În Monitorul Oficial nr. 13 din 5 ianuarie a.c. a fost publicat Regulamentul Comitetului Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială nr. 2/2017 privind metodologia şi procedura utilizate pentru stabilirea amortizoarelor de capital şi sfera de aplicare a acestor instrumente.
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1.
(1) Prezentul regulament reglementează metodologia şi procedura utilizate de Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială, denumit în continuare Comitetul, pentru stabilirea amortizoarelor de capital, precum şi sfera de aplicare a acestor instrumente, în vederea emiterii de recomandări în acest sens, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 12/2017 privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional, denumită în continuare Legea.
(2) Recomandările emise de Comitet în baza prezentului regulament au ca destinatari Banca Naţională a României (denumită în continuare BNR), respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară (denumită în continuare ASF), denumite autorităţi naţionale de supraveghere financiară sectorială.
(3) Recomandările Comitetului respectă regimul juridic arătat la art. 4 alin. (2) din Lege.
(4) Comitetul poate recomanda autorităţilor naţionale de supraveghere financiară sectorială să acorde derogări de la aplicarea anumitor măsuri de reciprocitate în domeniul amortizoarelor de capital acelor instituţii care înregistrează expuneri sub un anumit prag recomandat de Comitet.
(5) În situaţia în care decide să acţioneze conform alin. (4), Comitetul raportează Comitetului European pentru Risc Sistemic (CERS) derogările acordate de autorităţile naţionale de supraveghere financiară sectorială şi le recomandă acestora să aplice un proces de monitorizare continuă, în vederea efectuării eventualelor ajustări necesare.
Art. 2.
(1) Termenii şi expresiile „stat membru”, „stat terţ”, „risc sistemic”, „instituţie de importanţă sistemică” folosite în cuprinsul prezentului regulament au semnificaţia prevăzută la art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 99/2006.
(2) Termenii şi expresiile „instituţie”, „instituţie de credit”, „filială”, „societate financiară holding”, „societate financiară holding-mamă”, „societate financiară holding mixtă”, „societate financiară holding mixtă-mamă”, „instituţie-mamă”, „autoritate competentă”, „bază consolidată”, „bază subconsolidată”, „fonduri proprii” au semnificaţia prevăzută la art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012[denumit în continuare Regulamentul (UE) nr 575/2013].
(3) Termenii şi expresiile „amortizorul de conservare a capitalului”, „amortizorul anticiclic de capital specific instituţiei de credit”, „amortizorul anticiclic de capital specific S.S.I.F.”, „amortizorul de capital aferent instituţiilor globale de importanţă sistemică (amortizorul G-SII)”, „amortizorul de capital aferent altor instituţii de importanţă sistemică (amortizorul O-SII)”, „amortizorul de capital pentru riscul sistemic”, „rata amortizorului anticiclic de capital” au semnificaţia prevăzută de Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, cu modificările şi completările ulterioare (Regulamentul BNR nr. 5/2013), respectiv de Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2014 privind unele aspecte legate de aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului şi a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările şi completările ulterioare (Regulamentul ASF nr. 3/2014).
(4) Sintagma „amortizorul anticiclic de capital specific instituţiei” reprezintă „amortizorul anticiclic de capital specific instituţiei de credit” şi, respectiv, „amortizorul anticiclic de capital specific S.S.I.F.”
(5) Sintagma „referenţial pentru amortizor” reprezintă rata de referinţă a amortizorului anticiclic de capital specific instituţiei, calculată în conformitate cu art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2).
(6) Sintagma „societate de servicii de investiţii financiare (denumită în continuare S.S.I.F.)” are semnificaţia prevăzută de art. 2 alin. (1) lit. x) din Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 121/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Sintagma „instituţie autorizată la nivel naţional” are, după caz, semnificaţia sintagmei „instituţie de credit autorizată la nivel naţional”, prevăzută de Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2013, cu modificările şi completările ulterioare, sau a sintagmei „firmă de investiţii autorizată la nivel naţional”, prevăzută de Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Amortizorul de conservare a capitalului
Art. 3.
(1) Comitetul poate recomanda ASF să excepteze 5.5.1.F. mici şi mijlocii de la cerinţa de a menţine un amortizor de conservare a capitalului, dacă o astfel de exceptare nu ameninţă stabilitatea sistemului financiar la nivel naţional.
(2) Recomandarea Comitetului în scopul prevăzut la alin. (1) include o explicaţie a motivului pentru care exceptarea nu ameninţă stabilitatea sistemului financiar şi conţine, de asemenea, accepţiunea Comitetului asupra definiţiei exacte a S.S.I.F. mici şi mijlocii exceptate.
(3) În cazul în care, ca urmare a recomandării Comitetului, ASF decide exceptarea S.S.I.F. mici şi mijlocii de la cerinţa menţinerii unui amortizor anticiclic de capital specific S.S.I.F., Comitetul informează Comisia Europeană (denumită în continuare Comisia), Comitetul European pentru Risc Sistemic (denumit în continuare CERS), Autoritatea Bancară Europeană (denumită în continuare ABE) şi autorităţile competente ale statelor membre în cauză. Comitetul publică recomandarea pe site-ul propriu.
(4) Pentru elaborarea definiţiei S.S.I.F. mici şi mijlocii exceptate, Comitetul are în vedere Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, aşa cum aceasta a fost transpusă în dreptul intern prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.
CAPITOLUL III
Amortizorul anticiclic de capital
SECŢIUNEA 1
Rata amortizorului anticiclic de capital
Art. 4.
(1) Comitetul evaluează şi stabileşte trimestrial rata amortizorului anticiclic de capital, aplicabilă instituţiilor care deţin expuneri din credite în România, având în vedere următoarele:
a) referenţialul pentru amortizorul anticiclic de capital calculat de Comitet, în vederea orientării sale în procesul de stabilire a ratei amortizorului;
b) orientările CERS emise în conformitate cu art. 135 alin. (1) lit. a), c) şi d) din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (denumită în continuare Directiva 2013/36/UE), precum şi recomandările emise de CERS cu privire la stabilirea ratei amortizorului;
c) alte variabile considerate relevante pentru tratarea riscului sistemic ciclic.
(2) În sensul alin. (1) lit. a), referenţialul reflectă, într-o manieră relevantă, ciclul de creditare şi riscurile datorate creşterii excesive a creditelor în România, luând în considerare în mod corespunzător particularităţile economiei naţionale. Referenţialul se bazează totodată pe deviaţia ponderii creditului în produsul intern brut (denumit în continuare PIB) de la tendinţa sa pe termen lung, având în vedere printre altele:
a) un indicator al creşterii înregistrate de activitatea de creditare în România şi, în special, un indicator de reflectare a modificărilor înregistrate de ponderea creditelor acordate în România în PIB;
b) orientările în vigoare ale CERS, emise în conformitate cu art. 135 alin. (1) lit. b) din Directiva 2013/36/UE.
(3) Comitetul recomandă autorităţilor naţionale de supraveghere financiară sectorială impunerea ratei amortizorului anticiclic de capital stabilite conform alin. (1).
Art. 5.
(1) Pentru stabilirea ratei amortizorului anticiclic de capital, exprimată ca procent din valoarea totală a expunerii la risc calculată în conformitate cu art. 92 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, aplicabilă instituţiilor care deţin expuneri din credite în România, Comitetul are în vedere ca această rată să se situeze între 0% şi 2,5%, calibrată în trepte de 0,25 puncte procentuale sau multipli de 0,25 puncte procentuale.
(2) În cazuri justificate, pe baza considerentelor prevăzute la art. 4 alin. (1), Comitetul poate decide să recomande o rată a amortizorului anticiclic de capital mai mare de 2,5% din valoarea totală a expunerii la risc calculată în conformitate cu art. 92 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(3) În cazul în care Comitetul decide să recomande pentru prima dată o rată a amortizorului anticiclic de capital mai mare de 0 sau stabileşte o rată a amortizorului superioară celei aplicabile la acel moment, acesta decide şi data de la care recomandă autorităţilor naţionale de supraveghere financiară sectorială să impună instituţiilor aplicarea ratei majorate a amortizorului în scopul calculării amortizorului anticiclic de capital specific instituţiei.
(4) Comitetul recomandă ca data prevăzută la alin. (3) să fie de 12 luni de la data la care rata majorată a amortizorului a fost anunţată în conformitate cu art. 7 şi 8.
(5) Prin excepţie de la alin. (4), Comitetul poate recomanda ca data prevăzută la alin. (3) să fie înainte de 12 luni de la data la care rata majorată a amortizorului a fost anunţată, caz în care justifică termenul mai scurt pentru punerea în aplicare în baza unor circumstanţe excepţionale.
Art. 6.
Comitetul comunică trimestrial autorităţilor naţionale de supraveghere financiară sectorială recomandarea privind nivelul adecvat pentru rata amortizorului anticiclic de capital.
Art. 7.
(1) Comitetul anunţă trimestrial, prin publicare pe site-ul propriu, rata amortizorului anticiclic de capital recomandată.
(2) Anunţul include cel puţin următoarele informaţii:
a) rata amortizorului anticiclic de capital recomandată;
b) ponderea creditului în PIB şi deviaţia acestuia de la tendinţa pe termen lung;
c) referenţialul pentru amortizorul anticiclic de capital, calculat în conformitate cu art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2);
d) justificarea pentru rata amortizorului anticiclic de capital;
e) în situaţia unei creşteri a ratei amortizorului, data de la care recomandă aplicarea de către instituţii a ratei majorate a amortizorului în scopul calculării amortizorului anticiclic de capital specific instituţiei;
f) în cazul în care data menţionată la lit. e) este înainte de 12 luni de la data anunţului prevăzut la prezentul alineat, o referire la circumstanţele excepţionale care justifică reducerea termenului de la care rata este impusă;
g) în situaţia unei reduceri a ratei amortizorului, perioada orientativă pentru care nu se preconizează nicio majorare, însoţită de o justificare corespunzătoare. Stabilirea perioadei orientative nu reprezintă un angajament pentru Comitet.
(3) Comitetul ia toate măsurile rezonabile pentru a se coordona cu autorităţile naţionale de supraveghere financiară sectorială în privinţa momentului acestui anunţ.
(4) În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea informării prevăzute la art. 40 alin. (1), Comitetul informează pe site-ul propriu cu privire la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a actelor prin care măsura recomandată a fost impusă instituţiilor de către autorităţile naţionale de supraveghere financiară sectorială.
Art. 8.
(1) Comitetul transmite trimestrial o notificare CERS cu privire la rata amortizorului anticiclic de capital aplicabilă ca urmare a recomandării sale. În notificarea respectivă Comitetul include totodată informaţiile prevăzute la art. 7 alin. (2).
(2) În situaţia în care Comitetul consideră că, pentru funcţionarea eficientă a aplicării amortizorului anticiclic de capital, este necesar ca alte state membre să recunoască rata stabilită la nivelul României, acesta transmite CERS, împreună cu notificarea de la alin. (1), şi o solicitare de reciprocitate.
Art. 9.
(1) Comitetul poate recomanda ASF să excepteze S.S.I.F. mici şi mijlocii de la cerinţa menţinerii unui amortizor anticiclic de capital specific S.S.I.F., dacă o astfel de exceptare nu ameninţă stabilitatea financiară a României.
(2) Recomandarea privind exceptarea conţine o explicaţie a motivului pentru care aceasta nu ameninţă stabilitatea sistemului financiar şi accepţiunea Comitetului asupra definiţiei exacte a S.S.I.F. mici şi mijlocii exceptate.
(3) În cazul în care, ca urmare a recomandării Comitetului, ASF decide exceptarea S.S.I.F. mici şi mijlocii de la cerinţa menţinerii unui amortizor anticiclic de capital specific S.S.I.F., Comitetul informează Comisia, CERS, ABE şi autorităţile competente ale statelor membre în cauză. Comitetul publică recomandarea pe site-ul propriu.
(4) Pentru elaborarea definiţiei S.S.I.F. mici şi mijlocii exceptate, Comitetul are în vedere Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, aşa cum aceasta a fost transpusă prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2006pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.