţă psihologică şi asistenţă socială, precum şi participarea persoanelor internate la acestea;
j) planifică şi monitorizează desfăşurarea cursurilor şcolare, de formare, informare, consiliere profesională şi medierea muncii, adresate persoanelor internate;
k) monitorizează desfăşurarea activităţilor de asistenţă moral-religioasă susţinute cu persoanele internate de către reprezentanţii organizaţiilor şi cultelor religioase recunoscute de lege;
l) asigură implementarea, monitorizarea şi controlul aplicării sistemului de creditare, în limita sa de competenţă;
m) participă, în calitate de preşedinte sau, după caz, de membru, în cadrul comisiilor stabilite prin actele normative în vigoare;
n) realizează evaluarea anuală a nevoilor persoanelor internate în domeniul educaţie, asistenţă psihologică şi asistenţă socială, în scopul fundamentării iniţierii demersurilor de reintegrare socială desfăşurate la nivelul locului de deţinere;
o) desemnează personalul din subordine care participă la lucrările consiliului educativ, comisiilor, echipelor multidisciplinare sau grupurilor de lucru, constituite la nivelul locului de deţinere sau la nivel de sistem;
p) se informează constant, în cadrul programului de audienţe stabilit, cu privire la problemele persoanelor internate, în scopul cunoaşterii şi soluţionării acestora;
q) coordonează activitatea de soluţionare a corespondenţei repartizată structurii educaţie şi asistenţă psihosocială de către directorul locului de deţinere, precum şi a solicitărilor persoanelor internate referitoare la demersurile de educaţie, asistenţă psihologică şi asistenţă socială şi avizează cererile acestora, corespunzător domeniul său de competenţă;
r) elaborează periodic sau la solicitarea conducerii locului de deţinere, a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau a altor instituţii materiale centralizatoare, situaţii statistice, documente de analiză sau de informare;
s) informează directorul locului de deţinere şi, după caz, şefii celorlalte structuri din cadrul locului de deţinere în legătură cu aspectele de interes din activitatea personalului din sectorul reintegrare socială;
t) stabileşte tematica de pregătire profesională iniţială şi continuă a personalului din subordine;
u) avizează necesarul de materiale fixe și mobile, precum și consumabile, în scopul asigurării bunei desfăşurări a demersurilor de educaţie şi asistenţă psihosocială;
v) iniţiază şi avizează protocoale de colaborare cu instituţii şi organizaţii neguvernamentale;
w) identifică parteneriate cu instituţii penitenciare similare din străinătate;
x) planifică activităţile de practică şi documentare desfăşurate în locul de deţinere de către studenţii şi absolvenţii facultăţilor de profil;
y) participă la realizarea unor studii şi cercetări privind fenomenul criminalităţii și evoluţia sistemului penitenciar;
z) organizează un punct documentar care cuprinde lucrări de specialitate şi legislative, accesibile personalului din subordine;
aa) participă la comisii, echipe multidisciplinare sau grupuri de lucru constituite la nivelul locului de deţinere sau la nivel de sistem, conform reglementărilor în vigoare;
bb) exercită atribuţiile de evaluare a performanţelor profesionale pentru personalul aflat în subordine, conform actelor normative specifice;
cc) răspunde de inventarierea şi arhivarea lucrărilor prevăzute în nomenclatorul arhivistic şi de predarea acestora la arhiva locului de deţinere;
dd) ia măsuri pentru întocmirea foilor colective de prezenţă;
ee) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare sau primite din partea directorului locului de deţinere ori din partea superiorilor ierarhici din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, potrivit fişei postului.