În Monitorul Oficial nr. 1006 din 19 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Mediului nr. 1447/2017 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate.
METODOLOGIE
de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
Prezenta metodologie stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a procedurii de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2.
În sensul prevederilor prezentei metodologii, prin autoritate responsabilă se înţelege Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate.
Art. 3.
Persoanele care au calitatea de observator în cadrul comisiilor de evaluare/contestaţii a dosarelor de candidatură pentru atribuirea în administrare/custodie pot emite puncte de vedere cu privire la modul de desfăşurare a activităţii comisiilor, pe care le transmit acestora, precum şi rapoarte care vor fi aduse la cunoştinţa conducătorului autorităţii responsabile.
CAPITOLUL II
Atribuirea în administrare a ariilor naturale protejate
Art. 4.
(1) Ariile naturale protejate care necesită structuri de administrare special constituite se atribuie în administrare de către autoritatea responsabilă, pe bază de contract de administrare.
(2) Până la atribuirea efectivă în administrare, responsabilitatea administrării categoriilor de arii naturale protejate aparţinând reţelei naţionale de arii naturale protejate revine autorităţii responsabile, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 5.
(1) În vederea atribuirii în administrare, autoritatea responsabilă revizuieşte periodic, prin decizia conducătorului autorităţii responsabile, lista ariilor naturale protejate care necesită structuri de administrare special constituite, în baza criteriilor de evaluare prevăzute în anexa nr. 1.
(2) În cazul suprapunerii ariilor naturale protejate care nu necesită structuri de administrare special constituite cu ariile naturale protejate care necesită structuri de administrare special constituite, administrarea se asigură de către structurile de administrare ale acestora, cu realizarea unui singur plan de management, astfel încât în zonele de suprapunere să existe o corelare a măsurilor de conservare, ţinând cont de respectarea categoriei celei mai restrictive de management.
Art. 6.
(1) Pentru încheierea contractelor de administrare a uneia sau mai multor arii naturale protejate, autoritatea responsabilă organizează sesiuni de atribuire în administrare.
(2) Sesiunile de atribuire se desfăşoară în etape, după cum urmează:
a) afişarea la sediul autorităţii responsabile şi pe pagina proprie de internet a anunţului de lansare a sesiunii de atribuire care cuprinde lista ariilor naturale protejate ce pot fi atribuite în administrare;
b) depunerea la sediul autorităţii responsabile a dosarelor de candidatură în format hârtie şi suport electronic cu opis şi paginaţie, în termen de 30 de zile calendaristice de la data afişării anunţului de lansare a sesiunii;
с ) după expirarea termenului de 30 de zile calendaristice pentru depunerea dosarelor de candidatură nu se acceptă completări la dosarul depus;
d) transmiterea de către autoritatea responsabilă a dosarelor de candidatură în format electronic, în termen de trei zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a dosarelor de candidatură, către membrii Comisiei de evaluare;
e) întrunirea Comisiei de evaluare şi evaluarea dosarelor de candidatură;
f) afişarea pe site-ul autorităţii responsabile a rezultatelor evaluării;
g) întrunirea Comisiei de evaluare în vederea susţinerii interviurilor;
h) întocmirea raportului de evaluare de către Comisia de evaluare, aprobarea acestuia de către conducătorul autorităţii responsabile şi afişarea pe site-ul autorităţii responsabile a rezultatelor Comisiei de evaluare ca urmare a evaluării dosarelor de candidatură şi susţinerii interviurilor;
i) depunerea contestaţiilor pentru evaluarea dosarelor de candidatură;
j) întrunirea Comisiei de contestaţii în vederea analizării şi soluţionării contestaţiilor;
k) întocmirea raportului de evaluare de către Comisia de contestaţii, aprobarea acestuia de către conducătorul autorităţii responsabile şi afişarea pe site-ul autorităţii responsabile a rezultatelor dosarelor de candidatură pentru care s-au depus contestaţii;
l) întocmirea raportului final de evaluare a sesiunii de administrare care include şi raportul Comisiei de contestaţii şi aprobarea acestuia de către conducătorul autorităţii responsabile;
m) semnarea contractelor de administrare.
Art. 7.
În vederea atribuirii în administrare a uneia sau mai multor arii naturale protejate, persoanele juridice interesate depun la sediul autorităţii responsabile un dosar de candidatură potrivit art. 14, pentru fiecare poziţie din lista de arii naturale protejate prevăzute la art. 5 alin. (1).
Art. 8.
(1) Pentru atribuirea în administrare a ariilor naturale protejate se organizează o comisie de evaluare, a cărei componenţă nominală se aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile şi care este alcătuită după cum urmează:
a) 2 reprezentanţi ai direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul administrării ariilor naturale protejate din cadrul autorităţii responsabile;
b) 2 reprezentanţi din partea direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul administrării ariilor naturale protejate din cadrul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;
c) un reprezentant al Colegiului ştiinţific naţional pentru arii naturale protejate;
d) un reprezentant al Comisiei pentru ocrotirea monumentelor naturii din cadrul Academiei Române;
e) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu, cu atribuţii în domeniul biodiversităţii;
f) 3 observatori, dintre care 2 reprezentanţi din partea organizaţiilor neguvernamentale cu preocupări în domeniul protecţiei naturii şi un reprezentant al structurilor de administrare ale parcurilor naţionale/naturale şi/sau ale siturilor Natura 2000, din cadrul organizaţiilor/structurilor de administrare care nu au depus dosare de candidatură în vederea preluării în administrare în cadrul sesiunii în derulare;
g) un reprezentant al Direcţiei juridice din cadrul autorităţii responsabile, fără drept de evaluare a dosarelor de candidatură şi de acordare a punctajului, având rol de asistenţă juridică privind legalitatea şi conformitatea documentelor depuse la dosar.
(2) Persoanele nominalizate la alin. (1) lit. a), b), c), d) şi e) sunt membri cu drept de evaluare a dosarelor de candidatură şi de acordare a punctajului.
Art. 9.
(1) Înainte de a se declanşa etapa de evaluare a dosarelor de candidatură, fiecare membru al Comisiei de evaluare trebuie să completeze şi să semneze pe propria răspundere o declaraţie, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, din care să rezulte că nu se află în conflict de interese.
(2) În cazul în care un membru al Comisiei de evaluare se află în conflict de interese definit potrivit legii, acesta nu participă la evaluarea dosarelor de candidatură care fac obiectul conflictului.