În Monitorul Oficial nr. 1039 din 29 decembrie 2017 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 924/2017 pentru stabilirea procedurii de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale, reevaluate potrivit prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Art. 1.
Prevederile prezentei hotărâri se aplică numai locurilor de muncă în condiţii speciale prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, din unităţile care au obţinut hotărâre de menţinere a avizului de încadrare în condiţii speciale în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.284/2011 privind stabilirea procedurii de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările ulterioare.
Art. 2.
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) locurile de muncă în condiţii speciale – locurile de muncă unde gradul de expunere la factorii de risc profesional existenţi pe durata timpului normal de muncă poate conduce în timp la îmbolnăviri profesionale, la comportamente riscante în activitate, cu consecinţe grave asupra securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătorilor;
b) persoanele încadrate în locuri de muncă în condiţii speciale – lucrătorii care îşi desfăşoară activitatea pe parcursul timpului normal de muncă din luna respectivă numai în locurile de muncă definite la lit. a);
c) reevaluarea locurilor de muncă în condiţii speciale – procedura de verificare a factorilor de risc/pericolelor, care au stat la baza reevaluării precedente a locurilor de muncă în condiţii speciale, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.284/2011, cu modificările ulterioare, şi a efectelor acestora asupra stării de sănătate a lucrătorilor pentru locurile de muncă prevăzute la art. 1, în vederea menţinerii sau respingerii avizului de încadrare în condiţii speciale;
d) expertiza tehnică de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale – procesul de verificare a factorilor de risc existenţi la locul de muncă şi a măsurilor stabilite în vederea gestionării riscurilor datorate acestora, conform prevederilor legale în vigoare, comparativ cu condiţiile existente la data reevaluării precedente a locurilor de muncă în condiţii speciale, precum şi constatarea rezultatelor şi eficacităţii măsurilor realizate;
e) expertiza medicală de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale – procesul de analiză şi evaluare a stării de sănătate a lucrătorilor, în relaţie cu factorii de risc existenţi la locurile de muncă în condiţii speciale, comparativ cu condiţiile existente la data reîncadrării precedente a locurilor de muncă în condiţii speciale, pe baza raportului medicului de medicina muncii care asigură supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor evidenţiată şi de morbiditatea prin boli profesionale, boli legate de profesie, luând în considerare şi măsurile de securitate şi sănătate în muncă.
Art. 3.
(1) Reevaluarea locurilor de muncă în condiţii speciale se realizează în baza următoarelor criterii:
a) existenţa activităţilor pentru care se solicită reevaluarea, nominalizate în anexa nr. 2 la Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare;
b) existenţa hotărârii privind menţinerea avizului de încadrare în condiţii speciale de muncă, referitoare la activităţile prevăzute la lit. a) şi la locurile de muncă prevăzute la lit. с), pentru care se solicită reevaluarea;
c) existenţa locurilor de muncă pentru care au fost menţinute avizele de încadrare în condiţii speciale, la unităţile solicitante, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.284/2011, cu modificările ulterioare;
d) existenţa, la locurile de muncă pentru care se solicită reevaluarea, a cel puţin unuia dintre factorii de risc identificaţi în procedura precedentă de reevaluare pentru care a fost menţinut avizul de încadrare în condiţii speciale;
e) identificarea prezenţei efectelor nocive asupra stării de sănătate a lucrătorilor evidenţiate prin cazuri de boli profesionale declarate şl/sau boli legate de profesiune, datorate factorilor de risc prevăzuţi la lit. d), în perioada care a trecut de la ultima reevaluare efectuată în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.284/2011, cu modificările ulterioare; această identificare trebuie să se facă prin intermediul evidenţelor existente, cum ar fi registrul operativ naţional informatizat al bolilor profesionale şi raportul medicului de medicina muncii al unităţii solicitante pentru locurile de muncă prevăzute la lit. с), cu excepţia efectelor datorate expunerii profesionale la factori de risc cancerigeni şi pneumoconiogeni.
(2) Menţinerea avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiţii speciale se realizează în condiţiile îndeplinirii cumulative a criteriilor prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul în care nivelurile de expunere se încadrează în limitele prevăzute de legislaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, criteriul de la alin. (1) lit. d) se consideră neîndeplinit, cu excepţia expunerii la factori de risc cancerigeni şi pneumoconiogeni.
(4) În cazul în care nu se constată efecte nocive asupra stării de sănătate a lucrătorilor identificate prin boli profesionale raportate/înregistrate sau boli legate de profesiune, ce ar putea avea legătură cu expunerea la factorii de risc prevăzuţi la alin. (1) lit. d), criteriul de la alin. (1) lit. e) se consideră neîndeplinit, cu excepţia efectelor datorate expunerii profesionale la factorii de risc cancerigeni şi pneumoconiogeni.
Art. 4.
(1) Metodologia de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale include parcurgerea, în ordinea cronologică indicată, a următoarelor etape:
a) nominalizarea locurilor de muncă pentru care se solicită reevaluarea, de către angajator împreună cu sindicatele existente potrivit legii şi/sau lucrătorul desemnat/serviciul intern de prevenire şi protecţie ori cu reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, prioritate având reprezentanţii lucrătorilor de la locurile de muncă pentru care se solicită reevaluarea, şi medicul de medicina muncii care a asigurat supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor de la locurile de muncă vizate;
b) efectuarea expertizei tehnice definite la art. 2 lit. d), la solicitarea persoanelor nominalizate la lit. a), şi completarea tabelului prevăzut în anexa nr. 1;
c) efectuarea expertizei medicale definite la art. 2 lit. e), la solicitarea persoanelor nominalizate la lit. a), şi completarea tabelului prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Procedura de reevaluare presupune parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (1) şi depunerea documentelor prevăzute la art. 6.
Art. 5.
(1) În vederea reevaluării locurilor de muncă în condiţii speciale, în termen de 60 zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, se înfiinţează, prin ordin comun al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului sănătăţii, Comisia pentru reevaluarea locurilor de muncă în condiţii speciale, denumită în continuare Comisie.
(2) Comisia este formată din:
a) doi reprezentanţi ai Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, din care unul consilier juridic;
b) trei reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, din care unul consilier juridic;
c) un reprezentant al Inspecţiei Muncii;
d) un reprezentant al Casei Naţionale de Pensii Publice.
(3) Comisia se constituie în cadrul Inspecţiei Muncii, instituţie care asigură şi secretariatul acesteia, şi funcţionează pe baza regulamentului aprobat prin ordinul comun prevăzut la alin. (1).
(4) În cazul reevaluării locurilor de muncă în condiţii speciale cu expunere profesională la radiaţii ionizante, din Comisie va face parte şi un reprezentant al Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, desemnat prin ordin al preşedintelui instituţiei menţionate.
(5) Comisia stabileşte, prin hotărâre, menţinerea sau respingerea avizului de încadrare în condiţii speciale de muncă a locurilor de muncă, pentru activităţile prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, de la unităţile solicitante.
(6) Modelul hotărârii prevăzute la alin. (5) se aprobă prin ordinul comun al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului sănătăţii prevăzut la alin. (1).
Art. 6.
(1) Pentru reevaluarea locurilor de muncă în condiţii speciale, angajatorul depune la secretariatul Comisiei următoarele documente:
a) cererea scrisă de reevaluare a locurilor de muncă în condiţii speciale, semnată de persoanele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), care va cuprinde: denumirea unităţii, adresa sediului social, codul unic de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, numărul şi data avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiţii speciale, secţia/atelierul/locul de muncă pentru care se solicită reevaluarea şi adresa aferentă, specificul activităţii pentru care se solicită reevaluarea, descris pe scurt, numărul de lucrători, poziţiile ocupate din anexele nr. 2 şi, după caz, anexa nr. 3 la Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele de contact;
b) expertiza tehnică prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. b), în copie;
c) expertiza medicală prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. с), în copie;
d) copia avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiţii speciale;
e) copia autorizaţiei de utilizare/funcţionare valabilă, eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, după caz;
f) copia hotărârii de menţinere a avizului de încadrare a locurilor de muncă vizate, în condiţii speciale;
g) tabelul cu monitorizarea măsurilor luate de unităţile ce au locuri de muncă încadrate în condiţii speciale, care trebuie să conţină cel puţin informaţiile din anexa nr. 1;
h) tabelul cu monitorizarea stării de sănătate a lucrătorilor de la locurile de muncă încadrate în condiţii speciale, care trebuie să conţină cel puţin informaţiile din anexa nr. 2.
(2) Copiile prevăzute la alin. (1) vor fi certificate pentru conformitate cu originalul, prin semnare de către angajatorul solicitant.
(3) În scopul protecţiei lucrătorilor, angajatorul solicitant va depune la secretariatul Comisiei, suplimentar faţă de documentele care să certifice îndeplinirea criteriilor de la art. 3 alin. (1), măsurile de prevenire şi protecţie, precum şi măsurile de supraveghere a sănătăţii lucrătorilor, având la bază şi cele două expertize efectuate, măsuri evidenţiate în tabelele prevăzute la anexele nr. 1 şi 2.