În Monitorul Oficial nr. 931 din 27 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.357/2017 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea dreptului de restituire/rambursare a creanţelor fiscale. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.308/2009 privind unele măsuri pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, precum şi pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentând taxă pe valoarea adăugată aprobată prin decizia de rambursare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 10 iulie 2009.
PROCEDURĂ
privind cesiunea dreptului de restituire/rambursare a creanţelor fiscale
1. În conformitate cu dispoziţiile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, creanţele fiscale privind drepturi de rambursare sau de restituire ale contribuabililor/plătitorilor pot fi cesionate numai după stabilirea lor prin decizii de restituire.
2. Cesiunea produce efecte faţă de organul fiscal central competent în administrarea cedentului numai de la data de la care aceasta i-а fost notificată de către cesionar, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.
3. Notificarea privind cesionarea dreptului de restituire/ rambursare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, se depune de către cesionar la organul fiscal central competent în administrarea cedentului, însoţită de o copie, conform cu originalul, a contractului de cesiune.
4. Notificarea privind cesionarea dreptului de restituire/ rambursare, însoţită de o copie, conform cu originalul, a contractului de cesiune, se poate depune la registratura organului fiscal central competent sau se poate transmite prin poştă cu scrisoare recomandată, cu confirmare de primire.
5.1. În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, termenul de soluţionare a cererilor depuse de către contribuabili, potrivit dispoziţiilor legale, este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire la organul fiscal central competent, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.
5.2. Dacă organul fiscal central competent consideră că mai are nevoie de anumite documente relevante în soluţionarea cererii, solicită contribuabilului, în scris, prezentarea acestora.
5.3. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante în soluţionarea acesteia şi data înregistrării primirii acestor informaţii la organul fiscal central competent.
6. După notificare, organul fiscal central competent în administrarea cedentului devine debitorul cesionarului, cedentul nemaiavând un drept de creanţă asupra bugetului pentru sumele înscrise în decizia de restituire/decizia de rambursare şi care au făcut obiectul cesiunii.
7. Potrivit dispoziţiilor art. 168 din Codul procedură fiscală, restituirea creanţelor fiscale ale cedentului se realizează numai după compensarea eventualelor obligaţii fiscale restante înregistrate de acesta, astfel că obiect al cesiunii pot reprezenta numai sumele efectiv de restituit contribuabilului cedent.
8. După efectuarea eventualelor compensări, organul fiscal central competent în administrarea cedentului solicită în scris organului fiscal central competent în administrarea cesionarului situaţia obligaţiilor fiscale restante înregistrate de către cesionar şi întocmeşte Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale. Data stingerii prin compensare a obligaţiilor fiscale restante ale cesionarului este data notificării cesiunii.
9.1. În situaţia în care notificarea cesiunii a fost efectuată după data emiterii Deciziei de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, după caz, data stingerii prin compensare a obligaţiilor fiscale restante înregistrate de cesionar este cea reglementată de dispoziţiile art. 167 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, respectiv data notificării cesiunii.
9.2. În situaţia în care cesiunea a fost notificată înaintea emiterii Deciziei de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, data stingerii prin compensare a obligaţiilor fiscale restante înregistrate de cesionar este data comunicării deciziei de rambursare/restituire.
10. Decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale se întocmeşte în format hârtie, în 4 exemplare, din care unul se transmite unităţii de Trezorerie a Statului care deserveşte organul fiscal central competent în administrarea cedentului, în vederea efectuării compensării.
11.1. Dacă atât cedentul, cât şi cesionarul sunt administraţi de către acelaşi organ fiscal central competent, respectiv sunt arondaţi aceleiaşi unităţi de Trezorerie a Statului, aceasta, ca urmare a primirii Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale, întocmeşte nota contabilă şi înregistrează operaţiunea de compensare, urmând să înştiinţeze organul fiscal central competent în administrarea cedentului cu privire la aceasta.
11.2. Dacă cedentul şi cesionarul sunt arondaţi la unităţi de Trezorerie a Statului diferite, unitatea de Trezorerie a Statului care deserveşte organul fiscal central competent în administrarea cedentului, ca urmare a primirii Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale, întocmeşte ordinele de plată în care înscrie la rubrica „cod fiscal plătitor” codul fiscal al cedentului şi la rubrica „cod fiscal beneficiar” codul fiscal al cesionarului, cu indicarea conturilor bugetare corespunzătoare, iar în rubrica „data plăţii” înscrie data la care se sting obligaţiile bugetare ale cesionarului, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
12. După efectuarea compensării, unitatea de Trezorerie a Statului la care este arondat cedentul înştiinţează despre aceasta organul fiscal central competent în administrarea cedentului. Organul fiscal central competent în administrarea cedentului comunică cesionarului un exemplar al Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale, un exemplar îl arhivează la dosarul fiscal al cedentului, iar cel de-al 3-lea exemplar îl arhivează la dosarul fiscal al cesionarului sau îl comunică organului fiscal central competent în administrarea cesionarului în vederea arhivării la dosarul fiscal al acestuia, după caz.
13. Compensarea efectuată în condiţiile prezentei proceduri, în cazul în care contribuabilii în cauză sunt administraţi de organe fiscale centrale competente diferite, se va realiza prin schimb de informaţii între organe fiscale centrale competente, potrivit prevederilor art. 57 din Codul de procedură fiscală.
14. În situaţia în care cesionarul nu înregistrează obligaţii fiscale restante, organul fiscal central competent în administrarea cedentului procedează la efectuarea cesiunii, prin restituirea către cesionar a sumei aprobate, în contul indicat de acesta în notificarea depusă.