În Monitorul Oficial nr. 996 din 15 decembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 1.679/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră, de desemnare şi de lucru a auditorilor de siguranţă rutieră, a contractelor-cadru care se încheie de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. cu investitorii, antreprenorii/proiectanţii mandataţi, precum şi cu auditorii de siguranţă rutieră.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
(1) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. este instituţia competentă să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră.
(2) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se realizează la solicitarea investitorului, antreprenorului/proiectantului mandataţi în cadrul proiectului de infrastructură rutieră, denumit în continuare investitor.
CAPITOLUL II
Contractarea serviciilor privind realizarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră
SECŢIUNEA 1
Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere
Art. 2.
În vederea contractării serviciilor privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere solicitantul depune sau transmite prin poştă/poştă electronică Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. o cerere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, însoţită de o copie a certificatului de urbanism şi a contractului de mandat de prestări servicii privind asigurarea realizării auditului de siguranţă rutieră, prevăzut în anexa nr. 6, după caz.
Art. 3.
(1) În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii prevăzute la art. 2, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. înaintează solicitantului, în două exemplare, în original, contractul de prestări servicii privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, semnat şi înregistrat, întocmit conform contractului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, în vederea semnării de către solicitant.
(2) Solicitantul evaluării de impact asupra siguranţei rutiere are obligaţia de a returna un exemplar original al contractului prevăzut la alin. (1) semnat, împreună cu documentaţia, în format electronic, privind fiecare capitol al proiectului de infrastructură rutieră sau al drumului supus evaluării de impact asupra siguranţei rutiere.
(3) Data intrării în vigoare a contractului privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere reprezintă data comunicării contractului la Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
Art. 4.
În termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării contractului privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, investitorul va fi notificat cu privire la auditorul de siguranţă rutieră desemnat în condiţiile legii.
Art. 5.
Documentaţia minimă prevăzută la art. 3 alin. (2) conţine documentele prevăzute la art. 12 din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a
Auditul de siguranţă rutieră
Art. 6.
Investitorul are obligaţia de a încheia cu Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. câte un contract distinct pentru fiecare stadiu supus auditului de siguranţă rutieră.
Art. 7.
În vederea contractării serviciilor privind asigurarea realizării auditului de siguranţă rutieră solicitantul depune sau transmite prin poştă/poştă electronică Autorităţii Rutiere Române- A.R.R. o cerere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, însoţită de o copie a certificatului de urbanism şi a contractului de mandat de prestări servicii privind asigurarea realizării auditului de siguranţă rutieră, prevăzut în anexa nr. 6, după caz.
Art. 8.
(1) În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii prevăzute la art. 2, Autoritatea Rutieră Română-A.R.R. înaintează solicitantului, în două exemplare, în original, contractul de prestări servicii privind asigurarea realizării auditului de siguranţă rutieră, semnat şi înregistrat, întocmit conform contractului-cadru prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie, în vederea semnării de către solicitant.
(2) Solicitantul auditului de siguranţă rutieră are obligaţia de a returna un exemplar original al contractului prevăzut la alin. (1) semnat, împreună cu documentaţia, în format electronic, aferentă fiecărui capitol al proiectului de infrastructură rutieră sau al drumului public supus auditului de siguranţă rutieră.
(3) Data intrării în vigoare a contractului privind asigurarea realizării auditului de siguranţă rutieră este data comunicării contractului la Autoritatea Rutieră Română-A.R.R.
Art. 9.
În termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării contractului privind asigurarea realizării auditului de siguranţă rutieră, investitorul va fi notificat cu privire la auditorul de siguranţă rutieră desemnat în condiţiile legii.
Art. 10.
Documentaţia prevăzută la art. 8 alin. (2) necesară realizării auditului de siguranţă rutieră, în funcţie de stadiul proiectului, conţine documentele prevăzute la art. 12 din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Desemnarea auditorilor de siguranţă rutieră
Art. 11.
Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. desemnează auditorii de siguranţă rutieră în vederea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră în termenul legal.
Art. 12.
Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. păstrează evidenţa auditorilor de siguranţă rutieră în Registrul auditorilor de siguranţă rutieră şi în format electronic.
Art. 13.
(1) Auditorii de siguranţă rutieră au obligaţia de a informa Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în situaţia în care nu vor fi disponibili în vederea efectuării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere/auditului de siguranţă rutieră pentru o perioadă mai mare de 5 zile.
(2) Informarea se transmite în format electronic, pe adresa de e-mail pusă la dispoziţie de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în acest sens, cu cel puţin o zi înainte de începerea perioadei de indisponibilitate.
(3) Auditorii de siguranţă rutieră au obligaţia de a anunţa, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştinţă, orice modificare intervenită cu privire la datele de contact înscrise în Registrul auditorilor de siguranţă rutieră.
(4) În cazul nerespectării prevederilor cuprinse la alin. (1), (2) sau (3) auditorul de siguranţă rutieră nu va mai fi desemnat pentru o perioadă de 6 luni.
Art. 14.
(1) În vederea desemnării auditorilor de siguranţă rutieră, Autoritatea Rutieră Română-A.R.R. publică, pe pagina sa de internet, anunţul privind solicitarea investitorului pentru realizarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere sau auditului de siguranţă rutieră care urmează a fi contractată.
(2) Auditorii de siguranţă rutieră au obligaţia de a transmite în format electronic în termen de 5 zile de la publicarea anunţului Autorităţii Rutiere Române -A.R.R. solicitarea de înscriere pe lista auditorilor de siguranţă rutieră disponibili pentru proiectul respectiv, însoţită de declaraţia pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiilor de independenţă prevăzute de Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform modelului publicat pe pagina de internet a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R.
(3) La încheierea perioadei prevăzute la alin. (2), Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. va desemna auditorii de siguranţă rutieră dintre cei înscrişi, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) În situaţia în care nu au fost înregistrate solicitări sau nu se poate asigura numărul necesar de auditori de siguranţă rutieră, desemnarea acestora se realizează de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. ţinând seama de prevederile legale.