În Monitorul Oficial nr. 1028 din 27 decembrie a.c. a fost publicată Legea nr. 259/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Art. I.
Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 40, după alineatul (4) se introduc patru noi alineate, alineatele (5)-(8), cu următorul cuprins:
„(5) Vehiculele sau ansamblurile de vehicule echipate cu dispozitive aerodinamice care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alin. (6) şi care sunt omologate conform legislaţiei în vigoare pot depăşi lungimile maxime prevăzute la pct. 1.1 din anexele nr. 2 şi 3, cu scopul de a permite ataşarea unor asemenea dispozitive în spatele vehiculelor sau al ansamblurilor de vehicule. Vehiculele sau ansamblurile de vehicule echipate cu dispozitivele respective trebuie să fie conforme cu pct. 1.5 din anexa nr. 2 şi nicio depăşire a lungimilor maxime nu poate conduce la o creştere a lungimii de încărcare a acestor vehicule sau ansambluri de vehicule.
(6) Înainte de introducerea lor pe piaţă, dispozitivele aerodinamice prevăzute la alin. (5) care depăşesc 500 mm în lungime trebuie omologate de tip conform legislaţiei în vigoare.
(7) Lungimile maxime admise prevăzute la pct. 1.1 din anexele nr. 2 şi 3 pot fi depăşite, fără a se considera depăşire de lungime, de către vehiculele sau ansamblurile de vehicule care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alin. (8), în cazul în care cabinele lor asigură performanţe aerodinamice sporite şi eficienţă energetică, precum şi performanţe în materie de siguranţă. Vehiculele sau ansamblurile de vehicule echipate cu astfel de cabine trebuie să fie conforme cu pct. 1.5 din anexa nr. 2 şi nicio depăşire a limitelor maxime de lungime nu poate conduce la o creştere a capacităţii de încărcare a acestor vehicule.
(8) Înainte de a fi introduse pe piaţă, vehiculele prevăzute la alin. (7) sunt omologate în conformitate cu normele în vigoare.”
2. La articolul 60, după alineatul (4) se introduc zece noi alineate, alineatele (5)-(14), cu următorul cuprins:
„(5) Controlul vehiculelor privind respectarea maselor maxime admise, totală şi pe axe, prevăzute în anexele nr. 2 și 3, se efectuează cu sisteme automate de cântărire amplasate pe reţeaua de drumuri sau cu echipamente de cântărire montate la bordul vehiculelor, de către personalul prevăzut la art. 612 lit. a), c) şi e), potrivit competenţelor legale.
(6) Măsurile privind identificarea vehiculelor care depăşesc masele maxime admise, totală şi pe axe, în conformitate cu prevederile alin. (5), se stabilesc până la data de 27 mai 2021.
(7) În lipsa sistemelor automate sau a echipamentelor prevăzute la alin. (5) şi alin. (11), controlul vehiculelor privind respectarea masei totale maxime admise se efectuează conform documentelor puse la dispoziţie de conducătorul auto. Masa pe axe nu se stabileşte din documente.
(8) Montarea de echipamente de cântărire la bord nu poate fi impusă pentru vehicule sau ansambluri de vehicule care sunt înmatriculate în alt stat membru al Uniunii Europene.
(9) În cazul în care sistemele automate şi echipamentele de cântărire prevăzute la alin. (5) sunt utilizate cu scopul perceperii tarifelor prevăzute la art. 41 alin. (21) sau cu scopul aplicării sancţiunilor contravenţionale, atunci ele se supun controlului metrologic legal.
(10) Personalul prevăzut la art. 612 lit. a) efectuează în fiecare an calendaristic controale privind masele maxime admise în circulaţie, proporţional cu numărul total de vehicule verificate anual pe teritoriul României.
(11) În punctele de trecere a frontierei, personalul prevăzut la art. 612 lit. c) efectuează controlul privind respectarea maselor maxime admise, totală şi pe axe, cu sisteme automate de cântărire şi a dimensiunilor maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, pentru vehiculele de transport marfă, indiferent de ţara de înmatriculare, a căror masă totală maximă admisă autorizată este mai mare de 3,5 tone. Pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 8+1 locuri, controlul privind depăşirea maselor maxime admise, totală şi pe axe, şi a dimensiunilor maxime admise prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se efectuează prin sondaj.
(12) Controlul prevăzut la alin. (11) se efectuează în condiţiile stabilite prin normele prevăzute la art. 41 alin. (2).
(13) Modalitatea privind identificarea vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule aflate în circulaţie care depăşesc masele maxime admise, totală şi/sau pe axe, se realizează cu ajutorul unor sisteme automate de cântărire amplasate pe infrastructura rutieră şi/sau cu ajutorul unor echipamente de cântărire montate la bordul vehiculelor şi se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
(14) Se exceptează de la prevederile alin. (13) sistemele automate de cântărire amplasate în punctele de trecere a frontierei.”
3. Anexele nr. 2 şi 3 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la prezenta lege.
Art. II.
Prevederile art. 40 alin. (5) din prezenta lege intră în vigoare la 2 ani după adoptarea propunerii legislative privind omologarea de tip a dispozitivelor aerodinamice, respectiv a autovehiculelor echipate cu astfel de cabine, prezentată de Comisia Europeană, şi după adoptarea de către Comisie a actelor de punere în aplicare, în conformitate cu art. 1 pct. 6 din Directiva UE 2015/719 a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2015 de modificare a Directivei 96/53/CE a Consiliului de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunităţii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi internaţional şi a greutăţii maxime autorizate în traficul internaţional, iar prevederile art. 40 alin. (7) din prezenta lege intră în vigoare după 3 ani de la data transpunerii sau de la data adoptării propunerii legislative prezentate de Comisia Europeană, după caz, în conformitate cu art. 1 pct. 6 din Directiva UE 2015/719.
Art. III.
(1) Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, instituţie publică din subordinea Ministerului Transporturilor, face schimb de informaţii cu autorităţile omoloage din statele membre ale Uniunii Europene cu privire la încălcările dispoziţiilor privind masele maxime admise în circulaţie, constatate potrivit art. 60 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, şi la sancţiunile aferente aplicate, în conformitate cu art. 18 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului.
(2) Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier din subordinea Ministerului Transporturilor trimite o dată la 2 ani Comisiei Europene informaţiile necesare privind:
a) numărul de controale efectuate în ultimii 2 ani calendaristici;
b) numărul vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule identificate ca fiind supraîncărcate.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) nu pot fi transmise mai târziu de data de 30 septembrie a anului următor perioadei la care se referă acestea.
Art. IV.
Prezenta lege intră în vigoare la 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.