În Monitorul Oficial nr. 992 din 14 decembrie a.c. a fost publicat Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2017 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiţii alternative.
Art. I.
Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiţii alternative, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 562 din 28 iulie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 8 alineatul (5), litera a) se modifică şi va cu următorul cuprins:
„a) au absolvit un curs de specializare organizat de instituţii de specialitate de natura organismelor de formare profesională, naţionale sau internaţionale, care atestă dobândirea unor cunoştinţe în domeniul administrării investiţiilor sau administrării riscului şi care să le permită îndeplinirea responsabilităţilor aferente funcţiei ocupate;”.
2. La articolul 13 alineatul (10), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„f) dovada obţinerii certificării prevăzute la art. 8 alin. (5) lit. a);”.
3. La articolul 13, după alineatul (12) se introduc opt noi alineate, alineatele (13)-(20), cu următorul cuprins:
„(13) În situaţia în care A.F.I.A. este autorizată şi în calitate de S.A.I., iar departamentul de administrare a riscului este format din mai multe persoane, cerinţele de eligibilitate şi de înregistrare în Registrul A.S.F. prevăzute în prezentul regulament pentru persoana responsabilă cu administrarea riscurilor sunt aplicabile doar persoanelor care vor deţine exclusiv această calitate în cadrul A.F.I.A.
(14) Retragerea autorizaţiei ofiţerului de conformitate al A.F.I.A. se realizează în mod corespunzător cu retragerea autorizaţiei reprezentantului compartimentului de control intern al S.A.I. prevăzută de Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind evaluarea şi aprobarea membrilor structurii de conducere şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie în cadrul entităţilor reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară şi art. 39 din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 9/2014 privind autorizarea şi funcţionarea societăţilor de administrare a investiţiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare şi a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, cu modificările ulterioare.
(15) Retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu administrarea riscului se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015.
(16) A.F.I.A. are obligaţia să solicite A.S.F. retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu administrarea riscului cel târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă.
(17) În cazul în care A.F.I.A. nu îşi îndeplineşte obligaţia prevăzută la alin. (16), persoana responsabilă cu administrarea riscului este în drept să solicite retragerea autorizaţiei sale, toate taxele şi comisioanele aferente fiind suportate de către A.F.I.A.
(18) Retragerea la cerere a autorizaţiei persoanei responsabile cu administrarea riscului se decide de către A.S.F. în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii, însoţită de explicarea motivelor care au condus la această solicitare, de documentele justificative cu privire la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă şi de dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.
(19) În situaţia în care A.F.I.A. nu mai are autorizată o persoană în funcţia de ofiţer de conformitate sau în cazul indisponibilităţii temporare a acesteia, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, unul dintre membrii departamentului de conformitate al A.F.I.A. va prelua provizoriu atribuţiile persoanei autorizate. În cazul în care departamentul este format dintr-un singur membru, unul dintre directorii/membrii directoratului A.F.I.A. va îndeplini provizoriu, pentru o perioadă de maximum 3 luni într-un an calendaristic, şi funcţia de ofiţer de conformitate. Persoana care îndeplineşte provizoriu funcţia de ofiţer de conformitate este notificată A.S.F.
(20) În situaţia în care A.F.I.A. nu mai are autorizată o persoană în funcţia de administrator de risc sau în cazul indisponibilităţii temporare a acesteia în conformitate cu prevederile prezentului regulament, unul dintre directorii/membrii directoratului A.F.I.A. va îndeplini provizoriu, pentru o perioadă de maximum 3 luni într-un an calendaristic, şi funcţia de administrator de risc. Directorul din cadrul A.F.I.A. care are în atribuţie coordonarea şi supravegherea funcţiei de administrare a portofoliului în cadrul A.F.I.A. nu poate prelua temporar atribuţiile funcţiei de administrare a riscurilor. Persoana care îndeplineşte provizoriu această funcţie este notificată A.S.F.”
4. La articolul 17, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(8) În aplicarea prevederilor art. 18 alin. (1) şi (8) şi cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. e) şi art. 19 alin. (1) din Legea nr. 74/2015, A.F.I.A. autorizat/înregistrat de/la A.S.F. notifică A.S.F. la momentul depunerii cererii de autorizare şi, ulterior, ori de câte ori intervin modificări, cu privire la modalitatea în care este asigurată funcţia de evaluare. Notificarea conţine şi informaţii şi date care atestă îndeplinirea de către evaluatorul intern sau, după caz, de evaluatorul extern a condiţiilor prevăzute la art. 18 alin. (8) lit. a) şi a celor prevăzute la art. 18 alin. (9) din Legea nr. 74/2015, în cazul evaluatorilor externi, respectiv a celor prevăzute la art. 18 alin. (8) lit. b) din aceeaşi lege, în cazul evaluatorilor interni, precum şi a dispoziţiilor art. 67-74 din Regulamentul (UE) nr. 231/2013. Funcţia de evaluare a activelor F.I.A. este cea care calculează valoarea activului net pe acţiune, conform metodelor de evaluare stabilite prin legislaţia naţională.”
5. La articolul 19, alineatul (1) se abrogă.
6. La articolul 44, alineatul (11) se abrogă.