În Monitorul Oficial nr. 972 din 7 decembrie a.c. a fost publicată Legea nr. 235/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare.
Art. I.
Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 22 iulie 2010, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2.
Prevederile prezentei ordonanţe se aplică în porturi şi pe căi navigabile interioare tuturor navelor şi tuturor activităţilor de transport naval şi conexe acestora care se desfăşoară în aceste zone.”
2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3.
Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică:
a) navelor militare, navelor din dotarea Poliţiei de Frontieră Române, Poliţiei Române, Autorităţii Naţionale a Vămilor, Autorităţii Navale Române şi Regiei Autonome «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi;
b) porturilor militare şi nici în zonele în care se desfăşoară în exclusivitate activităţi militare, de ordine publică şi securitate naţională.”
3. La articolul 4, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 4.
(1) Ministerul Transporturilor, denumit în continuare minister, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor navale care elaborează şi coordonează politica şi programele de dezvoltare a sistemului de transport naval şi, ca autoritate de reglementare, elaborează şi promovează actele normative şi normele specifice privind siguranţa navigaţiei, administrarea, utilizarea şi concesionarea infrastructurii de transport naval, desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturile şi apele naţionale navigabile ale României şi asigură ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
(2) Ministerul îşi îndeplineşte atribuţiile prevăzute la alin. (1) direct sau prin direcţia care coordonează activitatea de transport naval, denumită în continuare direcţie, ori, prin delegare de competenţă, după caz, prin instituţiile publice, regiile autonome şi companiile naţionale sau societăţile aflate în subordinea ori sub autoritatea sa.”
4. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5.
Asigurarea administrării porturilor şi a căilor navigabile interioare, urmărirea sau asigurarea furnizării serviciilor de siguranţă prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1 şi asigurarea efectuării activităţilor auxiliare prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. с) pct. 1 se fac de către administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile interioare, denumite în continuare administraţii.”
5. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6.
(1) Infrastructura de transport naval este constituită din apele naţionale navigabile ale României, infrastructura de căi navigabile interioare astfel cum au fost stabilite prin lege şi infrastructura portuară indiferent de forma de proprietate.
(2) Constituie elemente de infrastructură de cale navigabilă interioară: căile navigabile interioare ale României, ecluzele, apărările şi consolidările de maluri şi taluzuri, drumurile tehnologice din lungul canalelor navigabile, construcţiile hidrotehnice, precum şi terenurile, instalaţiile şi echipamentele aferente acestora.”
6. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Portul cuprinde elemente de infrastructură şi suprastructură portuară.”
7. La articolul 7, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:
„(21) Constituie elemente de infrastructură portuară: terenurile portuare, construcţiile hidrotehnice destinate acostării navelor şi/sau aferente porturilor, bazinele portuare din interiorul porturilor, şenalele de acces în porturi, căile ferate, drumurile tehnologice, instalaţiile şi echipamentele aflate în perimetrul portuar şi care sunt destinate furnizării de utilităţi, acvatoriile.
(22) Constituie elemente de suprastructură portuară: instalaţiile şi echipamentele necesare pentru manipularea mărfurilor, construcţiile destinate depozitării şi procesării mărfurilor, alte clădiri şi construcţii speciale, platformele portuare, instalaţiile şi echipamentele de preluare a deşeurilor, inclusiv a celor generate de nave, sistemele de dirijare a traficului din perimetrul portuar, precum şi orice alte bunuri care prin natura sau destinaţia lor deservesc oricăreia dintre activităţile de transport naval prevăzute la art. 19.”
8. La articolul 7 alineatul (3) litera a), punctele 1-3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„1. porturi ale căror terenuri aparţin domeniului public al statului;
2. porturi ale căror terenuri aparţin domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale;
3. porturi ale căror terenuri constituie proprietate privată;”.
9. La articolul 7, după alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (4)-(7), cu următorul cuprins:
„(4) Locul de operare reprezintă acea zonă situată la malul mării sau al unei căi navigabile interioare, în afara porturilor, care dispune de amenajări permanente pentru acostarea în siguranţă a navelor, în vederea efectuării operaţiunilor de încărcare/descărcare mărfuri şi/sau îmbarcare/debarcare de persoane.
(5) Punctul izolat de operare reprezintă acea zonă situată la malul mării sau al unei căi navigabile interioare, în afara porturilor şi a locurilor de operare, unde a fost executată o amenajare având caracter temporar, pentru acostarea în siguranţă a navelor, în vederea efectuării unor operaţiuni temporare de încărcare/descărcare de mărfuri în cantităţi limitate şi/sau îmbarcare/debarcare de persoane.
(6) Drumurile aflate în interiorul porturilor ale căror terenuri aparţin domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale sunt drumuri tehnologice, circulaţia pe aceste drumuri efectuându-se în conformitate cu prevederile regulamentului de funcţionare al portului respectiv, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celorlalte prevederi legale.
(7) Drumurile tehnologice prevăzute la alin. (6) se întreţin şi se repară de administraţii sau de operatorii economici cărora le-au fost încredinţate printr-un contract, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.”
10. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8.
(1) Lista cuprinzând porturile şi locurile de operare deschise accesului public, precum şi limitele acestora se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Autoritatea Navală Română, în a cărei jurisdicţie se află portul sau locul de operare, prin căpităniile de port, nu permite accesul şi operarea navelor în porturile sau locurile de operare care nu sunt înscrise în lista prevăzută la alin. (1).”
11. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9.
(1) Rada portuară este suprafaţa de apă situată în zona costieră, în faţa unui port maritim, destinată adăpostirii sau staţionării navelor în vederea intrării în port ori, după caz, operării navelor.”
12. La articolul 9, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Pe căile navigabile interioare navele staţionează în zone de ancoraj.”
13. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10.
Limitele radelor portuare şi ale zonelor de ancoraj se stabilesc de către Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port, şi se fac publice prin avize către navigatori şi pe website-ul propriu.”
14. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12.
(1) Dezvoltarea porturilor ale căror terenuri aparţin domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale se realizează în concordanţă cu politica şi cu programele de dezvoltare elaborate de către minister sau de către unităţile administrativ-teritoriale, după caz, cu consultarea prealabilă a administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile interioare şi a asociaţiilor patronale şi profesionale reprezentative şi legal constituite.
(2) Investiţiile noi, lucrările de modificare şi modernizare şi orice alte lucrări de intervenţii cu privire la infrastructura de transport naval existentă în porturile prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 1 se aprobă de către minister.
(3) Investiţiile noi, lucrările de modificare şi modernizare şi orice alte lucrări de intervenţii cu privire la infrastructura de transport naval existentă în porturile prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 2 se aprobă de către consiliile unităţilor administrativ-teritoriale, numai după obţinerea avizului conform al ministerului.
(4) Investiţiile noi, lucrările de modificare şi modernizare şl orice alte lucrări de intervenţii cu privire la infrastructura de transport naval existentă în porturile prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 3 se aprobă de către proprietarul terenului, numai după obţinerea avizului conform al ministerului.
(5) Investiţiile în suprastructură portuară de natura bunurilor Imobile, astfel cum sunt definite la art. 537 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care au ca rezultat schimbarea sistematizării portului sau au ca efect creşterea capacităţii de operare a portului ori pot influenţa starea tehnică a infrastructurii, se pot realiza numai cu avizul conform al ministerului, indiferent de forma de proprietate asupra terenului.
(6) Avizul prevăzut la alin. (5) nu va putea fi refuzat fără motive temeinice.
(7) Investiţiile noi, lucrările de modificare şi modernizare şi orice alte lucrări de intervenţii cu privire la infrastructura de cale navigabilă interioară, indiferent de forma de proprietate, se aprobă de minister.”
15. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13.
Planurile de construire de noi porturi şi locuri de operare, precum şi planurile de dezvoltare sau de schimbare totală ori parţială a destinaţiei celor existente se aprobă/se avizează, după caz, de către minister, indiferent de natura proprietăţii asupra terenului.”
16. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14.
În zona de siguranţă maritimă sau în zona de siguranţă a căilor navigabile interioare, indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor, lucrările de investiţii, construcţii sau amenajări ori montarea de instalaţii se pot executa numai cu avizul prealabil al ministerului, cu excepţia celor prevăzute la art. 12.”
17. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15.
(1) În zona de siguranţă maritimă sau în zonele de siguranţă a căilor navigabile interioare administraţiile/alte instituţii abilitate conform legii instalează semne şi semnale de navigaţie, de zi şi de noapte, în punctele necesare pentru siguranţa navigaţiei. În acest scop administraţiile/alte instituţii abilitate conform legii au obligaţia de a solicita, potrivit dispoziţiilor legale, efectuarea defrişărilor necesare menţinerii vizibilităţii semnelor şi semnalelor de navigaţie.”
18. La articolul 15, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:
„(21) Administraţiile au obligaţia de a pune la dispoziţia navelor aparţinând Regiei Autonome «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi locuri de acostare permanentă direct la fronturile de acostare ale cheului porturilor, fără perceperea tarifului de acostare.
(22) Administraţiile au obligaţia de a asigura accesul permanent la frontul de acostare atât de la uscat, cât şi dinspre apă.”
19. La articolul 18, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 18.
(1) Distrugerea sau deteriorarea apărărilor de mal şl a digurilor este interzisă.
(2) Depozitarea mărfurilor, a altor produse sau a deşeurilor pe coronamentul apărărilor de mal, al digurilor, al cheiurilor şi pe drumurile de acces în porturi este interzisă.”
20. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19.
(1) În sensul prezentei ordonanţe, activităţile de transport naval care se desfăşoară în porturi şi pe apele naţionale navigabile interioare sunt clasificate astfel:
a) activităţi de transport de mărfuri şi/sau de persoane cu nave, care cuprind:
1. transporturile publice de persoane şi/sau de mărfuri, efectuate de persoane juridice sau fizice autorizate în condiţiile legii;
2. transporturile de persoane şi/sau de mărfuri în folos propriu, efectuate de persoanele juridice ori fizice autorizate în condiţiile legii, mărfurile transportate fiind proprietatea acestora sau rezultatul activităţii lor, iar persoanele transportate fiind angajaţii lor;
3. transporturile de bunuri şi/sau de persoane în interes personal, pe apele naţionale navigabile, efectuate de persoane fizice pentru satisfacerea cerinţelor proprii de transport pe apă, pentru sport sau agrement;
b) activităţi conexe activităţilor de transport naval, care cuprind:
1. serviciile de siguranţă în porturi şi pe căi navigabile interioare, denumite în continuare servicii de siguranţă, precum: pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime la intrarea şi ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe căile navigabile interioare şi remorcajul de manevră al navelor maritime şi fluviomaritime în porturi;
2. activităţile în legătură cu operarea navelor, cum ar fi: îmbarcarea/debarcarea de persoane, încărcarea/descărcarea navelor, depozitarea, stivuirea, amararea, sortarea, marcarea, paletizarea, pachetizarea, containerizarea, însăcuirea şi alte activităţi privind mărfurile, agenturarea, curăţarea magaziilor navelor, buncherajul, curăţarea şi degazarea tancurilor navelor, legarea-dezlegarea navelor maritime şi fluviomaritime;
c) activităţi auxiliare activităţilor de transport naval, care cuprind:
1. activităţile privind întreţinerea şi repararea infrastructurii de transport naval, semnalizarea costieră şi plutitoare pentru navigaţie, dragajul de întreţinere pentru asigurarea adâncimilor în porturi şi pe căile navigabile interioare, asistenţa navelor la operarea mărfurilor periculoase, preluarea reziduurilor şi a apelor uzate de la nave, preluarea gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
2. alte activităţi, cum ar fi: executarea de construcţii hidrotehnice specifice transportului naval, lucrările de scafandrerie realizate în apele naţionale navigabile interioare şi în porturi, supravegherea navelor fără echipaj, serviciile pentru nave de agrement şi turism, dragajul de extracţie, refurnizarea de apă, de energie electrică şi de energie termică, asistenţa, salvarea şi ranfluarea navelor, reparaţiile la nave, aprovizionarea navelor.
(2) Activităţile de transport naval care pot fi efectuate numai de către operatori economici autorizaţi şi modul şi criteriile de autorizare se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) Nu se supun autorizării Autoritatea Navală Română şi operatorii economici care desfăşoară respectivele activităţi în folos propriu şi/sau în interes personal.
(4) Transportul de persoane şi/sau de mărfuri pe căile navigabile interioare ale României se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 1.356/96/CE al Consiliului din 8 iulie 1996 privind normele comune aplicabile transportului de mărfuri sau de călători pe căile navigabile interioare între statele membre în vederea instituirii libertăţii de a furniza aceste servicii de transport.
(5) Transportul de persoane şi/sau de mărfuri dintr-un port românesc având ca destinaţie un port dintr-un stat membru al Uniunii Europene se efectuează numai cu nave care arborează pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene.
(6) Transportul de persoane şi/sau de mărfuri dintr-un port românesc având ca destinaţie un port dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene se poate efectua cu nave care arborează pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene sau cu nave care arborează pavilionul statului pe teritoriul căruia se află situat portul de destinaţie.
(7) În situaţia în care nu există nave disponibile pentru efectuarea transporturilor de persoane şi/sau de mărfuri cu respectarea prevederilor alin. (5) sau (6), respectivele transporturi se pot efectua cu nave care arborează pavilionul unui stat terţ cu condiţia obţinerii în prealabil a unei autorizaţii emise de către direcţie.”
21. La articolul 20, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Se interzice administraţiilor portuare din porturile prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 1 şi 2 efectuarea activităţilor:”.
22. La articolul 21, alineatul (1) şi litera b) a alineatului (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 21.
(1) Activităţile de încărcare/descărcare mărfuri şi îmbarcare/debarcare persoane se desfăşoară numai în porturile şi în locurile de operare prevăzute la art. 8.
…………………………………………………………………………………………………………………….
b) îmbarcarea/debarcarea de persoane şi/sau încărcarea/ descărcarea de mărfuri în puncte izolate, pentru perioade limitate de timp, a unor cantităţi şi categorii de mărfuri, care din motive economice nu pot fi operate în porturile şi în locurile de operare prevăzute la art. 8;”.
23. La articolul 21, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5)-(7), cu următorul cuprins:
„(5) Aprobarea pentru operaţiunile prevăzute la alin. (2) lit. b) se acordă în baza avizelor emise de către administraţia de cale navigabilă şi de Autoritatea Navală Română.
(6) În situaţia în care caracteristicile punctului izolat şi/sau condiţiile hidrometeorologice din zonă nu mai permit continuarea activităţii în respectivul punct izolat, în deplină siguranţă, administraţia de cale navigabilă şi/sau Autoritatea Navală Română au/are dreptul de a retrage avizul/avizele emis/emise, fără ca operatorul economic ce desfăşoară activitatea în punctul izolat respectiv să poată cere daune.
(7) Administraţia de cale navigabilă şi/sau Autoritatea Navală Română au/are obligaţia de a aduce la cunoştinţa operatorului economic prevăzut la alin. (6) şi direcţiei, de îndată, decizia de a retrage avizul/avizele emis/emise şi motivele care au impus adoptarea acestei măsuri.”
24. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22.
Administraţiile portuare prevăzute la art. 5 pot fi instituţii publice, regii autonome, companii naţionale sau societăţi.”